Meest zachte bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Meest zachte bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:40

Ik heb zo'n fijn paard. Heel gevoelig mondje en super op de hulpen.
Thuis en in de bak rij ik met een dubbel gebroken golden brass bitje van HH.
Dat gaat super. Ik heb een licht contact teugeltje en rij voornamelijk op been en zit hulpen. Van haar mondje kan ik dan ook afblijven.

Als ik alleen naar buiten ga is er ook geen probleem. Ze is enthousiast maar nog steeds goed op zit te rijden.

Maar dan als ik met meerdere naar buiten ga. Wil ze graag voorop lopen en word ze heel fanatiek. Ik heb dan ook moeite om der op mijn zit te rijden en gebruik dan het bit ook meer. Nu word ze daar heel kriebelig van. Volgende keer wil ik der dan ook een bitloos hoofdstel om doen om te kijken of dat beter werkt. In de bak werkt dit super en merk geen verschil met bit.

Maar de eerste keer gelijk bitloos het bos vind ik toch wel heel spannend.

Daarom ben ik opzoek naar een nog zachter bitje die ik er bij kan hangen. Mocht het bitloos niet gaan dat ik altijd nog een bitje heb om erbij te pakken. Maar wat is nu het meest zachte bitje.

Ik heb nog een ongebroken kunstof kneveltrens liggen die ik zou kunnen pakken. Maar dat gaat niet werken in combi met een bitloos hoofdstel. De knevels blijven dan achter de neusriem hangen.

Maar wat dan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:43

Gewoon je normale dubbelgebroken bitje gebruiken en het bitloze erbij. Bit loslaten, telkens als het nodig is eerst op de neusriem (bitloos) schakelen en vervolgens het bit erbij als het niet werkt.
Dan denkt ie erna misschien na voordat ie je weer aan t bit laat komen, omdat hij t niet leuk vind. :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:45

Je kunt ook kijken voor een (tweedehands) Rambo Micklem Multi Bridle, die kun je zowel met bit als bitloos tegelijk gebruiken. Bit aan de blitclips aan het hoofdstel en teugels aan je bit, extra setje teugels aan de neusriem, heb je een sidepull-effect. Kun je om te proberen alleen je bitloos-teugels gebruiken en wanneer nodig pak je je bit-teugels erbij. Barefoot heeft ook een aantal hoofdstellen die je gecombineerd kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld deze http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... ntour.html. Meest goedkope oplossing is echter een simpel touwhalster (of cross rope bridle) onder je normale hoofdstel en dan dus ook 2 sets teugels :)
Laatst bijgewerkt door Teteltee op 26-12-15 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Teteltee

Re: Meest zachte bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:47

Nu ik je post nog eens terug lees begrijp ik dat het al je plan was om bit en bitloos tegelijkertijd te gebruiken, sorry :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 15:55

Dankjewel. Daar had ik inderdaad niet over nagedacht om gewoon een hoofdstel te kopen waar allebei de mogelijkheden gebruikt kunnen worden.
Die muts kan behoorlijk geirriteerd raken als ik druk op het bit zet. Uit zich in schudden, terug trekken, hupsen en gekke bekken trekken. Ze geeft duidelijk aan het er niet mee eens te zijn. Aan de tanden ligt het niet. Word elk jaar na gekeken en is nu 3 maanden geleden. Buiten rijden moet voor allebei leuk zijn dus zie ik een oplossing die voor beide leuk is.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:00

En helpt een martingaal niet dat je wat meer controle hebt

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:01

En hij heeft het snel genoeg door dat als hij zich niet druk maakt er geen druk op het bit komt het is ook een kwestie van dat hij naar jou gaat luisteren

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:15

Gewoon combineren met t bit waar hij het prettigst op loopt en bitloos.

Welke hij het prettigst vind moet jijzelf even uitpluizen

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:18

Je moet kijken met welk soort bit je paard het fijnst loopt, elk paard is anders en elk paard loopt goed op een bit wat hij/zij het prettigst vindt.

Als je het spannend vind om bitloos het bos in te gaan, ga dan eerst bitloos de bak in, tot dat je paard het in de bak goed op pakt. Dan zou je eventueel kleine stukjes in het bos kunnen proberen zonder bit.

Succes :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 16:24

Bitloos werkt prima zowel in de bak als een rondje alleen door de polder.
Maar zodra we met meerdere naar het bos gaan. Dan word ze zo fanatiek. Ze loopt graag voorop. En het is een stinkerd eerste klas. Gaat steeds een tikkeltje harder dan mag. Vaak is ze dan niet genoeg op mijn zit terug te rijden waar door ik toch het bit er bij moet pakken. En daar raakt ze behoorlijk gefrustreerd van. Heb dan een leuke stuiterbal onder me. Vriendin opperde inderdaad ook een martingaal. Moet eerlijk bekennen dat ik haar nog nooit met martingaal of andere hulpteugel gereden heb. Steigeren komt ook niet in haar woordenboek voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:11

felicity schreef:
Ik heb nog een ongebroken kunstof kneveltrens liggen die ik zou kunnen pakken. Maar dat gaat niet werken in combi met een bitloos hoofdstel. De knevels blijven dan achter de neusriem hangen.

Hangt de neusriem niet te laag, als de knevels er achter blijven hangen?
De neusriem hoort echt vrij hoog te zitten als je bitloos rijdt. Een trens zou daar niet voorbij mogen komen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 18:27

De neusriem kan niet hoger want dan ligt hij op het bot. Maar toch blijven de knevels achter de neusriem hangen. Bit hangt ook niet te hoog. Misschien dat het scheelt als ik de neusriem aan snoer en er geen ruimte ontstaat waar de knevels tussen zouden kunnen komen. Maar dat vind ik persoonlijk niks. Ik heb de neusriem zo los dat er nog makkelijk twee vingers tussen kunnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:09

De neusriem van een bitloos hoofdstel hoort altijd op het neusbot te liggen, boven het zwevende neusbeentje.
Heb je een foto van je bitloze hoofdstel op je paard?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:16

Er al aan gedacht dat dit mogelijk niets met het bit te maken heeft, maar met het feit dat ze naar jou moet luisteren, en bv niet de leiding in de kudde mag overnemen?

Ik kan me zo voorstellen dat dit meer met het ook leren luisteren in een groep te maken heeft dan met een bit. Zou me niets verbazen als je bitloos exact het zelfde probleem gaat tegenkomen.

Denk dat de oplossing er veel meer in zit dat je het buiten rijden in een groep specifiek met haar gaat trainen. Gewoon buiten in de groep je dressuur training doen dus (en misschien zelfs de eerste periode in een groep alleen maar stapritten maken, en als ze dit rustig doet, dan een klein stukje draven totdat ze dit op elke plek in de groep braaf doet, voordat je de drafstukken gaat uitbreiden).

Galopperen in de groep voorlopig maar even niet doen, totdat ze buiten net zo netjes te rijden is als in de bak.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 19:24

Stappen in de groep is geen probleem. Stapt ze braaf aan een lang teugeltje. Zodra we gaan draven wil ze graag voorop. En heeft er dan flink de pas erin. Probeer dan gewoon op mijn zit terug te rijden. Maar daar heeft ze maling aan. En pak ik het bit erbij. Ze accepteert het gewoon niet als je in der mond zit.
Als ik in de bak met veel druk op het bit rij. Krijg ik daar ook een hupsend paard.
Veel oefenen in de groep gaat niet lukken. Ik rij voornamelijk alleen. En ondervind dan geen enkel probleem. Afentoe denk ik eens gezellig met een vriendin te rijden. Maar dat is meer een uitzondering.
Misschien moet ik me er bij neer leggen dat als ik samen met iemand rij een iets te fanatiek paard heb. Ze is verder niet gevaarlijk en makkelijk bij je te houden. Maar het mag soms met iets minder gehups :):)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:26

:) Ben oprecht benieuwd hoe ze buiten gaat reageren op bitloos... ( omdat ik oprecht denk dat ze dan net zo fanatiek zal "hupsen" als je haar dan wil gaan begrenzen/ tegenhouden :D )

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 19:35

Hihihihi Ik heb werkelijk geen idee.

Denk dat ze wel wat minder panisch doet met der mond. Toen ze drie was heeft ze even op een stal gestaan waar alles met slof gereden en in de krul getrokken werd. Daar heeft ze dus voor het eerst het hupsen en de tong over het bit leren gooien. Ben bijna 2 jaar bezig geweest om het weer goed te krijgen. Zodra je toen aan het bit kwam gooide ze der tong eroverheen en ging in de staak of hupsen. Steigeren heeft ze nooit gedaan. Met toen voor het eerst bitloos gaan rijden om haar te ervaren dat rijden ook leuk en ontspannen kan zijn. En langzaam aan weer met bit begonnen. De ongebroken kunststof kneveltrens heeft hier heel goed bij geholpen. Vandaar de keuze om weer terug te stappen. Maar in combi met een hoge neusriem was dat bit geen succes. En ben toen langzaam aan terug gegaan naar een dubbel gebroken bustrens. Wat nu dus super gaat maar niet met andere in het bos.

En misschien ben ik ook wel te voorzichtig met der.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:38

Hier zie je hoe hoog de neusriem moet liggen:
Afbeelding
Ligt hij lager, dan kun je het neusbeentje breken..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:39

Kan je niet met een hackemore o.i.d. rijden, dan combineer je zacht met streng als dat nodig is.
Eigenlijk denk ik ook dat er een probleem in de mond is als je paard zo extreem kan reageren op een trens.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 19:39

Ik denk dat Poponcini bitten de zachtste bitten zijn die er op het moment bestaan. Zachter als leer, kunststof, nathe etc. Je kan het materiaal met het mondstuk van een fopspeen van een baby vergelijken. Ze zijn wel aan de prijs en als ze er op bijten zijn ze zo kapot.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:02

8nnemiek schreef:
Hier zie je hoe hoog de neusriem moet liggen:
[ Afbeelding ]
Ligt hij lager, dan kun je het neusbeentje breken..

De neusriem heb ik net onder het bot wat aan de zijkant van het hoofd zit?
Zit hij dan goed of toch nog te laag?

@ Albert Vind een Hackmore meteen weer zo'n drastische optoming. Ik wil eerst proberen of het zacht kan.

@ CaPrIoLe`79 Nog nooit van dit merk gehoord. Maar klinkt interesant ik ga eens googlen. Thanks

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:13

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik denk dat Poponcini bitten de zachtste bitten zijn die er op het moment bestaan. Zachter als leer, kunststof, nathe etc. Je kan het materiaal met het mondstuk van een fopspeen van een baby vergelijken. Ze zijn wel aan de prijs en als ze er op bijten zijn ze zo kapot.

Ik heb ze gevonden. Klinkt wel heel erg fijn die bitten.
De goedkoopste is de watertrens versie voor 100 euro. Laat ik dat nu net niet fijn vinden. Voorkeur gaat uit naar een D of kneveltrens die zijn maar liefst 150 euro.
Maar als het werkt is het natuurlijk prima. Ze praten over een kortere levensduur als een gewone rvs. Snap ik als dat materiaal zo zacht is.
Maar wat is dan de gemiddelde levensduur? Praten we dan over maanden of over 2 jaar. Als ik nu iedere 2 jaar een nieuw bit moet kopen is het minder erg als elk half jaar.
Heb je zelf ervaring met dit bit?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 21:22

Ik vind zelf mijn beris soft kneveltrens ongelovelijk vriendelijk en fijn op buitenrit ipv bitloos. Het is een moo gevormd bit met tongboog die wat dunner is voor als je paard niet veel ruimte in de mond heeft. bitje is van zacht kunstof en kan ook buigen. Bit heeft ook standaard bitschijven tegen wondjes in de mondhoeken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 21:46

Daphneeeej schreef:
Ik vind zelf mijn beris soft kneveltrens ongelovelijk vriendelijk en fijn op buitenrit ipv bitloos. Het is een moo gevormd bit met tongboog die wat dunner is voor als je paard niet veel ruimte in de mond heeft. bitje is van zacht kunstof en kan ook buigen. Bit heeft ook standaard bitschijven tegen wondjes in de mondhoeken.

Ook nog nooit van dit merk gehoord. Maar na even googlen ook gevonden.
Werkt die tongboog niet scherper in?
Ook fijn dat ze met verschillende mondstukken werken. Dat je kan kiezen tussen soft standaard of hard en ook de grote van de ringen.

Zou die soft te vergelijken zijn met het siliconenbit die eerder werd genoemd?

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:00

Ik weet niet of je echt een bitloos hoofdstel gebruikt? Anders is het misschien een idee om een keertje een touwhalster onder het hoofdstel te doen? Mocht ze daar niet goed op reageren en ze gaat ervandoor (?) kan je je bitje er toch bij pakken. Misschien meer als uitprobeersel? :)