Wie heeft hier voor mij de gouden tip voor een passend springzadel voor mijn merrie?
Het gaat om een Gelderse merrie met een hoge, lang doorlopende schoft, rechte rug en redelijk rond geribt. Veel front en opwaarts gebouwd.
De problemen waar ik tegenaan loop met het vinden van een springzadel is dat het zadel of op de schoft ligt, of achterover ligt of allebei. De zadels zijn te vlak voor deze rug.
Wat ik al gepast heb:
Thorowgood t8 ( niet de nieuwste uitvoering) Kentaur Charon Rossner Atlanta Rossner america Chamberlaine BR Jos Lansink Euroriding Luxor (boom bleek te wijd, misschien dus wel passend met een juiste boommaat) Rider pro
Mijn merrie heeft een MW/ W boommaat. Qua dressuurzadel ligt er een Kent and Masters high wither op met een W kopijzer. Wel goed gevuld, want ze zit eigenlijk net tussen de MW/W in.
Ik ben een beetje ten einde raad. Ben al zo lang op zoek en omdat ik weet wat ze ongeveer nodig heeft vallen veel advertenties al af. Ze heeft een zadel nodig met een hoog kopijzer, soufflé kussens aan de voorkant, langere boompunten, keilkussens van achteren.
Mijn budget is helaas ook niet mega. Het liefst ga ik voor een tweedehands, maar om de prijs nu maar even los te laten ben ik benieuwd wat jullie tips zijn.
Oja vergeten te zeggen. Kent and masters heeft een nieuwe uitvoering springzadel en daar is idd kans dat die enigszins zou passen. Het probleem is dat er bij springzadels geen high wither model voorkomt. Dit zadel van K&M heeft langere boompunten en dat wil ik nog gaan proberen. Pest is alleen dat deze tweedehands niet te krijgen zijn. Nieuwprijs 1400... Een model daarvoor hoef ik niet te proberen want dat is hetzelfde model als de thorowgood en dat lag voor geen meter.
en daar heb ik dacht ik toch echt geen 1400 euro voor betaald. Mijn paard heeft geen enorm hoge schoft, maar wel een duidelijk rechte rug, en dit zadel ligt er netjes op. Is er eventueel nog iets in combinatie met een prolite pad te doen?
wil je echt perse een springzadel of is een veelzeidigheid ook goed? in dat geval zou ik namelijk naar een oude kiefer kijken, die liggen echt bijna overal lekker op, eventueel met kleine aanpassing qua bijvullen. ze zitten heerlijk en staan vaak voor heel weinig op mp.
ik heb voor mijn 1/2 gelderse een 2e hands chamberlain springzadel, ik vind hem zelf echt super fijn!!
Lotte_Wessel
Geplaatst: 08-12-15 10:49
Ik wil je ook graag een black country zadel aanraden. Heerlijke zadels! Heb zelf ook een Black Country Wexford en wil eigenlijk geen ander zadel meer. Erg comfortabel, zacht op de paardenrug en heel goed aanpasbaar aan het paard. Heb een foto bijgevoegd van mijn black country zadel als voorbeeld.
schirocco24
Geplaatst: 08-12-15 10:53
Kijk inderdaad eens naar een kieffer met uitgesneden kamer. Ik heb voor mijn paardje (rondgeript en hoge schoft) ook een kieffer (aachen), wel veelzijdigheid dan. Boom kan je op maat laten persen zodat hij echt de juiste maat voor je paard heeft.
Lielle, ja dat type bedoel ik ja. Ik zag hem staan voor 1395.. Wat heb jij ervoor betaald als ik vragen mag? Mijn dressuurzadel kostte trouwens ook zoiets.
Gewoonmarie, ja het liefste wel echt een spring. Als dat niet lukt zal ik eens moeten kijken naar een vzh richting spring.
Ik zal nog eens goed coor een Kieffer kijken.
Chamberlaine paste bij die van mij echt niet. Lag misschien ook aan het type zadel? Vind het iig wel een heel mooi zadel. Wel wat weinig wrong. Ik als dressuurruiter heb wel graag een iets stevigere zit.
Lotte Wessel, prachtig zadel! Zo op het eerste gezicht is dit wel het type wat mijn paard zo'n Bertje nodig heeft. Passen moet dat natuurlijk nog uitwijzen. Waar heb jij doe gekocht en wat zijn de prijzen als ik vragen mag? Ik heb snel ff op Google gekeken, maar kon er nog niet direct veel over vinden.
Een Stübben Roxane de Luxe heeft dikke (keil)kussens, waardoor het zadel bij jouw type paard zou passen. Ik heb er altijd een gehad en deze lag perfect op de paarden met een beste schoft. Op onze andere paarden (neerwaartse springpaarden) lag het zadel niet fijn (lees voorover). Je hebt er twee types van, eentje zoals de mijne met dikke kussens en een met normale kussens. Is tweedehands ook goed aan te komen.
Olympia96
Geplaatst: 08-12-15 11:50
Floor heeft dezelfde maat als de jouwe en lijkt qua bouw ook op haar. Ik heb een Rossner Atlanta MW met een bontje omdat ie iets te wijd is nu. Volgens mij verschillen deze zadels wel wat qua maat. Waarom wil je graag verlengde takken?
Ik heb voor mijn Gelderse met hoge schoft een Eric Thomas zadel
keat
Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-15 13:50
Olympia, Floor heeft wel een lang doorlopende schoft, maar die van zam is wel nog wat hoger. Daarbij is zam nog meer opwaartser in het front. Atlanta heb ik erop gehad, maar die paste echt niet. De Amerika lag iets beter, maar nog niet acceptabel. Volgens m'n zadelmaker zorgen de langere takken voor zo'n soort rug voor meer stabiliteit en geeft meer vrijheid bij de schoft. Niet dat het zo'n boom moet zijn hoor. Als het past, past het.
Oké dank jullie. Stubben Eric Thomas En bates. Ik ga er eens naar kijken
Nog een foto;
Laatst bijgewerkt door keat op 08-12-15 14:04, in het totaal 5 keer bewerkt