Ervaring met bruine zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lolala73

Ervaring met bruine zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 01:08

Ik wil graag een bruin zadel kopen. Wat is jullie ervaring met bruine zadels en de diverse bruine kleuren? Wat merk je qua slijtage, regen en hoe onderhoud je een bruin zadel goed? Ben erg benieuwd naar tips en foto's

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Ervaring met bruine zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:16

Ligt er aan wat voor bruin het zadel is. Ik heb een donker bruine. Is niet anders dan gewoon een zwart zadel.

Verkleurd niet en onderhoudt m gewoon met zadelzeep en leercrème. Zadel blijft gewoon dezelfde kleur bruin.
Als je een cognac zadel hebt moet je op passen dat die niet steeds donkerder wordt en geen olie gebruiken.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 10:31

Ik wil een zadel van Ninon Schutte met meerdere bruin accenten. Ik vind cognac heel mooi. Zijn er bokkers met originele zelf samengestelde bruine zadels?

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:43

Ik heb een cognac springzadel, vrij licht. Ik behandel het met zadelzeep en blank vet. Olie maakt het leer snel donkerder. Ik vind het prachtig!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:47

vroeger waren alle zadels bruin :j
ik kocht in 1982 een zwart zadel en betaalde daar toen 200 gulden extra voor :+

toen was zwart nog bijzonder......

de bruine zadels bleven gewoon mooi bruin of je moest een heel goedkoop `geverfd`zadel hebben

vind het wel leuk ....vroeger was je bang dat zwart niet zwart bleef :D

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 11:33

ja grappig he, dat kan ik me ook nog herinneren dat zwart helemaal the bomb was, wat wilde ik graag een zwart zadel voor mijn pony en een zwart hoofdstel met een gecombineerde neusriem want alle neusriemen waren toen lage neusriemen en wat dacht je van het bontshabrak, ook helemaal verdwenen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:51

Ik heb een donkerbruin schutte zadel, is nu anderhalf jaar oud en geen verkleuring op te zien, op de singelstoten na.

Ik heb buffelleren zweetbladen, dat scheelt. Mijn vorige zadel had snel verkleuringen op de zweetbladen(maar die was lichter van kleur en andere maker), met name op de plekken waar de beugelriemen langs het zadel lagen.

Ik zou in ieder geval aanraden de beugelriemen recht naar beneden te laten lopen en niet schuin naar achter weg te steken. Op die plek had ik destijds gelijk beschadigingen zitten. Bij mijn nieuwe zadel heb ik dit dus niet gedaan, ik heb zelfs geen lusjes daar laten maken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:05

Een bruin zadel gaat altijd wat meer "leven" dan een zwart zadel, maar dat vind ik persoonlijk juist het mooie eraan :j
Onderhouden van bruin tuig doe ik met stubben hamanol creme, dit maakt het leer niet tot nauwelijks donkerder.
En nog een tip: soft beugelriemen zijn een aanrader, je zweetbladen blijven dan veel mooier

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:06

Ik heb meerdere bruine Stübbens gehad en die bleven wel mooi van kleur. Waren lichte zadels die uiteindelijk donkerder werden. Ik vind dat je het wel iets sneller ziet op bruin (beschadigingen) dan op zwart. Maar de zadels van Ninon zijn wel echt van een mooie kwaliteit leer, dus daar zou ik wel op durven gokken.

Heb ook een achterlijk duur bruin zadel waar ik maar een paar maanden (hóóguit) mee heb gereden en daarvan verdween de kleur al na een paar keer rijden op de plek van m'n beugelriem -:(- Volgens die zadelmaker lag dat aan mijn rijkunsten of eigenlijk het ontbreken daarvan. Maar goed, dat mens is niet serieus te nemen := , want met m'n andere zadels heb ik nergens last van. :D

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:02

haha je rijkunst, lekker om je ook nog onzeker te gaan maken. Hebben jullie ook foto's van jullie zadels? Ik wil graag meerdere kleuren bruin combineren en omdat tegenwoordig alles kan ben ik zo benieuwd wat voor zadels mensen hebben.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:04

Zwarte zadels verliezen hun zwart als ze echt oud worden. Bruin is namelijk altijd de ondergrond. Bruine zadels worden alleen maar mooier als ze ouder worden, krijgen een authentiekere uitstraling. Als ik een zadel kan kiezen gaat mijn voorkeur uit naar bruin.

Nu is het zo dat een goedkoop zadel gewoon snel lelijk wordt, zwart of bruin, dat maakt niet uit.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:06

Dit is mijn bruine zadel. Ik vind m echt nog super mooi, ook helemaal geen beschadigingen oid.

Is chocolade bruin, maar kleur is lastig op foto te krijgen. Zweetblad op eerste foto komt meeste overeen. Kussens en zachte bij knie wrong is iets donkerder bruin dan de rest.

Afbeelding

Afbeelding

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 20:09

Prachtig, echt mooi, ik twijfel aan deze kleur of meer de cognackant, of een cognac accent erin

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:19

Dat bruin is echt mooi !
Toch heb ik bij mijn nieuwe zadel voor zwart gekozen met bruine accenten .
Is makkelijker met andere dingen erbij zoeken zoals hoofdstel etc
Als je voor bruin kiest moet t wel een geheel zijn ...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:23

Mijn bruine zadel (passier)uit 1988 (!) is nog prima in orde.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:51

Die heb ik onlangs verkocht, want dat zadel paste op geen van mijn paarden meer. Dat is het oude zadel van iones geweest. Nu is er een ander meisje blij mee. Ik vond en vind het nog steeds een mooi zadel, die ouwe bruine passier.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:26

Ik heb een oak/tan zadel (ofwel, cognac met kastanjebruin) zadel van Ninon.
Ik rijd er intensief mee maar ben er wel zuinig op, zweet en modder haal ik er direct na het rijden af.
Verder maak ik het gewoon schoon met zadelzeep en vet het als het nodig is in met blank vet.
Prachtig zadel vind ik het, het blijft ook erg mooi!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:32

Ik heb een bruine WoW, die heb ik al een aantal jaartjes, ik ga er regelmatig mee naar strand en in zee, maar hij is nog keurig en mooi van kleur.
Ik maak 'm wel altijd goed schoon na een strandrit.

Bruin leer moet je wel enigszins met zorg behandelen, als je het met olie of verkeerd vet doet is het in no time bijna zwart...

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 08-12-15 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Love bruin <3 ik heb al 20 jaar bruine zadels.... altijd donkerbruin!
Gewoon goed schoonmaken en met blanke lederbalsem onderhouden

Mijn nieuwe AB <3 :~

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Detroit

Afbeelding
Dit is mijn bruine (cognac) zadel. Op moment van foto nog nooit mee gereden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:33

Lolala73 schreef:
Prachtig, echt mooi, ik twijfel aan deze kleur of meer de cognackant, of een cognac accent erin

Ja met cognac accenten wilde ik eerst ook heel graag! Ik heb ook cognac laarzen.

Alleen was dat zo lastig te vinden en zo is toch wat makkelijker combineren (ook op verschillende paarden past t goed en donker bruin met zwart hoofdstel gaat nog, dat verschil is heel klein. Cognac zie je bijvoorbeeld wel en cognac met zwart hoofdstel vind ik niet mooi haha). In deze kleur bruin is er ook nog best goed een zelfde kleur bruin hoofdstel te vinden. Donker/chocolade bruin of cognac, andere kleuren bruin zijn bijzonder moeilijk.

Maar vooral voor springen vind ik cognac heel erg mooi! Maar dat doe ik niet meer haha.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:34

Wow het zadel van listiglistje, echt prachtig.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:34

listiglistje schreef:
Love bruin <3 ik heb al 20 jaar bruine zadels.... altijd donkerbruin!
Gewoon goed schoonmaken en met blanke lederbalsem onderhouden

Mijn nieuwe AB <3 :~

[ [url=m/fY6jMB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EZHC82.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KkmLXI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dát is ook precies de kleur zoals mijn zadel! Jij krijgt m wel mooi op de foto haha.

Mooi zadel!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:41

Dit is mijn oude zadel, Prestige Milan (tobacco)...en binnenkort te koop O:)

Die is nu wel een stuk donkerder geworden na 4 jaar gebruik!

Nieuw
Afbeelding

Na 3 jaar gebruik

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 08-12-15 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 22:42

wat gaaf om die zadels te zien en heel fijn om al jullie ervaringen te lezen. Raya00 , ik ben heel erg benieuwd naar jouw zadel, heb jij een foto van jouw Ninon-zadel? Ik zit ook te denken om de Weltlijn een andere kleur bruin te geven dan de hoofdkleur