EJ Touwhalster schiet los -niet bedoeld om mee te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

EJ Touwhalster schiet los -niet bedoeld om mee te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 20:58

Van de week was ik bij de Epplejeck. Daar zag ik een touwhalster met sidepullringen hangen, precies waar ik naar op zoek was. Er ging 25% korting af en er zaten ook nog teugels bij, vond het een mooie prijs dus ik heb hem meegenomen.

Ik heb hem de dag erna zoals gekocht uitgeprobeerd met rijden, dit ging helemaal prima en ik was blij met mijn aankoop. Totdat ik bij een druk kruispunt voor een rood verkeerslicht moest wachten. Pony had haast en zette een stap, toen ik haar achteruit wilde zetten deed ze haar hoofd omhoog en gleed zo het touwhalster over haar hoofd. Het neusstuk zat over haar oog en ik kon niks meer doen. Na een poging tot het goed terugleggen op haar neus begon ze rondjes te draaien en ben ik er snel afgesprongen. Het stoplicht ging op groen en ik ben snel aan de hand overgestoken. Toen ik daarna keek hoe het kwam was de onderste knoop losgeschoten. Dat lusje waar je normaal je halstertouw aan bevestigd was helemaal uit elkaar. Ik vond het gevaarlijk en ben naast m'n paard terug naar huis gelopen.

Omdat ik niet wilde dat het weer gebeurde ben ik terug gegaan naar EJ om te vragen hoe de knoop hoorde. Toen ik bij de Epplejeck kwam met het verhaal wist niemand hoe de knoop hoorde. De volgende dag zou er wel iemand aanwezig zijn die meer in het bitloos rijden zat en het wel zou weten. Ik ben toen gebeld en er werd direct geroepen dat deze halster helemaal niet bedoeld zijn om mee te rijden! Ik heb aangegeven dit vreemd te vinden, want er zitten toch sidepull ringen op om mee te rijden? En waarom zitten er dan teugels aan? Ze gaf aan dat zij altijd reden met de lusjes van de knoop onder het halster. Toen ik aangaf dat ik dit niet wilde omdat sidepull duidelijker is voor mijn paard zei ze dat deze halsters daar echt niet voor bedoeld zijn. Ik heb gezegd dat ik dit vreemd vind en dat het dan niet erg handig is om zo'n halster met teugels bij de bitloze hoofdstellen te leggen. Het lijkt mij geen vreemde aanname dat een halster met sidepullringen en teugels bedoeld is om mee te rijden..

Ze hebben mij andere bitloze producten aangeboden, maar ze hadden niet wat ik zocht, dus ze hebben aangegeven dat ik mijn geld terug kan krijgen.

Ik vroeg mij eigenlijk af hoe het nou zit. Is zo'n halster nou om mee te rijden, of ben ik gek? Daarnaast leek het mij wel handig om mensen te "waarschuwen" zodat het niet meer mensen overkomt!

Het gaat om dit halster:
Afbeelding

Dit is het linkje naar het halster.
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... _5167.html

Zinzi_jewel

Re: EJ Touwhalster schiet los -niet bedoeld om mee te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:21

Geen idee of t echt bedoeld is om mee te rijden !
Maar de knopen checken voor je er mee de openbare weg op gaat is sowieso verstandig ...
Fijn dat je t gewoon terug kan doen naar EJ .

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:23

Bij de artikel beschrijving staat ook geschikt om mee te grondwerken en om mee te rijden. Wel vreemd dat ze het zo via internet verkopen en in de winkel zeggen dat het niet is om mee te rijden.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:24

Ze zijn wel bedoelt om er mee te rijden, staat zelfs in de omschrijving.
Snel printscreen van maken en mee naar EJ gaan..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:24

fiador knoop hoort niet los te schieten. Mij lijkt dit toch echt een productiefout.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:29

xSabineW schreef:
Bij de artikel beschrijving staat ook geschikt om mee te grondwerken en om mee te rijden.

:j

Mee eens, klinkt alsof ze zich telefonisch er makkelijk onderuit willen praten. Je mag er wel degelijk mee rijden gezien de D ogen aan de zijkanten. Duh, wat moet je anders met die ogen.. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:30

Bij deze halsters doe je je teugel toch DOOR de onderste lusjes, vóór je ze aan de sidepullringen klikt?
(al die je dat niet, dan hoort die knoop overigens nog steeds niet los te schieten hoor, die lussen horen nl ook niet strak te trekken om je teugel heen)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 21:30

Ja checken is altijd verstandig, maar ik heb zelf geen verstand van knopen etc. daarom koop ik zo'n halster in de winkel. Ik heb hier dan ook niet aan gedacht omdat ik er vanuit ga dat dit prima is en vast zal zitten.

Nu jullie het zeggen, inderdaad, het staat er gewoon bij. Best wel dom. Ik zal het ze laten zien als ik het geld wat ik terug zou krijgen ophaal.

@Tamary Alle deze halsters die ze hadden hangen schoten los bij wat druk. Ze vertelde mij ook dat dit bij deze knoop hoorde omdat je dan aan elk lusje een teugel vastmaakt.

@Droomy Dit was niet telefonisch, maar in de winkel in Zwolle zelf. Inderdaad, dat was ook mijn gedachte! Maar ze bleef volhouden dat dit absoluut niet bedoeld was om mee te rijden.

@Sonja Hmm dat heb ik nog nooit gehoord. Is het hele sidepull effect/idee dan niet verdwenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:38

'Puur sidepull' moet je denk ik ook niet willen met zo'n halster, omdat het daarvoor niet stabiel genoeg om het hoofd ligt.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 21:44

Dat is weer een andere discussie. Ik heb het halster daar wel voor gekocht :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:46

Rijden of niet - zo een knoop hoort gewoon nooit los te schieten...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:47

Dus die onderste knoop schoot los? Das gevaarlijk tijdens het rijden maar net zo gevaarlijk aan de hand. Zou dus nooit mogen gebeuren, ongeacht of dit halster nou wel of niet bedoeld is om mee te rijden. Dus sowieso ondeugdelijk.

Edit: wat tm zegt dus.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:53

Oh ik herken dit halster! Heb er net hetzelfde probleem mee gehad, op wandeling gegaan en na een half uurtje gemerkt dat als ik een beetje druk gaf op één teugel het hele halster meeschoof en helemaal verkeerd kwam te zitten... Die knoop was toen niet helemaal weg bij mij maar wel voor een groot stuk losgeraakt en we hebben hem nooit meer helemaal terug goed gekregen. Als ik daarna met de teugels aan die knoop wou rijden ging dat ook niet omdat het halster zijn vorm had verloren door de losgeraakte knoop...
Ik heb dan maar terug met een gewoon halster gereden, maar vroeg me ook af voor wat die ringetjes dan dienden, rechtrichten of iets dergerlijks gaat er ook niet mee, daarvoor zit het veel te los. En als je enkel rijdt met de onderste lus kan je evengoed een gewoon touwhalster gebruiken... Vreemd halster >;)

Ik denk trouwens dat als er niet zo'n 'speciale' knoop in zou zitten het niet zou losschieten, ik heb er namelijk zelf een gemaakt met dezelfde ringetjes aan de zijkant maar met een gewone touwhalsterknoop als onderste lus en die doet het wel prima.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:58

Het halster is op de foto ook verkeerd geknoopt....waar je hem sluit zeg maar...
Deze vergissing wordt veel gemaakt en ik wist het vroeger ook niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:03

kijk eens op de website horse charms. Die maken hun touwhalsters zelf en zou erg goede kwaliteit zijn!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:05

Dat de fiador knoop onder uit een halster 'glipt' zie je wel vaker. Dit gebeurd vaak wanneer deze niet goed strak is aangetrokken en wanneer er, dus in dit geval, vanuit de knopen van het neusstuk toch een soort van getrokken wordt aan de fiador knoop.

Ik maak zelf ook touwhalsters (www.horsebeads.eu) en de fiador knoop zet ik altijd vast met een stevig stiksel, onzichtbaar, maar dit zorgt er wel voor dat de knoop blijft zitten!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:06

Ik denk dat ik de medewerkster wel snap (ook al zit ze fout). Een touw halster is niet bedoelt als side-pull, hoewel deze wel zo in elkaar geflanst is. Daarbij hoort een Fiador knoop niet zomaar uit elkaar te schieten, als je die goed knoopt zit hij goed vast. Maakt het overigens niet okay dat ze jou vertelt dat je er niet mee mocht rijden, dan had EJ de informatie beter moeten verstrekken.

Edit, wacht.. ik banketstaaf uit mijn nek. Een Fiador knoop kun je verplaatsen (strakker/losser maken van de 'neusriem') Daar kan het dus goed bij gebeuren dat als je het halster als side pul gebruikt je aan de verkeerde touwen zit te trekken, en daarbij de fiador langzaam los haalt.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 07-12-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:07

Heb het filmpje er even bijgezocht. Ze laat mooi zien hoe een touwhalster los kan gaan als je verkeerd knoopt en hoe je goed moet knopen. Ik heb zit zelf ook jaren verkeerd gedaan....gelukkig met goede afloop http://youtu.be/U3gAwVDIFec
Maar ik vind het dus stom dat het op de foto van de aanbieder al verkeerd geknoopt staat en dus los kan gaan op die manier

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:15

Met die reden koop ik dus geen touwhalsters met een fiadorknoop. Die gaan erg veel los omdat er snel teveel speling in zit. :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:49

Vriendin van mij had het met touwteugels ook van EJ. Schoten gewoon los bij de clip tijdens het rijden! Ook teruggeweest en een banketstaaf aangehoord. Heeft wel nieuwe gekregen maar dat zou eigenlijk niet hoeven.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:26

Een touwhalster met fiador kan alleen gebruikt worden wanneer de teugels aan beide lusjes onderaan tegelijk vastgemaakt worden.
Één teugel aan het ene lusje en de andere teugel apart aan de andere gaat dus niet. De druk op de lusjes is niet gelijk, trekken scheef en de knoop gaat los. Ook in het geval met sidepull ringen aan een touwhalster (waarom die daar zitten snap ik al helemaal niet), de druk is dus ongelijk op de fiador knoop gekomen en is daardoor los gegaan.

Het touw van dit touwhalster zal door de dikte en stugheid ook minder snel strak aantrekken, dat helpt ook niet mee.

Als je wilt mag je hem altijd even naar ons opsturen, we willen hem wel proberen te herknopen voor je. Je mag altijd even contact opnemen via bokt of via de site. (http://www.touwhalsters.nl)
We zullen de fiador dan ook voor je vastnaaien, dat doen we bij die van ons ook. Zo voorkomen we dit :D

edit: ik zie dat je het halster terug mocht brengen. Wil er wel nog bij zetten dat een touwhalster met sidepull ringen niet per definitie vriendelijker is. De ringen zorgen ervoor dat het halster meer zal gaan schuiven en dit veroorzaakt ruis in de communicatie. Een sidepull sluit aan om het hoofd om zonder ruis in te werken, dit doet een touwhalster niet.
Laatst bijgewerkt door lovelance op 15-12-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:31

Rare constructie, touwhalster met fiadorknoop en sidepul ringen .... :?
Touwhalster gebruik je normaal niet als sidepul. Dan is het effect van de drukpunten ook weg.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 22:49

Ben inmiddels bij EJ geweest, ze hadden het verhaal ook via dit topic gevolgd. Ze gaven aan er met meerdere filialen mee bezig te zijn geweest. De teugels zouden door de lusjes gehaald moeten worden en dan pas bevestigd moeten worden aan de sidepullringen. Ze zeiden dat ze de halsters uit het schap hadden gehaald en met de fabrikant gingen overleggen. Echter zie ik het halster nog met dezelfde omschrijving op de website staan.

Bedankt voor het aanbod, maar heb inderdaad inmiddels mijn geld teruggekregen en een zak snoepjes. Ik heb het halster ook niet voor meer vriendelijkheid gekocht. Ze wil in een groep nog wel eens gas geven en is dan makkelijker terug te krijgen met touwhalster dan met mijn sidepull hoofdstel, hier reageert ze beter op. Ik ga dus denk ik maar een halster laten maken met sidepullringen en een "normale" knoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:06

Haha wel typisch dat ze dan exact de manier van bevestigen beschrijven die hier in het topic gegeven wordt! Lijkt mij erg ingewikkeld overigens, want moet je dan beide teugels door beide lusjes doen of niet? Ook lijkt me dat dat de side-pull werking belemmert..

Ik vind het maar een vaag verhaal en het verbaasd me eigenlijk niks dat dit bij de EJ gebeurt is.:+

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:14

Netjes dat je hem kon terug brengen. Toch blijft het apart dat er spullen verkocht worden waar eigenlijk niet over nagedacht is of kennis van in huis is.

Ook vind ik het zorgelijk dat het bedrijf een productie foto plaatst van een touwhalster die verkeerd is dicht geknoopt bij de lus bij de kaak. Op deze manier kan hij bij druk los schuiven. Dan heb je helemaal niks meer om het hoofd!
De knoop moet om de lus heen vast geknoopt worden en niet erboven.