Dressuurzadel voor hoge schoft, korte rechte rug.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizMD

Dressuurzadel voor hoge schoft, korte rechte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 16:41

Het blijkt toch een lastig verhaal te zijn, op zoek naar een passend zadel voor een jonge tuiger! Loopt momenteel onder een Anatomica Orion, 17,5". Qua lengte goed, maar een medium boom en te smal geworden. Tevens ligt dit zadel iets achterover (mogelijk vanuit de te smalle boom).

En nu, op zoek naar iets nieuws. Waar we toch al snel aanlopen is zijn stiekem toch wel korte rug. Een normale 17,5" past. Tegenwoordige zadels zijn toch al snel met een groter draagvlak, waarbij de kussens te ver achterop de rug komen. Dit was o.a. het geval bij Albion en MSFC. Hierna een Passier gepast, deze is qua lengte en boommaat goed, maar kiept toch weer achterover.

Zadelmaker raadde aan om toch in de richting van de Duits merken te gaan kijken, omdat de keilkussens daarbij niet te ver doorlopen. Wie heeft ervaring met een rugvorm als deze en weet ons de goede richting op te sturen? Paard is momenteel nog wat arm bespierd, zal met meer bespiering misschien nog wel breder worden. Een boom die aanpasbaar (niet verwisselbaar kopijzer!) is, lijkt interessant.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LizMD op 07-12-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

miranda_147

Re: Dressuurzadel voor hoge schoft, korte rechte rug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:44

Mijn PRE heeft ong zelfde bouw ik heb Thorowgood T8 17 inch high wither is half leer half kunstof, Kent and masters is de lederen variant.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 08:37

Die hebben beiden een verwisselbaar kopijzer. Dus die vallen af. Bedankt voor je berichtje!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:45

Mijne ligt een Kentaur Penelopa op. Die heeft ongeveer de zelfde bouw. Misschien is dat iets voor jou? :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:51

KN ook een optie? Geschikt voor paarden met een hoge schoft en kussens lopen niet ver door.

Dinja45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:59

Hallo,
Ik heb een zadel van Sella
mijn paard heeft een erge hoge schoft.
dit zadel is erg flexibel boom lepel kunnen van de ene kant naar de andere kant gebogen worden.
ik heb een erge lange zoektocht ondergaan van Kn tot hulsebos alles had ik geprobeerd..
tot ik de Sella aangemeten kreeg voor mijn knollie...Ik wil niks anders meer..
Hij kan vrij bewegen loop super door de rug geen problemen meer als ik zijn rug borstel omdat hij gevoelig is nee gewoon een top zadel...
zijn niet de goedkoopste zadels..maar wel van top kwaliteit..
veel succes...

Groetjes Dinja Oosterholt

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:11

Wij hebben bij onze KWPN merrie precies het zelfde. En die heeft echt een 'doorgezakte' rug, zo ziet het eruit.
Toen we haar kochten lag er een KN symphonie op. Fijn zadel, alleen omdat ze heel rond geribd is werd dit gewoon te smal.
Wij hebben toen een Hulzebos voor haar op maat laten maken en wat een goddelijk zadel is dat zeg! Het zit echt als een lig stoel, misschien komt het ook grotendeels door haar rug, maar het zijn super fijne zadels. Bij ons zal een zadel nooit 100% goed op haar rug liggen, omdat ze zo'n doorgezakte rug heeft, maar doordat ze wel verder een super sterke rug heeft kunnen we er makkelijk op rijden (lees: haar rug was al zo op 4 jarige leeftijd toen we haar kochtten). We rijden nu ook met een Kingsley pad, om de druk goed te verdelen.
Misschien zou je dus naar een Hulzebos zadel kunnen kijken?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:13

Sella voldoet inderdaad aan je eisen. Echter kon ik er zelf niet in zitten, waardoor ik hem verkocht heb.

Ik het er een Fryso Profile voor terug gekocht, ook een zeer kort zadel, maar geeft wat meer ruimte voor de ruiter, zonder de schouder van het paard te belemmeren. Nadeel voor jou is dat hij niet echt verstelbaar is, hoewel ze met opvullen een hoop kunnen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:14

Kentaur wil inderdaad nog wel eens passen op zo'n ruggen.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:14

Heel erg herkenbaar ;)

Ik heb er een Fryso profile fit 3 of 4 op liggen. Zit heerlijk en ligt super!

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:18

Voor mijn destijds smalle paard met hoge schoft heb ik tijdelijk een Euroriding Diamant met teruggesneden kamer gehad. Beviel het paard én mij erg goed. Is alleen niet aanpasbaar voor zover ik weet.

Ik heb trouwens op dit moment op mijn eigen tuiger kruising een JC zadel liggen, vind ik zelf niet de beste zadels, maar ook die van mij is erg arm bespierd. Wil volgend jaar wel over stappen op een ander zadel.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:20

Mijn paard heeft ook zo'n rug. Daar zou volgens de zadelmaker een Euroriding Luxor of een Anatomica Cygnus op passen.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 09:21

Rohol schreef:
Voor mijn destijds smalle paard met hoge schoft heb ik tijdelijk een Euroriding Diamant met teruggesneden kamer gehad. Beviel het paard én mij erg goed. Is alleen niet aanpasbaar voor zover ik weet

Ik ook. Compact zadel wat op veel paarden goed ligt. Beviel hier het paard goed, mij iets minder. Zitting is vrij hard, zelfs de soft-Seat variant. Je zou ook naar het nieuwe model van Anatomica kunnen kijken (uit mijn hoofd de cygnus), deze zadels zijn ook wat compacter.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:35

Hoi hoi. Zie mijn nog open topic. Ik heb inmiddels heel veel zadels getest en momenteel heb ik bij Arno vd Brandt een zadel in bestelling staan. Heb zelf nog een kn tango te koop staan dus mocht je in de buurt zitten en willen proberen? :D

Als ik niet op AB was uitgekomen had ik nog een Sommer zadel ( Duits merk) willen proberen. Boom is aanpasbaar! Ook van Sella zadels hoor ik dat die vaak op hoge schoften/korte ruggen goed liggen.

Succes met je zoektocht :)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 12:48

Wat een hoop reacties! Wat fijn!

Dit paard staat sinds een maand of 6 echt in training en is sindsdien dus ook uit dit zadel gegroeid. Een maatzadel is, zolang hij nog niet uitgezwaard is, nog niet aan de orde. Vind de Sella zadels er erg mooi uit zien! Ga die zeker voor een later moment in m'n achterhoofd houden!

Sommer klinkt goed, maar lijken weinig 2ehands aangeboden te worden?
Anatomica Cygnus en Fryso Profile ga ik naar zoeken.
Mijn ervaring is dat de KN zadels vaak een smal tussenkanaal hebben, wat is jullie idee hierover?
Kentaur ben ik zelf niet zo'n fan van.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:58

Cygnus valt af, die is naar voren gebouwd. Orion ook. Zoek een zadel die is teruggebouwd? KN heb ik er zeker 2 met een breed kanaal. (een Allegro en een Symphonie) Vanaf 2003 is dat een Europese wettelijke maat. Daar voldoet KN ook aan.
County is teruggebouwd, Worldriding en Silhouette. Dat zijn er drie die ook voldoen.
Sella heb ik nog niet gezien. Daar ben ik dan wel benieuwd naar. :D Fryso Profile is ook interessant.

Sommer is gebouwd op Albion bomen. Dus dan is Albion ook een overweging. Wat wel opletten is: zadels zijn vrij lang. 17,5 valt een inch langer dan andere zadels.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:24

Ik wilde ook kentaur penelopa zeggen. Zit echt heerlijk!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 05:48

Hoe zie je een aanpasbare boom precies voor je als je geen verwisselbaar kopijzer wil? Want het zal toch echt het kopijzer zijn wat verbreed of versmald moet worden als je paard veranderd in bespiering. Geen aanval hoor, maar ik ken gewoon geen zadels die het op een andere manier oplossen dan met een verwisselbaar of verbreedbaar kopijzer.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 06:36

Verbeedbaar is anders dan verwisselbaar he. Aantal van de genoemde merken is aan te passen in de pers. Dat bedoelde ik er mee :)

Albion was te lang, grote kans dat Sommer dat dan ook is denk? Fijn bericht van je, dankjewel!

@indefix: ik ken denk ik alleen oudere kn's, mogelijk ligt het daar aan.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 07:48

Albion heeft wel een heel breed kanaal, dat pastte bijvoorbeeld op die van mij absoluut niet, omdat de kussens dan veel te breed waren. Dus daar zou ik ook naar kijken als ik jou was..

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:28

Ik heb een Stubben dressuurzadel liggen, maestoso deluxe, 17,5 inch medium boom.
Dat zadel heeft bij mij op verschillende paarden gelegen en ligt altijd goed eigenlijk

Deze 17,5 is duidelijk een stuk korter dan mijn nieuwe zadel 17,5 inch.

Misschien is na Stubben kijken?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:37

Ik heb een kn op me kwpn tuiger met hele hoge schoft liggen.
Was de beste optie ivm de korte rug
Alleen de massimo met franse kussen lag goed maar daar kon ik niet in zetten.

Gekozen voor de wijde kamer (wk2 45) nieuwe vulling erin en aangepast met prolite pad ivm rugbespiering die ontbreekt

Ik heb een oude type kn symphonie

Afbeelding

Op de foto zitten er dikkere inlages in omdat het zadel nog voor de nacontrole moest. Nu ligt hij na het bijvullen weer netjes maar de prolite blijft eronder ivm terug groeien rugspieren.
Heb ruim 1.5 jaar met een slecht passend zadel gereden :(

Kentaur penelopa hebben we ook gehad was te smal(fit 2) maat qwa lengte was de 17.5 wel goed voor zijn rug.
Kn meet 45cm = 17.8 inch
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 09-12-15 08:41, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:39

Lid ik zou iig geen zadel met keilkussens zoeken, die drukken al snel in het lumbale deel van de rug, zoek naar Franse kussens, kijk eens naar ninon schutte, die kamn alles zelf aanpassen en heeft een enorm goede service, brand en hulsebosch en friso zijn niet de merken waar ik voor zou gaan - erg gevormde zadels voor de ruiter.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:50

Msfc? Sella? De proffesional die zou ook fijn zijn voor jou paard! Ik heb hem ook zit ook nog eens heel fijn

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:08

LizMD schreef:
Verbeedbaar is anders dan verwisselbaar he. Aantal van de genoemde merken is aan te passen in de pers. Dat bedoelde ik er mee :)

Albion was te lang, grote kans dat Sommer dat dan ook is denk? Fijn bericht van je, dankjewel!

@indefix: ik ken denk ik alleen oudere kn's, mogelijk ligt het daar aan.

Ik heb een sommer zadel, is geen lang zadel , heeft wel standaard een vrij kleine lepel dus mocht je een fors achterwerk hebben dan is het wel erg klein, wel een super luxe en idd altijd aanpasbaar zadel.

Het zadel heeft een prima zit, en is wat prijs heel interresant

In nederland zijn er maar weinig die sommer zadels passend maken maar degene die ik weet die is wel heel precies daarin en neemt alle tijd ervoor, moet ff zijn naam terug zoeken mocht je willen. ( komt omgeving arnhem)

Mijn zadel heeft al diverse mensen geholpen om te passen. en tot heden hebben zij toch dit zadel 2e hands gekocht en prima op maat gekregen, Ook met het oog op weer wat groei van spieren, je kunt hem dan gewoon weer aanpassen.