Help welk bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Help welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 08:13

Hee bokkers!

Ik zit te twijfelen tussen een appel of koper bitje,

Beide gevallen zijn bustrens en dubbel gebroken.

Mijn pony neemt haar bit niet makkelijk aan en loopt veel op dr bit te knarsen.

Ny zag ik dat een appel heel fijn is en dat ze het dan beter oppakt en stimuleert te spelen, heel fijn maar ik las ook dat het bit makkelijk te slopen is en ze dat dan in hun luchtwegen kunnen krijgen... iets minder fijn. Wie heeft ervaring met dit bit?

Optie 2 is een kopere die lijkt mij ook fijn en schijnt ook te stimuleren.

Ik weet t nii meer brand maar los *\o/*

The_Cat

Re: Help welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:38

Mijn paard heeft een koper bit, maar hij loopt daar niet beter of niet slechter op als een 'gewoon' bit. Wel heb ik gehoord dat een koper bit in de winter net een tikkeltje minder koud wordt als een gewoon.

Misschien is een sweet iron een idee in plaats van het appelbitje? Dat wordt naar het schijnt ook goed aangenomen en is minder makkelijk te slopen als een appelbitje? Zelf heb ik ook al aan het denken geweest om dit aan te schaffen en eens te testen :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:41

Als je paard veel knarst op een bit zal ik zoals mijn voorganger zegt voor een sweet iron bit kiezen en niet voor een hard kunstof appelbitje. Ik heb altijd Trust bitten gehad en deze worden super fijn aangenomen door de paarden. Ook zijn het goede kwaliteit bitten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:43

Dubbel gebroken appelbitje zou ik niet kiezen zou dan eerder gaan voor ongebroken. Mijn paard heeft een dubbelgebroken appelbitje 1x in gehad en gelijk kapot geknauwd. Wellicht is een ongebroken bit fijner voor je paard. De mijne knabbelde ook overmatig op dubbelgebroken. Ze heeft daarna een tijdje met ongebroken appelbitje gelopen daar deed ze het beter op.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:00

Lieve bokkers bedankt voor de reactues. Ik heb nu dus een enkel gebroken en dat pakte niet prettig uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:11

Heb je er al een tandarts bij gehad? Ik zou bij knarsen eerder denken aan een tandprobleem dan een ander bit eigenlijk.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:16

Mijn paard wou het bit ook niet aannemen.

Na een hele zoektocht ben ik uitgekomen op een ongebroken appelbit en hier doet hij het super op.

Paarden die veel ''spelen'' /knauwen vinden vaak die beweeglijkheid in hun mond niet fijn naar mijn idee. (Zeg natuurlijk niet dat dit bij elk paard het geval is, en heb het dan over de paarden die constant knauwen en het bit dus niet aannemen of te veel vast pakken daardoor)

Wat ook een veelvoorkomend probleem is waardoor een paard het bit niet aanneemt is doordat de ruiterhand niet stil of constant is waardoor het paard niet snapt wat er bedoeld word.

Maar voor je gaat experimenteren met bitten zou ik zeker een tandarts bellen en die ook om advies te vragen. (en je lesgever vragen of hij/zij extra op je handen wilt letten)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:18

Ik zou ook eens voor ongebroken gaan. Sommige paarden reageren daar super op

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:53

tandarts is geweest. haar gebit is super netjes volgens haar.
Enkel gebroken loopt ze echt niet prettig op.
Ik heb net ff gekeken voor een Sweet Iron bitje, misschien dat dat wat voor dr is. me insructrice heeft ook gekeken en die had het zelf over een ander bit.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:59

Appel bitjes zijn over het algemeen erg dik, en tegenwoordig is het idee hoe dikker, hoe vriendelijker al wel wat achterhaald. Mijn paard loopt fijner met een dunner bitje, heb er (nog) geen prof advies over gekregen, maar ik gok toch dat ze meer ruimte overhoudt, wat comfortabeler is. Zelf merkte ik ook wel een positief verschil qua bit aannemen met m'n kk ultra aurigan tov een simpele rvs.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 10:29

fleur_yen schreef:
Appel bitjes zijn over het algemeen erg dik, en tegenwoordig is het idee hoe dikker, hoe vriendelijker al wel wat achterhaald. Mijn paard loopt fijner met een dunner bitje, heb er (nog) geen prof advies over gekregen, maar ik gok toch dat ze meer ruimte overhoudt, wat comfortabeler is. Zelf merkte ik ook wel een positief verschil qua bit aannemen met m'n kk ultra aurigan tov een simpele rvs.

Dat zeggen ze ja. Mijn pony heeft een laag liggend gehemelte en dat bit is dan echt te dik... vooral met sperriem is dat niet zo comfertabel. Heel dun is scherp natuurlijk maar er moet wel rekening met de mond gehouden worden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:37

Ik rij hier al langer op een dubbel gebroken appelbitje. Helaas het enige bit waar mijn paard zijn mond voor open doet en zijn mond ook dicht laat tijdens het rijden. Ik ben wel op zoek naar iets anders omdat hij hem inderdaad steeds stuk kauwt en er dan scherpe randjes aankomen. Tot nu toe heb ik het bit elke keer maar wat bij geschuurd zodat het weer zacht werd, maar dat kan ik niet eeuwig blijven doen natuurlijk (nu zit er nog wel een normale vorm in). Elke paar maanden dit bit opnieuw kopen vind ik ook een beetje zonde.

Mijn paard heeft trouwens een erg dikke tong, maar vind het dikke appelbitje dus wel fijn. Andere bitten met dezelfde dikte moet hij niet :=

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 10:43

BrittS schreef:
Ik rij hier al langer op een dubbel gebroken appelbitje. Helaas het enige bit waar mijn paard zijn mond voor open doet en zijn mond ook dicht laat tijdens het rijden. Ik ben wel op zoek naar iets anders omdat hij hem inderdaad steeds stuk kauwt en er dan scherpe randjes aankomen. Tot nu toe heb ik het bit elke keer maar wat bij geschuurd zodat het weer zacht werd, maar dat kan ik niet eeuwig blijven doen natuurlijk (nu zit er nog wel een normale vorm in). Elke paar maanden dit bit opnieuw kopen vind ik ook een beetje zonde.

Mijn paard heeft trouwens een erg dikke tong, maar vind het dikke appelbitje dus wel fijn. Andere bitten met dezelfde dikte moet hij niet :=

mm ook lastig voor jou heb jij een Sweet Iron ook geprobeerd?? jij staat bij stal Wendy :D daar sta ik ook in de buurt :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:44

Ik heb lang aan het twijfelen geweest voor een nieuw bit. Nog steeds eigenlijk. Ik heb voor mijn paard nu een dubbelgebroken koper bit, maar heb ook aan het twijfelen geweest tussen appel of sweet iron. Ik wil gewoon het voor mijn paard zo aangenaam mogelijk maken dat mogelijk is met bit. Maar hij is niet iemand die fervent kauwt op zijn bit, maar soms doet hij het wel, en ik wil ook vermijden voor stukjes, daarom heb ik mij de laatste tijd laten informeren over sweet iron. Misschien dat ik dat bit nog wel in huis haal als experiment

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:50

als ze knarst op het bit zou ik zeker niet voor een appelbitje gaan.
Meestal wil je koper omdat paarden juist te stil zijn op het bit, dus ik zou niet perse daar naar kijken als oplossing. Rij je nu op een watertrens? Een bustrens of kneveltrens zou ook al veel kunnen schelen omdat die stiller in de mond liggen dan een watertrens. Sommige paarden worden juist erg kriegel van al die beweging in hun mond. Je kan ook eens een bitfitter langs laten komen, die kijkt aan de hand van de binnenkant van de mond en wat ze ziet in het rijden naar wat voor bit past bij jou en je paard. Zo ben ik erachter gekomen dat mijn paard geen bitten dikker dan 14 mm kan hebben omdat zijn mond zo klein is. Je kan dan ook gelijk veel bitten achter elkaar uitproberen zodat je paard gelijk aan kan geven wat hij fijn vindt.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 10:56

SuperZodiaX schreef:
als ze knarst op het bit zou ik zeker niet voor een appelbitje gaan.
Meestal wil je koper omdat paarden juist te stil zijn op het bit, dus ik zou niet perse daar naar kijken als oplossing. Rij je nu op een watertrens? Een bustrens of kneveltrens zou ook al veel kunnen schelen omdat die stiller in de mond liggen dan een watertrens. Sommige paarden worden juist erg kriegel van al die beweging in hun mond. Je kan ook eens een bitfitter langs laten komen, die kijkt aan de hand van de binnenkant van de mond en wat ze ziet in het rijden naar wat voor bit past bij jou en je paard. Zo ben ik erachter gekomen dat mijn paard geen bitten dikker dan 14 mm kan hebben omdat zijn mond zo klein is. Je kan dan ook gelijk veel bitten achter elkaar uitproberen zodat je paard gelijk aan kan geven wat hij fijn vindt.

Bedankt voor je reactie, ze loopt al op een bustrens maar dan enkel gebroken. het is constant alsof ze "vecht" tegen het bit en hem vast pakt. dat vind ik geen prettig idee. vandaar dat ik ook kijk voor koper. ik heb wel vat verstand van hoe bitten moeten liggen maar niet wat het pretigst kan liggen. vandaar dat ik jullie hier in mee breng :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:02

Als ze een laag gehemelte heeft, zou ik voor een ongebroken bustrens gaan.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 11:06

Joolien schreef:
Als ze een laag gehemelte heeft, zou ik voor een ongebroken bustrens gaan.

Dat heb ik nu en loopt ze dus niet lekker op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:14

Enkelgebroken of ongebroken?

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 11:32

enkel maar wil er ook geen stang in doen -O-

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:42

Shar_Angel schreef:
enkel maar wil er ook geen stang in doen -O-

Stang is wat anders als ongebroken hé.
Wat is je probleem met ongebroken?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:43

Ik volg even mee, rij zelf met een enkelgebroken koperen D trens en merk dat ze wat onrustig wordt als ik contact vraag. (tandarts recent geweest)

Ik neig zelf ook naar ongebroken omdat deze niet zo beweeglijk is, maar omdat het verder niet kan bewegen heb ik er ook weer een beetje een twijfelachtig gevoel bij.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:53

JudArthos schreef:
Ik volg even mee, rij zelf met een enkelgebroken koperen D trens en merk dat ze wat onrustig wordt als ik contact vraag. (tandarts recent geweest)

Ik neig zelf ook naar ongebroken omdat deze niet zo beweeglijk is, maar omdat het verder niet kan bewegen heb ik er ook weer een beetje een twijfelachtig gevoel bij.

Er zijn ook kunsstof ongebroken bitten die flexibel zinn dan hebben ze de voordelen van een ongebroken mondstuk maar zijn ook flexibel genoeg om zachte omafhankelijke inwerking te hebben.
Rijdt mijn paard op een ongebroken flexibel appelbitje of op mijn Beris soft bitje, vind de Beris bitten ook zeker aanraders!
Beide bitten zijn dikker aan de uiteindes en dunner rond de tong/verhemelte van de paardenmond.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:13

Het is ook eerder een gevoelskwestie dan dat ik er echt argumenten voor heb.
Heb wel vaker zo'n ongebroken appelbit in mijn handen gehad, maar nog niet doorgezet om echt te kopen. Zijn daar ook verschillende vormen van flexibiliteit in te krijgen of krijg je dan weer een negatief effect?

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 12:26

erg moeilijk allemaal nee heb eigenlijk niet een ongebroken bit in handen gehad, ik ga hem ff opzoeken.