Ervaringen Bates wide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Ervaringen Bates wide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 17:07

Hallo,

Ik kwam net een Bates wide tegen naar mijn zoektocht voor een wijd zadel.
Ik kende de Wintec wide wel (nooit gehad) en heb in het verleden bij een ander paard 2x een Bates gehad welke ik echt helemaal geweldig vind. Ik rijd momenteel mijn paardje noodgedwongen met een trekker zadel. Maar dit zadel schuift nogal naar voren. Verder een heel fijn zadel hoor ik vind hem ook heerlijk rijden maar dit is wel een groot irritatiepunt. Stiekem kijk ik wat om me heen voor toch weer een boomzadel en kwam deze Bates wide tegen. Mijn paardje heeft ook een korte rug. Bij zijn Massimo trail had hij Franse kussens (42 cm) Ik vraag me af hoe hij qua lengte valt?

Afbeelding

Afbeelding

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 09:24

Weet iemand desnoods of er zadelpassers in het noorden zijn die ze verkopen? :o

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:40

Zoe_97

Re: Ervaringen Bates wide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:47

bates is zowat hetzelfde zadel als wintec :) maar dan in leer. Dus ik neem aan dat de wide versies ook hetzelfde gaan zijn :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:58

Ah mijn pony heeft precies zo'n rug alleen dan zelfs nog iets korter. Ik ben heel blij met mijn Kent&Masters Cob dressuur zadel. Eerste zadel wat fatsoenlijk past en niet alle kanten op schuift zonder de singel mega strak te snoeren. :)

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 16:31

Bedankt voor het compliment :)

Ik wil geen fryso zadel. Deze zijn me veel te gesloten.
Het gaat mij echt om de Bates. Wintec valt al langer als Bates vaak.
Kent&Masters was hem al te smal.

Ik heb met mijn vorige paard 2x een Bates gehad en ik vond beiden super.
Alleen ik vroeg me af hoe de wide was met dit soort paarden. Ook qua lengte en zo.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:55

De wintec wide (ofwel de bates wide) is veeeeeeel smaller dan de kent en masters dus ik denk dat je daar niks aan hebt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:58

wintec is niet langer dan bates, zijn echt gewoon dezelfde zadels in een ander materiaal.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 12:07

Nelleke: Tot hoe ver gaat die Kent & Masters?
Kijk, hij is gemeten door een zadelpasser toen hij 3 was en veel dikker (baby vetjes?) was.
Zijn aangemeten massimo was op een gegeven moment ook te breed had ik het idee.
Ik sta zeker ook wel open voor de K & M. Ik laat sowieso een zadelpasser komen Maar moet even zien wie er in Friesland goed is. Heb jij een foto van jou paard met de Kent & Masters?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:41

Pff ik ga eens kijken of ik een foto van opgezadeld paard ergens voorhanden heb.

Thorowgood/kent & masters hebben een verwisselbaar kopijzer, net zoals Wintec/bates. Hieronder zie je de thorowgood maten. Mijn pony heeft de witte, vergelijkbaar met de paarse van Wintec (dus de wintec wide versie).

Afbeelding

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 15:47

Van Thorowgood en K&M heb je verschillende versies, voor de duidelijkheid. Nelleke heeft het specifiek over de Cob versie, dus voor brede paarden. Deze heb ik ook voor mijn Tinker, die vermoedelijk ongeveer boommaat 40 heeft.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 16:36

Nogmaals: Ik laat sowieso een passer komen. Delano had van zijn Massimo boommaat 42 met Franse kussens. Deze was echt te wijd geworden. Ik vermoed dat hij nu ook rond de boommaat 40 zit. Ik wist al dat deze paarden in de cob versie komen.

Nog even een ouder fotootje met zijn massimo dan.

Afbeelding

Heel jammer dat de lepel te hoog was zodat je steeds naar voren gegooid werd.
Was verder echt een topzadel

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 16:39

Hey Kirsha, ik zie dat jij in Leeuwarden woont. Wie heb jij er bij gehad?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:40

kan je de boom niet laten versmallen door een kundige zadelmaker?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 16:50

Ik heb het zadel niet meer :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:55

Leuk beestje. Is t een welshcob? Ik betwijfel of hij wijd nodig heeft. Ik had ook een WC met een flinke schouderpartij maar die had toch echt medium. Wel een zadel die de schouder mooi vrij laat en kort is. Bates lijkt me geen slechte keuze. Heb zelf toen voor Albion gekozen.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 17:06

Nee, het is een Noord Zweeds paard type Brukhäst.
Ja, toch als ik iemand een zadel laat aanpassen is het altijd: "Jee, hij moet niet breder"
Vorig jaar een westernzadel (te koop) gekocht bij Evelien van Eurohorse. Die zei het ook al.
Helaas past dit zadel hem ook niet meer en bovendien is western me veel te zwaar. We hebben op stal er voor de grap (zonder een singel er aan of iemand er op) een wintec met witte boom op gelegd om te zien of hij echt zo onmogelijk is. Nou, hij was inderdaad iets te krap maar niet zo dat je het idee had dat zelfs een breder type niet passen zal.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:08

Je kan ook nog kijken naar een Equestor zadel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:15

Claudia78 schreef:
Hey Kirsha, ik zie dat jij in Leeuwarden woont. Wie heb jij er bij gehad?

Nog niemand, heb dit zadel zelf pas een week :') zit nog in de test- en aanpasfase. Heb er van de week een ander kopijzer in gedaan en moet er nog even iemand naar laten kijken. Gelukkig kundige stalgenoten die ook meekijken :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:19

Naast de cob versie van Kent&Masters, bestaat er ook nog de 'cob plus'. Deze is in het hele zadel nog net iets meer aangepast voor extreem brede paarden. Hoeft niet veel te schelen, maar misschien is dat voor jouw paard net dat beetje extra wat je nog nodig hebt?

(Ik heb zelf een Fairfax cob plus, zelfde principe maar dan een iets luxere variant).

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:35

wintec en bates worden altijd wel als dezelfde zadels gezien maar ik had beide en de wintecs zijn de deur uit..
Bates zit anders dan de wintecs en dat is niet alleen door het materiaal.
Ik heb hier in overleg met zadelpasser de smalste boom van de wintec wide serie in mijn bates (gehad) voor paard megabreed maar ook kort was.
Dat lag echt geweldig, maar de zadelpasser gaf wel aan dit niet met een koud zadel te doen, dan bestaat er kans dat de kunstofboom breekt/scheurt. WIj hebben de boom er toen ingezet nadat het zadel een dag in huis gelegen had en op kamertemp. was. Nooit problemen meegehad. Inmiddels heb er de witte boom weer in vanwege ander paard.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:20

Claudia78 schreef:
Bedankt voor het compliment :)

Ik wil geen fryso zadel. Deze zijn me veel te gesloten.
Het gaat mij echt om de Bates. Wintec valt al langer als Bates vaak.
Kent&Masters was hem al te smal.

Ik heb met mijn vorige paard 2x een Bates gehad en ik vond beiden super.
Alleen ik vroeg me af hoe de wide was met dit soort paarden. Ook qua lengte en zo.

In Bates zit dezelfde boom als Wintec. Ik heb ze nagemeten. Ze zijn even lang. Je kan overwegen om voor de 17 of 16,5 te gaan? Jouw paard heeft niet een dramatisch korte rug op de foto? Ik mag Bates zadels bestellen en de bomen zijn ook te krijgen. En tja, friesland... Da s een eind rijden! Ik wil best een keer komen kijken, maar er zitten vast ook goeie zadelmakers in die contreien. (Ik kom wel in West Friesland vanwege familie. :D :D )

De Innova vond ik al wel erg mooi inderdaad. Innova is wel meer qua gevoel wintec dan de isabell werth. Die verschilden inderdaad behoorlijk.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 15:27

Er was net iemand op stal met een boom meter die zo lief was Delano even mee te pakken.
4 jaar terug boommaat 42 en nu 34,5? :=
Ik had vorige week contact met iemand van alea shop die de Bates wide verkoopt en volgens hem kon je als je maat 36 of kleiner hebt idd een 16,5 inch hebben. Laat ik nou net 34 en kindermaatjes hebben (rijbroek 164) ik ben bijna 38 jaar he? :o

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:33

Lijkt me slecht gemeten :') mijn paard is heel smal en heeft boommaat 34 ( foto zie profiel). Jouw paard is echt vele male breder. Mijn zadelmaker gaf al aan dat 34 normaal enkel op pony's ligt. Weinig paarden zijn zo smal.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:17

Boommaat 34 is echt niet heel smal hoor, hele gangbare maat. De meeste paarden die ik ken zitten rond de 32.