Welk bit moet ik hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Welk bit moet ik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:23

Ik merk toch dat mijn haflinger na mate ze ouder wordt, steeds sterker in haar mond wordt. Ik heb nu een enkel gebroken b trens erin, maar ik merk toch wel dat ze daar soms doorheen loopt. Soms krijg ik haar niet eens meer terug, maar dit verschilt per keer (ene keer is ze soepel en los, andere keer heeft ze niet zo'n zin en heeft ze echt zo'n houten bek).
Nou zoek ik een bitje waarbij ik net iets meer te zeggen heb. Als ze met dit bit goed loopt, wil ik het weer afbouwen naar mijn enkel gebroken b trens, om te voorkomen dat ze zegmaar steeds sterker wordt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:33

Dit is toch echt een rijtechnisch probleem en moet je niet oplossen door er een ander bit in te hangen ;)

Wat je wel kan proberen is een dubbelgebroken trens te proberen, deze liggen vaak wat lekkerder in de mond.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:38

Liselot schreef:
Dit is toch echt een rijtechnisch probleem en moet je niet oplossen door er een ander bit in te hangen ;)

Wat je wel kan proberen is een dubbelgebroken trens te proberen, deze liggen vaak wat lekkerder in de mond.

Maar dat werkt meer in op de tong toch?
Ik ga het later ook weer afbouwen hoor.

Liselot

Re: Welk bit moet ik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:45

Ja ietsje wel, maar dan heb je iig geen notenkraker effect wat je met een enkelgebroken wel hebt. Bijna alle paarden ervaren dat als zeer vervelend

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:49

Hoe zie je afbouwen precies voor je, als je nu al naar een zwaarder bit gaat? Ze word dan sterker op dat zwaardere bit, dus dan moet je weer zwaarder en eindig je nergens, lijkt me niet de bedoeling. Ik zou een dubbel gebroken bit erin doen, en dan een goede instructrice zoeken.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:55

Na heel wat bitten te hebben geprobeerd kwam ik uit op een extra control bit. Hier loopt mijn paard het prettigst op.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:57

liekec schreef:
Hoe zie je afbouwen precies voor je, als je nu al naar een zwaarder bit gaat? Ze word dan sterker op dat zwaardere bit, dus dan moet je weer zwaarder en eindig je nergens, lijkt me niet de bedoeling. Ik zou een dubbel gebroken bit erin doen, en dan een goede instructrice zoeken.

Oke. Ik heb goede instructie. Ze loopt al zo'n 2 jaar lang door het bitje heen als ze wilt. Het lijkt me niet de bedoeling dat ze zo weg kan wanneer ze wilt.. Dacht misschien kan ze zo ervaren dat ze niet meer zomaar er doorheen kan lopen, en zodra ze dat heeft geleerd terug naar de b trens.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 20:59

vilheide schreef:
Na heel wat bitten te hebben geprobeerd kwam ik uit op een extra control bit. Hier loopt mijn paard het prettigst op.

Ik kan deze op internet niet echt vinden. Hoe werkt deze?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:01

Eline_S_S schreef:
vilheide schreef:

Ik kan deze op internet niet echt vinden. Hoe werkt deze?

Westeind ruitersport verkoopt ze. Daar vind je ook een beschrijving van de werking. Ze vallen wel vrij klein. Mijn paard heeft normaal 11.5 maar ik heb een 12.5 van dit bit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:07

Met een bit hou je geen 500 kilo paard tegen. Daarom moet jij met je paard samenwerken, en niet gek paard voor jou laten werken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:17

Als een paard wil gaan gaat ie ongeacht welk bit jij er in hebt. Daarom zeg ik ook dat het rijtechnisch is. Jouw paard moet dus beter aan je hulpen komen en daar meer respect voor gaan krijgen.
Als je hier al 2 jaar mee aan het morren bent kan ik ipv een ander bit beter een andere instructrice aanraden

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:18

smurffie schreef:
Met een bit hou je geen 500 kilo paard tegen. Daarom moet jij met je paard samenwerken, en niet gek paard voor jou laten werken

Dus mensen met een scherper bit dan enkel gebroken, werken niet samen met hun paard? En paarden die beter en fijner op een iets scherper bit lopen bestaan niet?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:21

Welk gedrag vertoont je paard als ze 'er door heen' loopt?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:23

Hilary schreef:

Soms heeft ze geen zin meer, en zet haar kaak op slot. Buiten wilt ze wel eens rennen en heb ik niks meer te zeggen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:24

Je bit moet passen bij je paard... en een bit is zo scherp als de ruiterhand...
Het kan zijn dat het bit niet goed past en dat hij daarom er niet goed op reageert...
maar vaak zijn dingen als te sterk vooral rijtechnisch... dus snap wel dat de andere dat benadrukken.
Vooral omdat je aangeeft dat het paard volgens jou door het ouder worden sterker wordt... en dat zou dus betekenen dat je naar je eigen rijden moet gaan kijken... paard is altijd al sterk geweest... alleen nu gebruikt ze het tegen je... en waarom dat is gebeurt is daar moet je eigenlijk achter komen.

"Geen zin meer" .... tja of ze heeft ergens pijn of ze snapt je niet... of je maakt het niet leuk genoeg om met je samen te werken...
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 26-11-15 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:24

Eline_S_S schreef:
smurffie schreef:

Dus mensen met een scherper bit dan enkel gebroken, werken niet samen met hun paard? En paarden die beter en fijner op een iets scherper bit lopen bestaan niet?

Naar mijn mening moet elk paard in een normale dressuurtraining op een eenvoudig dubbel gebroken trensje te rijden zijn. Is dat niet het geval dan zit er in je africhting gewoon iets niet goed.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:27

Liselot schreef:
Naar mijn mening moet elk paard in een normale dressuurtraining op een eenvoudig dubbel gebroken trensje te rijden zijn. Is dat niet het geval dan zit er in je africhting gewoon iets niet goed.

Er zullen best paarden zijn die dat te onrustig in hun mond vinden ... of toch de druk op hun tong onprettig vinden... of dat het te dik is... er zijn verschillende redenen waarom je sommige paarden niet met een dubbel gebroken trensje wil rijden.
Maar denk dat bij TS dit niet echt aan de hand is.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:28

Dit bit heeft ze al sinds ze voor het eerst een hoofdstel in had. Ik merk sinds ze meer kaakspieren ontwikkeld, ze haar kaak op slot zet. Vorig jaar hierdoor de tandarts laten komen, maar die zei ook dat het kwam doordat ze daar steeds meer spieren ontwikkelt.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:30

Bij mijn paard heb ik ook vele bitten geprobeerd omdat ze veel bitten niet fijn vond en daarom sterk werd en zich ging vast zetten zoals jij het ook noemt. Bij mij was een myler bitje de oplossing. Kijk dus niet alleen naar scherpere bitten, maar naar een bit dat jouw paard accepteert. En zoek dit probleem ook niet alleen bij het bit maar ook bij de rijtechnische kant

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:30

Eline_S_S schreef:
Hilary schreef:

Soms heeft ze geen zin meer, en zet haar kaak op slot. Buiten wilt ze wel eens rennen en heb ik niks meer te zeggen.

Hoofd omhoog / neus naar voren? Mijn paard had hier op zijn vorige bit ook de neiging toe, zelfs met vrij weinig teugeldruk. Hij had een enkelgebroken bustrens, maar vond deze blijkbaar niet prettig (hij kroop ook achter de loodlijn zonder teugelcontact 8)7 ). Inmiddels rij ik hem met een ongebroken bustrens, dit gaat een stuk beter. Tussendoor hebben we een leerbit gebruikt; ook dat werkte super, maar helaas vond hij dat bit wel erg lekker en heeft hij 'm doorgeknaagd :+

Kaak op slot klinkt toch echt als een rijtechnisch probleem; het klinkt meer alsof ze in haar lijf iets vast zit en daardoor niet goed kan ontspannen. En dan heb je toch echt het meeste aan goede instructie.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:31

Waarom ga je niet gewoon eerst trainen met grondwerk en eerst gaan voor een goede samenwerking met je paard. Om daarna bitloos te gaan. Ik wil niet een wel/niet bitloos discussie beginnen maar ik ben ervan overtuigd. Beter uit samenwerking iets met je paard bereiken dan met een scherper bit. Daarmee los je het denk ik niet op.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:31

Anders laat je een keer een goede bitfitter langskomen. Wie weet heeft je paard een klein mondje vanbinnen, en is jouw bit gewoon te dik.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 21:37

Hilary schreef:
Hoofd omhoog / neus naar voren? Mijn paard had hier op zijn vorige bit ook de neiging toe, zelfs met vrij weinig teugeldruk. Hij had een enkelgebroken bustrens, maar vond deze blijkbaar niet prettig (hij kroop ook achter de loodlijn zonder teugelcontact 8)7 ). Inmiddels rij ik hem met een ongebroken bustrens, dit gaat een stuk beter. Tussendoor hebben we een leerbit gebruikt; ook dat werkte super, maar helaas vond hij dat bit wel erg lekker en heeft hij 'm doorgeknaagd :+

Kaak op slot klinkt toch echt als een rijtechnisch probleem; het klinkt meer alsof ze in haar lijf iets vast zit en daardoor niet goed kan ontspannen. En dan heb je toch echt het meeste aan goede instructie.

Verschilt. Soms kruipt ze inderdaad achter de loodlijn, maar niet vaak. Met name op voltes, wanneer ik stelling vraag, zet ze haar kaken strak op elkaar, omdat ze rechtuit oid wilt lopen. Ik denk dat ik een partij 2e hans bitjes ga kopen, en uitproberen (geen heftig spul, dubbel gebrobroken B trens, dubbel gebroken watertrens, ongebroken etc.). Als dit probleem blijft, ga ik verder kijken (vastzitten etc)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:39

Hoe vraag je stelling en probeer je vervolgens de kaak (of eigenlijk: het kaakgewricht) weer los te 'peuteren'?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:39

Is dat vastzetten bij stelling vragen aan één of beide zijdes?
Hoe ontspannen en voorwaarts loopt ze als je haar op een volte vraagt?
Hoe goed kan ze halsstrekken?
Hoe loopt ze aan de longe op een volte?