Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Liselot schreef:Dit is toch echt een rijtechnisch probleem en moet je niet oplossen door er een ander bit in te hangen
Wat je wel kan proberen is een dubbelgebroken trens te proberen, deze liggen vaak wat lekkerder in de mond.
liekec schreef:Hoe zie je afbouwen precies voor je, als je nu al naar een zwaarder bit gaat? Ze word dan sterker op dat zwaardere bit, dus dan moet je weer zwaarder en eindig je nergens, lijkt me niet de bedoeling. Ik zou een dubbel gebroken bit erin doen, en dan een goede instructrice zoeken.
Eline_S_S schreef:vilheide schreef:Na heel wat bitten te hebben geprobeerd kwam ik uit op een extra control bit. Hier loopt mijn paard het prettigst op.
Ik kan deze op internet niet echt vinden. Hoe werkt deze?
smurffie schreef:Met een bit hou je geen 500 kilo paard tegen. Daarom moet jij met je paard samenwerken, en niet gek paard voor jou laten werken
Eline_S_S schreef:smurffie schreef:Met een bit hou je geen 500 kilo paard tegen. Daarom moet jij met je paard samenwerken, en niet gek paard voor jou laten werken
Dus mensen met een scherper bit dan enkel gebroken, werken niet samen met hun paard? En paarden die beter en fijner op een iets scherper bit lopen bestaan niet?
Liselot schreef:Naar mijn mening moet elk paard in een normale dressuurtraining op een eenvoudig dubbel gebroken trensje te rijden zijn. Is dat niet het geval dan zit er in je africhting gewoon iets niet goed.
Eline_S_S schreef:Hilary schreef:Welk gedrag vertoont je paard als ze 'er door heen' loopt?
Soms heeft ze geen zin meer, en zet haar kaak op slot. Buiten wilt ze wel eens rennen en heb ik niks meer te zeggen.
). Inmiddels rij ik hem met een ongebroken bustrens, dit gaat een stuk beter. Tussendoor hebben we een leerbit gebruikt; ook dat werkte super, maar helaas vond hij dat bit wel erg lekker en heeft hij 'm doorgeknaagd
Hilary schreef:Hoofd omhoog / neus naar voren? Mijn paard had hier op zijn vorige bit ook de neiging toe, zelfs met vrij weinig teugeldruk. Hij had een enkelgebroken bustrens, maar vond deze blijkbaar niet prettig (hij kroop ook achter de loodlijn zonder teugelcontact). Inmiddels rij ik hem met een ongebroken bustrens, dit gaat een stuk beter. Tussendoor hebben we een leerbit gebruikt; ook dat werkte super, maar helaas vond hij dat bit wel erg lekker en heeft hij 'm doorgeknaagd
![]()
Kaak op slot klinkt toch echt als een rijtechnisch probleem; het klinkt meer alsof ze in haar lijf iets vast zit en daardoor niet goed kan ontspannen. En dan heb je toch echt het meeste aan goede instructie.