Bitloos rijden met halstertouw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Bitloos rijden met halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 21:48

:) hey! Ik ben nieuw op bokt, maar dat ten zijde. Ik wil graag op een pony die ik verzorg bitloos rijden :o ik had een idee, maar of het kan weet ik niet. Ik heb een halstertouw met een paniekhaak. Ik dacht wat nou als ik aan de achterkant van mijn halster touw een knoop leg ik het touw langs de hals haal als een necrope en dan hem vast klik met mijn paniekhaak. Hij kan dus niet los, en volgens mij heb je het zelfde als een necrope dan toch? Zou ik dit kunnen doen of? :D alvast bedankt voor jullie hulp

Fellow

Re: Bitloos rijden met halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:50

Ik snap niet wat je bedoelt, maar zou je niet gewoon lekker een halstertje gebruiken? Lijkt me makkelijker en veiliger.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 22:00

Sorry voor de onduidelijke uitleg. Wat ik bedoel is de achterkant van het halstertouw dus niet waar de haak zit, daar leg ik een knoop in. Dan klik ik met de haak het touw vast aan de andere kant. Dus dan heb je een rondje zeg maar want je touw zit vast als ik die nou om de hals doe? Dan heb je het zelfde als een neckrope lijkt mij. Ik heb een lang halstertouw dus het zou passen! Maar ik ga inderdaad beter eerst beginnen met halstertje maar misschien weet iemand wat ik bedoel? :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:04

Oh ja een halstertouw kun je prima als neckrope gebruiken hoor. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:06

Paniekhaken hebben de gewoonte om open te schieten op het verkeerde moment. Kies een ander touw of haal de paniekhaak er af en knoop de uiteindes aan elkaar.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:09

ik snap wat je bedoelt. ik deed (en soms nog wel eens) dit ook :)

tamary niet alle halstertouwen hebben een paniek haak? ik heb er bijna alleen maar met een gewone klip.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:14

Je kunt je halstertouw wellicht beter voorbij de paniekhaak samenknopen als dat past. Maar een gewoon stalhalster lijkt me beter om mee te beginnen dan een neckrope. Maar het kan prima, mits het dus past

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:15

EliseXJoelle schreef:

tamary niet alle halstertouwen hebben een paniek haak? ik heb er bijna alleen maar met een gewone klip.

TS zegt dat ze er een met paniekhaak heeft :)

Ik zelf zou ook een gewone klip nemen! Maar verder kan het inderdaad prima.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:20

dunja_11 schreef:
EliseXJoelle schreef:

TS zegt dat ze er een met paniekhaak heeft :)

Ik zelf zou ook een gewone klip nemen! Maar verder kan het inderdaad prima.

ik had er inderdaad overheen gelezen. oeps..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:07

RUI → HAR

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:19

Als dit de eerste keer bitloos is, ga dan lekker met halster of fatsoenlijk bitloos hoofdstel rijden en alsjeblieft niet zomaar met neckrope. Als er iets mis gaat dan ben je de pineut, dat spreek ik uit ervaring.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:49

Ik doe weleens hetzelfde om mijn paard naar de wei te rijden, maar dan wel met halster.
Dus de clip vast aan het halster waar je hem normaal ook vastmaakt, dan een knoop aan het einde van het touw, om zijn hals en door de clip. Ik heb wel een normale clip, geen paniekhaak.

Als de pony het niet gewend is, is het een stap te ver om meteen met een neckrope te beginnen. Zoals degene hierboven al zegt, als er iets mis gaat heb je met alleen een neckrope niets te vertellen, met een halster nog wel.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 08:53

Mijn bijrijdster rijdt regelmatig met deze...
Voor het geld hoef je het niet te laten en het werkt net wat fijner dan een halstertouw..

http://www.kramer.nl/Katoenen-Rij-ring. ... &ci=257239

[edit] Maar ook ik ben van mening, dat het verstandiger is om eerst met een touwhalster (dus niet halstertouw) te oefenen met het bitloos rijden..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:47

YYaCCiNNtHHa schreef:
Als dit de eerste keer bitloos is, ga dan lekker met halster of fatsoenlijk bitloos hoofdstel rijden en alsjeblieft niet zomaar met neckrope. Als er iets mis gaat dan ben je de pineut, dat spreek ik uit ervaring.

Ach wat kan er nu fout gaan als ze dit in de bak of wei doet? Dat hij de verkeerde kant oploopt? Ben zelf regelmatig zonder iets op mn pony gestapt, enige wat hij dan deed is hooguit dr verkeerde kant oplopen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:50

Maartje1990 schreef:
YYaCCiNNtHHa schreef:

Ach wat kan er nu fout gaan als ze dit in de bak of wei doet? Dat hij de verkeerde kant oploopt? Ben zelf regelmatig zonder iets op mn pony gestapt, enige wat hij dan deed is hooguit dr verkeerde kant oplopen

Zat kan er fout gaan!
Wat als het dier het op een rennen zet en de hulpen van stoppen zonder teugels nog niet snapt.

Recht op het hek af en of er voor stoppen of er vol overheen is beide geen fijne optie!

TS, ik zou beginnen met een bitloos hoofdstel en langzaam opbouwen. Vertrouwen is goed en fijn maar hoogmoed komt voor de val.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:54

Maartje1990 schreef:
YYaCCiNNtHHa schreef:

Heb je dat filmpje recentelijk niet gezien van die bokker die van haar Haflinger af werd geknikkerd?
Vervolgens bleef ze minuten bewusteloos liggen..
Dát kan er gebeuren..

Ik ben een voorstander van bitloos en lekker naturel.. maar wel weten waar je mee bezig bent en niet zomaar lopen aanmodderen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:00

Nee geen filmpje gezien, maar ik geloof dat je er altijd afgeknikkert kunt worden. Denk dat ts haar pony het beste kent en als dat een goedzak is die geen stap verkeerd zet zie ik er geen kwaad in als ze begint met neckrope. Of dat het werkt is een tweede maar als hij braaf is kan het ook geen kwaad

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:02

Maartje1990 schreef:
Nee geen filmpje gezien, maar ik geloof dat je er altijd afgeknikkert kunt worden. Denk dat ts haar pony het beste kent en als dat een goedzak is die geen stap verkeerd zet zie ik er geen kwaad in als ze begint met neckrope. Of dat het werkt is een tweede maar als hij braaf is kan het ook geen kwaad

Nou, ook een braaf paard kan opeens niet braaf zijn...
Dat was in dat filmpje dus ook het geval..
Het blijven dieren...

En ik ben het met je eens, het kan altijd gebeuren, maar zo'n ervaring hoef je niet te hebben als je het gewoon netjes opbouwt door eerst de beginselen van grondwerk te doen aan een touwhalster ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:16

Je zou een touw kunnen gebruiken ja.

Klim er aub niet zomaar zonder hoofdstel op als je niet weet hoe je pony reageert.

Ik ben begonnen met een touwhalster + teugels, zadel en neckrope. In het begin hield ik nog de teugels vast. Ik gaf de hulpen die ik zou geven als ik alleen met neckrope zou rijden en de hulpen met teugels erbij. Vergeet je zithulpen niet! Deze zijn heel belangrijk wil je goed tuigloos kunnen rijden. Na een tijdje alleen nog maar zit- en neckropehulpen gegeven, het halster nog steeds om. Paardlief pikte het snel op, slangenvoltes etc gingen goed. Daarna de teugels eraf gehaald, nog wel het halster om. Gewoon verder gegaan waar we waren, de pony vond het wennen maar deed niet raar omdat ze het wel al kende. Uiteindelijk ook het halster en het zadel afgedaan en volledig tuigloos gereden. Dit in drie kwartier tijd.

Deze pony is wel bitloos gereden. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het je gaat lukken. ;)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:30

Ik ga mee met Pernilla: voorlopig gewoon met hoofdstel rijden en zoetjes aan over op neckrope zodat jullie er allebei aan kunnen wennen en je niet per ongeluk zonder stuur of rem zit.

Heb je al met de eigenaar van de pony overlegd? Misschien dat die je er wat mee kan helpen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:14

Overigens ben ik het met jullie eens dat het wijzer is eerst met een andere optoming te beginnen (al is het maar een simpel stalhalster)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:20

Precies, er kunnen flinke ongelukken gebeuren. Tuurlijk, ik rijd zelf regelmatig zonder harnachement op mijn paarden, maar dit doe ik al 3 jaar en heb ik onder begeleiding (aan)geleerd. Als jouw paard niet haarfijn op je lichaam reageert en hij besluit om er eens flink vandoor te gaan, heb je werkelijk niets te zeggen en mag je hopen dat je goed terecht komt...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:40

Tja maar dat is aan ts om te kijken of dat risico er is. Mijn pony blijft eerder stilstaan en verzet geen stap dan er vandoor te gaan.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 17:58

het is een heel braaf paard btw! Ik kan gwn met mijn mond zo'n geluidje maken. Wat echt niet te schrijven is haha! Maar dan stapt ie al! Ik rijd hem pas 2 maanden. En ik ben wel lastigere paarden gewent waar ik niet zonder bit mee heb gereden. Maar hij is super mak! Ik heb vandaag wel met bit gereden maar niet de teugels vast houden! Hij reageerde prima! Ik moest hem af en toe sturen bij een volte, maar ik heb prima zonder handen kunnen rijden. Ik kon zelfs zonder aan te drijven rijden! Ik ga volgende week zonder bit proberen, ik weet zeker dat het goed komt! Mensen die hem al langer verzorgen, rijden hem nooit met bit dus hij is der ook aan gewend. Hij vindt bit ook echt niet prettig.. Dus ik vertrouw hem 99% en tuurlijk het is een paard, hoe braaf ook hij kan op hol slaan. Maar der blijft iemand bij die me begeleid! Dus het komt helemaal goed! Wel bedankt voor jullie reacties! :)

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 18:04

Maartje1990 schreef:
Tja maar dat is aan ts om te kijken of dat risico er is. Mijn pony blijft eerder stilstaan en verzet geen stap dan er vandoor te gaan.

Ja dat heeft hij dus ook. Hij heeft nog nooit een stap mis gezet zegt de eigenaar. Als ie schrikt (wat bijna nooit gebeurt hij staat op stal waar veel vliegtuigen langskomen, kleine kinderen en blaffende honden etc.) dan verstijfd ie even en misschien wat sneller lopen, draven of galopperen maar echt op hol slaan zou die nooit doen zeggen de eigenaren. Bij mij heeft hij ook nog nooit een stap mis gezet. En die van mij zou ook eerder stil gaan staan inderdaad haha!