"Nieuw" zadel, maar waar begin je...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

"Nieuw" zadel, maar waar begin je...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 09:59

Uiteraard vraag je stalgenoten welk zadel zij hebben en of je dat eens mag uitproberen, maar als je maar weinig stalgenoten hebt ben je snel klaar natuurlijk :D Dan is er ook nog een optie om verschillende zadelmakers lang te laten komen waar wel een prijskaartje aan hangt, je zit (logisch) met voorrijkosten e.d. Ik zal vast niet de enige zijn welke met een budget zit en om nu een deel daarvan uit te geven aan alleen zadelpassers oid, dan gaat dit wel af van het budget wat je hebt.
Om nu op de bonnefooi te zadelhoppen onder het mom van; ik verkoop hem dan wel weer, is eerlijk gezegd niet mijn ding. Ik vroeg mij dan ook af hoe heb jij dit aangepakt.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:06

Eerst goed oriënteren welke zadels kwa uiterlijk en specifieke pasvorm kenmerken je voorkeur hebben voor jou en je paard. Daarvoor evt bokt topics raadplegen en eens langs de ruitersportzaak en/of zadelmak gaan om zadels uit te proberen op een bok. Als je zo een selectie in je hoofd hebt een zadelpasser laten komen die alle of een groot deel van deze zadels in de collectie heeft en passen maar

ilayda

Re: "Nieuw" zadel, maar waar begin je...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:09

Bij ons komt hij gratis, je kan dan zeggen wat voor een soort zadel ( dressuur enz) en welk budget en daar neemt hij er een aantal van mee. En als je het niks vind gaat hij gewoon weer weg.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:18

Mijn zadel komt bij www.zadelgemak.nl vandaan. Hier staan tweedehands zadels op voor leuke prijzen. Je kan even contact met haar opnemen, ze werkt samen met een geweldige goede zadelmaker. Kost 75 euro voor de sessie en nog eventuele voorrijkosten. Hij krijgt sowieso een zadel passend op je paard. Hij komt ook gewoon langs met goedkopere zadels.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 10:21

Joanne1987 schreef:
Eerst goed oriënteren welke zadels kwa uiterlijk en specifieke pasvorm kenmerken je voorkeur hebben voor jou en je paard. Daarvoor evt bokt topics raadplegen en eens langs de ruitersportzaak en/of zadelmak gaan om zadels uit te proberen op een bok. Als je zo een selectie in je hoofd hebt een zadelpasser laten komen die alle of een groot deel van deze zadels in de collectie heeft en passen maar

Daar had ik idd al een begin mee gemaakt, met inlezen in topics qua merken enz. en het bekijken wat mij het meeste aanspreekt qua type e.d.
Nu heb ik afgelopen week kort de mogelijkheid gehad om plaats te nemen op een Ninon Schutte zadel. Dit zat en lag wel eruggg fijn! Maar voor een hagelnieuwe aanschaf toch wat te hoog qua budget. Wat ik mij daarbij afvraag; deze zadels worden aangemeten en op maat gemaakt. En als ik nu een 2e hands koop is het nog maar de vraag of dit ook gaat passen op mijn merrie. Is zoiets (zelfde type en maat bv) dan alsnog mooi pas te krijgen op mijn merrie? Maar goed, het neemt niet weg dat het korte ritje mij goed heeft voldaan, maar dat zegt nog niet dat het na een week rijden ook zo is.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:21

Ik heb veel op internet gezocht, via kennissen te horen gekregen wat voor merk hun hadden en daar uit 'gekozen' wat mijn favoriete waren. daarna een zadelmaker laten komen met onder andere dat merk, mijn eisen en budget aangegeven.
Mijn droomzadel was ook het zadel wat het beste zat en lag op hem <3

het merk dat ik gekozen heb is een merk waar ik jaren op gereden op maar een totaal ander model.

ik had op dat moment ook maar 1 ander stalgenootje, ben gewoon op mijn gevoel af gegaan :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:22

Icrack schreef:
Uiteraard vraag je stalgenoten welk zadel zij hebben en of je dat eens mag uitproberen, maar als je maar weinig stalgenoten hebt ben je snel klaar natuurlijk :D Dan is er ook nog een optie om verschillende zadelmakers lang te laten komen waar wel een prijskaartje aan hangt, je zit (logisch) met voorrijkosten e.d. Ik zal vast niet de enige zijn welke met een budget zit en om nu een deel daarvan uit te geven aan alleen zadelpassers oid, dan gaat dit wel af van het budget wat je hebt.
Om nu op de bonnefooi te zadelhoppen onder het mom van; ik verkoop hem dan wel weer, is eerlijk gezegd niet mijn ding. Ik vroeg mij dan ook af hoe heb jij dit aangepakt.

Stap 1) wil je dressuur rijden, springen, buitenritten?
Alleen dressuur --> dressuurzadel
Alleen springen --> springzadel
Combi --> veelzijdigheidszadel
Stap 2) zadelmaker vragen langs te komen met het type zadel wat je wilt.
Stap 3) welk van de zadels past op je paard --> voelen welke voor jou het lekkerst zit.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:02

Allereerst het bepalen van je budget
Bedenken wat je wenst qua dressuur, springen of vzh

Persoonlijk zou ik daarna toch een zadelmaker zoeken. Want vaak is zelf online zoeken en bestellen wel voordeliger maar mis je toch de ervaring om te bepalen of het echt goed ligt. En een goed passend zadel voor paard en jezelf is wel heel belangrijk.
Je kan je voorkeuren en budget aan de zadelmaker voorleggen en die kan dan meenemen waarvan hij/zij denkt passend is voor jullie.

Ik heb een 6 jarige (tinker)merrie die in 2 jaar tijd zo ontzettend is veranderd, daar had ik zelf nooit een zadel op kunnen vinden.

Veel succes!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:15

Wat een hel hè? Ik ben gisteren net geslaagd met een tijdelijk zadel voor mijn groeiende paard. Ik heb eerst de zadelmaker laten komen om haar maten op te meten en om te vragen welke type zadel/kussens/boomwijdte ze moet hebben. Ook heb ik gevraagd welke merken ze aanraadde.

Vervolgens ben ik met die informatie op pad gegaan om te zoeken op marktplaats. Ook heb ik een tweetal advertenties op Facebook gezet met daarin mijn specifieke harde eisen. Daar kwam echt een aantal goede zadels uit naar voren (ook een hoop sh*t), maar daar moet je goed naar kijken en filteren.

Uiteindelijk ben ik dus op Marktplaats geslaagd. Had 1 misser. Zadel voldeed aan al mijn eisen, maar toen ik ging kijken was de vulling van de kussens echt heel slecht (geen wol zoals gezegd en met heel veel bobbels opgevuld, dus dat ging nooit fijn liggen).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:28

Of je organiseert een zadelpasmeeting. Regel je een aantal mensen die zadels willen passen, en zoveel mogelijk mensen die een zadel willen verkopen. Die laat je allemaal naar 1 locatie komen met 1 zadelpasser erbij (die zelf ook nieuwe en tweedehands zadels meeneemt). Spreek je speciaal tarief mee af en je deelt de kosten met alle deelnemers. Succes gegarandeerd!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:19

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:57

Ik heb het via de zadelpasser gedaan. Mijn eisen waren een dressuurzadel met diepe zit van een goed middenklasse merk, geen goedkope brol zoals Merano. Voor de rest maakte het mij allemaal niks uit, als het mijn paard maar past. Ik heb ook de bouw van mijn paard beschreven (brede schouders).
Zij is afgekomen met een aantal brede dressuurzadels met diepe zit (tweedehands wegens laag budget), maar mijn paard heeft echt een probleembouw XD. Dus er paste helaas maar één. Ermee testgereden en het is het beste zadel waar ik ooit heb ingezeten :D Heel erg leuk, dus die zadel is het geworden.

Was 350€ kwijt voor een tweedehands Ainsley (Vanguard Popular denk ik), inclusief consult.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:04

Olympia96 schreef:
Wat een hel hè? Ik ben gisteren net geslaagd met een tijdelijk zadel voor mijn groeiende paard. Ik heb eerst de zadelmaker laten komen om haar maten op te meten en om te vragen welke type zadel/kussens/boomwijdte ze moet hebben. Ook heb ik gevraagd welke merken ze aanraadde.

Vervolgens ben ik met die informatie op pad gegaan om te zoeken op marktplaats. Ook heb ik een tweetal advertenties op Facebook gezet met daarin mijn specifieke harde eisen. Daar kwam echt een aantal goede zadels uit naar voren (ook een hoop sh*t), maar daar moet je goed naar kijken en filteren.

Uiteindelijk ben ik dus op Marktplaats geslaagd. Had 1 misser. Zadel voldeed aan al mijn eisen, maar toen ik ging kijken was de vulling van de kussens echt heel slecht (geen wol zoals gezegd en met heel veel bobbels opgevuld, dus dat ging nooit fijn liggen).

Tot nu toe nog geen hel hoor :-) Ik heb, toen mijn merrie beleerd werd, een nieuwe Wintec IW aangeschaft met het oog op groei e.d. En dat zadel heb ik nu nog steeds. Dus maten e.d weet ik gelukkig. Alleen ben ik nadien 15kg afgevallen dus het zadel is voor mij eigenlijk aan de ruime kant. Daar komt ook bij dat nu mijn merrie wat ouder is (nu is zij 5 jaar) dat mij opvalt dat het zadel verder wel goed ligt, maar dat de balans van het zadel niet optimaal is. Voor zover ik in kan schatten zeg ik gevoelsmatig dat dit de werking van de cair is in het Wintec zadel. Op dat moment was er net even een Ninon zadel op stal, wol gevuld uiteraard en dat lag een stuk stabieler en fijner, ook voor mijn eigen zit.
Ik durf een koop via MP niet aan en wel met de reden dat je het zadel bv niet even een weekje kan proberen en als het toch niet is wat je verwacht en dan terug brengen. Als ik bv weet welk zadel en welk type mij goed heeft voldaan word het een ander verhaal, mits het een standaard zadel is, dus zonder aanpassingen e.d
Al neemt het niet weg als ik een aangemeten zadel van iemand overneem het maar de vraag is of deze gaat passen op mijn merrie of dat deze zo aangepast kan worden door een zadelmaker.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:06

Dorine92 schreef:
Of je organiseert een zadelpasmeeting. Regel je een aantal mensen die zadels willen passen, en zoveel mogelijk mensen die een zadel willen verkopen. Die laat je allemaal naar 1 locatie komen met 1 zadelpasser erbij (die zelf ook nieuwe en tweedehands zadels meeneemt). Spreek je speciaal tarief mee af en je deelt de kosten met alle deelnemers. Succes gegarandeerd!

Opzich een leuk idee idd :-) Maar dan moet je wel stalgenoten hebben welke ook op zoek zijn...en dat zijn ze niet ;-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:09

Marie111 schreef:
Je kunt ook met paard naar de Divoza in Leek rijden. Daar hebben ze een rijbak bij voor het passen van zadels.

http://www.divoza.com/nl/winkels/leek

Dat wordt geen succes, mijn merrie maakt zich druk in een vreemde bak en om dan een zadel te passen en te proberen vind ik persoonlijk geen slim plan ;-)
Het lijkt mij handiger om dat op eigen terrein te doen zodat zij in haar gewone doen en laten is.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:10

1. Wat voor soort zadel wil je? Dressuur? Vzh? Spring? Western? Boomloos?
2. Wat is je budget? Nieuw/tweedehands zadel? (Hoelang wil je dit zadel houden > jong paard?)
3. Google/Vraag rond naar een goede zadelmaker bij jou in de buurt.
4. Laat de meest aansprekende langskomen en passen maar. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:10

Je zou ook een pasafspraak bij Schutte kunnen doen en dan op zoek kunnen gaan naar een 2e hands zadel van dat type en maat. Volgens mij hebben ze ook wintersale op het moment. De boom is in principe hetzelfde bij een bepaald type, maar voor de rest (vulling, singelstoten, wrongen) kan het wel behoorlijk goed aangepast worden. Ik heb zelf ook een Schutte zadel ;)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:18

SarahIlse schreef:
1. Wat voor soort zadel wil je? Dressuur? Vzh? Spring? Western? Boomloos?
2. Wat is je budget? Nieuw/tweedehands zadel? (Hoelang wil je dit zadel houden > jong paard?)
3. Google/Vraag rond naar een goede zadelmaker bij jou in de buurt.
4. Laat de meest aansprekende langskomen en passen maar. :)

Wat ik wil is in de grootste lijnen wel duidelijk mbt maat, dressuurzadel, mijn budget, nieuw of tweedehands is nog even een vraagteken. Een zadelmaker is zo gebeld, maar dan zal ik wel moeten weten welk merk e.d ik wil. Het is wat banketstaaf voor mijn budget om bv 4 zadelmakers te laten komen om voor hun voorrijkosten en hun tijd te betalen om vervolgens er geen meter mee opgeschoten te zijn. Zij doen het niet voor niks en dat is ook logisch :-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:26

Starbreeze schreef:
Je zou ook een pasafspraak bij Schutte kunnen doen en dan op zoek kunnen gaan naar een 2e hands zadel van dat type en maat. Volgens mij hebben ze ook wintersale op het moment. De boom is in principe hetzelfde bij een bepaald type, maar voor de rest (vulling, singelstoten, wrongen) kan het wel behoorlijk goed aangepast worden. Ik heb zelf ook een Schutte zadel ;)

In januarie komt Schutte bij ons op stal hoorde ik vandaag, als ik tegen die tijd nog niet geslaagd ben laat ik haar opmeten, al heb ik in januarie niks meer aan de wintersale denk ik :D
Waar ik gewoon erg huiverig voor ben is dat als ik een Ninon zadel uit de sale neem en ik heb een week gereden en het blijkt toch niks te zijn achteraf, zit ik wel zonder budget en met een zadel welke je eerst maar weer eens kwijt moet zien te raken. Het Ninon zadel waar ik 10 minuutjes op gereden heb was prima, maar vind ik dat ook als ik er wat langer op gereden heb. Mss ben ik te voorzichtig, mss te twijfelachtig, ik vergeet echter 1 ding niet...ik kan het budget maar 1 maal uitgeven :-)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:29

Je kan eerst eens naar een ruitersportzaak gaan (bijv Divoza heeft veel liggen) en daar op wat verschillende zadels gaan zitten.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 17:36

antje_vip schreef:
Je kan eerst eens naar een ruitersportzaak gaan (bijv Divoza heeft veel liggen) en daar op wat verschillende zadels gaan zitten.

Precies Antje, morgen is de eerste ruitersportzaak de pineut en trek ik daar elk zadel van het stokje voor het nodige "meetwerk". Tuurlijk moet het ook mijn merrie passen, maar mij ook! En dan heb je nog zoiets als "ik moet het zelf ook een mooi zadel vinden om te zien".

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:40

Icrack schreef:
Starbreeze schreef:

In januarie komt Schutte bij ons op stal hoorde ik vandaag, als ik tegen die tijd nog niet geslaagd ben laat ik haar opmeten, al heb ik in januarie niks meer aan de wintersale denk ik :D
Waar ik gewoon erg huiverig voor ben is dat als ik een Ninon zadel uit de sale neem en ik heb een week gereden en het blijkt toch niks te zijn achteraf, zit ik wel zonder budget en met een zadel welke je eerst maar weer eens kwijt moet zien te raken. Het Ninon zadel waar ik 10 minuutjes op gereden heb was prima, maar vind ik dat ook als ik er wat langer op gereden heb. Mss ben ik te voorzichtig, mss te twijfelachtig, ik vergeet echter 1 ding niet...ik kan het budget maar 1 maal uitgeven :-)

Ik heb zelf dus ook een Schutte zadel gehad. Dat was het zadel van mijn inmiddels overleden merrie, dat heel toevallig op mijn jonkie van 4 paste toen ik haar ging beleren. Nu is ze er helaas uitgegroeid. Ik heb Schutte toen weer laten komen (om mijn gevoel te bevestigen) en de maten op te laten meten (nou ja, mijn eerdere verhaal dus).

Wat ik je vooral wil meegeven (als je een nieuw zadel bij een zadelmaker koopt): vraag naar de voorwaarden!!! Wat gebeurt er als het zadel niet past? Binnen hoeveel tijd mag het terug en krijg je dan al je geld terug? Of alles muv het consult. Vraag ernaar! Als je binnen een redelijke termijn problemen krijgt met Schutte heb ik alleen maar gehoord over hele nette oplossingen. Ik weet helaas hoe het ook kan (andere zadelmaker).

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 18:14

Ja precies, dat is ook idd mijn idee. Ik lees teveel verhalen met een enorme domper als uitkomst. Da's toch verschrikkelijk sneu als je een nieuw zadel koopt en men zich nergens op kan beroepen. Ik hoor van Schutte goede verhalen, maar ook een stuk slechtere. Maar goed, die vind en hoor je zowat van elke zadelmaker enzo :D

Al moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik Ninon éénmaal bij ons op stal getroffen heb. Zij heeft een korte blik op mijn zadel geworpen en wist mij te vertellen dat mijn zadel brugde, ....ná, mijn zadel brugt helemaal niet :?
Als ik mijn dekjes aan de onderkant bekijk en de zweetafdruk. Dan is deze erg mooi en aan beide zijden volledig en gelijk! Dus tjah..wel een beetje een vreemde binnenkomst _O-

Moon555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:19

ik heb een Ninon Schutte zadel te koop. Het is voor mijn paard op maat gemaakt. Dat houdt in dat de verschillende onderdelen van het zadel zo gekozen zijn dat het de contouren van mijn paard het best volgt. Dit houdt in voor mijn paard, de boomvorm (waarvan er dacht ik een stuk of 8 soorten zijn) volgt het beste zijn rug, de boom is medium wide, speciale schoudervrijheid vanwege een naar voren liggende singelplek, balanskussens, V-ophanging van de singel om vooruit schuiven van het zadel te voorkomen, en een kort dragend zadel omdat iets kortere rug als normaal geen lang zadel (di de meeste confectiezadels in dit geval) toe laat. 17,5 inch zit.
Om het zadel verder optimaal in balans te krijgen wordt de vulling aangepast indien nodig. Dit gebeurt sowieso om de zo veel tijd.

Mocht jouw paard de contouren van mijn paard hebben dan zou dit zadel kunnen passen. Met dezelfde contouren kun je ook een nieuw zadel aanschaffen maar dat past dan naar mijn idee niet beter. Ninon is wel de beste in het bepalen en meten wat de perfecte match is maar is wel gebonden aan een aantal bouwblokken dus op maat maken is een relatief gegeven. Ook het vullen is van belang maar dat kun je nou wel weer makkelijk aanpassen voor een ander paard.
Het gaat om een medium-wide Moravita zadel. Het zadel is voor een rondgeribt paard met een singelplek die naar voren ligt.

De reden dat ik het verkoop is omdat is chronisch last van mijn rug heb en een ander type zadel (meer endurance/trec model) nodig heb. Het ligt perfect op het paard.

Je kunt mijn zadel langere tijd uitproberen indien je het zelf op haalt en weer terug brengt. Wel zou ik enig onderpand willen afspreken maar stuur me daar maar een PB over.

Ter aanvulling wilde ik nog even melden dat ik het zadel nu 21/2 jaar, dit altijd goed bevallen is, inmiddels rijd ik vanwege mijn rug geen dressuur meer. BTW de zadelzoektocht ben ik mee bekend!!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:46

Kijk! Dat schept mogelijkheden Moon555. Ik pb je zometeen even ;-)