Olympia96 schreef:Wat een hel hè? Ik ben gisteren net geslaagd met een tijdelijk zadel voor mijn groeiende paard. Ik heb eerst de zadelmaker laten komen om haar maten op te meten en om te vragen welke type zadel/kussens/boomwijdte ze moet hebben. Ook heb ik gevraagd welke merken ze aanraadde.
Vervolgens ben ik met die informatie op pad gegaan om te zoeken op marktplaats. Ook heb ik een tweetal advertenties op Facebook gezet met daarin mijn specifieke harde eisen. Daar kwam echt een aantal goede zadels uit naar voren (ook een hoop sh*t), maar daar moet je goed naar kijken en filteren.
Uiteindelijk ben ik dus op Marktplaats geslaagd. Had 1 misser. Zadel voldeed aan al mijn eisen, maar toen ik ging kijken was de vulling van de kussens echt heel slecht (geen wol zoals gezegd en met heel veel bobbels opgevuld, dus dat ging nooit fijn liggen).
Tot nu toe nog geen hel hoor
Ik heb, toen mijn merrie beleerd werd, een nieuwe Wintec IW aangeschaft met het oog op groei e.d. En dat zadel heb ik nu nog steeds. Dus maten e.d weet ik gelukkig. Alleen ben ik nadien 15kg afgevallen dus het zadel is voor mij eigenlijk aan de ruime kant. Daar komt ook bij dat nu mijn merrie wat ouder is (nu is zij 5 jaar) dat mij opvalt dat het zadel verder wel goed ligt, maar dat de balans van het zadel niet optimaal is. Voor zover ik in kan schatten zeg ik gevoelsmatig dat dit de werking van de cair is in het Wintec zadel. Op dat moment was er net even een Ninon zadel op stal, wol gevuld uiteraard en dat lag een stuk stabieler en fijner, ook voor mijn eigen zit.
Ik durf een koop via MP niet aan en wel met de reden dat je het zadel bv niet even een weekje kan proberen en als het toch niet is wat je verwacht en dan terug brengen. Als ik bv weet welk zadel en welk type mij goed heeft voldaan word het een ander verhaal, mits het een standaard zadel is, dus zonder aanpassingen e.d
Al neemt het niet weg als ik een aangemeten zadel van iemand overneem het maar de vraag is of deze gaat passen op mijn merrie of dat deze zo aangepast kan worden door een zadelmaker.