Welk zadel, extra brede boom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Welk zadel, extra brede boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 21:54

Na al een hele tijd zoeken naar allerlei zadels zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar een goed passend zadel voor mijn verzorgpaard (fries). De zadels die er nu op liggen zijn gewoon een no go en ik heb besloten zelf een oplossing te zoeken.
Nu had ik een mooie tweedehands KN symfonie op de kop getikt en een zadelmaker laten komen. Helaas was dit zadel te smal of eigenlijk, paardlief bleek vele malen breder dan ik dacht. Dit zadel brugte daardoor ook.

De zadelmaker die ik had laten komen is zelf dealer van massimo zadels en bevestigde dat ik daarvan boommaat 38 nodig had. extra breed dus.

Helaas zoek ik wel een zadel wat nog te betalen is, aangezien het niet mijn eigen paard is en de eigenaar ook van de een op andere dag kan beslissen om haar weg te doen. Daarom zou ik het liefst een zadel hebben wat kwam boom te verstellen is, zodat eventuele verkoop of passen op een ander paard wat makkelijker is.

Ook heb ik tot nu toe een tweedehands kent en masters dressage gepast, welke echt niet pas was. Bij aanslingeren kwam de hele achterkant van het zadel omhoog. En een Tekna heb ik ook geprobeerd, maar bij deze was de vorm van de kussens totaal niet geschikt voor haar. Deze stonden veel te haaks.

Ik zit natuurlijk wel met een budget en zoek tot nu toe eigenlijk vooral tweedehands.
Mijn budget is 500 euro. Wel zat ik nu ook naar een nieuwe thorowgood t8 (cob) te kijken (700 euro). Voor een heel nieuw zadel wil ik tot 700 uitgeven, maar dan moet het wel echt goed zijn. En ik betwijfel of een thorowgood zal passen als een kent en masters niet past. Maar wellicht dat een cob model verschilt van de kent en masters.
Ook wintec zit ik naar te kijken, maar vraag me af of dit zadels zijn waar je lekker in kan zitten.

Al met al, ik ben die zadelellende inmiddels wel zat.
Iemand die misschien tips heeft, of zadels die ik nog niet benoemd heb, maar wel mogelijkheden bieden.

Overigens mocht ik een zadel willen kopen zorg ik dat ik deze eerst kan passen en na laat kijken door de zadelmaker.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:59

Wintec heeft een wide versie, ik vind het persoonlijk hele fijne zadels maar dat verschilt echt per persoon :) Ik weet van wintec niet hoe tot hoe breed de wide gaat?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 22:02

Ghostattack schreef:
Wintec heeft een wide versie, ik vind het persoonlijk hele fijne zadels maar dat verschilt echt per persoon :) Ik weet van wintec niet hoe tot hoe breed de wide gaat?

Bedankt voor je reactie.
Die had ik inderdaad gezien, al denk ik dat de gewone wintec ook nog een optie kan zijn (met de breedste boom zou deze kwa boommaat moeten passen)

Op de foto lijken de winters erg weinig steun te geven, klopt dit of lijkt dit alleen maar zo? Opzich hoef ik geen hele diepe zit, maar een beetje wrong zou ik wel fijn vinden.

Rofah

Re: Welk zadel, extra brede boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:05

Ik heb zelf een Kieffer genf, deze heeft verwisselbare kopijzers en ligt zeer netjes op mijn errug ronde haf

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:06

Verschilt per model, ik heb een Wintec Pro Contour (dressuurzadel) en je moet echt je best doen om daar uit te vallen zoveel steun geeft die :+ Oudere modellen hebben wel minder wrong dacht ik, maar bij veel wintecs kun je losse kniewrongen kopen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:09

De Wintec Isabell heeft een verstelbare kniewrong (met klittenband). De Pro Dressage bestaat met contourbloc (zo'n flinke kniewrong op het buitenste zweetblad), maar of je dat prettig vindt is denk ik vooral uitproberen.
Misschien kun je contact opnemen met CountryMill (Nijkerk); daar kun je op locatie allerlei zadels uittesten.

In de wat duurdere categorie, en niet met verstelbare boom: Ainsley Vanguard. KWPN'er van een vriendin is ook breed, deze paste haar prima.

edit: Ghostattack was me voor ;)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 22:10

De zadels hierboven ga ik eens opzoeken.

Heb country Mill gemaild. Maar zij hebben helaas geen tweedehands zadels onder de 500 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:13

De witte boom van een gewone wintec is maat 34. Dat zou dus veel te krap zijn.
Wintec wide?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:14

Misschien dat er een zadelmaker is die Wintecs heeft liggen en kan aangeven of deze passen, zodat je hetzelfde zadel tweedehands kan kopen? Ik heb mijn Wintec voor 350 euro op de kop getikt in ongeveer nieuwstaat.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:18

Misschien een tweedehands fryso? Zijn wel duurder 2e hands, maar je levert er bij verkoop weinig tot niets op in.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 22:20

Helaas valt het tweedehands hier in de omgeving erg tegen wat wintec betreft.
Zag wel een isabell werth, maar deze leek in niet zo'n heel beste staat. Maar deze ga ik even mailen, wellicht vertekent de foto.

Ik ben bang dat als ik weer een andere zadelmaker laat komen a la 75 euro en dan alsnog tot de conclusie te kunnen komen dat ook bijvoorbeeld wintec niet past. Dat maakt t nogal lastig, aangezien het niet mijn eigen paard is ben ik hierin wat voorzichtiger.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:22

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:23

Heb je al eens gedacht aan de Wintec Pro Endurance? Dit zadel is voor mijn tinker met erg lastige rug de oplossing.

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:23

Ik heb een thorowgood cob t4 (dressuur) op mijn verzorgfries liggen, ook boommaat 38.
Dit ligt eigenlijk heel goed op hem, heb het zadel 2de hands voor 200 euro gekocht :)

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:24

Yinthee schreef:
Er zijn ook xxxxl kopijzers van Wintec. Wijder dan de witte dus.
http://www.rupa-sports.com/epages/00128 ... s/WH-11003

LEt wel op dat deze enkel passen in de WIDE van wintec, deze kopijzers zouden langer zijn dan de gewone en dus ook gaatjes op een andere plek hebben

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:26

Zadels wat erg. TS opzoek naar brede boom. Ik naar zadel met brede kussenkanaal

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:27

Een vriendin van mij heeft een wintec voor haar fries. :)heb er ook enkele keren in gezeten en vind het wel echt fijn zitten. (ik was een persoon die bah zei tegen wintec, heb mijn mening wat herzien ;) ) ze heeft een dressuur Isabel werth denk ik.

@stamper : De zadels van prestige hebben een breed tussenkanaal! ;)

dandy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:27

Ik heb de thorowgood t6 extra brede boom voor mijn fries ,die kon ook helemaal aangepast worden op haar rug .Heb ook een isabell werht gehad die was niet passend te krijgen

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 22:28

brigitte2 schreef:
De witte boom van een gewone wintec is maat 34. Dat zou dus veel te krap zijn.
Wintec wide?

De witte boom van wintec staat voor extra wide. Kwa centimeters zeggen alle merken wat anders helaas.
De wintec wide is misschien ook nog een optie.

De pro endurence ga ik nog even opzoeken, al zoek ik wel echt een dressuurzadel.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 22:28

Die thorowgood blijft indd ook knagen. Vind dat wel mooiere zadels dan wintec :j

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 22:38

Helaas de isabell werth van Mp wordt m ook niet. Krijg een mailtje van marktplaats dat ik voorzichtig moet zijn bij deze verkoper.

Maar ik zal dat model even in m'n achterhoofd houden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:00

Mijn fjord past de weidste maat van wintec wide niet. Wide is het breedste model van wintec, in de andere zadel kan je geen paars kleurige boom doen. Zoals ik je beschrijving lees gaat de witte boom van wintec al niet passen dus andere wintec modellen zijn uitgesloten.
Die van Thorrowgood gaat breder, ik zou daar zeker naar gaan kijken! Dan wel het cob model want anders kan het nog niet.

Massimo is volgens mij ook wel een fijn zadel, misschien 2e hands?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 23:06

Dus jij denkt dat de extra wijde boom van wintec niet voldoende zal zijn?

De thorowgood kan wel gewoon een extra brede boom in hoor, ook het normale model. De cob kan nog wat breder, maar t is geen trekpaard. Dus daarvan zullen beide modellen kunnen. Al neig ik wel naar de cob want ik verwacht dat de gewone hetzelfde zal vallen als de gewone kent en masters. En die pastte dus totaal niet.

Van de thorowgood en kent en masters heeft ze trouwens de witte boom.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:07

Op mijn kruising tinker had ik een thorowgood cob liggen, ik vond het een fijn zadel. Alleen bleek mijn paard nog iets verder in de breedte te groeien. ( had daarom ook een thorowgood totdat hij uitgegroeid zou zijn voordat ik veel geld aan een leer uitgaf en hij dan niet meer zou passen.. )
Mijn paard heeft inmiddels een massimo, ligt prima. Inmiddels boommaat 42 en tot nu toe past het al een jaar dus denk dat hij uitgegroeid is ;-)
Met 3.5 jaar had hij boommaat 34 en met 7 dus 42 haha

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:10

JC Onyx is ook breed, heeft ook een breed tussenkanaal. Prettig is dat het van leer is en een fijne zit heeft. Het is tweedehands prima betaalbaar en nieuw ook nog prettig geprijsd.