Ervaring gevraagd Spaanse paarden en zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Ervaring gevraagd Spaanse paarden en zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 17:13

Zopas zadel passer laten komen voor nieuw zadel. Was net zelfde probleem als met mijn zadel. Glijdt gewoon naar voren. Model dat ik geprobeerd heb was een Bates australian stockzadel.
Zadel passer zegt experimenteren met verschillende singels en staartriem aandoen.
Ook heeft ze super korte rug en moet heel erg opletten want zelfs de Malibaud randonnee was te lang. Hierdoor was ze achteraan gevoelig op de rug.
Mijn vraag, wie heeft zelfde probleem? Zijn er zadels die wel blijven liggen? Wat hebben jullie van zadel liggen op zo'n type paard?
Ik heb een startrekk Espaniola en die ligt perfect maar voor dit paard wil ik een boomzadel omdat ze hoog opsmijt en uber energiek is. Ze is fijner te rijden met boomzadel.
Wat hebben jullie liggen op kort gerunde rug, peervormige romp, lage schoft waardoor zadel makkelijk naar voren schuift? Ik wil niet een staartriem gebruiken omdat ik een boomzadel wil dat past. Geen Engels type!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 17:22

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:41

Hoi Cambiar,
Herkenbaar probleem. Ik heb er ook zo een. 4 jaar geleden toen mijn PRE ruin in mijn leven kwam, dacht ik dat het vrij eenvoudig zou zijn om voor hem een passend zadel te vinden, want prachtig rechte rug, mooi rond, nergens problemen .....NOT. Na 9 maanden niet rijden, 2 totaal verschillende, niet engelse zadelpassessies en ettelijke foute zadelaankoopprobeersels (waaronder boomloos) heb ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en besloten zelf zonder tussenkomst van experts een particuliere zadelaankoop te doen. Aangezien mijn paard inmiddels wel had laten zien, dat hij heel duidelijk kon aangeven wat hem wel en niet beviel, en verder kon ik zelf heel goed bepalen of het zadel en ik weer eens voor de tigste keer op de manenkam eindigden na een snelle start/stop aktie. Het zadel wat WEL bleef liggen was een oude Syd Hill Outbackdrafter kortste versie met oversingel!, en daar zit nou net de clou In Spanje hebben ze de Vaquera zadels oude stijl, niet voor niks uitgerust met een oversingel. Ze willen namelijk ook niet op de manenkam eindigen na een snelle aktie met stieren op de campo, en in de PRE hoek kom je wel vaker het type rond wijnvat tegen, dus dan is een oversingel geen overbodige luxe. Daarbij is de serge onderkant kussen ook erg fijn, glijdt minder dan een leren kussen. Ik heb hem zonder dekje gebruikt (zoals de aussies het ook deden, en de spanjaarden rijden hun linnen kussen zadels ook niet met dekje)
Ik weet niet of jouw Bates stockzadel een oversingel heeft. Maar wat ik wel kan zeggen is dat het huidige technologie niet overeenkomt met de oude Syd Hill technologie. (Vooruitgang is niet altijd verbetering ;-) ). De Syd Hill waar wij het goed mee konden vinden, wordt niet meer zo gemaakt, helaas. Inmiddels is alles zo'n beetje "made in India".
Helaas is mijn paard er na een jaar uitgegroeid, hij werd te breed voor de boom, dus moesten we weer op zoek. Heb gekozen voor een spaans zadel dit keer, Alta Escuela korte versie, van Ludomar, nu wel nieuw. En inmiddels was mijn paard ook wel wat veranderd in zijn lijf dus schoof het niet direkt over zijn doperwtschoft. MAAR de zadelpasser die het zadel heeft gespecificeerd voor de fabriek zei er wel bij dat ik er een anatomische banaansingel bij MOEST nemen en een antislipdekje (ultradun), want anders "geen garantie op succes". Met dit nieuwe zadel rijden we nu al weer een kleine 3 jaar naar volle tevredenheid. Toch hebben we echt wel genoeg start/stop akties meegemaakt om te "testen" ;-) zeg maar: en het zadel blijft helemaal op zijn plek liggen! Hopelijk heb je wat aan de info; ik weet hoe vervelend en moeilijk het is. Succes met je zoektocht. Groet, Elbony
PS; voor de volledigheid: de totale lengte van de Syd hill was 53cm, wel wat te lang voor zijn rug, maar aangezien de kussens wat steegs (zeg maar frans) oplopen was dat voor hem niet zo'n probleem. Het hoeft dus niet altijd zo te zijn, dat een te lang zadel, per definitie een probleem geeft voor het paard in zijn
lendenen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:47

Heel erg bedankt voor je reactie ;-). Was heel interessant om te lezen! Ik ben er ook al achter gekomen dat zelf passen en uitproberen nog het beste is en vooral raad vragen van andere met dit probleem. Ik ga eens op zoek naar een oude Sydney Hill en eventueel kussens terug goed laten vullen.
Ludomar vind ik leuker, maar zal ook weer grandioos schuiven vrees ik.
Super tip van oversingel, merci ;-)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 16:51

Nog vraagje, wat zou jij denken van een vaquera zadel met oversingel?
Sellerie Gomez heeft een kort vaquera zadel voor dames...

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:03

Voor het zoeken naar een Syd Hill kan ik je duitse ebay aanraden, daar worden er nog wel een paar aangeboden zo nu en dan. (Heb je sinds de laatste zadelpassessie, de omvang in cms van de schoft schouder partij gekregen? Bij mijn paard is het nu 32 cm en al 3 jaar constant soort van :-), hiep hoi!) Wat ik overigens aan het begin van mijn zoektocht naar passende zadels, nog wel kon doen was bij de ouwe Syd Hill website opzoeken wat voor type boom hij in de verschillende stockzadels had zitten (helaas is al die info nu verdwenen; Syd Hill is niet meer :-\ ). Op basis van die foto van de boom (western-achtig, met korte takken, en een vrij rechte vlakke zitting) heb ik kunnen concluderen dat het wel een goede fit zou kunnen zijn voor mijn paard. Daarnaast was de particuliere verkoper zo aardig om hem na betaling mee te geven met de garantie dat hij weer terug mocht als het zadel niet zou passen, wat gelukkig niet hoefde.
Ludomar hoef je niet direct uit te sluiten. Ik heb eerst een standaard fabriekszadel via een duitse website aanbieding geprobeerd: dit zat echt voor geen meter. Later een proefrit gemaakt op een demozadel Ludomar van een NL zadelpasser van spaanse zadels. Dat beviel al veel beter (wel de houten boomversie gekozen, de flexibele kunstofboom vond ik 3x niks qua zitcomfort). En zij heeft ook wel de kennis in huis om aan te geven HOE zo'n zadel op zo'n kale blote rug zonder houvast van schouder of schoft + de singelgroeve lekker ver naar voren, WEL zou kunnen blijven liggen.
Het recept: voorste singelstoot direkt uit het kopijzer, daarachter een v-singelstootconstructie waaruit stoot 2 en 3 eindigen in 1, zodat je met een anatomische banaansingel de boel op z'n plek kan houden. Met natuurlijk een dekje met neopreen bekleed tegen het schuiven. Ook zijn de kussen erg mager gevuld, vooral aan de voorkant, om nodeloze druk op schouder en spieren te vermijden. Kortom wat anders dan een zadel zo van de plank af gekocht bij een (web)winkel.
Qua vaquera zadels heb ik alleen fysieke ervaring met een lomp groot exemplaar (helaas ook gekocht, en nog steeds in mijn bezit, want waar vind je een geschikt paard voor een zadel van 60cm lang?). Ook mee gereden op mijn kortgerugde paard, wat hem nogal wat stoten tegen zijn heupen bezorgde. MAAR HIJ BLEEF WEL LIGGEN ;-), dankzij de oversingel.
Heb nog eens contact gehad met een hele goede spaanse zadelmaker waar ik mijn zadelprobleem aan had voorgelegd. En hij kon mij toch echt verzekeren dat als hij zo een zadel zou maken (aan de hand van mijn meetgegevens van mij en mijn paard en opgestuurde foto's) het gegarandeerd zou blijven liggen! (vandaar ook mijn eerdere comment (was zijn comment): spanjaarden op paard in campo met toro bravo, willen ook dat zadel blijft liggen). Ze maken deze zadels op de ruiter precies pas, nou kan dat met een oude variant vaquera (roggestro) ook niet zoveel kwaad voor het paard, aangezien de kussens zich kunnen vormen naar het paard. Met de kunststofbomen van nu, weet ik niet, of dat nog zo fijn is voor het paard ;-). Maar als je ziet hoe kort de zadels van de rejoneo's kunnen zijn, geeft dat wel hoop voor ons type paard. Ook Gomez schermt met een beroemde stierenvechter (Pablo Hermoso) die zijn naam heeft verbonden aan één van hun zadels. Je kunt het allicht proberen om te passen met een testzadel indien de mogelijkheid zich voordoet. Volgens mij zijn er nu 2 dealers aktief in NL met Hermanos Gomez.
Wat misschien toch ook nog zou kunnen werken is een 2e hands Spaans zadel bij voorkeur wat ouder. Zo hebben wij laatst voor mijn vriend een oudere Gomez Española gevonden met linnen kussen EN oversingel! en zonder andere singelstoten! Deze is nu eigenlijk nog wat te breed voor het paard in kwestie, maar met een wat dikker neopreen bovenkant dekje (wat voor mijn paard weer niet werkte) werkt het voor hem uitstekend. Maar hij heeft dan ook een ander type PRE, veel schoft en nog onbespierd en veel smaller dan de mijne. Mijn gevoel bij de oudere spaanse zadels is toch, dat er een hoop kennis en zinnigheid in het ontwerp zit, wat je niet 1, 2, 3 vindt in een andere hoek. Ook wel logisch, ze zijn gemaakt voor spaanse paarden. Het soms wat langere zadel (te lang volgens de engelse zadelpaskliek) kan vaak voor het paard aangenamer werken door zijn veel grotere draagvlak, dus de druk per cm2 wordt lager=aangenamer. Passen en proberen blijft het devies.

connie64

Re: Ervaring gevraagd Spaanse paarden en zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:09

recado, past altijd!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 10:29

Recado? Niet voor deze Spaanse meid....Heb er eentje gehad en ze begon gelijk te bokken! Recado schuift nog meer dan welk ander zadel ook op een fris fitte Andalusier

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:38

dan doe je iets niet goed....recado ligt als een huis.
de manier van rijden voor jezelf is anders maar een paard heeft enorm veel vrijheid onder een recado.
Omdat de boom niet bestaat zoals bij een gewoon zadel moet een paard er uiteraard wel aan wennen,net als ieder ander nieuw zadel overigens

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:43

Ik heb geen verstand van spaanse paarden en zadels, maar wel een pony met hetzelfde probleem qua rug. Ook enorm veel zadels op geprobeerd. Duur, heel duur, minder duur, goedkoop, boom, semi boom, boomloos etc. Ik heb er nu een Tekna dressuurzadel op liggen en die ligt perfect. Kort genoeg, breed genoeg en schuift niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 19:24

Probleem is dat het een frisse merrie is die hoog opgooit en graag eens gek doet. Neen, de recado was een ramp.
Ik ga ook eens een H singel proberen. Merk dat haar singel plek erg naar voren ligt....

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:30

Heb voor mijn paarden, ook de spaanse altijd een zaldi, nooit last gehad. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:16

ik rijd ook al zeker 15 jaar met zaldi zadels. Op verschillende paarden geen problemen.
Niets met te lang.
Net weer op de SICAB in Spanje geweest, in de alta escuela en doma vaquera rijden ze gewoon met dit soort zadels op hun korte rondgeribte paarden. Geen probleem.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 11:41

We hebben gisteren gekeken en bleek vooral probleem te zijn met singel plek. Nu eens H singel proberen. Ik wil best graag eens een zaldi uit testen. Kopen doe ik niet als ik het niet getest heb. Er staan nu 2 zadels in verkoop, ik kan pas nieuw kopen als ik het geld heb van deze zadels. Dus ja, ik wil liefst een spaans zadel. Wie kan me adviseren waar ik vrijblijvend een zaldi zadel kan testen. Wil er natuurlijk voor betalen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:13

Ik heb nu een testzadel in de shop. Daar hangt wel een borg tegenover.
De zaldi Ronda en de Zaldi New trades (daar zit een dressuurboom in)

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:24

Na een (lange!) zoektocht ben ik uiteindelijk uitgekomen op een guichard montsegur (frans trekkingzadel) met extra korte boom. Op aandringen van mijn merrie gecomplementeerd met een Eric le Tixerant-singel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 13:33

Nombrado testen wil ik graag doen. Twijfel ook nog over doma vaquera.
@Wilma, ik ken de zadels en de boom die erin zit. Zijn in feite heel goedkope Amerikaanse massa productie bomen,maar als het past, super.
De Eric singel heb ik. Helaas te elastisch. Mijn keuze valt nu op de H singel van wow. Trouwens de Eric singel is te koop.
Ik oriënteer me op Spaans zadel, zo ver mogelijk van Engelse zadel bomen. De New trades is voor mij geen optie, ook veel te lang. ronda eventueel wel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:57

Cambiar schreef:
Nombrado testen wil ik graag doen. Twijfel ook nog over doma vaquera.
@Wilma, ik ken de zadels en de boom die erin zit. Zijn in feite heel goedkope Amerikaanse massa productie bomen,maar als het past, super.
De Eric singel heb ik. Helaas te elastisch. Mijn keuze valt nu op de H singel van wow. Trouwens de Eric singel is te koop.
Ik oriënteer me op Spaans zadel, zo ver mogelijk van Engelse zadel bomen. De New trades is voor mij geen optie, ook veel te lang. ronda eventueel wel.

Dan valt de ronda ook af , die is namelijk net zo lang als de new trades

princie1999

Woonplaats: Naast mn buren, tegenover mn overburen en naast mn andere buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 17:56

Wij hebben ook een Andalusier. Met een holle rug en heel kort. Mijn moeder werkt samen met een zadelbouwer in Engeland. Die heeft voor hem een passend zadel gebouwd. Zadel ligt perfect! Ze laat voor veel Welsh ponyś nu ook zadels bouwen. Kijk op www.wellsaddle.nl, die kan meer informatie geven.

Voor mijn pony mocht ik zelf een zadel laten bouwen. Die is met diamantjes en met gouden lijnen. Echt heel erg mooi! Ben er heel blij mee en het rijdt heerlijk.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 09:19

Ik dacht dat de ronda korter was.
Mag ik vragen tot op welk oppervlakte de ronda draagt?
Deze merrie heeft een jaar last gehad aan de diepe rugspieren thv de lendenen waarvoor ze kine gehad heeft nadat iemand er een te lang zadel opgegooid heeft.
Heeft heel lang geduurd dus ik ga er echt geen te lang zadel opgooien.
De espaniola past perfect maar is boomloos en is in feite zadel van mijn ander paard.
Hier de merrie waarvoor ik zadel zoek met de startrekk espaniola:

http://myalbum.com/album/rTAhgokwdtpn
Misschien dan beter kijken voor een korte Deuber want is zelfde fabrikant. Ze doen het hier allemaal super met de startrekk Espaniola. Dus misschien is de deuber dan het proberen waard en anders als een Deuber barok zadel met boom niet past desnoods nog een tweede boomloze startrekk espaniola erbij kopen.
Ze heeft heel erg kort rugje: http://myalbum.com/album/ZEbK1kXUNhoR

@Princie, ik rij nooit meer met een Engels zadel.Niet mijn ding ;-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 29-11-15 09:34, in het totaal 3 keer bewerkt

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:24

Hier ook perfect pasende zaldi op een pre.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 09:35

Prachtig paard heb je Cambiar. Zadels kunnen een ware nachtmerrie zijn, wat ik nu heb is niet jouw ding waarschijnlijk omdat die boomloos is. Ik heb ook een heel atletisch paard die soms gekke sprongen maakt en dit zadel gaat nooit meer weg.
Blijft mooi liggen, het is de nieuwe Ghost. Er zijn verschillende modellen en je kan ze uittesten.
In Nederland is het Teteltee Die een service heeft.
http://www.boomlooszadelpasservice.nl/

Ik hoop datikjehier mss mee geholpen heb, zo niet dan wens ik je alsnog heel veel succes!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 10:07

Ik sta voor alles open wat blijft liggen en goed is voor de rug (behalve Engelse zadels :-))
Alleen heb ik gevoel dat bij boomloze zadels de bewegingen nog meer doorkomen doordat zij super lenig is, hoog opgooit en super wendbaar is.
De Malibaud randonnee was een wereld van verschil qua rijden. Ik zat gewoon perfect en ook het hoog opgooien voelde ik stukken minder. Helaas schoof die naar voren door singel positie die bij haar erg vooraan ligt en was te smal.
Daarom zou ik eens ander boomzadel willen proberen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:38

Mijn luso is ook kort en rond, ik had erg veel moeite met een zadel vinden. Bij hem gleden zadels ook makkelijk naar voren en als ze niet naar voren gleden, knepen ze teveel bij de schoft.

Ik heb nu sinds kort een Deuber&Partner doma zadel en ben daar echt super tevreden mee. Ligt als een huis en de boom is verstelbaar, dus als hij nog breder wordt (hij is pas 6) dan kan het zadel nog een beetje meegroeien. :)

Ik heb overigens bij hem wel gemerkt dat de singel ook belangrijk is, anatomische singel werkt het best.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:50

Cambiar schreef:
Ik dacht dat de ronda korter was.
Mag ik vragen tot op welk oppervlakte de ronda draagt?
Deze merrie heeft een jaar last gehad aan de diepe rugspieren thv de lendenen waarvoor ze kine gehad heeft nadat iemand er een te lang zadel opgegooid heeft.
Heeft heel lang geduurd dus ik ga er echt geen te lang zadel opgooien.
De espaniola past perfect maar is boomloos en is in feite zadel van mijn ander paard.
Hier de merrie waarvoor ik zadel zoek met de startrekk espaniola:

De ronda heeft gemiddeld (afhankelijk van de zitmaat) 50 tot 52 cm kussens in lengte.
Ik rijd mijn kortste pre met dit zadel, die volgens de mscf maatstaven niet meer kussens lengte dan 42 cm kan hebben ;-). (tja, maar geen zadel op dan, want dat is een inch maatje 16 en daar pas ik echt niet in met maat 38)
Zelf ben ik géén voorstander van te korte kussens, de kussens zijn ervoor het ruitergewicht te dragen en te verdelen. De pre's in Spanje worden veelal met deze zadels gereden.
Wat natuurlijk altijd van belang is, is de breedte (boommaat) van het zadel. Ik vermoed dat dit bij jou paard het probleem geweest is. Dat de kussens niet gelijkmatig verdeeld op de paardenrug hebben gelegen wat deze problemen heeft veroorzaakt.
Ik heb liever een zadel die mijn gewicht als ruiter goed verdeeld over de rug, dan een kort zadel dat mijn paard zowat in 2en breekt.

Maar volgens mij hebben wij een paar jaar geleden ook wel eens over zadels gehad. Heb je nu nog geen geschikt zadel gevonden dan?