Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Icrack schreef:Ik heb een Wintec IW (cair) en dit zadel zakt/schuift bij het rijden naar links. Erg vervelend en niet alleen voor mijn merrie, maar ook voor mijzelf. Dus ja, wat doe je dan? ...Juist, je laat het zadel checken op ligging. Dit is dan ook gebeurd. Het kussen aan de linker kant was net even anders (platter) dan de rechter en met die reden is de linkerkant ook ietsjes opgevuld. Na deze actie ben ik gelijk weer in het zadel geklommen en zowaar het verschil was idd goed merkbaar. Het zadel lag goed in balans, dus tot zo ver allemaal prima.
Maarrrrrr, nu heb ik vandaag weer gereden en het eerste half uurtje ging goed en het zadel lag mooi in het midden. Gek genoeg lag het zadel even later weer te veel naar links, balen natuurlijk. Afgestapt, zadel weer recht gelegd, maar na een rondje rijden lag het weer naar links.
Nu ben ik van plan om morgen contact op te nemen met de zadelcontrole en zij zullen ongetwijfeld nogmaals langs komen, daar ga ik vanuit tenminste.
Maar hoe zit zoiets nou eigenlijk, betaal je dan nogmaals voorrijkosten en als er weer opgevuld moet/gaat worden, komen die kosten dan ook weer voor mijn rekening? Of valt dit allemaal onder de eerste opvulbeurt.
Hoe gaat zoiets normaal gesproken?
Sizzle schreef:Dat Cair niet aan te passen is staat wel ter discussie, want als de zadelmaker wol op de cair kussens geduwt heeft, heeft dat echt niets met vakmanschap te maken.
Als cair niet meer goed zit moet het eruit en vervangen.
Dus ja, ik zou verwachten dat een dergelijk 'prutser' het gratis komt corrigeren.

s6801881 schreef:Ook dat ligt aan de zadelpasser, maar even voelen en even rijden hoort vind ik wel. Dan wordt er gekeken naar aansluiting op het paard en de interactie paard-zadel-ruiter. Ook het zadel zelf wordt bekeken, misschien is die inderdaad zelf scheef. Dan moet nog bepaald worden of het de boom, de kussens of beide is. Is de boom scheef, dan zou je in principe het advies horen te krijgen wat anders aan te svhaffen.
Sizzle schreef:Ik heb al vaak Cair vervangen door wol en weet dat alles wat je probeert te 'lappen' omdat de schuimkussens scheef ingezakt zijn gewoon half werk is.
Er zit nauwelijks wol in Cair zadels, hooguit een plukje om de naden te dekken.
Er zijn wel mensen die dan bovenop de kussens gaan vullen, maar dat is haast altijd omdat ze bang zijn de klant te verliezen als ze zeggen dat het gewoon niet goed zit.
Hoe dan ook, ik zeg er altijd bij dat als er na het vullen en proefrijden toch nog in de
weken erna problemen zijn dat ze dan moeten bellen.
Ik zou het raar vinden als je 2x moet betalen omdat het werk niet helemaal goed afgeleverd is.
Scheefheid van paard en ruiter kan altijd gebeuren maar dat zou de zadelmaker ook moeten zien als je proef rijdt.
Sizzle schreef:Bij mij zou je niet 2x betalen als ik een fout gemaakt heb.
Dat is geen garantie dat een ander dat ook doet.
Er zijn ook verkopers die een scheef zadel leveren en vervolgens domweg zeggen dat je hem zelf kapot gemaakt hebt.
Sizzle schreef:De reden dat je een Cair zadel niet moet gaan zitten vullen met wol is omdat je de wol dan niet kan 'vast slaan'.
Normaal zou je bij het vullen de kussens een paar flinke klappen verkopen zodat de wol zich zet en je kunt voelen waar nog lucht gaten en onregelmatigheden zitten.
Dat kan niet als er 5cm schuim tussen zit, laat staan dat je het kunt voelen.
Voor mij valt dat dus onder matig werk en daar nog een keer voor moeten betalen zou betekenen: weg klant.
Als je cair al wil 'corrigeren' hoor je dat met stevig materiaal te doen dat niet gevoelig is voor druk.