Hoe gaat zoiets...opvullen van het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Hoe gaat zoiets...opvullen van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 18:19

Ik heb een Wintec IW (cair) en dit zadel zakt/schuift bij het rijden naar links. Erg vervelend en niet alleen voor mijn merrie, maar ook voor mijzelf. Dus ja, wat doe je dan? ...Juist, je laat het zadel checken op ligging. Dit is dan ook gebeurd. Het kussen aan de linker kant was net even anders (platter) dan de rechter en met die reden is de linkerkant ook ietsjes opgevuld. Na deze actie ben ik gelijk weer in het zadel geklommen en zowaar het verschil was idd goed merkbaar. Het zadel lag goed in balans, dus tot zo ver allemaal prima.
Maarrrrrr, nu heb ik vandaag weer gereden en het eerste half uurtje ging goed en het zadel lag mooi in het midden. Gek genoeg lag het zadel even later weer te veel naar links, balen natuurlijk. Afgestapt, zadel weer recht gelegd, maar na een rondje rijden lag het weer naar links.
Nu ben ik van plan om morgen contact op te nemen met de zadelcontrole en zij zullen ongetwijfeld nogmaals langs komen, daar ga ik vanuit tenminste.
Maar hoe zit zoiets nou eigenlijk, betaal je dan nogmaals voorrijkosten en als er weer opgevuld moet/gaat worden, komen die kosten dan ook weer voor mijn rekening? Of valt dit allemaal onder de eerste opvulbeurt.

Hoe gaat zoiets normaal gesproken?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoe gaat zoiets...opvullen van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:24

ED -> HAR

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:32

Wintec Cair is met lucht gevuld dus heeft niets met opvullen te maken het is alleen een kwestie van lucht erbij of eruit laten lopen.Misschien een lek in het Cair systeem.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:37

santana67 schreef:
Wintec Cair is met lucht gevuld dus heeft niets met opvullen te maken het is alleen een kwestie van lucht erbij of eruit laten lopen.Misschien een lek in het Cair systeem.

Het is wel duidelijk dat je niet op de hoogte bent van Wintec en Cair :-)

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:40

Naast de wol gevulde kussens heeft Wintec ook zadels met het CAIR system, hierbij zijn de kussens gevuld met lucht wat zich gemakkelijk aanpast aan de rug van het paard.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:42

Cair zijn een soort schuimpanelen, flair is met lucht. Mijn zadelmaker heeft destijds aangegeven dat ik beter de cair vulling eruit kan halen en met wol kan opvullen. Ze vertelde me dat cair aanpassen vaak onregelmatigheden geeft. Maar goed, ze was al nooit te spreken over het cair systeem. Ik was wel heel bljj met de wolvulling, ik vond de constistentie echt beter dan cair.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:47

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:49

Icrack schreef:
Ik heb een Wintec IW (cair) en dit zadel zakt/schuift bij het rijden naar links. Erg vervelend en niet alleen voor mijn merrie, maar ook voor mijzelf. Dus ja, wat doe je dan? ...Juist, je laat het zadel checken op ligging. Dit is dan ook gebeurd. Het kussen aan de linker kant was net even anders (platter) dan de rechter en met die reden is de linkerkant ook ietsjes opgevuld. Na deze actie ben ik gelijk weer in het zadel geklommen en zowaar het verschil was idd goed merkbaar. Het zadel lag goed in balans, dus tot zo ver allemaal prima.
Maarrrrrr, nu heb ik vandaag weer gereden en het eerste half uurtje ging goed en het zadel lag mooi in het midden. Gek genoeg lag het zadel even later weer te veel naar links, balen natuurlijk. Afgestapt, zadel weer recht gelegd, maar na een rondje rijden lag het weer naar links.
Nu ben ik van plan om morgen contact op te nemen met de zadelcontrole en zij zullen ongetwijfeld nogmaals langs komen, daar ga ik vanuit tenminste.
Maar hoe zit zoiets nou eigenlijk, betaal je dan nogmaals voorrijkosten en als er weer opgevuld moet/gaat worden, komen die kosten dan ook weer voor mijn rekening? Of valt dit allemaal onder de eerste opvulbeurt.

Hoe gaat zoiets normaal gesproken?

Mag ik de aandacht even vestigen op het laatste stukje van mijn tekst en mijn vraag?
Of cair nu wel of niet is aan te passen staat hier niet ter discussie ;-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:51

Het hoeft niet alleen uit je zadel te komen deze scheefheid, hoe is je paard en hoe zit jij erop?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:53

Het ligt aan je zadelpasser wat onder de voorwaarden valt en wat niet. Dat ligt ook aan de oorzaak van het scheef liggen en de aankooptermijn. Mijn zadelmaker rekende in 2007 zo'n 45 euro voor controle en ik dacht zo'n 80-100 euro voor vervanging van de kussens? Ik vond het toen iig erg meevallen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 19:53

Mijn merrie is amper scheef en zelf zit ik ook recht in het zadel. Ook mijn oude bijrijdster en mijn net nieuwe hebben hetzelfde probleem met het naar links zakken/schuiven van het zadel. Na het opstappen ligt het zadel nog recht.

Maar nogmaals; ik vraag hoe het normaal gesproken in zijn werk gaat als de zadelcontrole nogmaals komt ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:55

Dat Cair niet aan te passen is staat wel ter discussie, want als de zadelmaker wol op de cair kussens geduwt heeft, heeft dat echt niets met vakmanschap te maken.

Als cair niet meer goed zit moet het eruit en vervangen.

Dus ja, ik zou verwachten dat een dergelijk 'prutser' het gratis komt corrigeren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:57

Ook dat ligt aan de zadelpasser, maar even voelen en even rijden hoort vind ik wel. Dan wordt er gekeken naar aansluiting op het paard en de interactie paard-zadel-ruiter. Ook het zadel zelf wordt bekeken, misschien is die inderdaad zelf scheef. Dan moet nog bepaald worden of het de boom, de kussens of beide is. Is de boom scheef, dan zou je in principe het advies horen te krijgen wat anders aan te svhaffen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 20:03

Sizzle schreef:
Dat Cair niet aan te passen is staat wel ter discussie, want als de zadelmaker wol op de cair kussens geduwt heeft, heeft dat echt niets met vakmanschap te maken.

Als cair niet meer goed zit moet het eruit en vervangen.

Dus ja, ik zou verwachten dat een dergelijk 'prutser' het gratis komt corrigeren.

Ff dimmen Sizzle :-)

Wintec met Cair kan wel terdege iets opgevuld worden en iemand met goede kennis van Wintec zadels zal dit beamen. De Cair zit niet door het hele zadel. Er zijn stukken bij welke gewoon gevuld zijn met een "soort wol".

Het is niet aan jou om te bepalen wat wel of niet ter discussie staat in mijn Topic. Open er dan zelf 1 ;-)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:05

knollentuin schreef:
Het hoeft niet alleen uit je zadel te komen deze scheefheid, hoe is je paard en hoe zit jij erop?

Hier moest ik ook gelijk aan denken. Omdat je zegt dat je wel recht begint maar dat het tijdens het rijden scheef gaat.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 20:11

s6801881 schreef:
Ook dat ligt aan de zadelpasser, maar even voelen en even rijden hoort vind ik wel. Dan wordt er gekeken naar aansluiting op het paard en de interactie paard-zadel-ruiter. Ook het zadel zelf wordt bekeken, misschien is die inderdaad zelf scheef. Dan moet nog bepaald worden of het de boom, de kussens of beide is. Is de boom scheef, dan zou je in principe het advies horen te krijgen wat anders aan te svhaffen.

Het paard is opgemeten en daaruit is gebleken dat zij amper scheef is. Uiteraard heb ik voor en na die tijd gereden terwijl zij toe gekeken hebben hoe het zadel lag en hoe ik er zelf op zat, dit was verder ook in orde. Ook checken zij of het zadel of boom scheef is en hier zijn ook geen rare dingen naar voren gekomen. Het zadel ligt verder echt heel goed op haar rug, daar is niks mis mee. Maar goed, ergens zal hem de kneep zitten. Ik laat ze zo wie zo nogmaals komen, maar vroeg me gewoon af of deze kosten nu weer voor mijn rekening komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:27

Ik heb al vaak Cair vervangen door wol en weet dat alles wat je probeert te 'lappen' omdat de schuimkussens scheef ingezakt zijn gewoon half werk is.
Er zit nauwelijks wol in Cair zadels, hooguit een plukje om de naden te dekken.
Er zijn wel mensen die dan bovenop de kussens gaan vullen, maar dat is haast altijd omdat ze bang zijn de klant te verliezen als ze zeggen dat het gewoon niet goed zit.

Hoe dan ook, ik zeg er altijd bij dat als er na het vullen en proefrijden toch nog in de
weken erna problemen zijn dat ze dan moeten bellen.
Ik zou het raar vinden als je 2x moet betalen omdat het werk niet helemaal goed afgeleverd is.

Scheefheid van paard en ruiter kan altijd gebeuren maar dat zou de zadelmaker ook moeten zien als je proef rijdt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 20:57

Sizzle schreef:
Ik heb al vaak Cair vervangen door wol en weet dat alles wat je probeert te 'lappen' omdat de schuimkussens scheef ingezakt zijn gewoon half werk is.
Er zit nauwelijks wol in Cair zadels, hooguit een plukje om de naden te dekken.
Er zijn wel mensen die dan bovenop de kussens gaan vullen, maar dat is haast altijd omdat ze bang zijn de klant te verliezen als ze zeggen dat het gewoon niet goed zit.

Hoe dan ook, ik zeg er altijd bij dat als er na het vullen en proefrijden toch nog in de
weken erna problemen zijn dat ze dan moeten bellen.
Ik zou het raar vinden als je 2x moet betalen omdat het werk niet helemaal goed afgeleverd is.

Scheefheid van paard en ruiter kan altijd gebeuren maar dat zou de zadelmaker ook moeten zien als je proef rijdt.

Precies, scheefheid bij mij en of mijn merrie zou niet onopgemerkt blijven lijkt mij. En eigenlijk heb ik daar wel alle vetrouwen in.
Ik deel je mening over 2x betalen, maar zelf heb ik geen ervaring hoe dit normaliter in zijn werk gaat. Ik heb dan ook nog nooit geen problemen gehad met het zadel, reparaties oid. Voor mij is het allemaal nieuw en uitzoeken wat normaal is of niet qua betalingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:03

Bij mij zou je niet 2x betalen als ik een fout gemaakt heb.

Dat is geen garantie dat een ander dat ook doet.
Er zijn ook verkopers die een scheef zadel leveren en vervolgens domweg zeggen dat je hem zelf kapot gemaakt hebt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 21:27

Sizzle schreef:
Bij mij zou je niet 2x betalen als ik een fout gemaakt heb.

Dat is geen garantie dat een ander dat ook doet.
Er zijn ook verkopers die een scheef zadel leveren en vervolgens domweg zeggen dat je hem zelf kapot gemaakt hebt.

Neuuu, dat snap ik.

Ik heb mijn zadel 3 jaar geleden nieuw aangeschaft en is toen gechecked op scheeftheid oid. Daar was toen geen sprake van. Na 1,5 jaar gebruik heb ik het zadel weer laten checken en is ook toen goed bevonden. Nu, weer 1,5 jaar later, heb ik ze laten komen vanwege het scheef liggen. Opzich heeft hun ingreep, voor dat moment, wel wat gedaan. Alleen jammer dat na een uurtje rijden hetzelfde probleem weer daar is.

Voor de duidelijkheid, de dealer waar mijn zadel gekocht is, is niet diezelfde welke de check uitgevoerd heeft, maar ook zij zijn Wintec dealer.
Maar goed, ik zal morgen eens polshoogte nemen hoe zij dit oppakken en of er een stukje service of garantie zit op hun werk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:33

De reden dat je een Cair zadel niet moet gaan zitten vullen met wol is omdat je de wol dan niet kan 'vast slaan'.
Normaal zou je bij het vullen de kussens een paar flinke klappen verkopen zodat de wol zich zet en je kunt voelen waar nog lucht gaten en onregelmatigheden zitten.
Dat kan niet als er 5cm schuim tussen zit, laat staan dat je het kunt voelen.
Voor mij valt dat dus onder matig werk en daar nog een keer voor moeten betalen zou betekenen: weg klant.

Als je cair al wil 'corrigeren' hoor je dat met stevig materiaal te doen dat niet gevoelig is voor druk.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 22:18

Sizzle schreef:
De reden dat je een Cair zadel niet moet gaan zitten vullen met wol is omdat je de wol dan niet kan 'vast slaan'.
Normaal zou je bij het vullen de kussens een paar flinke klappen verkopen zodat de wol zich zet en je kunt voelen waar nog lucht gaten en onregelmatigheden zitten.
Dat kan niet als er 5cm schuim tussen zit, laat staan dat je het kunt voelen.
Voor mij valt dat dus onder matig werk en daar nog een keer voor moeten betalen zou betekenen: weg klant.

Als je cair al wil 'corrigeren' hoor je dat met stevig materiaal te doen dat niet gevoelig is voor druk.

Ik zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, daar is mijn kunde niet goed genoeg voor. Maar eerlijk gezegd lijkt het mij ook stug dat zij, als Wintec dealer en zadelmakerij mbt wintec, matig werk af zouden leveren. Het kan best zijn dat zij iets over het hoofd gezien hebben wat er wel toe doet. Tenslotte overkomt dat vroeg of laat de beste wel eens.
Het is niet zo dat zij het zadel vol gestopt hebben met "wol", er zijn een paar plukjes onder op de rand geplaatst...voor zo ver ik het kon zien. Dus echt spectaculaire inhoud is er niet bij gekomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:23

Gewoon vriendelijk uitleggen dat je probleem nog niet weg is.
Een foutje of verkeerde inschatting kan altijd gebeuren inderdaad.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 06:47

Ik lees even graag mee..
Hier soortgelijk probleem.. heb een rechtsgebogen paard waardoor het zadel naar links valt.. nu ben ik al een aantal jaren heel gericht bezig met rechtrichten olv gerennomeerde instructeur maar het lijkt zelfs erger te worden ( meer druk op mijn linkerzitbeenknobbel altijd het gevoel dat ik ongelijk zit) dmv de contrastelling krijg ik het zadel wel rechter ( nooit helemaal) je zou verwachten na alle rechtrichtarbeid die ik erin gestoken heb dat dit euvel toch echt eens minder zou moeten worden. Ben alle zadelmakers afgelopen van Ninon schutte tot john kool, Hulzebos.. niemand schijnt het te kunnen oplossen. Ik heb zelf 2 hulzebos zadels 1 spring en 1 dressuur maar heb ook andere merken geprobeerd en daar zie je ook in mindere of meerdere mate scheefzakken. Nu ben ik gisteren met zadels en al naar Hans Zuidweg gegaan deze meneer heeft een symmetrie pasbok.. het dressuurzadel was aardig recht geen noemenswaardige problemen aan te ontdekken het springzadel vertoonde wel scheefheid dit was duidelijk te zien op de bok.. Ik ben zelf ook op de bok gaan zitten en ik zat eigenlijk heel recht op beide zadels.. nu hebben we even als test het springzadel iets scheef gevuld om te kijken wat er gebeurt ( uiteraard is dit niet de oplossing maar soms moet je even iets proberen om te kijken of er wat verandert) Dat ga ik vandaag uitproberen.. Ik ga vandaag ook even checken wie mijn paard kan checken op bijvoorbeeld een scheef bekken ( paard is ruim 7 maanden drachtig dus zou niet behandeld mogen worden maar ik zou wel graag even weten of daar een scheefheid is om zo weer een stapje verder te komen)
Wat een vreselijke zoektocht!!!!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 08:34

Nou idd Biscaya.
Ook ik ben er in de eerste instantie vanuit gegaan dat mijn merrie mss scheef zou zijn, of ik, of beide. Dat viel bij mijn merrie reuze mee. Uiteraard namen wij bij de lessen en het rijden opzich rechtrichten mee. Minder worden ze er nooit van immers. Tevens hebben we mijn eigen houding onder de loep genomen, ook deze is zeker zo slecht niet. Ik zit eerder te netjes dan als een zoutzak om het even oneerbiedig uit te drukken. Maar goed, eigenlijk loop je de meest gangbare zaken door welke voor de hand liggen. Uiteindelijk blijkt dan dat het weinig tot niks uitgehaald heeft. Dan vraag je jezelf wel af; zou het dan toch het zadel zijn? Je controleerd het zadel op de goede maat, ligging en ja, ook scheefheid. Ook dat bracht weinig aan het licht. Dan is de mogelijkheid nog daar dat je zelf iets over het hoofd ziet wat betreft de ligging en pasvorm van het zadel en laat je voor de zekerheid iemand komen voor een zadelcheck. Ook zij zegt duidelijk, het zadel ligt gewoon heel goed en past prima en met het zadel zelf is nagenoeg niks mis, alleen dat de linkerkant net even iets platter is dan de rechter. Nu vind ik dat ergens ook wel logisch, tenslotte stap je links op en dit zal op een gegeven moment toch ook wat met het zadel doen...lijkt mij. Zij heeft het zadel links ietsjes opgevuld. Eénmaal weer in het zadel was mijn eerste reactie; yessss! Dit is hem! Het zadel lag rechter en had meer balans en dan zat ik alleen nog maar. Ik heb een stukje gereden, stap, draf en galopje en idd...het verschil was duidelijk merkbaar. Zo jammer dan dat de volgende dag na een half uurtje rijden het zadel weer scheef ligt.
Voor vandaag ben ik van plan om, net als jij, mijn springzadel weer eens te proberen en te kijken hoe dit gaat en of deze wel goed blijft liggen. Ik ben dan ook heel benieuwd wat deze gaat doen. Mocht deze wel goed blijven liggen, dan vraag ik de zadelpas of ik van hun een dressuurzadel mag proberen om te kijken wat dit gaat doen qua scheef zakken.
Ik ben benieuwd!