Semi-boomloos zadel, waar te koop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Semi-boomloos zadel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:40

Ik ben voor mijn 2 friezen opzoek naar semi-boomloze zadels.
Het liefste wil ik mijn huidige zadels inruilen, zodat ik niet zonder zadels kom te zitten.

Waar zijn semi-boomloze zadels te koop?
Ik kom zelf enkel uit op westeind ruitersport, en per mi cavallo. Maar er zullen vast wel meer zaken zijn die ze verkopen lijkt mij?

Alle ervaringen over semi-boomloze zadels zijn van harte welkom! Evenals ervaringen met de zaken die ze verkopen!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:45

Mijn zadel komt bij Per Mi Cavallo vandaan. Haar werk gebied is ook vrij groot. Ik ben uitgekomen op de Flexible Inspiration. Wat een heerlijk zadel, en wat loopt mijn paard er lekker onder! Je hebt vverder niet door dat het een semi-boomloos tov een volledig boom zadel.
Ik ben erg blij met de service. Voor het pasconsult werd de tijd genomen en de service erna is ook prima.

Foto!

Hollyleaves

Re: Semi-boomloos zadel, waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:50

Ik heb mijn Trekker Ultimate Luxury semi boomloos zadel ook bij Per Mi Cavallo weg.
Heerlijk zadel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:24

Ik heb een barefoot met VPS systeem. Dat valt ook onder semi-boomloos volgens mij. In ieder geval ben ik er erg tevreden over. Het zit heerlijk :) En het paard loopt er prima mee :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 02:11

Barefoot is boomloos, niet semi-boomloos. Semi-boomloos heeft nog wel een boom waar de beugelophanging aan bevestigd is (wat barefoot niet heeft), en waarbij de rest (de lepel) verder van leer is gemaakt en dat gedeelte dus flexibel is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 02:51

Ik ben ook via pas consult van Per mi Cavallo (neemt alle tijd voor je) uitgekomen op de Flexible inspiration. Wat een heerlijk zadel is het! Durf het idereen aan te raden, paard loopt er super onder. (paard heeft moeilijke en snel gevoelige rug)
Ook was ik zeer te spreken over de Flexee van Heather Moffet, deze was alleen net niet goed van vorm met de voorboogjes/kopijzer boor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:56

Wel fijn dat de ervaringen met Per mi Cavallo tot op heden goed zijn.

Zijn er nog mensen die andere zaken kennen die flexibele zadels verkopen? Ik wil wel een zadel met een echt engels uiterlijk, waar ik gewoon mijn huidige dekjes onder kan gebruiken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:00

Alle deuber verkopers kunnen lederboom leveren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:59

JewEmm schreef:
Barefoot is boomloos, niet semi-boomloos. Semi-boomloos heeft nog wel een boom waar de beugelophanging aan bevestigd is (wat barefoot niet heeft), en waarbij de rest (de lepel) verder van leer is gemaakt en dat gedeelte dus flexibel is.

Ehm volgens mij bestaat er geen definitie van semi-boomloos hoor :)
Ieder geeft daar zijn eigen invulling aan :j

Barefoot zelf noemt hun zadels niet "boomloos" meer sinds het VPS er in zit.
Het VPS is immers een verstevigende / drukverdelende (en toch nog voldoende flexibele) kern.

Wanneer er een drukverdelende kern in een zadel zit is het niet meer ouderwets "boomloos" zeg maar.

Wat jij omschrijft, een zadel waar toch nog een soort boom in zit, dat zou je dan bvb. eerder een flexibel boomzadel kunnen noemen :P

(dat bedoel ik met ieder geeft zijn eigen betekenis aan semi-boomloos :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:43

Ik bedoel met flexibele boom een semi-boomloos zadel. Wel een engelse look, en te gebruiken met engelse dekjes.

Zijn er nog andere dealers waar ik bij kan kijken? Met google wordt ik ook niet veel wijzer helaas..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:04

Passier heeft/ had ook een Grand Gilbert uitvoering met leren boom.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:10

Je zou kunnen zoeken op 'dealers' in nederland van de Flexible Saddles, de Flexee zadels, of blijkbaar ook de Grand Gilbert van Passier.

Als je een keer een dergelijk zadel wilt zien (om een idee te krijgen), dan ben je altijd bij mij thuis welkom! Ik weet niet waar je woont, maar je kan ook altijd een passervice aanvragen, om te kijken of het wel echt iets voor jou en je paard is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:12

In iedergeval niet de MaxFlex.
Slechte kwaliteit en slechte service.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:39

Omdat mijn zoektocht wegens gezondheidsproblemen bij mijn merrie (white line disease, dus niet te rijden) even op een laag pitje stond ben ik nog niet echt verder gekomen. Nu kan de zoektocht hopelijk over een maandje o.i.d. weer van start kan gaan wil ik dit topic weer even onder de aandacht brengen.

Ik ben dus nog steeds opzoek naar 2 zadels met flexibele extra brede bomen. Het meest ideale zou zijn als de zweetbladen verwisselbaar zijn, anders ben ik opzoek naar 1 dressuur en 1 vzh zadel.

Wel moeten mijn huidige zadels in te ruilen zijn, dit zijn gewone boom-zadels (wintec en equestor).
Alle tips maar ook ook juist af te raden merken/ dealers zijn weer van harte welkom!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:46

Ik heb mijn semiboomloze zadel (trekker luxus) weg bij Esther Groen van Greendistance, is een jaar of 4 geleden inmiddels.
Heeft een werkgebied van volgens mij heel NL, prima tevreden over haar.

Dacht dat Country Mill en Buitenzinnig ook semiboomloos in het assortiment hebben maar dat zou je even na moeten vragen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:07

http://boomlooszadelpasservice.nl/zadels-2/

Heeft ook het eea in het assortiment. Westeind heeft heel veel verschillende types, maar als je op bokt zoekt kom je nogal wat ellende tegen dat dit bedrijf achter heeft gelaten. Voor mij een reden om toch geen zaken met hen te doen. Met Per Mi Cavallo heb ik goede ervaringen als het gaat om advies en de aanschaf van mijn FRA Macon BBP. Die hebben ook uitsluitend zadels van uitstekende kwaliteit in het assortiment. Mijn paard is er nu nog niet aan toe om uitgebreid gepast te worden, maar wanneer hij zover is denk ik dat ik Per Mi Cavallo ga bellen :-)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:07

Ik zag laatst dat Per mi cavallo dealer is van een nieuw soort flexibel zadel. Hier zijn zweetbladen van te verwisselen etc ook.
Zadelmerk is Bua zadels, vond het er erg interessant uit zien!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:13

Die BUA zag ik ook voorbij komen bij Per Mi Cavallo. Het is erg innovatief. Maar ik denk dat het wel per persoon afhangt wat je er mee wil. Ik zou het voor springen ideaal vinden, omdat je dan geen klap op de rug van het paard krijgt, terwijl voor dressuur ik het juist jammer vindt dat je minder contact met je paard hebt.

Het wordt wel lastig denk ik om een verkoper van (semi-)boomloze zadels te vinden die boom zadels in ruilt...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:16

@jewEmm: wat ik zag van instructie filmpjes, kan je die hele vering ook vast zetten aan onderaste deel, zodat het een normale zitting is. De vering kan je naar behoefte instellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:22

Green Distance verkoopt de Bua zadels ook, maar dan goedkoper. Scheelt toch € 75. :)* Bovendien wil Per Mi Cavallo niet vertellen wat de maten van het zadel zijn tenzij je een pasconsult afneemt en geeft Greendistance ze gewoon door zodra ze de zadels in huis hebben en dat vind ik persoonlijk wel fijn. Het zadel is al gek genoeg van zichzelf, ;) dus om daar ook nog eens geheimzinnig over te doen vind ik wat vreemd.

Als alles hier volgens plan loopt, dan rijden we [***] in de zomer in met een boomloos zadel (Ghost) en als dat goed gaat, dan wil ik absoluut Esther van Greendistance eens vragen om de Bua op [***] te komen passen, want voor een gewone recreatieruiter met een jong en onevenwichtig paard lijkt het me een ideaal concept. Ik ben heel benieuwd naar hoe het in het echt voelt!

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:25

De sites en prijzen bekeken, wow, interessant de Bua! De prijzen zijn exact gelijk, waar zie jij een verschil van 75,-?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:55

Ha, die is dan net veranderd want ik weet bijna 100% zeker dat hij vanmiddag op 2000 stond. 8-)

Ik heb trouwens maar bij Bua zelf gevraagd of de lengte van de panelen en zweetbladen geheim waren, maar dat zijn ze niet: het direct dragende oppervlak van de panelen direct onder de boom is 46 cm (maar de flexibele panelen lopen dan naar voren en achteren nog wat verder uit) en de lengte van het dressuur zweetblad is 52 cm, van het midden van de zitting tot de onderkant van het zweetblad.

Ook nog eens een lekker kort zadel dus! :j

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:38

Nu ben ik alleen nog benieuwd naar de flexibiliteit/pasvorm van de 'boom' Zou zo een zadel ook op wat extremere ruggen passen vraag ik me af. (heb zelf een paard met een moeilijke rug en rij hem met een Flexible inspiration)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:43

Skyriding verdeelt ook semi-boomloze zadels, waaronder Trekker. Ik heb via hun mijn zadel gekocht inclusief accessoires (Torsion pad). Ik heb de Trekker Ultimate Luxury en de Classic, maar die heb ik tweedehands gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:46

Ik las ergens dat Bua zelf aangeeft dat het zadel waarschijnlijk niet geschikt is voor paarden met extreem hoge en lang doorlopende schoften omdat je kans hebt dat het dan toch op de schoft gaat drukken. Voor de rest zouden de 'bomen'/panelen zo flexibel zijn dat ze op heel veel verschillende ruggen passen - desnoods met wat extra padding.
Ik vind het sowieso al fijn dat de bomen zowel flexibel als kort zijn, want zo lang is [***] ook niet.