zadel, drukplekken en korsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessxponys

zadel, drukplekken en korsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:32

hoi bokkers!
ik zal bij het begin beginnen, ik heb lang gespaard voor een mooi nieuw zadel en heb er ongeveer 16 maanden geleden een laten maken, Rocky's rug is helemaal opgemeten maar na 4 maanden had ik het idee dat het niet goed zat, ook kreeg rocky twee rustige witte plekjes.
ik heb de zaadelmaker laten komen en die heeft opnieuw gemeten:

165 cm buikomvang, zwarte boom met commentaar; zadel is ingezakt aan de voorkant, enkele oneffenheden in de vulling onder de zitting, zadel wordt opgevult.

na deze meting zijn ik en rocky veel vooruit gegaan in e dressuur *\o/*
behalve dit is er niks verandert in rocky's voer, looplust of manier en tijd van rijden.
maar sinds een paar maanden werd hij wat stijver en hij kreeg korsten op de witte plekken op zijn rug die ook aardig waren gegroeit.
ik heb de zadelmaker weer laten komen die weer heeft opgemeten

167 cm buikomvang, zwarte boom met commentaar; zadel ligt achterover dropped panel wat te veel druk, 2 grote actieve drukplekken op plek v.d boom.

nu is mijn vraag is het uberhaupt mogelijk dat onze welsh cob op 14 jarige leeftijd nog zoveel groeien bespiering dat hij er erg grote witte drukplekken met korsten aan overhoud? terwijl wij nog evenveel rijden voeren en in het land staan. en zou hij de afgelopen manden door minder ruggebruik i.v.m. stijfheid ook niet weer van die bespiering af moeten zijn?
is het logisch dat het zadel toen hij kleine plekken had opgevult moest worden vooraan en dit er nu weer uit moet?
ik hoop dat iemand mij kan helpen! :Y)

Mungbean

Re: zadel, drukplekken en korsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:37

Om welk merk gaat het?
Zwart is bij veel merken medium wat mij als erg smal voorkomt voor een welsh cob.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:41

Tja mijn merrie ging van een smalle boom naar een medium wijde in amper 4 maanden tijd.. dus het kan wel. Bij twijfel zou ik een andere zadelmaker raadplegen.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 14:45

@sizzle het is een thorowgood zadel
@marjanB heeft uw merrie verandering gehad in voer en rijden?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:22

Ik heb haar in september gekocht, in december een nieuw op maat gemaakt zadel gekregen en in april paste het niet meer en was ze 2 maten gegroeid. Dit puur door training en focus op lossigheid en gebruik lichaam. Voer is niks aan veranderd ze krijgt 1,5 schep basisbrok per dag en is 1.74 groot

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:28

op zich kan een paard op 3-4 maand redelijk veranderen in bespiering als het de ruimte krijgt of juist niet (atrofie).
Ikzelf heb toen ik een WoW gekocht heb, na 1 maand met weinig rijden zelfs al de fitter moeten laten terug komen voor een grotere boommaat. Had mss 6-7x gereden, dus echt weinig en ook niks qua voer veranderd ofzo. Maar er zit een groot verschil in vorm van de rug tussen rug wegdrukken en rug dragen, voor het minste dat er dan wat bespiering bij komt, kan een zadel gauw te smal zijn.

Echter klinken drukplekken met witte haren tot korsten toe wel heel extreem. Andere zadelpasser laten komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:44

Een thorowgood zwart is wel flink smal hoor.
Die paarden kom ik zelden tegen, meestal zijn dat dan van die iele sprinkhanen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:11

Een drukplek met korsten zijn plekken die in ieder geval eerst de kans moeten krijgen om helemaal te helen. Er mag dus gedurende een aantal weken echt geen druk op komen (dus zadel niet gebruiken).

Paarden veranderen enorm als ze in training gaan. Een totaal ander zadel nodig hebben na enkele maanden is helaas geen uitzondering. Wel moet je ook goed naar je eigen rijden kijken. Doe jij iets met je lijf waardoor je zadel rare dingen gaat doen (bijvoorbeeld het zadel naar voren rijden met je zit, de schouders in). Dat is iets om met je instructie in combi met je zadelpasser te bespreken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:28

Haal anders zelf de boom eens uit je zadel en laat hem boven de schoft/ plaats voorboom zweven. Gewoon eens kijken of hij in de rug prikt of mooi passend is bij de vorm van de rug. Althans, dat lijkt mij de eerste stap voor wat zelfcontrole. Daarnaast inderdaad geen zadel er op tot de drukplekken ruim en volledig genezen zijn..

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:38

Ook mijn pony veranderde behoorlijk nadat er een goed zadel op kwam. Ze was toen 15. Begonnen met een small boom en nu een wide ( instapjes), dat was in een kent and masters, als ik me niet vergis dus gelijk aan jouw thorrowood.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:43

Klopt, kent en Masters, thorowgood en fairfax hebben dezelfde verwisselbare voorboogjes.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:58

Het zwarte kopijzer van Thorowgood is het op een na smalste, dus ik zou zeker nagaan of dit wel de correcte maat is. Lijkt me sterk dat een Welshcob zo smal is.

Mijn arabier (wel type brede tank), heeft al een wit kopijzer in zijn Thorowogood (Extra Wide).

http://www.thorowgood.com/features/11-changeable-gullet

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 17:02

Bedabkt voor de reacties! De boom hebben de zadelmakers zo gepast.. Ik begrijp hieruit dat rocky makkelijk zoveel verandert kan zijn maar zou het dan de laatste tijd nu hij zijn rug weer minder gebruikt weer minder worden?

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 17:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zadel gebruik ik niet meer!!
Dit is een foto van de plekken van t weekend.. Nu zijn de plekken wat meer geheeld..

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:17

Is hij misschien einde winter , voorjaar opgemeten? En daarna je paard de wei in gegaan?
Mijn paard scheelt in het weide seizoen een boommaat zadel.
Maar dit zadel zou ik op zeker niet meer mee rijden!
Het kan wel mooi en nieuw zijn maar het is niet geschikt voor je paard.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:25

|(
Om te huilen!
Dit is echt onmogelijk met een passend zadel dat aangepast moet worden.
Dit zadel past voor geen meter.
Heb je een foto van het voorheen opgezadelde paardje?
Als ik kijk naar Rocky in je profiel..zou mij verbazen dat hij überhaupt zwart heeft.. Te smal voor zo'n type vaak.

tessxponys schreef:
[ [url=m/cJEXzT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eRGVbQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/deiOMY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zadel gebruik ik niet meer!!
Dit is een foto van de plekken van t weekend.. Nu zijn de plekken wat meer geheeld..

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 17:49

kan dit nog alleen aan de boom liggen?
of kan het zo zijn dat e mij een verkeerd zadel hebben aangemeten? -O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:55

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 17:59

Hier fotos van opgezadelde rocky..
Afbeelding

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:09

Angela schreef:
Een drukplek met korsten zijn plekken die in ieder geval eerst de kans moeten krijgen om helemaal te helen. Er mag dus gedurende een aantal weken echt geen druk op komen (dus zadel niet gebruiken).

Dit was ook mijn eerste gedachte. Zelfs als je zadel wel passend is nadat je de eerste keer iets hebt gemerkt kunnen de plekken zijn verergerd als je te snel weer bent begonnen.

Toevoeging: mijn eerste indruk is dat het niet prettig ligt. Kan me haast niet voorstellen dat dit comfortabel is met die singel en ben ook erg benieuwd of je zadel niet naar voren schuift tijdens het rijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:37

Of het zadel helemaal fout is kwa vorm weet ik niet, maar het lijkt wel berg op te liggen(te smal van voor)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:40

:wow:
Dat mag echt niet gebeuren !!!!!
Op basis van de foto's: veel te smal.
Zadel kiept volledig achterover.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:40

Kun je ook een foto maken waarbij het zadel op z'n rug ligt maar dan zonder dekje?

Als ik zo kijk is hij aan de voorkant veel te smal voor zo'n breed gebouwd paardje!
Zou me niet verbazen dat de drukplekken precies op het einde zitten van de boom.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 20:27

Klopt! De plekken zijn aan het einde van de boom! Voor de duidelijkheid ik niet NIET meer met zadel tot dat ik zeker weet dat rocky geen last meer heeft van de drukplekken :Y) :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:39

Volgens mij zit de singel daar ook niet fijn.
Ik vraag me af of je voldoende ruimte hebt in de kamer om nog een bredere maat erin te doen en of het zadel dan beter ligt.
Heb je nog een foto van het zadel met paard , toen je hem net had gekocht? Gewoon om te kijken of er veel verschil in zit.