Nieuw bruin hoofdstel, olien zonder olie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julia444

Nieuw bruin hoofdstel, olien zonder olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:55

Ik heb een paar dagen geleden een nieuw bruin hoofdstel gekocht van Schockemohle, de bruine versie van de Stockholm. (Overigens goede services, er was een steentje uit en ik kreeg meteen een heel nieuw hoofdstel opgestuurd :) ) Het enige probleem is dat ik niet wil dat het bruine leer donkerder word (In de loop van tijd tijd zal het toch steeds iets verkleuren, dat weet ik, maar olie maakt het wel opeens heel donker)
en normaal olie ik mijn nieuwe hoofdstellen goed in. Dus ik vroeg me af hoe andere dat doen met hun NIEUWE bruine hoofdstel. Ik kon wel info vinden over het onderhoud tijdens gebruik, maar echt niks over nieuwe hoofdstellen.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen

_l_amanda_l_

Re: Nieuw bruin hoofdstel, olien zonder olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:01

Zadelzeep? Is wel goed voor het leer, maar of het daar ook donkerder van wordt, geen idee.. (ik heb geen bruin leer)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:04

Hamanol van Stubben is perfect,kleurt het leer niets en enorm voedend.

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:11

_l_amanda_l_ schreef:
Zadelzeep? Is wel goed voor het leer, maar of het daar ook donkerder van wordt, geen idee.. (ik heb geen bruin leer)

Ja dat gebruik ook, maar ik zoek meer iets om het hoofdstel zachter, soepeler en minder droog te maken als het nieuw is (of oud)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:23

Ik heb een soort van leercreme... Zit in een flesje, maar weet zo niet hoe het heet... Daar zit absoluut geen kleur aan, is wittig en trekt goed in.

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 16:25

Ja, dat heb ik geloof ook nog liggen, ik zal even kijken! bedankt voor de tip
@ ambre ligt dat gewoon bij de Divoza? Zoja dan ga ik even kijken :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:30

ambre schreef:
Hamanol van Stubben is perfect,kleurt het leer niets en enorm voedend.

Dit gebruik ik idd ook alleen maar op m'n bruine tuig!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:46

Geen idee,maar kun je overal wel kopen.
Rapide ledergel of dressing doet het ook wel,maar Hamanol maakt het zo lekker zacht.

JaMyGuCcI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:52

Rapide gebruik ik op al mijn bruine tuig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:14

ik gebruik alleen rapide op mijn bruine spullen, met olie en gewoon vet wordt het bruin heel snel veel donkerder

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:20

Ik gooi m'n nieuwe hoofdstellen altijd in Eem badje met leerolie voor een nacht.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:25

Francieen schreef:
Ik gooi m'n nieuwe hoofdstellen altijd in Eem badje met leerolie voor een nacht.

Dit is dus echt hartstikke slecht, want die olie lost de lijm die overal bij de stiksels en op dubbele naden en in je onderlegde gedeeltes gebruikt wordt op van je hoofdstel en je bruine hoofdstel wordt er erg donker van

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:27

Francieen schreef:

dat moet je met bruin leer dus echt niet doen want dan is het zwart als je het eruit haalt

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:30

Wat je ook doet, vet het alsjeblieft goed in! De hoofdstellen van Schockemöhle liggen vaak lang op de plank, en hebben dat echt nodig voor gebruik. Anders krijg je allemaal barstjes en is het niet meer sterk.

Is niet bij alle, heb er ook echt gehad die dat niet hadden, maar de meeste wel. Paar keer goed vetten zal ook vast wel werken als je geen olie wil, maar zorg dat het soepel is voordat je het gebruikt +:)+

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 20:47

knollentuin schreef:
Francieen schreef:

Dit is dus echt hartstikke slecht, want die olie lost de lijm die overal bij de stiksels en op dubbele naden en in je onderlegde gedeeltes gebruikt wordt op van je hoofdstel en je bruine hoofdstel wordt er erg donker van

Je kan zeggen wat je wil, maar ze blijven super mooi en soepel!! Ik rijd met dit hoofdstel alweer 10 jaar en nogsteeds super mooi !

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:10

Francieen schreef:

ik olie ze dus normaal ook, zoals ik in de OP zei, maar met een bruin hoofdstel word het dan heel doinker

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 21:12

Tody schreef:
Wat je ook doet, vet het alsjeblieft goed in! De hoofdstellen van Schockemöhle liggen vaak lang op de plank, en hebben dat echt nodig voor gebruik. Anders krijg je allemaal barstjes en is het niet meer sterk.

Is niet bij alle, heb er ook echt gehad die dat niet hadden, maar de meeste wel. Paar keer goed vetten zal ook vast wel werken als je geen olie wil, maar zorg dat het soepel is voordat je het gebruikt +:)+

Dat wil ik ook en normaal zou ik wel olie gebruiken, maar ik zou wel graag mijn hoofdstel bruin houden :o

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:03

Ik gebruikte altijd eerst Belvoir tack cleaner step 1 en daarna Belvoir tack conditioner step 2. Fijn spul.

Tegenwoordig gebruik ik, als ik wat sneller moet, ledergel van Rapide. Ook erg fijn spul. En het kriebelt niet zo in m'n neus :D bij beide producten wordt het leer goed gevoed en lekker soepel.

Ik heb ook wel gewoon ledervet van Eurol gebruikt maar met vet heb ik altijd een beetje het idee dat het niet echt in het leer trekt maar er als een laag op blijft liggen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:33

ik zweer bij stubben hamanol

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 08:42

Ik gebruik op al het bruine harnachement niets anders dan rapide lederdressing.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:21

Ik gebruik voor mijn tuig (bruin) ook hamanol erg fijn spul.

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:50

_Lorette_ schreef:
Ik gebruik op al het bruine harnachement niets anders dan rapide lederdressing.

werkt dat ongeveer het zelfde als olie? of hoe vaak zou ik dan moeten gebruiken?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:56

Ik gebruik Effax voor mijn bruine hoofstellen en zadel, verkleurt niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:03

Francieen schreef:

Dit heb ik ook een keer gedaan :j
Een naturel hoofdstel, dus echt de onbewerkte lederkleur, en dan kreeg na een nacht een prachtige donkerbruine kleur en was direct heerlijk soepel. Nu 10 jaar later heb ik het hoofdstel nog steeds, het is nog als nieuw :) geen losse naden, geen slijtage, lekker soepel, en de kleur is nog net zo mooi donkerbruin als in het begin. Ik zou het zo weer doen :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:12

Volgens mij vraag de ts toch echt naar tips om te zorgen dat het juist niet kleurt...

Een balsem (dus geen olie, noch vet maar balsem!) zal het leer mooi voeden en conserveren zonder het donkerder te maken. Ik kan het weten want ik doe mijn vuurrode leren autostoelen ermee. Deze wil natuurlijk mooi vuurrood houden en niet bordeaux. Ik gebruik balsem van het merk Effax.