Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn halfbloed Lusitano van 1,46. Hij heeft een extreem korte rug, dus een zadel groter dan 16,5 inch gaat niet lukken. Verder is hij rondgeribd en een klein beetje overbouwd. Hij is licht gebouwd.
Ik heb nu zelf een Kentaur, maar die ligt volgend Karin Boer, de zadelpasser, niet goed. We hebben Kent and Masters en Euroriding Diamant geprobeerd, maar die lagen beiden niet lekker. Hebben jullie idee wat voor merk zadel ik zou kunnen proberen voor mijn paardje?
Ik zou eens kijken bij ijslanderzadels. Ik heb een Letek Icelandic op mijn korte, ronde merrie gepast en die lag zo mooi! De keuze is zer uitgebreid als je bij bv Westeinde kijkt.
Bij mijn rondgeribte haflinger heb ik ook veel last gehad van zadel problemen. alles bleef schuiven. Nu eindelijk iets gevonden wat goed ligt; een Albion zadel, boommaat Wijd. Succes.
Juultjeeeh
Geplaatst: 14-10-15 08:07
Ik heb ook heel lang gezocht naar een geschikt zadel van mijn D-pony van 1.44m. Hij is ook rondgeribt en heeft een korte rug. Nu heb ik eindelijk het goede zadel voor hem gevonden, waar ik met mijn 1.69m ook in pas. Dit is de Kent&Masters S-series Flatback 17 inch. Blijkbaar heeft dit zadel ook kortere kussens, want de meeste andere zadels waren te lang. En dit was een van de weinige zadels die bij hem niet klapperde achter op de rug. Ik heb het zadel nu een aantal maanden en ben er nog steeds heel blij mee! Succes met je zoektocht en misschien heb je hier wat aan!
De Massimo is korter dan de Thorowgood Cob. Ik heb beide zadels in maat 17 inch opgemeten. Hoelang mag het zadel zijn? Hoeveel cm heb je?
Jespri
Geplaatst: 14-10-15 18:47
Hier ook een Thorowgood zadel, ben er erg tevreden mee.
Capriootje
Geplaatst: 14-10-15 18:47
Wat is je budget?
Tekna's vallen echt kort, ligt hier op een kleine ijslander met volwassen amazone. Bij Zadelatelier heb je een model voor barokke paarden en zij kunnen ook een groter zitvlak op kortere kussens creëren, alleen ga je dan naar maatwerk dus 2000 euro zomaar.
Biscuitje
Geplaatst: 14-10-15 18:48
Ir111 schreef:
Op mijn pony met korte rug ligt een Thorowgood Cob. Ik weet niet zeker of die gekozen is om de lengte of om de breedte eerlijk gezegd.
Ik heb deze ook voor mijn Haf, voorsl voor de lengte van de kussens (kort dus).
Mijn budget is tot 1500,-. Dus echt maatwerk valt wat mij betreft af. Ik heb naar de Tekna Icelander Letek gekeken, maar die is er tot mijn verbazing alleen in 17,5 inch. Dan is ie 44 cm lang. Dat is dus echt veel te lang... De andere Icelander, zonder leer is er wel in 16,5 inch helaas... Eerlijk gezegd leek mij de letek ech ideaal, maar die valt dus af.
Oja, de Kent And Masters viel ook af. Ook te lang...
ik heb een lusitano met de zelfde kenmerken en heb voor hem een Flexible saddle Inspiration. Ben daar super tevreden mee en paardje loopt er ook onder als een zonnetje.
Massimo is echt een stuk korter dan K&M of Thorowgood. En ze kunnen de kussens korter maken dan de zitting (uiteraard niet te groot verschil). Zo had ik een Massimo trail met 18,5 inch zitting en 17,5 inch kussens. Lag erg mooi op mijn haf.
JC zadels zijn erg kort. 17,5 inch is 45cm en de duurdere pfiff zadels zijn ook goede en korte zadels. Ik heb nu een pfiff amaretto, heeft een hele zachte en diepe zit.
De Thorowgood pony is een veelzijdigheidszadel die heel geschikt is voor pony's met een korte rug. Is er ook in 16,5inch. De voorboom is verwisselbaar en dus voor veel paarden aanpasbaar. Is ook niet heel duur. Mijn nicht is zadelmaakster en is er erg enthousiast over.
Femia
Geplaatst: 16-10-15 09:40
Ik heb een na genoeg nieuwe Tekna te koop. Past perfekt op een kort, rond paardje. Ik heb hem zelf voor mijn ijslander. Ligt erg mooi en zit heerlijk.
dems75
Geplaatst: 17-10-15 06:48
Een Karlslund S? is wat meer dressuurgeorienteerd. Lekker kort en met verwisselbaar kopijzer. Ik weet er een te koop...nagenoeg nieuw!