verschil stang vs ongebroken zien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

verschil stang vs ongebroken zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:48

Hallo bokkers
misschien heel dom hoor, maar ik zoek nu tweedehands een ongebroken trens, maar weet wel dat er een verschil is tussen stang en ongebroken trens
maar ik zie het niet..straks koop ik een stang met het idee iets zachts te kopen en is het dus een stang

Hoe zie je het?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:52

Ongebroken trens is niks anders dan een trens met mondstuk uit 1 stuk. Er zit dus aan beide kanten maar 1 ring aan, geen "stokjes" met nog meer ringen.
Hier ongebroken mondstuk met stokjes
Afbeelding

en zonder stokjes:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tamary op 08-10-15 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:53

Een stang heeft een hefboomwerking en zit, doorgaans, een kinketting aan. Een ongebroken trens ziet er net zo uit als elke andere trens met ringen aan de zijkant. Alleen kan die dus niet dubbel klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 22:54

Een stang is altijd met een hefboomwerking.
Een ongebroken trens is een normaal uitzient bit waarbij het midden gewoon 1 geheel is.

Edit:
Ff snel wat op de plaatjes gegoogled :o

Ongebroken trens
Afbeelding

Stang
Afbeelding

Elin_

Re: verschil stang vs ongebroken zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 23:06

o okee top. voel me zo dom := iemand maakte me in de war Door te zeggen dat een stang ook zoals het tweede bit van tamary eruit kon zien zonder kinketting dus ik ging twijfelen! Bedankt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 23:26

Ik heb daar laatst een flinke discussie met de redactie van Ros over gehad, het gros denkt nog steeds dat een ongebroken trens een stang is en laten we dit vooral zo verspreiden. }:0

Wellicht leuk om www.paardenbitten.nl ook even door te bladeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 02:30

magda_90 schreef:
Ik heb daar laatst een flinke discussie met de redactie van Ros over gehad, het gros denkt nog steeds dat een ongebroken trens een stang is en laten we dit vooral zo verspreiden. }:0

Wellicht leuk om http://www.paardenbitten.nl ook even door te bladeren?

Dat is mijn ervaring ook. Heb een poosje met een ongebroken trensje gereden. Toen mijn vriendin eens langs kwam en voor mij het hoofdstel in wilde doen, vroeg ze heel verbouwereerd "rijd jij haar nou met een stang????"
"Nee meis, dit is ongebroken trensje. Vrij vriendelijk bitje"
Hahaha. Ze had werkelijk geen idee en dacht altijd dat het echt een heel slecht bit was.
Het valt mij ook op, dat er idd een grote groep mensen zijn, die het verschil nog niet weten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 05:07

nu moet ik bekennen dat ik een bokke bit heb, het bit wat op het allereerste plaatje staat, en rijd zonder ketting in het gaatje bij het bit de leidsels en deze zeg maar stang werkt niet scherper in dan een ongebroken trens.dat hebben diverse mensen mij verzekerd oa da
en toch vind de pony in kwestie de scharen(stokjes) fijner aan zijn gezicht als een ring, misschien omdat deze zo beleerd is(niet door mij ) maar een trens dan gaat ze ontzettend schudden en vervelen. :(
en zodra het bit gewisseld is is het over! ( en de tandarts kon niets vinden)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 05:35

Ik rijd al honderd jaar paard en wist dit ookniet. HHeeft niks met dommigheid te maken.

Wat is het verschil in werking?of is het enige verschil de hefboom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 06:39

Absoluut geen dommigheid, sorry als je dat zo opvatte. Het is vaak meer onwetendheid en misschien wel verwarring van vroeger uit, omdat men vaak over een stang sprak wanneer iets ongebroken was.

Kwita, op die manier heeft hij dan toch ook geen hefboom werking denk ik? Dan heb je beetje het idee van een ongebroken kneveltrensje als ik je verhaal goed begrijp? Alleen dan in de vorm van een bokkenbitje... Of. Volg ik je nu helemaal niet? Haha

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:07

Euforie schreef:
Absoluut geen dommigheid, sorry als je dat zo opvatte. Het is vaak meer onwetendheid en misschien wel verwarring van vroeger uit, omdat men vaak over een stang sprak wanneer iets ongebroken was.

Kwita, op die manier heeft hij dan toch ook geen hefboom werking denk ik? Dan heb je beetje het idee van een ongebroken kneveltrensje als ik je verhaal goed begrijp? Alleen dan in de vorm van een bokkenbitje... Of. Volg ik je nu helemaal niet? Haha

jep helemaal goed!( ben blij dat het toch goed beschreven was.) ;)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:19

Heel veel mensen weten dat niet het verschil met een stang en een ongebroken trens.
Met een ongebroken stang mag je wel starten maar met een stang niet.
D'r was zelfs ooit n jury die zei dat je daar niet mee mocht rijden. Ik zei ja hoor staat in t reglement op pagina ..

@kwita; bij een bokkenbit ook al heb je m in t bovenste gat hou je altijd wel ietsjes aan hefboom effect en is niet exact t zelfde als n ongebroken trens. De scharen zijn vast en zit niet direct met de ring vast aan de bakstukken waardoor je de hefboom hebt zeg maar.
Zoals jij m gebruikt is wel t meest vriendelijk hoor en werkt hij helemaal niet streng in.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:21

@kwita; lekker mee blijven rijden dus als tie daar goed op loopt :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:27

Let maar eens op: zelfs ruitersportzaken verkopen ongebroken trensen als 'stangen'. Dan is het toch wel heel triest gesteld met de kennis...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:29

Je kunt het beste op beide zoektermen zoeken op Marktplaats, want helaas halen veel verkopers een ongebroken bit en een stang door elkaar. Het is, zoals hierboven al is aangegeven, niet hetzelfde. Je kunt dus het beste maar de foto's bekijken en daar tussen zoeken wat je zoekt.

Wil je nog wel de tip geven om een gewoon ongebroken bit eigenlijk niet zomaar tweedehands te kopen. Een bit kan slijten, en is dan gewoon niet geschikt meer om te gebruiken. Zorg dus echt dat hij in nieuwstaat is. Of koop hem wel nieuw, ze zijn niet zo duur :)

(dat geldt natuurlijk voor ieder soort bit, maar veel zijn nieuw erg duur waardoor het wel erg aantrekkelijk is om toch tweedehands te kopen).

Laat vooral een foto maken van de overgang van het bit naar de bitringen. Die moeten aan 2 kanten gelijk zijn, zonder slijtage. Bij een D ring mag er geen speling zitten op de overgang.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 07:55

Een bokkebit zonder kinketting en met de teugels aan het bovenste teugeloog heeft dezelfde werking als een hangende trens en dus geen hefboomeffect bij een normale hoofd-, hals- en handhouding.

Afbeelding

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:06

Zelfs een dame van Sprenger die voorlichting gaf over bitten noemde de ongebroken trens een stang. Zei toen tegen haar dat ik altijd geleerd had dat een stang een hefboomwerking moest hebben. Ze gaf mij gelijk! Maar noemde daarna de ongebroken trens nog steeds stang 8)7 . Zij zou toch de goede benamingen moeten gebruiken....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:12

Yup, heel veel partijen die het niet weten... ROS publiceert straks ook een nummer waarin volgens hun deskundige het toch echt een stang heet en anders moest ik maar een column gaan schrijven. Zelfs de wetenschappelijke nomenclatuur is weggewuifd.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:17

Haha Cayra; ja das handig als je voorlichting geeft :D

Magda; bij deze foto is anders dan gewoon bokkenbit en de oog verdeling van t bit is ook anders dan bij n gewoon standaard bokkenbit zoals die van bovenaan de pagina.
Je hebt gelijk hoor dar bij jouw foto de inwerking normaal is.
Bij de meeste bokkenbitten zit t oog naar onder achter gebogen waardoor je wel licht hefboom hebt.
D'r zijn zo enorm veel verschillende bitten hiervan in omloop.
Tis afhankelijk vd oogverdeling aan t bit hoe de werking is.
Je hebt alsnog de aanzet van je bit naar de scharen die niet direct vast zit aan je ring als bij n ongebroken trens.
En je houdt de vaste scharen bij n bokkenbit dus is niet t exact zelfde als n gewone trens.
Tis gewoon ook maar net wat je paard fijn vind!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:18

Nee hoor, zelfde principe. Ik ga niet voor iedere type bit dit apart uittekenen.
Zoek ook maar eens naar de hangende trens.

Afbeelding

Bij een normale houding van hoofd, hals en handen zitten de teugels op gelijke hoogte van mondstuk en dus geen hefboomeffect.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:52

Geloof je gelijk
Je hebt er immers langer voor gestudeerd denk ik :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:35

@magda_90: bij dit bit:
Afbeelding
zit de teugel niet op dezelfde hoogte als het mondstuk maar er iets onder. De "trens"ring zit namelijk niet om het mondstuk heen maar begint pas op bij het mondstuk en zit dus eigenlijk een cm onder het mondstuk. het heeft dus een zeer lichte hefboomwerking.

Bij dit bokkenbit heb je wel gelijk:
Afbeelding
Hier is het mondstuk het middelpunt van "trens"ring en kan er dus geen hefboomwerking op toegepast worden.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:45

Ik rij al jaren met een ongebroken trens, maar heb inderdaad al vaak genoeg de vraag gekregen waarom ik zo nodig mijn paard met een stang moet rijden, 'uhm, dat doe ik niet?' :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:08

Heb je dat bit wat ik aanhaal toevallig? Zo ja, knoop er dan eens teugels aan en zie hoe deze daadwerkelijk in de ring zitten bij een normale houding. Ik zal na de lunch, kijken of ik een foto kan vinden waarop staat wat ik bedoel. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:09

magda_90 schreef:
Yup, heel veel partijen die het niet weten... ROS publiceert straks ook een nummer waarin volgens hun deskundige het toch echt een stang heet en anders moest ik maar een column gaan schrijven. Zelfs de wetenschappelijke nomenclatuur is weggewuifd.

Niet best :+
Zo blijven mensen het verkeerd leren of raken in de war..