Uitstapdeken/rijdeken, must voor trainen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Uitstapdeken/rijdeken, must voor trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:43

Hoi bokkers!

Sinds februari rijd ik Raymond, mijn -bijna maar nog niet helemaal- eigen paardje O:)

We zijn ontzettend hard aan het trainen en zonder zweet verlaten wij de bak dus ook niet.
Nu is mijn vraag dan ook of ik dan een deken nodig heb voor het uitstappen en eventueel tijdens het trainen.

Raymond zweet de ene training meer als de andere, maar ik merk wel dat het niet uitmaakt of het koud of warm is, hij zweet toch wel.

Dit komt wel omdat we nu echt de training oppakken, maar of hij al snel vordert in zijn conditie is nog maar de vraag.

Moet ik een deken aanschaffen voor het rijden?

Dankjewel :wave:

Starbreeze

Re: Uitstapdeken/rijdeken, must voor trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:45

Nou het moet niet hoor, het is een beetje afhankelijk van de situatie. Wanneer je paard geschoren wordt is het wel fijn om ermee in en uit te stappen. Of wanneer je altijd buiten rijdt en het een keer regent of hard waait is dat ook wel fijn.

Sommigen gebruiken gewoon een normale fleecedeken hiervoor, maar dat zou ik alleen dien als je paard erg braaf is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:46

Zelf vind ik voor het rijden een deken onzin. Als je gewoon een zweetdeken hebt liggen kun je die eventueel in het begin er ook omheen doen. Gewoon goed uitstappen na het rijden en bij koude of winderige dagen even een zweetdeken omdoen tot hij droog is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:47

uitrij dekentjes zijn wel heel fijn (heb er sinds vorige winter ook 1) paard is een stuk sneller droog tijdens uitstappen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:47

Starbreeze schreef:
Nou het moet niet hoor, het is een beetje afhankelijk van de situatie. Wanneer je paard geschoren wordt is het wel fijn om ermee in en uit te stappen. Of wanneer je altijd buiten rijdt en het een keer regent of hard waait is dat ook wel fijn.

Sommigen gebruiken gewoon een normale fleecedeken hiervoor, maar dat zou ik alleen dien als je paard erg braaf is.

Hij is wel erg schrikkerig, maar hoe hij door op reageert weet ik niet.

Hij wordt niet geschoren (niet dat ik weet) maar wordt wel in een dunne vacht gehouden door middel van dekens :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:48

en ze hoeven geeneens zo duur te zijn, mijne was 20 euro ofzo

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:49

LiannePuthzy schreef:
uitrij dekentjes zijn wel heel fijn (heb er sinds vorige winter ook 1) paard is een stuk sneller droog tijdens uitstappen

Het zou wel handig zijn als hij sneller opdroogt, wnat dan hoef ik hem niet nat achter te laten in zijn stal.
Nat gaat hij sowieso het land niet op, wat erg jammer voor hem is :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:50

LiannePuthzy schreef:
en ze hoeven geeneens zo duur te zijn, mijne was 20 euro ofzo

Das weinig, welk merk?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:51

chantalnadia schreef:
Starbreeze schreef:

Hij is wel erg schrikkerig, maar hoe hij door op reageert weet ik niet.

Hij wordt niet geschoren (niet dat ik weet) maar wordt wel in een dunne vacht gehouden door middel van dekens :)

Nou het is meer dat het biet handig is als je paard schrikt en jij met zo'n groot deken op je paard zit. Dan is zo'n klein uitrijdekentje wat prettiger. Ik heb er 1 van 10,- dus erg duur hoeft het niet te zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:51

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:52

Ik heb een merkloze en een van Euroriding. Die laatste was toen in de aanbieding, beide van fleece en 10,-. Heb er ook nog een van Rambo, ik zeg maar niet hoe duur die was := en zo fijn istie niet...

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:53

ik heb ooit eens gelezen dat bij een gewoon uitrijddeken nog niet eens de helft vh lichaam wordt beschermt, en dus weinig nut heeft.
om uit en eventueel in te stappen (draven) als het fris is lijken mij die dekens die zo over het zadel gaan wel iets.
weet iemand trouwens waar deze te koop zijn aan een niet te hoge prijs?

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:54

Ik heb er zelf een gemaakt :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:54

Niet te snel met dekens werken met uitstappen.
Een paard moet zijn warmte kwijt kunnen na het werk anders stollen de eiwitten in het bloed en beschadig je juist de spieren.
Absoluut niet nodig dus en zeker niet met een ongeschoren paard.Goed in beweging houden is voldoende,mits er geen ijzige vrieskou is.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:54

Bedankt voor jullie reacties, zo goedkoop kan ik hem sws wel aanschaffen, en kom ik er vanzelf wel achter of het fijn werkt, desnoods heb ik de boktmarkt :+

Ik heb genoeg aan deze antwoorden!
En nog bedankt voor het linkje :D

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:55

nanoukkie schreef:
ik heb ooit eens gelezen dat bij een gewoon uitrijddeken nog niet eens de helft vh lichaam wordt beschermt, en dus weinig nut heeft.
om uit en eventueel in te stappen (draven) als het fris is lijken mij die dekens die zo over het zadel gaan wel iets.
weet iemand trouwens waar deze te koop zijn aan een niet te hoge prijs?

de uitrijdeken beschermt weld e nieren ect

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:55

ambre schreef:
Een paard moet zijn warmte kwijt kunnen na het werk anders stollen de eiwitten in het bloed en beschadig je juist de spieren.
Absoluut niet nodig dus en zeker niet met een ongeschoren paard.Goed in beweging houden is voldoende,mits er geen ijzige vrieskou is.

dus na het echte werk bijvoorbeeld eerst 5 minuutjes met het hoofd lekker laag draven en dan pas stappen?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:56

Trouwens, hoe werkt dat met maten? Met dekens bedoel ik.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:58

chantalnadia schreef:
Trouwens, hoe werkt dat met maten? Met dekens bedoel ik.

hoe groot is ie?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:59

1.80+/-

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:59

Als je een binnenbak hebt waar je in traint, waar het dus niet regent of waait, dan hoeft een uitrijdeken naar mijn mening niet. Maar rij je altijd buiten dan is het vaak wel fijn.
Mijn paard gaat in de winter na het rijden even onder het solarium, omdat hij anders enorme pijn krijgt door de kou, bouw de warmte dan kangzaam af... :(:) maar dit hoeft niet maar het kan voor je paard wel fijner zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:00

dan heb je de grootste maat nodig

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 21:00

LiannePuthzy schreef:
dan heb je de grootste maat nodig

Oke heel erg bedankt! :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 21:01

Jelloy schreef:
Als je een binnenbak hebt waar je in traint, waar het dus niet regent of waait, dan hoeft een uitrijdeken naar mijn mening niet. Maar rij je altijd buiten dan is het vaak wel fijn.
Mijn paard gaat in de winter na het rijden even onder het solarium, omdat hij anders enorme pijn krijgt door de kou, bouw de warmte dan kangzaam af... :(:) maar dit hoeft niet maar het kan voor je paard wel fijner zijn.

Hadden we maar een solarium :+
Ik rijd overigens alleen binnen als het echt stormt of de buitenbakken niet betreden kunnen worden :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:53

nanoukkie schreef:
ambre schreef:

dus na het echte werk bijvoorbeeld eerst 5 minuutjes met het hoofd lekker laag draven en dan pas stappen?

En met stappen niet afdekken.