Zadelbontje: Een functie of gewoon mooi?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

churity

Zadelbontje: Een functie of gewoon mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 12:33

Zadelbontjes zie ik steeds vaker. Ik vroeg mij af wie het nou echt als ondersteuning gebruikt en wie het gewoon voor het oog gebruikt. En voor degene die een zadelbontje gebruikt, merk je verschil? En is er ook verschil qua merk, etc.

evita13

Re: Zadelbontje: Een functie of gewoon mooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:37

ik gebruik een bontje onder het zadel voor de winter , mijn paard valt qua gewicht nogal in in de winter waardoor mijn zadel niet meer past (tegroot word) maar dit kan ik prima oplossen met een bontje

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:40

Ik gebruik het voor het mooi, mijn paard heeft nogal een weke rug en het bontje (XL) verbloemd dat mooi :)

Ik gebruik overigens een SHOWbontje van Mattes ;) dus gewoon een dekje met alleen de randen bont.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:44

Vind bontjes foei lelijk, maar gebruik er nu 1 voor mijn jonge merrie. Ze is zo aan het veranderen. Daar kan geen zadelmaker tegenop.
Heb het bontje nu ook eronder in samenspraak met mijn zadelpasser

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:59

Hier ook gebruik tijdelijk na poos stilstaan paard ivm weinig spieren en zadel dus niet 100% passend dtraks bontje weer weg als er weer spiertjes op zitten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:01

Er stond toch laatst een onderzoek in Bit (dacht ik) dat een bontje wel degelijk helpt om de druk te verdelen. Alleen moet je oppassen dat het bontje het zadel niet te krap maakt :-)

Jelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:56

ik had een bontje bij het zadel dat ik kreeg bij de aankoop van mijn paard(dat was een oud zadel). nu ik een nieuw helemaal goed passend zadel heb gebruik ik hem niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:33

Mijn paard is een drama qua zadels, ze heeft een hele hoge schoft dus dat is al drama, maar helaas zakt ze nu in door ouderdom, waardoor haar zadel niet meer goed paste. Met een bontje ligt hij nu weer perfect. :)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:33

Ik gebruik een bontje als het nodig is. Onder een goed passend zadel moet je nooit een bontje doen voor de mooi. Zelf trek je ook geen 10 paar sokken aan terwijl je schoenen goed passen.

Ik heb ook een poosje mijn bontje gebruikt onder m'n zadel, vanwege een jong paard met veel veranderingen. Het kan wel een goede oplossing hebben. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:38

bontebonte schreef:
ik gebruik een bontje onder het zadel voor de winter , mijn paard valt qua gewicht nogal in in de winter waardoor mijn zadel niet meer past (tegroot word) maar dit kan ik prima oplossen met een bontje

Zelfde reden.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:39

De 2 zadelmakers die ik heb gehad raden het beide af. Een zadel wordt passend gemaakt om de paardenrug, een bontje veranderd dat waardoor het zadel niet meer goed ligt. Hoe meer je eronder legt hoe meer het zadel gaat schuiven (bij rondgeribte paarden tenminste).

Ik zou dus nooit een zadelbontje voor de leuk onder het zadel leggen. Als je zadel niet goed past kun je beter een prolite pad kopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:13

Als je een bontje gebruikt heeft het alleen nut als het bontje direct op de paardenrug ligt en je moet idd rekening houden met de ruimte van het zadel, als ern zadel perfect past is de kans groot dat extraatjes zoals bontje of gelpad het zadel te krap maken

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:15

Ik gebruik momenteel een onderlegger omdat paard veel afgevallen was. is ze straks weer dikker kam hij er weer onder uit

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:19

Wij hebben nog geen zadel.
Maar als er een zadel komt, vragen wij het aan, om met de winter zo te laten aanpassen dat er wél een bondje onder kan.

Waarom?
In de winter valt ze wat in, doordat er minder voedingsstoffen in het voer zitten, en omdat ze minder beweegt dan in de zomer.
Daarnaast heeft ze, wanneer het kouder wordt, overdag ook onder de 10 graden, snel last van een koude rug.
Dus op aanraden van de fysio, even een extra schokdemper er tussen.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:29

Ik gebruik onder mijn springzadel een bontje. Dit verdeelt toch wat beter de druk en vangt ook een deel van de klappen op met springen. Het zadel is aangemeten met het bontje erbij dus wordt het niet te krap. Ik zou er geen bontje onder leggen zonder dat het zadel daar op berekend is, dit kan een slechtpassend zadel niet verhelpen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:32

Ik laat het zadel ook pas maken met bontje ertussen. Dit ivm betere druk verdeling. Heb een kunststofzadel en dit was een aanbeveling. Zolang je zadel incl bontje pas wordt gemaakt is er niets aan de hand.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:37

De zadelmaker zei over mijn (oude) VZ zadel dat ik daaronder een bontje MOEST doen als ik ermee wilde rijden vanwege de harde kussens. Maar daar rijd ik nooit mee omdat die minder goed ligt als mijn dressuurzadel. Bij mn (ook oude) dressuurzadel mocht het, maar was niet perse nodig want die kussens zijn zachter.

Ligt eraan per paard/zadel denk ik?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:23

Ik heb hem er en voor de mooi onderliggen en omdat mijn zadel eigenlijk net iets opgevuld moet worden maar ik ben mijn baan kwijt dus nu maar even een bontje eronder :)

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:27

ik rijd met zadelbontjes omdat anders mijn zadel gaat klapperen en daar heeft mijn paard last van , hij kan hier rugklachten van krijgen , ik gebruik dus een zadelbontje voor de veiligheid

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:23

croyslover schreef:
ik rijd met zadelbontjes omdat anders mijn zadel gaat klapperen en daar heeft mijn paard last van , hij kan hier rugklachten van krijgen , ik gebruik dus een zadelbontje voor de veiligheid

Maar dan past je zadel eigenlijk niet goed.

Ik heb altijd geleerd dat 't zadel eigenlijk goed moet passen, zonder bontje/dik dekje etc.
Zo wordt 't vaak ook aangemeten. Wanneer 't anders aangemeten wordt is 't natuurlijk een ander verhaal.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:35

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:53

Ik gebruik altijd een bontje. Hetzelfde bontje met hetzelfde Passier zadel, op 5 verschillende paarden. Vul het zadel nooit op en er komt nooit een zadelmaker , heb geen een paard met rugproblemen, ook niet gehad. ik vind de kussens van een zadel veel te hard om zo dicht op de rugspieren te liggen ook al ligt er een zadeldek onder. Het bontje onder het zadel voelt veel comfortabeler aan en het verdeelt de druk. De dikke randen eromheen houden het zadel perfect op de plaats en als extra ziet het er nog mooi uit ook. Zadelmakers kunnen zeggen wat ze willen, maar kijk eens naar de wereldtop, daar wordt volop met bontjes gereden. Dat is niet voor niets. Die mensen hebben ook vaak meerdere paarden om te rijden en weten echt wel wat ze doen.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:14

Ik heb ook een bontje voor het gehele dressuurzadel. Niet omdat ik het mooi vind maar omdat mijn merrie zo gevoelig is. Met bontje reageert ze alert, zonder bontje reageert ze stront vervelend tot niet willen opzadelen,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:17

Vroegah deden ze gewoon een netjes opgevouwen verhuisdeken onder een zadel......

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:36

Ik heb een poos gereden met een bontje omdat mijn zadel wat aan de wijde kant was. Gelukkig nu een nieuw zadel, en direct passend gemaakt op der rug dus geen bontje meer nodig. Zou er geen bontje meer onder leggen, als ze toch smaller wordt gaat er gewoon een ander kopijzer in.