Ik weet niets van bitloos rijden, wie kan helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Ik weet niets van bitloos rijden, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:00

hoi! :D

Ik zou graag bitloos gaan rijden met mijn paard. Ik merk dat ze last heeft van haar tanden dus is de tandarts opgebeld, maar tot die tijd wil ik liever niet meer dat ze een bit moet dragen. Bij ons op stal is niemand die bitloos rijdt of heeft gereden... Bij ons in de ruitersportzaak hebben ze wel enkele bitloze hoofdstellen maar ik weet helemaal niet of er verschillende soorten zijn, welke effecten dit heeft of waar ik rekening mee moet houden bij het rijden. Ik heb gisteren teugels aan mijn halster vastgemaakt en mijn paard lijkt het goed op te nemen, maar een goed hoofdstel is wel net zo handig :)

wie kan me wat meer vertellen?

Freki

Re: Ik weet niets van bitloos rijden, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:12

Ik zou gaan voor een side-pull, dat wordt door de meeste paarden het best begrepen!

Je moet er wel rekening mee houden dat het niet hetzelfde is om bitloos te rijden. Met lang teugeltje kan prima, maar als je in contact rijd, is dat echt wel anders!

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:14

Je kunt met een aantal bitloze hoofdstellen ook prima met constant contact rijden. Een touwhalster is daarvoor weer totaal ongeschikt, maar met een sidepull of een prettig kaak/kin-gekruist hoofdstel kan dat wel. Ik zou inderdaad wel gaan voor een sidepull. Dat is voor de meeste paarden en ruiters de makkelijkste bitloze optoming, zeker als je gewend bent aan een bit.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:15

je kan als je gewoon losjes rijd en niet echt veel contact neemt ook voor een sidepull touwhalster van bijv. horsecharms gaan . deze kun je later ook gebruiken om mee te longeren .

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:16

Sidepull snappen de meeste paarden inderdaad! Als het voor tijdelijk is zou je ook je teugels aan een oude neusriem kunnen doen. Wel zorgen dat de neusriem op de goede hoogte zit ;)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:21

Als je paard haken heeft, is het dan wel zo verstandig om bitloos te rijden? Je duwt de wangen dan toch juist tegen de haken aan?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:23

Mag ik vragen waarom je bitloos wil rijden? ;) (mochten we te offtopic gaan dan doen we even een PBtje?)

Sidepull is denk ik wel oké, want veel paarden kunnen dat wel / snappen dat wel

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:44

xniieeenke schreef:
Mag ik vragen waarom je bitloos wil rijden? ;) (mochten we te offtopic gaan dan doen we even een PBtje?)

De TS heeft aangegeven in de OP waarom ze bitloos wil rijden. :)

Ik raad ook een sidepull aan, het duidelijkst voor paard&ruiter.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:48

ik denk dat je gewoon moet gaan googelen en dan dus uiproberen. misschien is 2ehands wat, dan en je niet heel veel geld kwijt. touwhalster is misschien wel meer voor parelli en daar stap je niet van de ene op de andere dag mee over..

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:52

Starbucks01 schreef:
xniieeenke schreef:

Een bit doet de tanden geen pijn -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:55

xniieeenke schreef:
Starbucks01 schreef:

Een bit doet de tanden geen pijn -O-

Nee, want de tanden zelf doen pijn dús wil TS er even geen bit in. Dat is toch niet zo vreemd?

TS, ik zou ook een sidepull aanraden. Ik reed met kaakgekruisd, pony deed het er erg fijn op maar het duurde wel even voordat ze het helemaal door had.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:59

Als het paard last heeft van de tanden kan er wel een bit in lijkt me, want die zit niet op de tanden te schuren of iets ;)

weet zelf niet heel veel van bitloze hoofdstellen sorry, maar sidepull is wel aan te raden, zeker.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:06

Ik heb zelf een ijslander waar ik ook soms zonder bit mee rij. He eerst touwhalster gehad met bontje, daar reageerde hij helaas te weinig op. heb toen bontje eraf gehaald. ging wel iets eter maar als ik naar rechts wou en hij jaar links nog steeds getrek. he hackamore geprobeerd, alleen dan zon ding wat je op je eigen hoofdstel kan 'klikken', dus zon ding met ringetjes (ipv scharen) en die dan met zn 9enen aan elkaar zitten ofzo. Onder zn kin zit gewoon leer. Maar hij reageert er nog steeds niet heel goed op. Wat raden jullie mij aan, want stiekem heeft hij niet zon zin in een bit geloof ik. Je doet hem meer plezier zonder ;-)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:07

de tanden van je paard zitten in de kaak ,hier oefent het bit druk op uit . verder is een metalen buis tegen een tand die pijn doet ook niet echt fijn .

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:10

xniieeenke schreef:
Als het paard last heeft van de tanden kan er wel een bit in lijkt me, want die zit niet op de tanden te schuren of iets ;)

weet zelf niet heel veel van bitloze hoofdstellen sorry, maar sidepull is wel aan te raden, zeker.

Als een paard gevoelige tanden heeft (misschien ook een gevoelige mond) lijkt het me fijner voor het paard dat er geen bit in zijn mond zit. Het schuurt misschien niet op de tanden, maar het ligt toch in de mond/tegen de tanden en dat kan heel erg pijn doen. Ik vind het een verstandige keus dat de TS daarom even bitloos wil rijden.
Laatst bijgewerkt door Alaskan op 01-10-15 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:11

Want daarom kunnen paarden met tandproblemen heftig reageren op een bit Nienke? Ze kunnen echt wel meer last krijgen met een bit in.
Ik vind het ook een goede keuze van de ts om even zonder bit te rijden!

Ik raad ook een sidepull aan, voor zowel constant als niet constant contact een goed hoofdstel. Ik wilde eens af wisselen 3 jaar terug en heb nooit meer met bit gereden. :P Mijn verzorgpaard loopt er super fijn op en voor hulpen maakt het geen verschil.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:11

Ik weet niet hoe hard jullie aan een bit trekken of hoe je die aan het hoofdstel bevestigd heb maar ik zou niet weten wanneer met rijden het bit tegen de tanden aan kan komen :o

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:13

vibabu schreef:
Ik weet niet hoe hard jullie aan een bit trekken of hoe je die aan het hoofdstel bevestigd heb maar ik zou niet weten wanneer met rijden het bit tegen de tanden aan kan komen :o

*\o/*

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:16

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:11

bedankt voor alle adviezen al! :D Ik ga hier zeker even mee aan de slag, eerste keuze is voorlopig de sidepull :)

En laten we de discussie over een bit even terzijde laten, ik doe dit met een grondige reden en zelfs dan hoef ik mij nog steeds niet te verantwoorden. Ik wil het bitloos rijden sowieso eens proberen ook al rijd ik al heel mijn leven met bit. Dan kan ik zelf uitmaken of het beter is voor mijn paard of juist niet, dat weet je alleen door het te proberen en niet door 100 anti-bit of anti-bitloos filmpjes, topics, foto's etc te bekijken lijkt me :)

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:29

Ik rijdt zelf bitloos met een rondgenaaide neusriem en een schapen bontje. Ben er zelf heel erg tevrede over! Eventueel foto's en weblink kan ik je via PB sturen. Wilde zelf ook kijken of het fijn reed, hoofdstel was maar 30 euro, maar superfijne kwaliteit!!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:30

Objectieve informatie over bitloos rijden is idd nauwelijks te vinden. Schijnbaar moet je voor of tegen zijn.
Ik heb me er van t voorjaar in verdiept en ben ongeveer hier op uit gekomen. Er zijn ruwweg 4 typen bitloze hoofdstellen en het rijden met alleen een neckrope wordt als 5 de methode genoemd. Met de laatste ben je uiteraard het zachtst in de paardenmond maar dat moet je echt durven. Op de ranglijst van vriendelijkheid staat de bosal op 2, mits deze op de juiste manier op maat wordt gemaakt. Doe je dit verkeerd , te laag, kan je bij teveel druk de luchtwegen van je paard af gaan sluiten en dat lijkt me niet de bedoeling. Voor het paard is dit hoofdstel het duidelijkst omdat je hiermee maar een signaal tegelijk geeft in tegenstelling tot de sidepull en kin of kaak gekruiste systemen waarmee je als je een zijwaartse buiging vraagt ook altijd een remmende hulp geeft in de vorm van druk op de neus. Op de derde plek staat de sidepull. Hierbij ervaart het paard druk aan een hele kant van zijn hoofd als je buiging vraagt. Daarna komen de gekruiste systemen waarbij alle druk op de onderkaak en neus gelegd wordt. Meest onvriendelijk is de hackamore, dat moet je echt kunnen persoonlijk durf ik dat niet aan. Verder zijn er weet ik hoeveel varianten in de handel maar behalve wat de fabriekant erover verteld heb ik daar niets over kunnen vinden en fabriekanten vertrouw ik maar beperkt.
Op de site van paard natuurlijk staat ergens een uitslag van drukmetingen die ze met verschillende bitloze hoofdstellen hebben gedaan, misschien kan je daar ook eens kijken.
Zelf heb ik voor de bosal gekozen in een strakke zwart leren uitvoering. Bevalt heel erg goed, paard is rustiger dan met bit. Dit is alleen wel iets waar paard en ruiter allebei even aan moeten wennen. Nu we een half jaar verder zijn kan ik wel zeggen dat het voor het paard prettiger is op deze manier. Ik kan niets meer op het bit oplossen, wat ik stiekem nog veel meer deed dan verwacht, en paardlief reageert veel beter op zithulpen

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:21

Je kunt bij Horse Charms ook enkel een sidepull neusriem (evt. + kinriempje) kopen om aan je eigen hoofdstel te bevestigen, zo kun je ieder hoofdstel bitloos maken. Moet je je wel even verdiepen in de uitleg die erbij staat van de maten opnemen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ikzelf zou het om gebits-redenen van een pony ook graag proberen, tis helaas niet mijn eigen beestje dus heb er niets over te zeggen. Hopelijk werkt het voor jou goed!

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:43

Wings to fly: dat zou ik niet doen. Dat schuift heel erg over de neus heen en weer. Je kunt het beste een geheel van leer met een 'driehoekje als bevestiging'. Die zijn het meest stabiel!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:46

Ik zou voor een (low) sidepull gaan, niet voor een gekruiste, dan kan het wat te veel gaan 'klemmen' tegen de kaken en dat is met tandproblemen niet prettig.

vibabu schreef:

Als het goed is komt een bit ook niet tegen de tanden aan, of er moet wel iets heel geks gebeuren, gekke hoofd-halshouding oid. Wel is het tandvlees (waar het bit wel op ligt) extra gevoelig als er iets mis is met de tanden. De keuze van TS om daarom bitloos te gaan, vind ik goed doordacht.