Welk bit is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:22

Vandaag is de tandarts langs geweest ter controle en behandeling. Nu loop ik de laatste tijd een beetje te rommelen met bitten.

Nash loopt 9 van de 10x op een dubbelgebroken watertrens, 16mm dik van HH. Opzich gaat hij daar heel fijn op, maar soms ook heel even niet (sterk worden).

Nu rade de tandarts mij een aantal bitten aan.

De sprenger Max Control

Myler Level 2

Trust enkel of dubbel gebroken die niet doorslaat, maar een stang wordt.

Wat zijn de ervaringen met deze bitten? Welke rade jullie aan? Ik snap dat ik alle bitten zou moeten proberen om een een eenduidig besluit te kunnen maken voor mijn eigen paard.

Maargoed, ik hoor graag reviews.

Peelie

Re: Welk bit is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:45

Helemaal niemand?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:47

Dit is in principe een rijtechnisch probleem, dit los je niet op met een bit. Wanneer een paard jouw hand als steun gebruikt, loopt hij op de voorhand. Werk daar aan :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:49

Kwestie van proberen idd. Als ik de adviezen zo zie is er niet veel plek voor een bit. Het is dan even zoeken wat jezelf het beste ligt.
Persoonlijk vind ik de Myler fijn maar daar kan je paard wel anders over denken.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:03

Ben zelf wel fan van de Trust bitten. Nee hij slaat niet door, maar nee hij wordt ook geen stang, en nee dit helpt niet tegen het sterk zijn van je paard. Ken je het systeem van dat bit van Trust? Dat is namelijk dit:
http://horseridersclassics.nl/winkel/bi ... en-locked/
het ringetje heeft een verdikt stuk, waardoor de hoek tussen de 2 delen groot blijft, hij blijft dus de vorm van de mond volgen. Het wordt geen stang, het blijft gewoon die gebroken trens, het is wel vriendelijker voor het paard.

Myler vind ik persoonlijk veel te dun, is voor paarden die wel heel sterk worden, en daar heb je als ruiter zijnde echt een hele voorzichtige hand voor nodig.

Sprenger lijkt op papier ideaal, maar valt in de praktijk toch tegen. Weet het niet precies, maar op de een of andere manier lopen de paarden hier op Sprenger niet allemaal even fijn.

Trust bitten zijn heel licht, geven ook smaak af en heb nog geen een paard hier gehad wat er niet fijn op loopt, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Als ik je mag adviseren zou je kunnen kijken naar een enkelgebroken watertrens van Trust, locked of niet locked maakt in principe niet zoveel uit. Wanneer je van jezelf weet dat je soms eens wat streng kan inwerken is een locked wel heel fijn, stukje vriendelijker voor het paard ook. Verder vooral goed blijven lessen en proberen het probleem rijtechnisch op te lossen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:15

Ik denk niet dat het alleen maar een rijtechnisch iets is. Dat vind ik te zwart wit gesteld. We rijden namelijk allenmaal met een passend zadel (volgens mij), maar waarom niet met een passend bit.

Het paard heeft idd weinig ruimte in de mond, ik heb voorheen wel op een ongebroke bustrens gereden toen hij nog veel jonger was (ik spreek over 2 jaar terug). Daar ging hij de stukken rechtuit altijd heel fijn op, maar zodra er stelling of buiging op moest treden werd het sterk en straf door de dubbele werking van het bit. (links hulp is rechts hulp). Mijn gevoel zegt daardoor de sprenger ook niet te proberen. Maargoed dat is een gevoel.

De rede dat de bitfitter een bit met locking systeem aanbood, is omdat ik het paard op onrustige dagen even op correctiestang pak om vervolgens weer door te rijden op dubbelgebroken watertrens. En dat werkt tot nu toe heel fijn, maar soms wil ik heel even dat stangetje bij de hand hebben en niet letterlijk het bit willen wisselen.

Het paard gaat de laatste tijd juist erg fijn en los op 2 teugels. Hij pakt goed aan in een elastische verbinding die hij steeds langer kan aanhouden, ook met wat meer verzameling. Het is en blijft een Haflinger, dus soms valt hij terug in trekpaardmodes en wordt hij even sterk in de mond. Hij trekt of rukt niet(godzeidank). Zie daar weer, even een ongebroken bitje. Paard op de plek zetten, los en weer door. Dat gaat steeds sneller en beter.

Mij gevoel zegt naar de myler te gaan kijken omwille van de onafhankelijke werking links en rechts. Wat zijn de ervaringen daar mee?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:31

Kijk, zo begrijp ik het helemaal en ik sta ook achter jouw verhaal :) Ik heb alleen ervaring met de Myler en paarden reageren daar vaak erg goed op. Kwestie van proberen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:24

Ik heb PB gestuurd ...
Myler is dun en daardoor soms wat scherp .
Ik ben zelf wel fan van bitten die locked werken .
Precies vanwege het los laten is dubbel gebroken . Vastpakken is even een mond volgende correctieve werking ...
Heb zo diverse merken en soorten geprobeerd .
En ben nu blijven hangen op stubben 4 in 1 golden wings
En soms is de easy control pelham fijner ...
De trust en de hulstrens van horse and more hangen werkeloos in de kast . Dus voor degene die willen proberen maar geen gloednieuw willen kopen .
Meld u maar

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:15

Ik word juist helemaal iepelig van die verschillende werkingen met hetzelfde bit.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 18:28

Want?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:55

Ik vindt die 4 in 1 ideaal ...
Juist omdat je net wat andere inwerking kunt bewerkstelligen door bakstukken of teugel op andere plaats vast te maken .

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 20:34

Maar daat mag ik geen dressuurwerdstrijden mee starten. De bitringen dien vrij van sleuven en hefboom te zijn. Zelfs als je de sleuven niet gebruikt mag het niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:52

Of een paard Myler accepteerd is geheel paard afhankelijk. Die van mij ging direct stijl achterover, geen optie dus.

Danger bitten vind ik opzich prima, maar ik merkte weinig verschil tegen over een dubbelgebroken bit.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:08

Omdat het vorige bit hinder gaf ben ik overgestapt naar myler lvl 2, juist vanwege tongboog en dat de delen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Betere keus had ik niet kunnen maken.

Lotte_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:29

Ik heb zelf een jonge New Forest D-pony (4 jaar).
Maar wat is nou een heel vriendelijk bit?
Ik rijd nu met een enkel gebroken bit van (volgensmij) 11 cm.
Het rijden gaat goed, maar ben benieuwd of er een bit is wat vriendelijker is voor mijn pony.

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:33

zo te zien rijd je wedstrijden, dan raad ik het trust bit wat een stang word af daarmee mag je namelijk niet starten. heb zelf namelijk ook naar dit bit gekeken maar toen zeiden ze dat het op wedstrijd niet mocht.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:39

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:42

Ik rijd met een Myler level 2 en paardlief loopt er goed mee. Er zijn ook enkele sites waarbij je deze bitten 2 weken mag uitproberen :)
Ik ben het er overigens niet mee eens dat een dun bit scherp is. Paarden hebben helemaal niet zoveel plaats in hun mond waardoor een dik bit ongemakkelijker is dan een dun bit.
Hoe scherp het bit is, bepaal jij als ruiterhand :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:32

Loverubi schreef:
zo te zien rijd je wedstrijden, dan raad ik het trust bit wat een stang word af daarmee mag je namelijk niet starten. heb zelf namelijk ook naar dit bit gekeken maar toen zeiden ze dat het op wedstrijd niet mocht.

En waarom zou dat niet mogen?

Ik denk, maargoed dat is een gedachte/gevoel, dat die busse rotate niks voor Nash is. Nog te veel ongebroken. Daar wordt hij juist dwarser van.

De zadelmaker komt de 16e en hij verkoopt als het goed is ook Myler. Ik zal eens vragen of ik bij hem kan testen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:46

Ik heb een sprenger max control onderlegtrens voor het springen en die geeft voor mijn paard wel net dat beetje meer inwerking.

voor de dressuur had ik een myler level 1 maar door de bitfitter is me aangeraden om te gaan rijden met een trust flexi watertrens omdie dezelfde werking heeft als mijn sprenger maar dan zachter is voor de mond.

Helemaal hetzelfde effect heeft de trust niet dus voor het springen en crossen houd ik de sprenger maar voor de dressuur is het een fijn bit. Ik vind beide bitten heel fijn om te gebruiken en mijn paard heeft zeker bij de sprenger dat ze er niet meer doorheen dramt.

Mijn vorige paard werd van de sprenger ontzettend pissig en dan zodanig dat ze ook niet meer te rijden was. Dus uiteindelijk blijft het aan het paard liggen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:36

Ikke me suf zoeken naar de hulstrens afbeelding .
Is het gewoon de sprenger max control ...
Hoe slim kun je zijn
Hahaha

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:07

Peelie schreef:
Loverubi schreef:

En waarom zou dat niet mogen?

Ik denk, maargoed dat is een gedachte/gevoel, dat die busse rotate niks voor Nash is. Nog te veel ongebroken. Daar wordt hij juist dwarser van.

De zadelmaker komt de 16e en hij verkoopt als het goed is ook Myler. Ik zal eens vragen of ik bij hem kan testen.

Bij het springen mocht het niet de rede weet ik niet meer precies want is al even geleden. Het bit stond niet tussen de bitten waarmee je wel mag starten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:16

Nou volgens mij mag je met een locked gewoon starten hoor

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 03:35

Volgens mij ook... Vandaar mijn vraag

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 05:51

Ik vraag t na op stal .