Na een tijdje kreeg ik idee dat zadel naar voor kantelde want mijn evenwicht kwam niet goed plus na rijden zag je ook dat de achterkant hoger kwam. Zadelpasser kwam terug en verlegde een singelstoot naar achter. Probleem opgelost, nu weer fijne balans.
Nog altijd twijfels over pasvorm. Stalgenoot erop: "Voel me juist een gans op dit zadel, de hele achterkant beweegt van links naar rechts". Inderdaad als er iemand op zat, zag ik het ook, de achterkant beweegt van links naar rechts en komt ook iets omhoog zonder ruiter aan de achterkant. Het raakt de rug wel natuurlijk maar niet zo 'vast'.
Wat kan ik hier nu aan doen? Bontje wordt de rest van het zadel te smal, misschien een gelpad. Of welke aanpassingen zou je kunnen doen aan zo een zadel?
Ik merk ook dat ze 'kuiltjes' heeft achter haar schouder bij de schoft, maar het zadel heeft daar voldoende ruimte, ook haar schouder kan netjes naar achter, mijn hand kan er zelfs nog bij terwijl ze stapt en het knelt niet. Na het rijden zijn de kuiltjes ook altijd 'droog' met de haren die wel wat 'rechtop' staan.
Ze moet nog heel wat spiertjes krijgen op haar rug, ben pas begonnen met wat 'serieuzer' te rijden dus helemaal laten aanpassen of (aaargh!) nieuw zadel laten aanmeten op maat lijkt me geen goed idee.
Paard is Fries met heel rechte, vrij brede rug met een normale tot lage schoft met fikse schouders.
Zit voor geen meter...

)