Euroriding luxor: achterkant beweegt, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Davlin

Euroriding luxor: achterkant beweegt, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 10:46

Na heel wat zadeldrama een zadelpasser laten komen en die paste ons een Euroriding Luxor 17", fit 3 aan. Enige zadel uit hele collectie merkzadels duur en niet zo duur die 'goed' lag op mijn paard.

Na een tijdje kreeg ik idee dat zadel naar voor kantelde want mijn evenwicht kwam niet goed plus na rijden zag je ook dat de achterkant hoger kwam. Zadelpasser kwam terug en verlegde een singelstoot naar achter. Probleem opgelost, nu weer fijne balans.

Nog altijd twijfels over pasvorm. Stalgenoot erop: "Voel me juist een gans op dit zadel, de hele achterkant beweegt van links naar rechts". Inderdaad als er iemand op zat, zag ik het ook, de achterkant beweegt van links naar rechts en komt ook iets omhoog zonder ruiter aan de achterkant. Het raakt de rug wel natuurlijk maar niet zo 'vast'.

Wat kan ik hier nu aan doen? Bontje wordt de rest van het zadel te smal, misschien een gelpad. Of welke aanpassingen zou je kunnen doen aan zo een zadel?

Ik merk ook dat ze 'kuiltjes' heeft achter haar schouder bij de schoft, maar het zadel heeft daar voldoende ruimte, ook haar schouder kan netjes naar achter, mijn hand kan er zelfs nog bij terwijl ze stapt en het knelt niet. Na het rijden zijn de kuiltjes ook altijd 'droog' met de haren die wel wat 'rechtop' staan.

Ze moet nog heel wat spiertjes krijgen op haar rug, ben pas begonnen met wat 'serieuzer' te rijden dus helemaal laten aanpassen of (aaargh!) nieuw zadel laten aanmeten op maat lijkt me geen goed idee.

Paard is Fries met heel rechte, vrij brede rug met een normale tot lage schoft met fikse schouders.

Afbeelding

Starbreeze

Re: Euroriding luxor: achterkant beweegt, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:56

Ik zou die zadelpasser weer laten komen, wellicht moet je zadel opgevuld worden aan de voorkant.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:00

Heb je wel eens zonder zadel op het paard gezeten?

Wij hebben ook een fries, door het hele lichaam heen beweegt.
Arme ruiter (ala ik dus) wordt van links naar rechts verplaatst, elke stap met ze achterbenen die zij zet, buigt ze mee met haar rug. :') Zit voor geen meter...

Zowel boomloos, als boom, bewoog ook aan de achterkant, ook van links, naar rechts.

Oplossing? :') Nog geen! Enige wat ik nu doe, zonder zadel, is proberen om de bewegingen te volgen.
Ze is ook zo flexibel, dat je haar zo kunt dubbelvouwen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:06

Je zadel past niet goed .. Dat is duidelijk .
Uiteraard mag t wat mee bewegen . Maar t moet niet los van de rug liggen .
En de singelstoot dan verplaatsen opdat je vast legt van achter ?!
Ja joh , trek er dan gelijk een spanband omheen ...
Dat is symptoom bestrijding en geen oplossing ...
Kuiltjes achter de schoft en droge ruwe haren ...
Dat betekend toch drukkingen en of te veel beweging ...
Er komt een dag dat friesje zegt
Ajuus en de mazzel maar dut accepteer ik niet meer want het doet pijn ...

Zou dus echt de zadel maker terug laten komen .
En als ik zo lees wat je gekocht hebt en hoe t aangepast is . Kan ik bijna raden waar je t gekocht hebt ...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:09

Zinzi_jewel schreef:
Je zadel past niet goed .. Dat is duidelijk .
Uiteraard mag t wat mee bewegen . Maar t moet niet los van de rug liggen .
En de singelstoot dan verplaatsen opdat je vast legt van achter ?!
Ja joh , trek er dan gelijk een spanband omheen ...
Dat is symptoom bestrijding en geen oplossing ...
Kuiltjes achter de schoft en droge ruwe haren ...
Dat betekend toch drukkingen en of te veel beweging ...
Er komt een dag dat friesje zegt
Ajuus en de mazzel maar dut accepteer ik niet meer want het doet pijn ...

Zou dus echt de zadel maker terug laten komen .
En als ik zo lees wat je gekocht hebt en hoe t aangepast is . Kan ik bijna raden waar je t gekocht hebt ...

:') Bij dezen ben je uitgenodigd om langs te komen... ;)

Nee, een zadel hoort niet helemaal los van links naar rechts op je paard te liggen, maar als je het eerder hebt gezien, met een boomzadel (wat past) en een boomlooszadel (Ligt bijna altijd wel goed) dan weet je ook dat het niet persé aan het zadel hoeft te liggen.

TS... maak er eens een filmpje van, dan is het wat duidelijker!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:10

Als er kuiltjes achter de schouder komen wordt dit vaak veroorzaakt doordat het zadel daar te veel druk uitoefent. Is het midden van het zadel het laagste punt?

Als het laagste punt verder naar achteren ligt dan het midden van het zadel moet de achterkant van het zadel wat omhoog. als het laagste punt verder naar voren ligt moet de voorkant van het zadel wat omhoog.

Wanneer de kussens aan de voorkant verder naar beneden doorlopen komt er ook minder druk op de schoft te liggen. Dat kan ook helpen om te zorgen dat de spieren daar de ruimte krijgen zich te ontwikkelen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:18

Bij mijn weten heeft een euroriding luxor een diepe gewelfde boom en jouw paard heeft een vlakke rechte rug. Niet zo vreemd dat het dan dus niet goed wil liggen.
Een zadel wat zodanig beweegt past gewoon niet. punt. Haal er een goede zadelmaker bij en kijk wat wel ligt en ga ook proefrijden met deze zadels.

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 11:39

Het ligt niet 'los' van de rug, het sluit aan maar niet zo vast. Misschien is een deel wel door haar beweging, de ruiter die zich voelde als een 'gans' rijdt anders 'normale' warmbloeden. Ze heeft een korte rug, (zadel komt net voor de laatste rib) misschien door die korte rug de wiebel? Maar ze zit wel lekker eigenlijk. :-)

Ik heb niet het idee dat het zadel 'pijn' doet, na rijden mag ik overal duwen op haar rugspieren, wervels en ze reageert nergens op met pijn. Het is niet dramatisch denk ik, enkel niet 'perfect'.

Het zadel kieperde eerst naar voor, niet naar achter.
Zo zag het eruit
Afbeelding

Die voorste singel is er nu uit en ligt nu gewoon naast de tweede, hierdoor is de druk op de voorkant lager. Ik hoop dat de kuiltjes door die druk kwamen en dat die nu na de aanpassing weer zullen bijtrekken (is nog maar een twee-tal weken geleden). Maar ik dacht het toch te vermelden gezien mijn vraag. :-)

Het zadel ligt nu mooi in het midden.

Ik vraag eigenlijk wat zo een 'losser' zadel aan de achterkant kan veroorzaken. Zadel is te lang, te breed, niet breed genoeg, kussens te smal, te breed. :o

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:03

Nogmaals TS, maak er eens een filmpje van? Van achteren, en opzij?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:06

Citaat:
Ik vraag eigenlijk wat zo een 'losser' zadel aan de achterkant kan veroorzaken. Zadel is te lang, te breed, niet breed genoeg, kussens te smal, te breed. :o

Dat wordt al gezegd: een zadel wat niet past.
Wij kunnen van achter onze computertjes onmogelijk zien wát er niet past. Maar dát het zadel niet past is na jouw verhaal wel heel duidelijk.

Dus nogmaals: laat er alsjeblieft een goede zadelmaker bij komen.

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:13

Weet je hoeveel zadelpassers en/of makers er zijn komen kijken? 4? Weet je hoeveel zadels ik heb gekocht? 3. Weet je hoeveel ik in het rood sta met aankoop en dan weer doorverkopen? €1000.

Dus ik dacht misschien zitten er wel ervaren zadelpassers op bokt die vanuit een beschrijving van een probleem een idee kunnen hebben wat dit probleem kan veroorzaken zodat ik mij kan informeren vanuit verschillende bronnen vóór ik weer een consult uitgeef aan de 'verkeerde'.

Vooral omdat zowel de laatste zadelpasser, als twee osteopaten (eentje met msfc) aangaven dat er met mijn zadel niets mis is en er voldoende vrijheid is. Maar dat het bij mij toch blijft knagen.

Dus alsjeblief het is niet omdat ik er niet om geef of ik niet wil luisteren, of er geen geld wil aan uitgeven. (Hoewel ik dat laatste nu wel wil vermijden... -O- )

Ik zal proberen een filmpje te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:49

Mijn Fries heeft ook een lastige rug, is mega breed (heb er nu een Fryso fit 5 op liggen en die is straks ook weer te smal als het zo doorgaat) , ze is ook licht overbouwd en stapt heel groot van achteren waardoor ik ook van links naar rechts ga. (Even toevoeging, het zadel zelf gaat niet van links naar rechts, maar ze stapt zo groot en met beweging van achteren waardoor je dus 'van links naar rechts gaat'.
Je geeft aan dat hij niet knelt, maar dus wel omhoog lijkt te komen van achteren. Doorgaans is dat toch een teken dat hij van voren te smal is, ik zie ook dat je zadel vrij ronde kussens heeft, waarschijnlijk heb je meer platte kussens nodig.
De euroriding Diamant is een zadel met vrij platte kussens, het lag ook super op mijn Fries tot ze eruit gegroeid was qua bespiering.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:03

Davlin...

Sommige mensen weten niet wat groot stappen is. Omdat ze dit nog nooit gevoeld hebben.
Gelukkig zijn er mensen, die het wel hebben mee gemaakt. OOK met een passend zadel.

Hier ook een boommaat 36 cm tot 37 cm. Een kussenkanaalbreedte van 8 cm en platte zachte kussens.
Onze fries is ook, net als die van jou, met een rechte rug.

:') Maar het is net een schommelstoel.... :')

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:12

Als je zadel van achter kwispelt, ligt hij vaak aan de voorkant te strak... Laten vullen heeft meestal geen nut... Verbreden aan de voorkant soms... Maar euroridings zijn zadels voor wat smallere warmbloeden... En een fit 3 is niet zo vreselijk breed...

Ik zou de zadelmaker bellen..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:59

Mijn warmbloed heeft al een fit 4, maar dat zegt niets maar friezen zijn meestal breder (mijn Fries had ook een fit 5). Wat wel een teken aan de wand is dat er kuiltjes ontstaan; het zadel ligt dus te krap.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:11

balen hoor. als hij achter klapperd is hij juist te breed van voren. ik heb een verstelbare ainsley en kan dus op de mm aanpassen. daardoor weet ik dat als hij klapperd hij te breed staat voorin.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:47

Wat heb je voor singel?

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 21:20

Ik heb geen super brede fries, in wintec had ze mediumwijd, blauw. Zelf 175 keer gemeten :D

Te smal vooraan lijkt me straf want ik schuif zo mijn hand er langs, te breed kan dan weer wel... Ik probeer morgen eens met een mattes onderlegger die ik ook kan vullen vooraan... Laat dan iemand kijken of het nog klappert. Ben pas wat serieuzer aan het rijden, vermoed dat ze nog wat gaat uitvullen.

Bedankt voor jullie advies!

Singel is een asymmetrische mattes singel met bont.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:53

Davlin schreef:
Dus ik dacht misschien zitten er wel ervaren zadelpassers op bokt die vanuit een beschrijving van een probleem een idee kunnen hebben wat dit probleem kan veroorzaken zodat ik mij kan informeren vanuit verschillende bronnen vóór ik weer een consult uitgeef aan de 'verkeerde'.

Dit is natuurlijk niet erg redelijk.
Je wil wel professionele informatie, maar je wil er niet voor betalen. Je verwacht dus dat die professionals hun tijd en energie steken in analyse van jouw probleem en het schrijven van goed advies, gratis en voor niks. Terwijl zij enorm investeren in opleiding, bijscholing en praktijkervaring.

Kennis en informatie kost geld.
Ik ben toevallig zo'n gek die toch vaak veel tijd besteed aan mensen die bellen, mailen of online een vraag stellen. Maar als ik zoiets dan lees, terwijl ik wel veel ervaring met het genoemde probleem heb, gaan mijn nekharen overeind staan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:54

Medium wide is een fit 4. Fit 3 is Medium.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:14

Aimee schreef:
Davlin schreef:

Dit is natuurlijk niet erg redelijk.
Je wil wel professionele informatie, maar je wil er niet voor betalen. Je verwacht dus dat die professionals hun tijd en energie steken in analyse van jouw probleem en het schrijven van goed advies, gratis en voor niks. Terwijl zij enorm investeren in opleiding, bijscholing en praktijkervaring.

Kennis en informatie kost geld.
Ik ben toevallig zo'n gek die toch vaak veel tijd besteed aan mensen die bellen, mailen of online een vraag stellen. Maar als ik zoiets dan lees, terwijl ik wel veel ervaring met het genoemde probleem heb, gaan mijn nekharen overeind staan.

TS heeft al 3 keer betaald voor al die kennis en informatie. Vind het niet zo gek dat ze het nu langs deze weg probeert.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:43

Dus een professional die wèl de rand van de hoed kent, moet dan maar gratis kennis verstrekken? Omdat iemand al aan drie anderen geld heeft uit gegeven?

Zo zit de wereld niet in elkaar.

Het probleem van TS is niet zo ingewikkeld hoor. Maar wel een kwestie waar veel zadelmakers aan voorbij gaan, geen kennis van hebben of het niet zien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:00

Nou aimee wat let je om op n vriendelijje manier te vertellen wat er is?
Als jij het zo goed weet als geopperd?

Vind dat je erg nors doet... als het topic of de vraag jou niet aanstaat... omdat jij vind dat.. ondanks er meerdere zadelmakers geweest zijn.. er nog meer moet komen en überhaupt geen vraag over hoort te stellen
Tenminste dat haal ik uit jouw bericht. Dan lees je het topic toch niet? Of klik je het weg?
Aan achterhouden van misschien wel cruciale informatie heb je niets én is behoorlijk kinderachtig als je eerst zo'n laptekst schrijft...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:20

Als ik dit zo hoor is het zadel te breed van voor. Ook een te breed zadel kan zorgen voor spieratrofie achter de schoft omdat dit te ver over de schoft heen zakt. Daarbij klinkt het mij alsof het zadel 'rockt', dwz een puntdruk in het midden van de kussens en weinig druk voor en achter in. De rechtopstaande haren vooraan en het 'gewiebel' achteraan duiden op te veel beweging van het zadel. Denk dat de pasvorm van je zadel gewoon niet geschikt is voor het typepaard. Je kan eventueel eens met een prolite/kavalkade pad gaan rijden met inlages.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:36

Ik vind de reactie ook zeer kinderachtig,en door zo tereageren niet echt goede reclame voor jezelf. Je vind dat je dan moeite moet doen gratis en dat kost tijd.nou als je ts nou gewoon goed advies gaf,mocht je de volgfende keer wel bij haar,haar zadel op vullen aanpassen etc. En het kost je ook tijd en moeite zo,n k.u.t berichten te posten.nou sorry hoor. Normaal kiept een zadel als het voor te breed is maar medium zou voor fries toch zeker niet te breed kunnen zijn,heb je al vaak gereden in de tijd dat je het zadel hebt.nieuwe zadels moet je opvullen na ongeveer 2mnd ligt er natuurlijk aan hoe vaak gebruikt. Ts succes ik heb libertad zadelpasservice laten komen,ze is onafhankelijk en verkoopt ook geen zadels. De passervice duurt ongeveer 1,5u je paard zijn bouw word bekeken je zadel alles word op papier gezet.ze verteld waar je op moet letten met kopen zadel etc