Paard en zadel te breed voor ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Paard en zadel te breed voor ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 14:49

Hoop dat het hier goed staat. Ik heb dus een fjord. Ze heeft een tafelmodel. Ze is dus erg breed. Ze was ook veel te dik, maar we zijn inmiddels aan de laatste overtollige kilo's begonnen. Aangezien ze ook nog een hele korte rug heeft, was een passend zadel voor haar vinden geen makkelijke opgave.

Inmiddels heb ik een spaans Hidalgo zadel en daar is mijn fjordenmeisje erg tevreden mee.

25 jaar geleden heb ik een nare smak van een paard gemaakt. Daarvan heb ik een vervelende blessure in het bekken over gehouden. Ik kan dus niet te breed zitten. Korte dressuurlessen gaan wel, maar aangezien er bij fjord-lief nog wat kilo's af moeten, zijn we flink wat (buiten)kilometers aan het maken. En daar heb ik dus last van. Na een flinke rit heb ik 3 dagen pijn. Niet heel fijn. Dus ik ben op zoek naar een oplossing.

Paard gaat niet weg(Alhoewel ik op smallere paarden dus wel makkelijk lang en intensief kan rijden).

Nou heb ik ooit eens iemand gezien, die een soortgelijk probleem had en een soort kussentje op het zadel had, zodat je dus hoger zit en daarmee minder breed (meer in een A-lijn).

Kent iemand dit? En zo ja, waar kan ik die kopen?

tamary

Re: Paard en zadel te breed voor ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:53

Zadel met een smallere twist of ipv rijden mennen, maar dat moet jullie beide maar net passen.

Misschien dat een goede zadelmaker een oplossing heeft die kan met je huidige zadel?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:00

Mijn idee is om misschien toch je fjord wat vlotter te laten afvallen zodat die de juiste conditie heeft en dan pas een ander zadel te gaan zoeken. Is er nog iets te doen aan het randzoen en de beweging?
Aan een Hidalgo valt niet te sleutelen dus daar kan naar mijn idee niets aan worden aangepast. Een verhoging lijkt mij niet de oplossing omdat je dan hoger boven je paard komt te zitten en dat ten koste gaat van je balans.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:16

Ook met afvallen wordt het model bovenop de fjord niet veel smaller, ben ik bang. Ik had hiervoor een Zaldi Vaquero. Die had ik op mijn andere fjord. En dat ging goed. Maar helaas past zij die dus niet. Die was ook erg hoog. Je zit dan inderdaad ver boven je paard. Maar dat doet niks af aan je balans, hoor.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:07

Was dat een seat saver of iets anders?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 16:53

Nee, echt een kussen op het zitdeel van het zadel. Vastgemaakt met elastiek, volgens mij.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:00

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:12

Afbeelding
Die saver lijk me wat breed. Dit is t idee.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:21

Oh bah ik ken het helemaal helaas. Weet precies wat je voelt en zit op dit moment ook weer met dezelfde zadel ellende .

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:25

Je hebt ook echt zo'n zadel?

Ik zal vanavond even een foto maken van hoe die op het zadel zit bij mij. Maar ik heb een dressuurzadel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:43

tamary schreef:
Zadel met een smallere twist of ipv rijden mennen, maar dat moet jullie beide maar net passen.

Misschien dat een goede zadelmaker een oplossing heeft die kan met je huidige zadel?

Inderdaad die 2 oplossingen of iets op je zadel zodat je eventueel hoger zit laten maken dat smaller is.. of zo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:47

Ander zadel is nog niet zo makkelijk. Mennen ga ik met haar niet doen. Niet gezond voor ons beiden, ben ik bang. Ik blijf liever nog even heel. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:48

Veulen84 schreef:
Je hebt ook echt zo'n zadel?

Ik zal vanavond even een foto maken van hoe die op het zadel zit bij mij. Maar ik heb een dressuurzadel.

Ik heb inderdaad een spaans zadel. Maar ben wel benieuwd hoe die saver zit op een zadel.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 17:53

Fionami schreef:
Oh bah ik ken het helemaal helaas. Weet precies wat je voelt en zit op dit moment ook weer met dezelfde zadel ellende .

Ja, het is een lastig probleem. Eigenlijk zou ik gewoon een ander paard moeten, maar dat soort dingen kan ik niet aan, hoor. Ze is mijn paard. Mijn andere fjord was ook breed, maar niet zo kort. Dat is toch makkelijker met zadels kiezen.

Bij haar past bijna niks. En dat laat ze ook duidelijk merken ;) . Dus daar wordt ook niemand vrolijk van. Nu heb ik voor haar dus (eindelijk) een goed zadel gevonden. Nu nog kijken of ik het zó kan aanpassen, dat ie voor mij ook te doen is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:02

Als je met die foto en je zadel bij een goede zadelmaker aanklopt, denk ik dat die zoiets wel kan maken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 18:23

Als er niks kant en klaar te krijgen is, gaat dat m wel worden, ja.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:31

Een Albion zadel met kortere kussens? Zadel kan smaller gemaakt worden voor de ruiter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:38

Ik ga ns ff googlen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 19:41

Zijn engelse zadels. Dat vind ik echt niks. Kan er niet lekker op zitten op lange ritten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:44

Het probleem is dat als je een smalle zitting op een platte rug wil krijgen dan moet je hoog boven het paard gaan bouwen. Echter: Hoe ronder het paard hoe instabieler.
Daarom wil je bij de echte strijktafels liever dicht aan het paard blijven, wat dus breed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:45

Heather Moffet heeft ook een hipsaver, die is smaller speciaal voor dit probleem.
Anders idd je zadelmaker zelf iets laten maken.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:53

Ik heb een Haflinger die ook echt extreem breed is en ik heb er jaren over gedaan om een zadel te vinden wat hem past en waar ik zelf goed op kan zitten en pijnvrij langere ritten op kan maken. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij het nieuwe model Ghost. Doordat het zadel aan alle kanten flexibel is past het ook op mijn tankje en het zadel heeft een erg smalle zit wat voor mij een uitkomst is! Op http://buitenzinnig.nl/ kun je meer info over de Ghost zadels vinden.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:00

Wat ik zei.ik ken je probleem. De adviezen die gegeven worden kloppen. Of hoger op je paard wat rijden instabieler maakt en minder in balans.je wilt natuurlijk dicht bij je paard zitten. Wij zouden dan zelf breed moeten gaan zitten. Ik weer zelf ook dat dit geen optie is.

Ik ben ook bezig met de zoektocht. Ben zelf nu aan het kijken voor een kent en masters.

Misschien kunnen wij elkaar op de hoogte houden want ook ik ben zoekende?!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:03

Die Gost heb ik ook wel eens naar gekeken. Zal inderdaad nog weer eens in verdiepen. Het enige waarom ik twijfel, is dat mijn lieve dame nogal eens plotseling opzij schiet. Van een spaans model kun he bijna niet af vallen. Zo n Gost geeft dan misschien wat weinig steun. Maar mss moet ik het toch eens proberen.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:03

Ik sprak laatst ook iemand en die had een versleten heup. Te jong om al een nieuwe heup te plaatsen, maar zodanig versleten dat ze niet meer paard kon rijden. Zij is naar volle tevredenheid overgestapt op dameszadel.