metaalloos halster.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dandir

metaalloos halster.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 10:01

Hallo,
Ik gebruik altijd kunststof halsters op de weide. Die moeten dan ook regelmatig uitgewassen worden.
In de wasmachine maakt dit (zelfs omwikkeld met oude sokken) altijd hels lawaai....
Ik vraag me af of er ergens halsters te koop zijn, zonder die zware metalen ringen en gespen....
Iemand een idee ?

Alvast bedankt !
Danielle

Zoe_97

Re: metaalloos halster.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:03

touwhalsters hebben dat niet.

Mag ik vragen waarom ze op weide een halster dragen? die geven namelijk meer kans op ongevallen op wei!

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:06

Een touwhalster mag je nooit in de wei omlaten omdat deze niet kan breken, als hij/zij dus vast zit komt ze niet meer los.

Misschien bestaan er grote 'veulen'halsters? Deze hebben minder metaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:08

Zoe_97 schreef:
touwhalsters hebben dat niet.

Mag ik vragen waarom ze op weide een halster dragen? die geven namelijk meer kans op ongevallen op wei!

Het ligt eraan welk halster ze dragen en hoe je afrastering is.

Hier hebben we veel sloten/water en de brandweer raad aan een halster om te hebben, omdat dit het vergemakkelijkt om een paard uit de sloot te halen.
De kans dat een paard in de sloot beland is groter dan dat ze bv blijven haken aan een paal.

TS
Je kan de halsters ook een nachtje in bv biotex zetten en dan uitspoelen.
Dan ben je de meeste vuil ook kwijt.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:08

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:09

Mijn paarden hebben ook een halster aan op de wei. In al die jaren nog geen ongeval gehad hoor.
Touwhalsters mag je niet op de wei aanhouden.

Sommige paarden zijn nu eenmaal lastig uit de wei te halen en dan is een halster wel makkelijk.
Heb van een oud-collega gehoord dat als je paard uit de wei ontsnapt en geen halster om heeft je zelfs strafbaar bent. Of dat waar is weet ik niet. (België)

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 10:21

Thokkadisje schreef:
Die hebben ze in ieder geval in Denemarken, aangezien de website in het engels is, sturen ze vast ook wel naar Nederland :)
http://www.charliessafetyhalter.com/

Dank je wel !

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:22

Waarom wil je ze wassen? Ik was nooit halsters. Ze zijn verre van het originele kleurtje dat ze hadden toen ik ze kocht, maar verder nog prima. Na jaaaren gebruik. Paard heeft daar iig geen last van en ik heb er eentje met een vrij gevoelige huid op het hoofd.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:23

Waarom moeten weide halsters gewassen worden?

Gewoon als ze droog zijn goede harde borstel erover en ze zijn weer goed.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:27

Nou die van mij was ik ook regelmatig. Paardlief is een kei in het afkrijgen van halsters en ze vervolgens te verstoppen zodat ik ze een week later na een flinke regenbui pas vind. Nou dan doe ik ze niet meer om als ze zo stijf zijn dat ik de normale vorm niet meer kan achterhalen.

Ik weet dat er van die weide halsters zijn, die zitten alleen met klittenband vast. Hier op stal ook een paard die dat heeft. Zal even een foto zoeken..
Edit: http://www.horseshopinternational.nl/weide-halster.html. Kost ook nog geen drol :)
Laatst bijgewerkt door Equisync op 28-08-15 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:27

https://www.reindersruitersport.nl/halster-tekna.html

Oke, misschien wat anders, maar deze halsters zijn dus veel makkelijker schoon te maken, is dat iets?
Dat siliconen-halster ziet er heel onprettig uit, maar dat is puur om het plaatje, en omdat ik me echt niet kan voorstellen hoe het zit en voelt!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:29

SuperAssie schreef:
Nou die van mij was ik ook regelmatig. Paardlief is een kei in het afkrijgen van halsters en ze vervolgens te verstoppen zodat ik ze een week later na een flinke regenbui pas vind. Nou dan doe ik ze niet meer om als ze zo stijf zijn dat ik de normale vorm niet meer kan achterhalen.

Ik weet dat er van die weide halsters zijn, die zitten alleen met klittenband vast. Hier op stal ook een paard die dat heeft. Zal even een foto zoeken..
Edit: http://www.horseshopinternational.nl/weide-halster.html. Kost ook nog geen drol :)

Tip ook voor je wasmachine, gewoon even in een emmer water leggen, lost de harde modder zo weer op. en kan je hem ophangen en afborstelen voor ander vuil

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:30

Dat siliconen halster is wel makkelijker schoon te maken, maar als je het halster om hebt, zodat de brandweer makkelijker eventueel je paard uit de sloot kan vissen, breekt of rekt dit spul dan niet te snel/te veel?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:32

Ik heb geen problemen met de halsters in de wasmachine hoor :) Gewoon kussensloop eromheen draaien, dekje en wat handdoeken erbij en je hoort het bijna niet.
Gelukkig hebben wij ook een extra wasmachine voor dit soort spul.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:49

djinnie schreef:
Dat siliconen halster is wel makkelijker schoon te maken, maar als je het halster om hebt, zodat de brandweer makkelijker eventueel je paard uit de sloot kan vissen, breekt of rekt dit spul dan niet te snel/te veel?

Dan breekt het ja, gelukkig wel! Moet er niet aan denken om een paard in de wei te hebben met een halster dat niet breekt. Ik heb er al 1 gevonden die zich had opgehangen aan een zogenaamd veilig hek. Nek gebroken en hing verlamd aan het hek, levend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:53

Ik lees graag even mee. Een van mijn paarden heeft steeds wonden van metalen delen , volgens mij een soort allergie. Daar heb ik nu een soort rijhalster voor waar je ook een bit in kunt klikken maar ook dat heeft enig metaal eraan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:00

Je hebt van die koeienhalsters, volgens mij ook zonder metaal en gaan vrij makkelijk uit als ze toch vast zouden komen te zitten. Je kan er misschien een touwtje bij om doen dat wel sneller breekt als ze vast komen te zitten maar waardoor ze niet uit gaan wanneer ze een keer langs hun benen schuren ofzo.
http://www.showequip.nl/contents/nl/d9_01.html

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:09

Zoe_97
Mijn paarden gaan sinds jaar en dag mét halsters de weide op....nog NOOIT problemen gehad.
Ik sta in een pensionstal ; iemand anders zet ze op de weide, en soms haalt iemand anders dan mij ze er weer af ; eentje is nogal eenkennig en bang ; iemand anders kan hem op de weide geen halster aankrijgen, op stal is het nog te doen....

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:11

butengeweun schreef:
Waarom moeten weide halsters gewassen worden?

Gewoon als ze droog zijn goede harde borstel erover en ze zijn weer goed.

Ik heb het graag proper en netjes.....van allergieën geen last ; de halsters worden gewoon in warm water zonder zeep gewassen..... :D

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:13

siskeh schreef:

Oke, misschien wat anders, maar deze halsters zijn dus veel makkelijker schoon te maken, is dat iets?
Dat siliconen-halster ziet er heel onprettig uit, maar dat is puur om het plaatje, en omdat ik me echt niet kan voorstellen hoe het zit en voelt!

halster heeft metaal......

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:56

dandir schreef:
siskeh schreef:

halster heeft metaal......

Halster heeft wel metaal, maar is binnen no-time schoon, kan niet echt vies worden, dus hoeft het ook niet in de wasmaschine

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:03

kennis had geloof ik een keer een touwhalster met en plastic clip zodat het wel een "breekpunt" had in geval van ergens achterhaken...
Zou alleen niet weten waar je deze kan krijgen.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:10

Fra heeft stal en weide halster zonder metaal. Heel fijn vinden wij die

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:30

Thokkadisje schreef:
djinnie schreef:

Dan breekt het ja, gelukkig wel! Moet er niet aan denken om een paard in de wei te hebben met een halster dat niet breekt. Ik heb er al 1 gevonden die zich had opgehangen aan een zogenaamd veilig hek. Nek gebroken en hing verlamd aan het hek, levend.

Brrr...verschrikkelijk! Maar dan heeft de brandweer er toch ook niets aan? Als ie erg uitrekt/snel breekt?

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:01

De halsters gewoon een nachtje in warm water met groene zeep of soda leggen? Ze worden dan schoon en het spaart je wasmachine.

@Urielle: Kan dat misschien door de vorm van de metalen delen komen? Bij mijn paard speelt de vorm van het metaal best een rol. Bij sommige halsters schuurt het metaal zo de boel open.