Nu is er aan mijn huidig zadel niks meer te sleutelen en boom verbreden vertrouw ik niet, dus dan maar op zoek naar een ander zadel.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan aangezien mijn merrie in niet veel past.
Het paardje waar het om gaat is een Merrie van 1,55 hoog, ze is een kruising tussen Gelders bloed en wat meer sportbloed (Kazimir(samber) x droomwals)
Nu is ze niet extreem kort op dr rug maar ze is maar 1,55 dus niet alles kan er zomaar op.
Daarbij werkt haar bouw ook niet echt mee. Erg rondgeribt, brede schouders en veel beweging in dr schouder. Singelplek ligt ver naar voren maar dat is opgelost met een fairfax singel.
Ik heb op dit moment een Prestige Top Dressage 17 inch boom 34 maar mij is geadviseerd er geen Prestige er meer op te leggen.
Wat mijn zadelmaker heeft geadviseerd om te zoeken:
- Geen franse kussens maar keilkussens (maar dr rug is niet erg lang?)
- Brede boom ( fit 4 of 34) Mijn Prestige is vermoedelijk ooit eens versmald of valt erg smal
- GEEN voorsingel. Dat mag tenzij ik hem erboven uit kan halen en hij niet door de wrong naar beneden loopt. Paardje heeft veel schouder en door de voorsingel duwt het zadel er onnodig op wat hem naar voor gaat trekken.
- 17,5 of 18 inch
- Ze adviseerde de merken Euroriding en Kent en Masters.
Nu is mijn 'eisen lijstje' ook niet niks dus dat maakt het alleen maar moeilijker..
- Geen verwisselbaar kopijzer. Boom moet gewoon vast zijn en een geheel
- Veel wrong en een diepe zit. Mag gedwongen zijn.
- Geen kunststof
Verder is het natuurlijk het belangrijkst dat het zadel goed ligt op mijn paardje

De zadelmaker komt binnen 2 weken langs om allemaal zadels te passen en te proberen maar ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hadden waar ik naar zou kunnen kijken.
* het paardje waar het om gaat*
Zo is ze nu na een tijd niet veel doen
met dr vakantie grasbuik
ohz
bekken kantelen heeft ze altijd moeilijk gevonden en met een slecht passend zadel gaat dat natuurlijk niet veel beter. Die foto was op een clinic gemaakt vlak voordat ik stopte met rijden ivm het zadel. Het geeft dus het beste weer hoe me zadel nu op dr ligt.