Het probleem dat zadel heet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ahryah

Het probleem dat zadel heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:38

Aangezien mijn zadel voor geen meter meer past... arm paardje liep er gewoon onder door zonder iets te laten merken.. (zadelmaker had een banaan gemaakt op een rechte rug + te smalle boom niet opgemerkt...)
Nu is er aan mijn huidig zadel niks meer te sleutelen en boom verbreden vertrouw ik niet, dus dan maar op zoek naar een ander zadel.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan aangezien mijn merrie in niet veel past.

Het paardje waar het om gaat is een Merrie van 1,55 hoog, ze is een kruising tussen Gelders bloed en wat meer sportbloed (Kazimir(samber) x droomwals)
Nu is ze niet extreem kort op dr rug maar ze is maar 1,55 dus niet alles kan er zomaar op.
Daarbij werkt haar bouw ook niet echt mee. Erg rondgeribt, brede schouders en veel beweging in dr schouder. Singelplek ligt ver naar voren maar dat is opgelost met een fairfax singel.

Ik heb op dit moment een Prestige Top Dressage 17 inch boom 34 maar mij is geadviseerd er geen Prestige er meer op te leggen.

Wat mijn zadelmaker heeft geadviseerd om te zoeken:
- Geen franse kussens maar keilkussens (maar dr rug is niet erg lang?)
- Brede boom ( fit 4 of 34) Mijn Prestige is vermoedelijk ooit eens versmald of valt erg smal
- GEEN voorsingel. Dat mag tenzij ik hem erboven uit kan halen en hij niet door de wrong naar beneden loopt. Paardje heeft veel schouder en door de voorsingel duwt het zadel er onnodig op wat hem naar voor gaat trekken.
- 17,5 of 18 inch
- Ze adviseerde de merken Euroriding en Kent en Masters.

Nu is mijn 'eisen lijstje' ook niet niks dus dat maakt het alleen maar moeilijker..
- Geen verwisselbaar kopijzer. Boom moet gewoon vast zijn en een geheel
- Veel wrong en een diepe zit. Mag gedwongen zijn.
- Geen kunststof
Verder is het natuurlijk het belangrijkst dat het zadel goed ligt op mijn paardje :)

De zadelmaker komt binnen 2 weken langs om allemaal zadels te passen en te proberen maar ik ben benieuwd of jullie nog suggesties hadden waar ik naar zou kunnen kijken.

* het paardje waar het om gaat*
Zo is ze nu na een tijd niet veel doen
met dr vakantie grasbuik
ohz

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:00

Kentaur? Die hebben zadels die aan de meeste eisen voldoen die ik zo voorbij zie komen

mala26

Re: Het probleem dat zadel heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:03

Kentaur en euroriding hebben een diepe zit en veel wrong, tenminste degene die op mp en hier op bokt staan.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:10

Poeh, ik ken het gevoel hoor. Ben zelf nu met zadel nummer 7 bezig ofzo voor mijn jonkie in de groei.

Kijk eens richting barnsby. Denk dat deze aan al je eisen kam voldoen. Heb er nog een te koop, maar daar is de boom m/w van, zal misschien net iets te krap zijn. Deze zadels zijn doorgaans heel ruim/breed over de hele boom.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:12

Je zou een Fryso kunnen overwegen. Die zijn ontwikkeld voor rondgeribte paarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:15

Is (semi-)boomloos misschien een optie? Voor veel moeilijke paarden dé oplossing.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:24

Sommer

Zelf met toeval in aanraking gekomen met dit merk en ik ben helemaal om.

Mijn merrie is rondgeribt, heeft brede schouders, best wel wat schoft en een vrij korte rug, ga maar eens zoeken.

Niets lag echt fijn, eerst een Albion gehad en dat ging ook goed maar daar groeide ze uit. Dus de zoektocht begon opnieuw.

Nu had ik voor mijn andere paard een 2ehands Sommer Athen aangeschaft. Ik was zo enthousiast over dit zadel, dat ik besloot om op zoek te gaan naar nog een Sommer. Uiteindelijk via Equipas Zadelservice een nieuwe Sommer aangeschaft, een Sommer Diplomat exclusive ds.

Wat een groot voordeel is dat de boom altijd aanpasbaar is en dat er levenslange garantie op zit. De voorste singelstoot zit achter de kniewrong. Het zijn vrij korte zadels, dus goed geschikt voor compactere paarden.

Het zadel zit ook nog verrukkelijk!
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 27-08-15 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:37

Ben zelf ook op zoek naar een zadel met een brede boom voor een rondgeribt paardje.
Mijn zoektocht heeft tot nu toe naar de volgende zadels geleid:

Anatomica
Albion
Massimo
Fryso
Euroriding

Ook kreeg ik in mijn topic vele malen de tip voor de Ninon Schutte zadels en die zien er ook echt top uit!

Dit zijn allemaal zadels met een breed tussenkanaal en maten voor rondgeribte paarden.
Ook ik zie de bomen door het bos niet meer dus weet hoe moeilijk het is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 00:42

Het past niet bij al je eisen maar wel bij een groot deel, en ik vind het zeker een aanrader. De flexible saddle insporation. Een heerlijk zadel die semi-boomloos is en daardoor de rug altijd goed volgt. Zadel is kort in de kussens en erg geschikt voor korte paarden (heb zelf een kort paard, hoge schoft en brede schouders)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 00:46

Ik zou fryso is proberen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:19

Sommer is een goede, maar ik zou ook gaan kijken naar Zaldi zadels, die zijn gemaakt voor barokke paarden en komen dus veelal dezelfde problemen tegen als jij met je paard.

Massimo zou kunnen, maar het zo ook goed kunnen zijn dat het zadel bij aansingelen achter omhoog wipt.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:38

Wat is de oorzaak ervan dan van het omhoog wippen van het zadel aan de achterkant bij aansingelen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:09

@ Patt: De bouw van het paard. De omschrijving van TS is ook op mijn merrie van toepassing en ik heb er een tijdje een massimo op gehad. Vanwege het wippen ben ik ermee terug gegaan en werd mij een voorsingel aangeraden. Ik wilde mijn paard niet hoeven insnoeren om een zadel op zijn plek te houden, dus dat heb ik niet gedaan. Toen bij een Zaldi uitgekomen. De mijne heeft latex kussens zodat die goed meevormen. Een thermoplatische boom zodat er lichte flexibiliteit in zit. Mijn zweetbladen zijn een soort van fenders, die liggen dus los. Zo kon ik het gehele schouderprobleem (breed/veel beweging) omzeilen.
De singelgroeve die ver naar voren ligt heb ik opgelost met een banaansingel.

Deze Zaldi is wel een enduranceversie, maar er Zaldi heeft ook volop dressuurzadels met de wensen van TS.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:52

Kentaur Electra, diepe zit een veel wrong!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:06

Zaldi heeft inderdaad van wat je zadelmaker adviseert
Geen voorste singelstoot, keilkussens, Gaat wel tot maat 34, heeft grote of kleinere wrongen.
wb kort paard? Vergeet niet dat je paard rondgeribt is, en dus de ribben wat anders lopen dan een kwpn er met een neerwaarts gebouwde romp.
Tè Korte kussens kan juist voor problemen zorgen. De kussens zijn er om het gewicht van de ruiter op een zo een groot mogelijk oppervlakte te verdelen.

Ik heb ook even die rijfoto bekeken.
Daar zie je al aan, dat ze alles naar voren wil duwen. Je ziet het ook hoe jij zit op haar.
Naar achter zittend en ook een zadel naar voren duwend.
Ik zou haar wel meer leren te zakken in de achterhand. (kracht ontwikkelen)
vanachter naar voor.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:15

Msfc zadel professional dressage. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad en wat een hel inderdaad. Maar dit 17 inch zadel zit voor mij als een huis, heerlijk zacht leer en mijn paard is er super blij mee. Enorme schoudervrijheid!

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 21:09

@Arisca2005
Ja kentaur zag ik ook al vaker voorbij komen. De zadelmaker die langs komt heeft zelf ook Kentaur zadels liggen dus ik denk dat hij die dan ook mee neemt om te passen :) (neemt alles mee wat hij denkt dat op dr zou passen)

@mellamoshan
m/w is jammer genoeg te krap voor haar.. Wanneer ik de training weer intensief op kan pakken komen dr nog wel wat meer spieren op dus ik hoop eigenlijk al dat ze niet uit de Wijde boom gaat groeien :')

@Inoterry
Fryso heb ik inderdaad naar gekeken en raadde een stalgenootje mij ook aan. Alleen hebben bijna al hun types een ingebouwde voorsingel erin geloof ik ?

@Moratoetje
Oh daar ga ik zeker naar kijken! Zijn ook nog een héle mooie zadels vind ik (Even snel gegoogeld haha)
De boom aanpassen ben ik zelf geen fan van.. het zou bij mijn prestige ook kunnen zegt Prestige zelf op de site maar fouten zijn menselijk en ik ben veel te bang dat mijn boom dan scheef word..

@Geryon / Daphneeeej
Boomloos ben ik eigenlijk ook niet zo'n fan van.. Ik vind de drukverdeling van een boomzadel eigenlijk het beste maar als ik niks vind zou ik eventueel wel overwegen om naar semi boomloos te kijken.

@fjordnina
Ik ga er even naar informeren bij mijn zadelmaker :) maar die zadels zijn toch eigenlijk bijna niet te krijgen hier in nederland ?

@nombrado
Ja je hebt gelijk, ze duwt inderdaad dr zadel gewoon naar voor.
Wat rijtechnisch betreft heb je ook gelijk :o bekken kantelen heeft ze altijd moeilijk gevonden en met een slecht passend zadel gaat dat natuurlijk niet veel beter. Die foto was op een clinic gemaakt vlak voordat ik stopte met rijden ivm het zadel. Het geeft dus het beste weer hoe me zadel nu op dr ligt.
Ik ga even informeren naar Zaldi zadel's. Zijn die alleen bij ollashop te krijgen ? hun zitten wel ver :(

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:17

Een goede zadelpasser is goud waard. Ik hoop dat je die hebt.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:22

Ik had er 1 zonder voorsingel.

Speciaal aan gegeven dat ik een V systeem wilde en dat was mogelijk.

Je kan volgens mij bij fryso ze ook uit dat systeem halen en als gewone singel gebruiken

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 21:30

@Jetta
Ja dat heb ik op een harde manier geleerd...
De zadelmaker die was geweest heeft een banaan gemaakt op een rechte rug... je verwacht toch wel iets beter van iemand die helemaal trots kwam dat ze dr opleiding had gedaan in Engeland en dr eigen merk aan het maken was..

Heb contact gehad met Van Rijs en Drunensruiterhuis maar die hoeven niet te komen.. veel te kortaf aan de telefoon en teveel slechte verhalen gehoord over scheve zadels.
Nu komt er een jongen van een iets kleinere? ruiterwinkel geloof ik. Ik laat het zadel na aankoop dubbelchecken door de zadelmaker die mij heeft verteld dat mijn zadel echt voor geen meter ligt dus als het weer niet oke is weet ik zeker dat ze mij dat weer verteld ( ze verkoopt helaas zelf geen zadels)

@japielover
Oh oke! was dat een maatwerk zadel toen ?
Als ik er niet uit kom met deze zadelmaker ga ik even richting Fryso bellen :)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:56

Ik heb er 2 gehad.

1maat werk inderdaad.
En een 2e hands.
En bij die 2e hands kon ik dus volgens mij die voorsingel uit dat systeem halen en dan gewoon als VSysteem gebruiken.

Jammer dat ik die niet meer heb dan had ik even gekeken voor je.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:36

Ik heb ongeveer t zelfde
Paardje 156 (paard gefokt) niet erg lang in de rug en een enorme pietlut bokt al als d'r n zand korrel onder t dekje zit

Veel gezeur gehad met zadels
En nu heb ik sinds begin dit jaar een euroriding titan 2
Wat een geweldig zadel in combinatie met een anetomische singel loopt mijn paard als nooit te voren
Als een zonnetje geen gebok en gesteiger meer
En het zadel zelf zit als een huis

Ik heb een 17inch
Ben er echt tevreden over
Nooit meer anders
Heb hier voor een kieffer lech profi gehad en een prestige voor langere tijd maar dat paste uit eindelijk toch weer niet
Heb verschillende merken tussendoor gehad maar dat was voor enkele keren rijden en heb ik ze weer laten terug nemen door de zadelmaker en een andere laten komen

Succes met een keuze maken
Waar ergens woon je? Anders mag je de mijne wel eens proberen mits je in de buurt woont

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:39

Dat is simpelweg verkeerde informatie. In theorie verdeelt een boomzadel de druk inderdaad beter, maar in praktijk past een boomzadel zelden echt goed en volgt door stugheid de rug niet in beweging, en verdeelt boomloos de druk veel beter. Toevallig is er laatst een drukmeting test gedaan met een barefoot en een aangemeten boomzadel, foto's staan in het boomloze topic. Barefoot won dik! Niet om je om te praten hoor, maar om het gewoon even recht te zetten. :)

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 22:47

@Gentlegiant
Ik woon in Noord-holland dus ik ben bang dat dat een beetje ver is..
Mijn paardje is eigenlijk ook paard gefokt.. een paard op korte pootjes nu :')
De Titan 2 is mij inderdaad ook aangeraden voor mijn paardje. Het was waarschijnlijk ook het enigste euroriding zadel dat op dr zou kunnen passen.. Ik ben alleen bang dat ik uiteindelijk zit met 2 deuken in mijn zitting van je zitbeenknobbels omdat de zitting zo zacht is ( dat zeggen ze :') )

@Geryon
Bedankt voor je informatie :)
Ik ga semi boomloos of boomloos overwegen als ik niks passends kan vinden nu

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:53

Nee hoor dat valt echt reuze mee
Ik rijd 98% op mijn zit gebruik dit zadel dagelijks en de andere titan vaak z'n 2/3x per dag en zie je helemaal niets van eigenlijk
Wil wel wat foto's voor je maken van t weekeind als je daar mee geholpen bent
Mijn zadel is als nieuw

Bij de kieffer was dat een ander verhaal Nml... Daar zag je na jaar echt gewoon alles en dat was zo lelijk
Mijn moeder heeft n kn nu 3 jaar en hij ziet er op t zitvlak uit als 10 jaar
Puur door het op de zit rijden veel beweeglijk
En wij zijn mega zuinig op onze spullen