ik ben opzoek naar een nieuw zadel voor mijn 4 (bijna 5) jarige d-pony merrie. Alleen ben ik aan het twijfelen of ik een leren of kunstleren zadel voor haar zal nemen, aangezien ze nog erg gaat veranderen kwa bouw. Ze is momenteel wat te dik, dus om nu bijv. een leren zadel aan te schaffen en na een half jaar weer een nieuwe omdat de boommaat haar niet meer past is ook geldverspilling. Alleen ik zit er nog mee dat ik denk dat een leren zadel beter zit dan een kunstleren... En dan nog iets, ik heb niet echt een groot budget, dus ik moet sowieso voor een tweedehands gaan als ik een leren zou kiezen, een kunstleren zou ik eventueel voor een nieuwe kunnen gaan.
voordelen leren zadel:
- zit lekkerder
- vind ik er mooier uitzien
nadelen leren zadel:
- is duurder
- je kan de boom (meestal) niet veranderen
voordelen kunstleren zadel:
- je kan de boommaat veranderen
- is meestal goedkoper dan een leren zadel
nadelen kunstleren zadel:
- ziet er minder mooi uit
- ik vind die afneembare kniewrongen nooit zo mooi, en ik denk dat ik me daar heel erg aan ga irriteren.
- gaat sneller kapot
- zit (waarschijnlijk) minder lekker
Ik weet echt niet wat ik moet doen! Wat is slimmer? Bij een kunstleren zadel valt mijn oog op de Tekna S-line, zijn die goed en fijn om mee te rijden?
Wie helpt mij?
foto van de pony:
Nog een voordeel van kunststof zadels is,dat ze licht in gewicht zijn.En weinig onderhoud vergen.Ik wil zelf alleen kunstsof,omdat ik streng vegetarisch ben en geen leer wil gebruiken. Bestaan er trouwens ook hoofdstellen die niet van leer zijn?
Is dat opvullen met opzetstukken niet erg duur dan? 
Tsja, die fout maak ik ook wel eens. Klinkt veel beter omdat je het altijd over vegetarisch eten hebt