Kunstleer of toch echt leer? Jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

Kunstleer of toch echt leer? Jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:34

Hoi bokkers!

ik ben opzoek naar een nieuw zadel voor mijn 4 (bijna 5) jarige d-pony merrie. Alleen ben ik aan het twijfelen of ik een leren of kunstleren zadel voor haar zal nemen, aangezien ze nog erg gaat veranderen kwa bouw. Ze is momenteel wat te dik, dus om nu bijv. een leren zadel aan te schaffen en na een half jaar weer een nieuwe omdat de boommaat haar niet meer past is ook geldverspilling. Alleen ik zit er nog mee dat ik denk dat een leren zadel beter zit dan een kunstleren... En dan nog iets, ik heb niet echt een groot budget, dus ik moet sowieso voor een tweedehands gaan als ik een leren zou kiezen, een kunstleren zou ik eventueel voor een nieuwe kunnen gaan.

voordelen leren zadel:
- zit lekkerder
- vind ik er mooier uitzien

nadelen leren zadel:
- is duurder
- je kan de boom (meestal) niet veranderen

voordelen kunstleren zadel:
- je kan de boommaat veranderen
- is meestal goedkoper dan een leren zadel

nadelen kunstleren zadel:
- ziet er minder mooi uit
- ik vind die afneembare kniewrongen nooit zo mooi, en ik denk dat ik me daar heel erg aan ga irriteren.
- gaat sneller kapot
- zit (waarschijnlijk) minder lekker

Ik weet echt niet wat ik moet doen! Wat is slimmer? Bij een kunstleren zadel valt mijn oog op de Tekna S-line, zijn die goed en fijn om mee te rijden?

Wie helpt mij? :o

foto van de pony:
Afbeelding

Nicolle89

Re: Kunstleer of toch echt leer? Jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:38

Ik ben zelf vorige maand met m'n 4 jarige bij de zadelpasser geweest. Die heeft op d'r schouders nog wat babyvet dus waarschijnlijk moet ze over een jaar een smallere boom. Ik twijfelde dus ook aan een wintec. Heb nu toch voor 800 euro een netjes leren dressuurzadel gekocht met als kanttekening dat mocht de boom te groot worden kan hij opgevuld worden met opzetstukken ect.

Overleg dus gewoon even met een passer ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:45

/3 }:0 Nog een voordeel van kunststof zadels is,dat ze licht in gewicht zijn.En weinig onderhoud vergen.Ik wil zelf alleen kunstsof,omdat ik streng vegetarisch ben en geen leer wil gebruiken. Bestaan er trouwens ook hoofdstellen die niet van leer zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:47

anjali schreef:
/3 }:0 Nog een voordeel van kunststof zadels is,dat ze licht in gewicht zijn.En weinig onderhoud vergen.Ik wil zelf alleen kunstsof,omdat ik streng vegetarisch ben en geen leer wil gebruiken. Bestaan er trouwens ook hoofdstellen die niet van leer zijn?

Biothane, bv goedhard (endurance webwinkel) kan je daar aan helpen.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:54

Nicolle89 schreef:
Ik ben zelf vorige maand met m'n 4 jarige bij de zadelpasser geweest. Die heeft op d'r schouders nog wat babyvet dus waarschijnlijk moet ze over een jaar een smallere boom. Ik twijfelde dus ook aan een wintec. Heb nu toch voor 800 euro een netjes leren dressuurzadel gekocht met als kanttekening dat mocht de boom te groot worden kan hij opgevuld worden met opzetstukken ect.

Overleg dus gewoon even met een passer ;)

dat is misschien ook een idee! Ik laat inderdaad sowieso een zadelpasser/maker komen natuurlijk :) Is dat opvullen met opzetstukken niet erg duur dan?

anjali schreef:

Klopt, die voordelen was ik inderdaad vergeten! Dat zijn wel weer voordelen...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:54

Ik heb destijds een leren zadel gekocht voor mijn 4-jarige puppy.
Wel een 2e hands via een goede zadelmaker/passer.
Afspraak gemaakt dat wanneer het zadel niet meer paste hij weer zou komen om te kijken wat te doen.
Ik heb een jaar later (puppyvet weg dus smallere boom) mijn zadel ingeruild voor een andere en heb toen 50 euro bij betaald.
Ik vond het een fijne oplossing.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:56

tekna heeft leder-look zadels

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:00

ClaudiaHS schreef:
Ik heb destijds een leren zadel gekocht voor mijn 4-jarige puppy.
Wel een 2e hands via een goede zadelmaker/passer.
Afspraak gemaakt dat wanneer het zadel niet meer paste hij weer zou komen om te kijken wat te doen.
Ik heb een jaar later (puppyvet weg dus smallere boom) mijn zadel ingeruild voor een andere en heb toen 50 euro bij betaald.
Ik vond het een fijne oplossing.

2e hands wil ik ook gaan doen inderdaad!
Dat is ook wel een goed idee, ik wil ook mijn oude zadel die ik nu heb graag inruilen bij de zadelmaker/passer als dat mogelijk is.
Alleen ze is nu echt nog erg dik, maakt dat uit voor de boommaat? Want als ze bijv. binnen 3 maanden afgevallen is, zou het zadel dan nog wel passen of heeft dat er niet veel mee te maken? Daar ben ik ook een beetje bang voor, dat het zadel straks al binnen 3 maanden te groot is bijv. Heb ik veel geld betaald voor een zadel en dan past hij al snel niet meer..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:03

anjali schreef:

Ben jij ook al gemaakt van planten? :D

Je bent een vegetariër en eet vegetarisch, maar je kan niet vegetarisch zijn.

Ik heb een kunststof hoofdstel van Norton. Was 40 euro :)

Ts, ik ben fan van kunststof, ik hoef geen leer meer :n

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:28

Het dik zijn heeft alleen invloed op de boom als ze boven op haar schouders vet heeft zitten. Als dit weg gaat slankt de boommaat.

Het opvullen met opzetbomen ect was naar mijn weten niet duur en indd een service die ze boden bij de zadelpasser omdat ze nog zo jong is.

Mijn zadel is ook een tweedehands. Ben d'r erg blij mee. Ik vind namelijk leer makkelijker onderhouden dan kunststof

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 20:36

Nicolle89 schreef:
Het dik zijn heeft alleen invloed op de boom als ze boven op haar schouders vet heeft zitten. Als dit weg gaat slankt de boommaat.

Het opvullen met opzetbomen ect was naar mijn weten niet duur en indd een service die ze boden bij de zadelpasser omdat ze nog zo jong is.

Mijn zadel is ook een tweedehands. Ben d'r erg blij mee. Ik vind namelijk leer makkelijker onderhouden dan kunststof

Oh dat wist ik niet! Volgens mij heeft ze daar een klein beetje vet zitten, maar het zit vooral bij haar buik dus dat is ''mooi''! :)

Oh oke, het klonk aardig duur namelijk :o Zal er bij een zadelpasser/maker eens naar informeren! Weet je toevallig nog een goede in Overijssel?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:47

Bijna elk merk wat kunststof zadels maakt, heeft deze ook in leder (met verwisselbare boom dus) Denk dan aan wintec welke eigenlijk van Bates is, thorowgood van Kent en Masters,...
Tekna heeft inderdaad een deels lederen zadel, kosten nieuw geloof ik 800 euro. Deze hebben ook verwisselbare boom. Tekna Letek heten ze. Het volledige zadels is zoals de kunststof versie, enkel de bovenkant is van kalfsleder. Dus je hebt het gevoel van op een lederen zadel te zitten en je hebt ook het mooie van leder.

Afneembare kniewrongen ligt ook per model, veel lederen zadels hebben dit inmiddels ook, kwestie van het zadel nog meer passend te maken voor ruiter.
Zwarte paard heeft een prestige met vaste lederen kniewrong, bruine paard tekna zadel met afneembare wrongen:

Afbeelding

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:27

Ik ben bij de country Mill in Ermelo geweest alleen ik denk dat dat iets te ver voor je is ;). Sommigen komen aan huis. Gewoon even informeren en misschien hebben een aantal bokkers hier goede tips voor zadelpassers ;)

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:15

Nicolle89 schreef:
Ik ben bij de country Mill in Ermelo geweest alleen ik denk dat dat iets te ver voor je is ;). Sommigen komen aan huis. Gewoon even informeren en misschien hebben een aantal bokkers hier goede tips voor zadelpassers ;)

ff een correctie in jouw bericht. Country Mill zit in Nijkerk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:19

Die van mij komt weg bij Walter Ruitersport uit Enschede. Hij komt zo langs met zn bus en neemt die dan vol zadels mee.
Vind het een fijne vent en die niet moeilijk met ruilen

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:24

vuurneon schreef:
anjali schreef:

Hahaha :') Tsja, die fout maak ik ook wel eens. Klinkt veel beter omdat je het altijd over vegetarisch eten hebt :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:38

Veel leren zadels hebben een verwisselbaar kopijzer (deel van de boom) dat maakt dat je hem smaller of breder kunt maken.
Kent & Masters, Thorrowgood, Chamberlain, Fairfax, WOW, Ainsley zijn zomaar een aantal merken waarbij dat kan.
kent & Masters is een goed middenklasse zadel met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik zou lekker een zadelmaker om advies vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:40

vuurneon schreef:
anjali schreef:

Tillie20 schreef:
Hahaha :') Tsja, die fout maak ik ook wel eens. Klinkt veel beter omdat je het altijd over vegetarisch eten hebt :')

Als je zo streng vegetarisch bent (dus ook geen leer gebruikt en zo), heet dat dan niet veganist?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:44

Babootje schreef:
Als je zo streng vegetarisch bent (dus ook geen leer gebruikt en zo), heet dat dan niet veganist?

Ik ben niet degene die dat eerste bericht schreef, maar het verschil tussen veganisme en vegetariër zijn is vrij groot en bovendien zijn de begrippen niet zo abstract als men denk. Als jij bijvoorbeeld uit principe geen vlees eet en geen leer/wol/bont gebruikt(ik zeg maar iets), dan ben je geen veganist. Wel als je álle dierlijke producten weglaat, maar ga je dan ook op de ingrediëntenlijst van alles wat je koopt letten? Het is daarom vaak makkelijker om gewoon te zeggen dat je vegetariër bent, of streng vegetariër :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:50

Ik zou gaan voor iets met een verwisselbare boom als Wintec of een (semi-) boomloos zadel. Ook het eerste zadel van je pony moet goed liggen. :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:01

Ik zou inderdaad gaan voor een lederen zadel met verwisselbaar kopijzer, in een prijsklasse die voor jou goed te doen is (geen mega duur zadel bedoel ik dan, met oog op dat je over 5 jaar misschien toch wel een beter mooier zadel etc wil?)

Ik heb zelf het eerste jaar boomloos gereden met mijn paard (toen net 4 jaar, nu is hij net 5 jaar) en gisteren een Kent en Masters gekocht. Voor 1500,- heb ik een prachtig zadel met vaste kniewrongen en diepe zit. Ik heb express een merk met verwisselbaar kopijzer gekozen omdat het een jong paard betreft (kruising haf x tinker) met momenteel te veel vetjes, maar die nog wel aan het uitzwaren is.
Kopijzers zijn zo verwisseld namelijk :)

Afbeelding

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:19

Toen ik mijn pony kreeg zat er een kunststof zadel bij. Daar vreesde ik eerst heel erg voor want ik dacht dat lerenzadels beter zaten. Maar niets is minder waar, ik rijd nu een jaar met dit zadel en ik heb er geen problemen mee, het zit gewoon even goed. Een ander voordeel waar ik graag van profiteer is dat ik minder hoef in te vetten *\o/*

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:45

Nef1985 schreef:
Nicolle89 schreef:

ff een correctie in jouw bericht. Country Mill zit in Nijkerk.

Ja klopt je hebt gelijk!! Haha

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:54

Ik zou gaan voor een Tekna, de look van een zadel van leer maar toch van kunststof. Sinds ik deze heb komt er voor mij geen leren zadel meer in !

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:17

xWouter schreef:
Ik zou gaan voor een Tekna, de look van een zadel van leer maar toch van kunststof. Sinds ik deze heb komt er voor mij geen leren zadel meer in !

Ik heb ook gekeken naar een Tekna, maar wat voor mij een bezwaar was was dat het 'kopijzer' maar 3x aanpas baar is door warmte? tenminste dat is mij verteld? heb me er verder niet in verdiept maar met mijn jonge paard die nog veel gaat verranderen durfde ik dit niet aan. ondanks dat het mooie zadels zijn.