Zucht, kapotte mondhoeken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsje95

Zucht, kapotte mondhoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 12:13

Goedemiddag bokkers!

Ik en mijn paard lopen al tijden te kampen met kapotte mondhoeken, we hebben na mijn idee heb ik al veel geprobeerd maar misschien heb ik een oplossing over het hoofd gezien.

Wat heb ik al geprobeerd?

- mondhoeken goed invetten (uier crème)
- TA laten komen + bit advies
- bitringen
- myler bit
- kneveltrens
- rubberbit
- enkel/dubbel gebroken (watertrens en bus trens)
- appelbit

Aangezien paardlief niet veel ruimte heeft in de mond (volgens TA) passen ook lang niet alle bitten. Momenteel rijden we bitloos, wat met dressuur echt uitstekend gaat. Maar tijdens het springen wordt ze toch echt te heet zonder bit.

Om zeker te weten dat ik niet het probleem ben, heb ik het aan mijn instructeur gevraagd. Hij geeft altijd eerlijk antwoord. Hij zei tegen mij dat ik niet het probleem was. Daarnaast heb ik ook 2x aan de lange teugel gereden. Helaas was het na de 2e keer ook kapot.

Ik heb zelf het vermoeden dat ze toch allergisch is voor het materiaal van een bit. Maar met een appelbit of rubber heeft ze het ook..

Hopelijk weten jullie nog een oplossing :)

linnnh

Re: Zucht, kapotte mondhoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:17

Ik heb altijd geleerd dat een appelbit/rubberbit alleen maar stroever zijn in de mond. Dus kan me voorstellen dat dit niet de oplossing is.

Hoe zitten je bakstukken? Als je deze een gaatje losser doet heeft ze het dan ook? Helpen van die rubberen rondjes niet? (deze: Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:19

Heb je al eens een bit geprobeerd van ander materiaal? Wellicht is het een allergische reactie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:20

Zijn er misschien andere bitloze optomningen waar je wel mee kan springen?

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 12:33

Wow wat zijn jullie snel super! :)

Linnnh; ja ook geprobeerd, dat bedoelde ik met bitringen. Deed helaas ook niks. Heb ze er nu wel voor de zekerheid om als ik met bit rijd..
Over de appel en rubber bitten, dat zei mij tandarts ook dus die lagen gelijk in de prullenbak

RianneH Daar ben ik nu wel naar op zoek. Maar omdat deze best duur zijn ben ik even een 'leen' bit aan het zoeken.

Maartje1990 Ik heb al een aantal verschillen bitloze optomingem geprobeerd. Maar helaas niet met het gewenste resultaat.. (Daarnaast is het met crossen niet toegestaan meen ik)

Superfijn dat jullie zo meedenken!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:17

Mijn paard heeft hier ook last van gehad. Na aanschaf van een 1cm groter sprenger bit (aurigan) nooit meer last gehad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:20

Een leren bit proberen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:22

Groter bit ...
Maar je kan toch een ander soort bitloos proberen .
Bijvoorbeeld een hackamore van barefoot ...

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:33

Een gewone (dubbel gebroken) bustrens proberen en idd een maat groter nemen van Aurigan materiaal

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 16:10

Bedankt allemaal!

Een maatje groter vind ik echt te groot..
Qua bit zat ik nu te denken aan het bit Dynamic van sprenger (zeg ik het zo goed) maar die oogt naar mijn idee nog wat 'zilver' tachtig. Of lijkt dat alleen maar zo op de plaatjes?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:12

Heb je het tussendoor al eens echt goed laten genezen? als de scheurtjes niet geneg genezen heeft het niet veel nodig om weer open te gaan.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:21

Rijlaarsje95 schreef:

Linnnh; ja ook geprobeerd, dat bedoelde ik met bitringen. Deed helaas ook niks. Heb ze er nu wel voor de zekerheid om als ik met bit rijd..
Over de appel en rubber bitten, dat zei mij tandarts ook dus die lagen gelijk in de prullenbak

RianneH Daar ben ik nu wel naar op zoek. Maar omdat deze best duur zijn ben ik even een 'leen' bit aan het zoeken.

Maartje1990 Ik heb al een aantal verschillen bitloze optomingem geprobeerd. Maar helaas niet met het gewenste resultaat.. (Daarnaast is het met crossen niet toegestaan meen ik)

Teugels mogen aan je hoofdstel en dan kan je bitloos springen en crossen. Ik doe nl allebei. Ik heb de mcklem competition en ik bevestig de teugels aan m'n neusriem. Paard springt daar mee in B/L en crosst zo in het M.

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 16:42

gr_roos schreef:
Rijlaarsje95 schreef:

Teugels mogen aan je hoofdstel en dan kan je bitloos springen en crossen. Ik doe nl allebei. Ik heb de mcklem competition en ik bevestig de teugels aan m'n neusriem. Paard springt daar mee in B/L en crosst zo in het M.

Oh wel ja?! Dat zou super zijn! Helaas heb ik teugels aan de neusriem (sidepull toch?) en kaak gekruisd geprobeerd en daar werd mijn paard heel sterk op tijdens het springen. Zo zou ik niet durven starten haha

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:43

Golden wings bit?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:54

Kan zijn dat het met een slechte opname van vitamines temaken heeft.

Probeer eens wat extra vitamines te geven. Misschien dat dat helpt het herstel te verbeteren.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:10

Mijn ervaring is dat de Myler het alleen maar erger maakte.

Heb je al eens Piralvex(??) geprobeerd? Is een bruin goedje wat voor tandvleesontstekingen bij mensen helpt. Schijnt ook goed te helpen bij de genezing van mondhoeken.

Vaseline/uierzalf maakt de huid alleen maar zachter waardoor het juist gemakkelijker weer stuk gaat. Ik heb van die bitringen die een stukje de mond in gaan en daar doe ik virbac glijmiddel op :') maar dat helpt wel. Het gaat iig niet kapotter er van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:15

Als je insmeert geen vaseline of uierzalf want dat maakt de huid zacht en week, dat scheurt nog sneller. Zinkzalf werkt beter, dat hardt af.

Als je denkt aan een allergie kun je eens een leren bit proberen.

Ik heb heel lang met een paard met kapotte mondhoeken lopen stoeien, alle mogelijke soorten en maten erin: Het probleem bleek uiteindelijk de neusriem te zijn! Dus vergeet die zeker ook niet.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:24

Zinkzalf smeren! Wat Urielle al zegt indd.
Ik weet niet hoeveel geld je wil uitgeven maar de titanium bitten van BR zouden wel eens een oplossing kunnen bieden. Kosten alleen een boel geld. Vanaf 150 euro geloof ik

Rijlaarsje95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:30

Pien: Die is inderdaad koperkleurig, maar de 'wings' hebben denk ik niet zo heel veel nut, die zitten namelijk aan de buitenkant. De binnenkant van de mondhoeken gaan kapot. ( snapje mijn uitleg?)

Ianrowan: Kun jij mij de precieze vitamines vertellen?

mistid: Ik ga daar eens naar zoeken! Kan ik dit gewoon bij een drogist halen denk je?

Urielle: Dat heb ik vaker gehoord, ook maar in de prullenbak dus.. Neusriemen, die ga ik eens bewust meenemen! Wel ooit eens van neusriem gewisseld (combi, lage, Mexicaanse) maar niet bewust gewisseld voor de mondhoeken. Mag ik vragen welke neusriem voor jou paard de oplossing was?

Ania: Nou als het echt dé oplossing is wil ik er wel wat geld aanbesteden, want dit de hele tijd mondhoeken kapot vind ik niet eerlijk tegenover mijn paard..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:35

Mijn paard bleek reactie te krijgen op de sperriem. Zowel een Engelse neusriem als een africhtingsneusriem bleken geschikt.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:41

Die duren bitten heb ik ook al eens zien hangen in de winkel :j je hebt er ook andere merken in.
En zo'n nieuw anatomisch gedoe daar? Ik weet niet meer hoe dat hoofdstel heet maar dan kan het al niet aan de neusriem liggen lijkt me :j

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:47

pien2010 schreef:
Golden wings bit?

Idd, heel fijn bit, zou deze zeker eens proberen...

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:48

Neusriem een gat hoger was voor die van mij de oplossing

Mypegasuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:50

Hier het zelfde probleem.
Ik heb nu de sprenger dynamic rs bustrens 1 maat groter dan gebruikelijk. Speciale bitringen acavalor met gel en mondboter van effol. Met deze drie dingen gaat het nu al twee jaar goed :)

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:44

Op stal hebben we een merrie die ook steeds open lag in de mond, sinds ze gereden wordt met het golden wings bit + lage neusriem is dit echt al een pak verbeterd.