zadel zoektocht brede twist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

herhalen

zadel zoektocht brede twist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 19:27

ik heb verschillende problemen.
mijn paard heeft een brede twist en breed tussen kanaal nodig.
de meeste zadels leggen bij haar de singelplek minstens 20cm te ver na achteren, waardoor het zadel over der schouders getrokken wordt.

wow zadel
prestige
hebben dat probleem.

Afbeelding

wintec veelzeidigheid met spring singel ligt daar goed maar daarvan is de twist te smal.

fairfex loopt de boom te rond dus ik heb een flat boom nodig en geen curved

eisen dus veel schoudervrijheid met singelstoot op de juiste plaats zodat het niet over de schouders getrokken word. voorsingel houd dit niet tegen.
breed tussen kanaal en vooral een brede twist (het stuk achter de schoft)

wie o wie heeft er nog ideeen

FHS

Re: zadel zoektocht brede twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:15

W.s. heb jij het hier over het oude type Fairfax; dat heet nu Kent & Masters. De S-serie van dat merk heeft een beduidend rechtere boom dan het oude type (de original boom). Met de verschillende aansingelmogelijkheden en het type kussen eronder in combinatie met het verwisselbare kopijzer zou je toch een heel eind moeten komen bij jouw paard.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:23

Fryso zou een optie kunnen zijn , ook heerlijke zadels.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:24

FHS schreef:
W.s. heb jij het hier over het oude type Fairfax; dat heet nu Kent & Masters. De S-serie van dat merk heeft een beduidend rechtere boom dan het oude type (de original boom). Met de verschillende aansingelmogelijkheden en het type kussen eronder in combinatie met het verwisselbare kopijzer zou je toch een heel eind moeten komen bij jouw paard.

ik heb zowel cob versie fairfax als kent en master s serrie gepast.

de s serrie heeft het probleem met de singel plek ook met voorsingel
en de cob fairfax heb ik zo ver niet eens gekeken omdat de pasvorm gewoon niet aansloot.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:53

Ik snap even de link niet tussen het brede kussenkanaal en de brede twist, de twist is vooral van belang voor de ruiter, niet voor de pasvorm naat het paard toe ... of zie ik nu iets over het hoofd?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:59

Harry Dabbs heeft hier wel bomen/zadels voor. Die kunnen ook heel mooi gemaakt worden naar paard/ruiter.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:09

Sonja_vR schreef:
Ik snap even de link niet tussen het brede kussenkanaal en de brede twist, de twist is vooral van belang voor de ruiter, niet voor de pasvorm naat het paard toe ... of zie ik nu iets over het hoofd?

ik bedoel bij het paard de plek achter de schoft. dat die daar breed moet zijn een simpele wintec is daar veels te smal dat ze een drukkingen van krijgt.
heel veel andere zadels zijn daar ook gewoon te smal

de wow kan je zelf erg breed zetten.
de prestige is daar redelijk breed maar mag breder voor mijn paard.

ik wou daarmee alleen de plek aangeven waar het zadel voor het paard de meeste ruimte moet bieden

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:10

luffwinny schreef:
Fryso zou een optie kunnen zijn , ook heerlijke zadels.

melrovers schreef:
Harry Dabbs heeft hier wel bomen/zadels voor. Die kunnen ook heel mooi gemaakt worden naar paard/ruiter.

ik ga deze opties eens bekijken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:13

herhalen schreef:
ik bedoel bij het paard de plek achter de schoft. dat die daar breed moet zijn een simpele wintec is daar veels te smal dat ze een drukkingen van krijgt.

Dat is dus de boommaat.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:16

Brainless schreef:
herhalen schreef:

Dat is dus de boommaat.

maar je kan een boommaat hebben die wijd genoeg. terwijl dat de kussens daar te weinig ruimte bieden
ik zoek dus een zadel waarbij de kussens die ruimte daar ook bieden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:24

Dat is idd gewoon boommaat in combi met voldoende ruimte tussen de kussens in de kamer. , twist heeft daar niets mee van doen, die benaming slaat puur op de zitbreedte in het bekken van de ruiter/amazone
, brede twist voelt kwa zitten breed, smalle twist voelt smal ,
Een te brede twist kan heel vervelend zijn(ik krijg bijvoorbeeld echt banden en gewrichtspijn van een te brede twist)

Is op zich natuurlijk allemaal niet zo heel spannend, maar door de goeie onderdelen te weten em te benoemen is je zOektocht misschien een stuk makkelijker

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:33

Je zoekt dus eigenlijk een zadel met brede boommaat en droped panels als ik het zo begrijp? Zadels met die optie in overvloed. Daarbij ligt die WOW op de foto qua singelpositie niet raar hoor, en zou ik dan eerder kijken naar een anatomische/banaan/maan etc single om dat problem van het naar voren trekken op te lossen.
Ik heb bijna 1,5 hand ruimte tussen de elleboog en de singelstoten terwijl de singel groeve verder naar voren ligt. Komt er dus ook veel druk en wordt met een normale singel het zadel naar voren getrokken.

Ik heb nu een passier singel: http://www.passier.com/prutsmuts/sattelg ... r-saettel/
Die voorkomt het naar voren trekken van de singelstoten en daardoor het zadel. Overigens zijn er meer merken die een dergelijke singel in het assortiment hebben

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 11:52

dieseltje09 schreef:
Je zoekt dus eigenlijk een zadel met brede boommaat en droped panels als ik het zo begrijp? Zadels met die optie in overvloed. Daarbij ligt die WOW op de foto qua singelpositie niet raar hoor, en zou ik dan eerder kijken naar een anatomische/banaan/maan etc single om dat problem van het naar voren trekken op te lossen.
Ik heb bijna 1,5 hand ruimte tussen de elleboog en de singelstoten terwijl de singel groeve verder naar voren ligt. Komt er dus ook veel druk en wordt met een normale singel het zadel naar voren getrokken.

Ik heb nu een passier singel: http://www.passier.com/prutsmuts/sattel ... r-saettel/
Die voorkomt het naar voren trekken van de singelstoten en daardoor het zadel. Overigens zijn er meer merken die een dergelijke singel in het assortiment hebben

ik heb momenteel een fairfax singel eraan zitten.

maar zoals het zadel nu ligt in combinatie met haar beweging word het zadel over haar schouders getild
waardoor ze stopt met lopen

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:56

Herkenbaar probleem. Mijn paard is ook net achter zijn schoft enorm breed en veel zadels knellen hier. Ik heb nu een Albion sinds kort, en hij is echt heel erg mooi breed. Misschien eens interessant om naar te kijken, je hebt natuurlijk verschillende modellen dus ze hebben het niet allemaal. Ik heb de K2 legend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:58

TS bedoeld waarschijnlijk dat de boom achter de schoft ook breed moet zijn en dat uit zich bijna altijd in een bredere twist.
Onder andere ESTA (msfc) en Albion bieden dat aan. Je kunt eens naar de albion SLK kijken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:25

De belangrijkste vraag is: kun je zelf wel in een zadel zitten met een brede twist (zonder pijn of zitproblemen)?

Een zadel kan ook een smalle(re) twist hebben terwijl de pasvorm voor het paard breed is.
En bij veel zadels is het redelijk eenvoudig om de singelstoten naar voren te verplaatsen, zonder dat het een voorsingelconstructie wordt.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 13:48

Aimee schreef:
De belangrijkste vraag is: kun je zelf wel in een zadel zitten met een brede twist (zonder pijn of zitproblemen)?

Een zadel kan ook een smalle(re) twist hebben terwijl de pasvorm voor het paard breed is.
En bij veel zadels is het redelijk eenvoudig om de singelstoten naar voren te verplaatsen, zonder dat het een voorsingelconstructie wordt.

Ja voor mij is het geen probleem van natuure geen probleem in mijn heupen en bekken.
Dit is recent gecheckt. En die kunnen boven gemiddeld openen.
Ik hoef geen breede twist persee maar mijn paard heeft andere halve vuist ruimte nodig.
aangezien heel veel zadels niet eens 1 vuist ruimte bieden hierin.
wow zadel kan je ook heel veel met de singelstoten maar ik ben hiermee nog aan het stoeien.
albion zijn de gisteren komen passen maar die trok een handbreedte over de schouders.
Twist bleef aan de krappe kant maar na het rijden geen drukkingen zoals bij de wintec op die plaatst.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:51

Anderhalve handbreedte?
Watvoor paard is dat? En belangrijker: hoe is dat opgemeten?

Dat je van nature geen problemen hebt in je bekken, wil trouwens niet zeggen dat je met een brede twist kunt rijden.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:07

Aimee schreef:
Anderhalve handbreedte?
Watvoor paard is dat? En belangrijker: hoe is dat opgemeten?

Dat je van nature geen problemen hebt in je bekken, wil trouwens niet zeggen dat je met een brede twist kunt rijden.

bij de meeste paarden word het ook wel eens onderschat maar op het moment dat mijn paard haar hoofd omlaag brengt verbreed dat gedeelte achter de schoft.
op het moment dat dat gedeelte breed genoeg is kan mijn paard prima haar hals laten dalen tijdens het rijden.
maar regelmatig met zadelspassen en b.v mijn wintec kan ze dit niet omdat dat gedeelte dan knel komt te zitten en mijn paard niet weet hoe vlug ze hieruit moet komen ( doet haar gewoon zeer)
en dan zie je ook duidelijk een vochtophoping tevoorschijn kopen. en ze is dan niet meer stabiel in de aanleuning.
ik kan nog zo veel willen maar ik heb wel geleerd mijn paard heeft altijd gelijk.

nogmaals een brede twist is voor mij lichamelijk echt geen probleem. voor mijn verzorgster waarschijnlijk wel.

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 14:13

Afbeelding

dit was afgelopen winter. nu met het weide seizoen heeft ze een aardig buikje gekregen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:30

Ja maar het is heel simpel ... hoe breed de twist op een zadel ook is, het zegt niets over de ruimte die jij zoekt voor je paard.
Een zadel kan een twist hebben welke te breed is voor de gemiddelde kerel en nog kan het dan te krap zijn voor je paard. Twist is naar de ruiter toe, niet naar het paard, jij zoekt een zadel welke flink veel ruimte voor de schoft en aanverwanten vrijlaat in de breedte. (En natuurlijk on de hoogte)

Blijft het probleem natuurlijk net zo lastig ...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:37

Aha.... opgemeten terwijl het paard de rug opbolt, dat verklaart een hoop.

Natuurlijk heeft je paard gelijk. Maar het is aan de mens om dat te interpreteren en dat is altijd subjectief.
Jij hebt nu de informatie van je paard op een bepaalde manier geïnterpreteerd. Ik denk dat jij je kunt vinden in de vormgeving van Vivary zadels.

Succes!

Of jij daadwerkelijk met een brede twist kan rijden, zal de tijd leren ;)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:39

Mijn albion is zeer breed voor m'n paard en heeft een smalle twist voor mij. De combinatie bestaat dus zeker. Ik vind dat zelf veel fijner zitten

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:45

Harry Dabbs Hunter

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:04

Ik denk dat je op den duur altijd last krijgt met een brede twist .
Het is nogal een breedte die je daar noemt ...
Mijn paard heeft ook veel ruimte rond de schoft en schouder nodig .
En ben uitgekomen bij een zadel atelier zadel V Ninon Schutte ...
Alleen veranderd mijn paard zoveel gedurende de seizoenen oa door insuline resistentie .m
Dat ik voor nu een andere oplossing heb gevonden in boomloos ...
Maar denk dat zadel atelier je kan helpen