Paard houd halster niet om.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Paard houd halster niet om.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 13:48

Hoi hoi!!

Mijn verzorg paard Kaya houd haar halster nooit om in het weiland, als ik het halster om doe is het binnen 2 uur er al weer af.
In de wei moet ze wel een halster om hebben want anders krijg ik d'r nooit meer te pakken :+
Heeft iemand hier ervaring mee en wat doen jullie eraan? Of hebben jullie soorten halster wat beter blijft zitten? Ben een beetje radeloos aan het worden.. Elke keer het halster uit het weiland plukken terwijl ze hem toch nooit om houd..

Hoor het graag.. :)

Veulen84

Re: Paard houd halster niet om.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:40

Een halster in het land is gevaarlijk. Ze kunnen blijven haken en bij het krabben van bv de oren kunnen er nare ongelukken gebeuren.

Waarom laat ze zich niet vangen? Misschien moet je je focussen op het oplossen van dat probleem.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:42

Als ze het halster toch niet om laat moet je ze toch al "vangen"

Dus lekker uitlaten dat halster en in combinatie met de eigenaar kijken waar het vang probleem vandaan komt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 15:44

Veulen84 schreef:
Een halster in het land is gevaarlijk. Ze kunnen blijven haken en bij het krabben van bv de oren kunnen er nare ongelukken gebeuren.

Waarom laat ze zich niet vangen? Misschien moet je je focussen op het oplossen van dat probleem.

Wist dat die opmerking zal komen... :P

Als ze de dag van te voren is gereden, wilt ze de volgende dag niet meer komen want madam wil niet aan het werk
Als ik haar pak om enkel te poetsen dan is de volgende dag er niks meer aan de hand.
Maar ik kan haar moeilijk nooit meer gaan rijden :)
Dus er is een oplossing en ik weet de oorzaak, alleen die is niet altijd te voorkomen.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:52

probeer eens een vlecht te maken en het halster mee vlechten ?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 15:53

supperazzie schreef:
probeer eens een vlecht te maken en het halster mee vlechten ?

Nee dat ga ik niet doen, zometeen trekt ze haar manen mee..
Buiten dat om zijn haar manen daar ook te kort voor

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:53

SindyKaya schreef:
Wist dat die opmerking zal komen... :P

Als ze de dag van te voren is gereden, wilt ze de volgende dag niet meer komen want madam wil niet aan het werk
Als ik haar pak om enkel te poetsen dan is de volgende dag er niks meer aan de hand.
Maar ik kan haar moeilijk nooit meer gaan rijden :)
Dus er is een oplossing en ik weet de oorzaak, alleen die is niet altijd te voorkomen.

We zijn lekker voorspelbaar ;)

Maar zeggen dat ze niet aan het werk wil is een makkelijke kreet. Misschien vind ze werken zwaar of krijgt ze er stress van. Veel paarden die zich niet willen pakken na werk blijken lichamelijke of stress klachten te hebben. Soms is het bv spierpijn, maar ook rugpijn of kopschuwheid kan dat veroorzaken.
Los dat op en het pakken zal stuk makkelijker zijn.

En anders een andere manier van 'vangen' aanleren.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:54

umh misschien een halsband proberen ?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 16:13

Andere vang technieken heb ik geprobeerd, eerst alle paarden uit het weiland, biks mee, eerst een ander paard pakken en daarna haar, maar na een tijdje heeft ze mij door.

Halsband kan, zal ik even moeten overleggen met de eigenaar :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:18

Heel bekend probleem :') Mijn maatje staat tegenwoordig zonder halster in de wei. Maar nu met het warme weer, de vliegen en het vette gras wil ik hem eigenlijk graag een graasmasker omdoen, of een masker om zijn ogen te beschermen tegen de vliegen. Beiden eindigen binnen twee uur in het weiland, en dan vlecht ik het halster/masker mee in zijn manen (je trekt de haren er niet zó makkelijk uit hoor. Ze trekken eerder de vlecht los)

Dus ik ben onderhand ook radeloos, ik volg even mee.

Dempsy_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:19

Staat er hoog gras in het weiland? Bij mijn pony is het namelijk zo: als madam op kort gras staat heeft ze haar halstertje nog netjes aan maar in het hoge gras is het halster in een mum van tijd uit...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 16:21

Dempsy_Liv schreef:
Staat er hoog gras in het weiland? Bij mijn pony is het namelijk zo: als madam op kort gras staat heeft ze haar halstertje nog netjes aan maar in het hoge gras is het halster in een mum van tijd uit...

Ze heeft net nieuw gras gekregen, maar het probleem speelt al wel vanaf mei en toen was het gras niet lang... :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:30

SindyKaya schreef:
Andere vang technieken heb ik geprobeerd, eerst alle paarden uit het weiland, biks mee, eerst een ander paard pakken en daarna haar, maar na een tijdje heeft ze mij door.

Halsband kan, zal ik even moeten overleggen met de eigenaar :)

Eerst de oorzaak oplossen. Er is echt wel een reden waarom ze het dus niet leuk vind om na het werken gevangen te worden. Zeker als ze het de rest van de tijd wel prima vind.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 16:42

Ze vind het niet leuk om te werken, dat klopt. Ze kreunt en puft al zonder dat ik er op zit. Maar ken eigenlijk geen 1 paard die het helemaal geweldig vind om gereden te worden
Haar moeder heeft precies het zelfde en daar mankeert niks aan.
Verder ga ik er ook niet meer op in omdat ik er een beetje gek van word dat het op bokt altijd wel wat lichamelijks moet wezen. Wil je nu ook vriendelijk verzoeken om er over op te houden :)

Mijn vraag was hoe het halster om kan blijven :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:12

Heeft jouw paard toevallig een vriendje die helpt om het halster af te krijgen? Dan zou je er iets smerigs op kunnen smeren zodat ie eraf blijft. Ik denk dat je er verder weinig aan kan doen. Je kan moeilijk het halster zo strak vastsnoeren dat hij nooit meer af kan :')

(En er zijn weldegelijk paarden die het geweldig vinden om te werken, daar ben ik de trotse verzorgster van namelijk :+ )

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:15

Mmm, daar heb ik eigenlijk nooit opgelet.. Ik denk eerder dat het door het rollen komt, dat ze dan met zijn hoofd tegen haar been schuurt en zo het halster afkrijgt.
Strakker lukt indd niet, dan zit het heel ongemakkelijk voor d'r :+

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:17

Wij hebben de goedkoopste halsters en die blijven het beste zitten! die duren zijn zo af. Vooral die met bontjes etc.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:48

Is het halster wel goed op maat? Veel halsters worden erg ruim om gedaan. Wel een touwtje dat snel breekt tussen de sluiting doen. Als het paard vast komt te zitten aan het halster, dan breekt het touwtje en komt het halster los.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:49

Halster is goed opmaat! Wat bedoel je precies met het touwtje? :o

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:58

Zonder halster op de wei???? Geen paard gaat zonder halster de wei op bij ons.. goed afstellen en er kan geen hoef tussen zit redelijk strak en kunnen prima eten

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:05

Catching game van parelli, maak het wat leuker en interessanter met veel afwisseling, grondwerk en anderen dingen doen en niet alleen maar rijden. Halster aflaten.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:08

Goh, ik zit nu al een tijdje mee te lezen en ineens krijg ik een ingeving. Ik heb vorige week een week lang freestyle gedaan met als einddoel dat mijn paard naar me toe komt én me volgt. Dat lijkt me wel iets voor jou als ik het zo hoor. Ik zou als ik jou was even Emiel Voest youtuben (zo heb ik het mezelf geleerd) en als je een stappenplan en/of uitleg wilt pb je me maar even :P

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:10

Ik denk dat dit topic nu een hele andere wending krijgt?
Ik doe ontzettend veel grond werk met Kaya vind ze ook heel erg leuk, en ze volgt mij gewoon netjes.
Alleen soms krijg ik haar gewoon niet te pakken omdat ze geen zin heeft. Zit verder niks raars achter..
Soms komt ze ook naar mij toe en dan volgt ze mij overal, zelfs in draf. In de bak ook. Met onze band is niks mis, en ik rij ook echt niet alleen maar als jullie dat denken, waar staat dat??
Ik rij 2x keer in de week, verder nog 1x longeren, verder pak ik haar om lekker te kriebelen en te spelen.

Nogmaals, mijn vraag was hoe ik het halster om hou bij Kaya..

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:20

SindyKaya schreef:
Ik denk dat dit topic nu een hele andere wending krijgt?
Ik doe ontzettend veel grond werk met Kaya vind ze ook heel erg leuk, en ze volgt mij gewoon netjes.
Alleen soms krijg ik haar gewoon niet te pakken omdat ze geen zin heeft. Zit verder niks raars achter..
Soms komt ze ook naar mij toe en dan volgt ze mij overal, zelfs in draf. In de bak ook. Met onze band is niks mis, en ik rij ook echt niet alleen maar als jullie dat denken, waar staat dat??

Nogmaals, mijn vraag was hoe ik het halster om hou bij Kaya..

Daar gaat het ons niet om, wij kijken alleen op een manier dat je geen halster meer nodig hebt en het probleem achter het niet laten vangen :(:)

Want als ze altijd te vangen is, heb je ook geen halster nodig op de wei. Scheelt ook nog is een vies halster :j

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:22

De eigenaar wil graag een halster om in de wei, dus dat zal niet veranderen en kan ik ook niet veranderen..
Vies halster maakt mij niet uit, die krijg je wel weer schoon.