Boomloos? Of toch boomzadel houden, ik weet het ff niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Boomloos? Of toch boomzadel houden, ik weet het ff niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:50

Ik wordt er soms een beetje gek van, heb je eerst een Barefoot zadel (zonder vps), bevalt aardig goed, ritten van 6 uur lang ermee gemaakt. Komt de osteopaat, blijkt ze toch wat ''blauwe'' plekken te hebben van de stijgbeugel ophanging. En boomloos was niet goed voor de rug etc beter een boomzadel kopen wordt je dan aangeraden, helemaal als je endurance wilt gaan rijden!
Tsja, toch maar verder kijken dus..

Toen een boomzadel (Thorowgood Endurance) via een MSFC gecertificeerd zadelpasser aangeschaft. Ze heeft haar rug nagemeten, en zadel gepast met juiste boom erin en hij lag goed. (februari 2015) Nu viel het mij een tijdje terug op dat ze droge plekken achter de schouders kreeg.(in juni al weer) Hmm niet best, dus niet rijden en meteen de MSFC zadelpasser erbij, mijn paard was breder geworden en moest een boommaat groter, dus grotere boommaat erin, zadel netjes opgevult. Weer gepast en gereden en hij heeft ze dus over de hele lengte van waar het zadel ligt droge plekken aan beide kanten. Lijkt mij ook niet goed..

Bij de barefoot had ik altijd netjes een gelijke afdruk zonder droge plekken. Ben zelf geen zware ruiter (58 kg). Nu weet ik het ff niet meer, we zijn lekker aan het trainen voor 29 augustus (Endurance Montferland klasse 1) maar durf niet zo goed te gaan rijden met dit zadel op haar rug.

Was dan toch de barefoot een beter zadel, neem ik dan toch een barefoot terug, maar dan 1 met vps.. Óf wéér de zadelmaker erbij en dan maar weer zien of het nu dan eindelijk wel goed is..

Bahbah, soms heb je van die dingen.. Hoor graag wat jij zou doen/je mening!
Laatst bijgewerkt door Mandy_89 op 14-08-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Re: Boomloos? Of toch boomzadel houden, ik weet het ff niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 18:53

Als een barefoot je verder goed bevallen is, dan zou ik voor eentje met vps gaan. Dat vps is niet voor niks uitgevonden, het verdeeld de druk beter. Dus wellicht heb je dan geen "blauwe" plekken meer?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 19:13

Klopt, misschien dat het dan wel goed is. Ik vertrouw die droge plekken gewoon voor geen meter, als een boomzadel echt drukt is het ook meteen veel. De droge plekken voelden kouder aan dan de rest.
De precies de vorm van het zadel bovenop de rug, onder de zweetbladen wel gewoon bezweet en gewoon warm. Denk afgekneld. Zoiets. Jammer is dat, geld uitgeven aan een goed passend boomzadel, om er dan achter te komen dat het steeds niet optimaal ligt. grr

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:21

En al gedacht aan semi-boomloos? Dus 'boomloze' zadels met kussens onder. Denk aan Trekker, Hidalgo en zelfs Barefoot heeft zo'n dressuurmodel. Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de drukverdeling van mijn Trekker zadel, ook bij langere afstanden. Semi-boomloze zadels zijn trouwens ook veel meer aanpasbaar dan een boomzadel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:19

Ik wilde vroeger al een boomloos . Maar nooit echt gevonden wat ik zocht .
Jaren boomzadels gehad , maar telkens net niet wat ik zocht of wat paard zocht .
Gaan nu dan toch onze eerste eigen boomloos kopen ( ghost ) en dan eens bekijken .
Was je osteo wel voor stander van boomloos want weet dat boomloos nogal rap de deur gewezen wordt aangezien er niet in verdiept is door therapeuten .
Ze denken altijd aan de eerste modelletjes die nog kinderziektes hadden .
Ik zou terug een zadel met vps proberen of een met kussens ...
Miss kun je een als leenzadel testen om meer zekerheid te hebben alvorens je koopt .
Kijk eens in boomloos zadel topic hier

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 08:34

Zij is zelf er geen voorstander van wat ik begrepen heb. Dus idd iemand met een vooroordeel. Ik ben nu aan het kijken naar een barefoot lexington. Die hebben nog iets dikkere kussens en mijn paard heeft een vlakke vrij rechte rug.

Of een barefoot cherokee wekt ook mijn interesse, ik twijfel nog.

Ik rij voornamelijk lange buiten ritten, en soms wat dressuurwerk,en heel af en toe een sprongetje/ cavalettie werk.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 08:36

Afbeelding
Afdruk boomzadel, en zo kun je meteen haar rug vorm zien

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:37

Heb zomaar t idee dat een lexington een wat te gedwongen zit heeft voor t gene wat jij wilt .
Maar kijk eens in boomloos topic .
Daar vindt je diverse dealers ook van boomloos zoals kwetal , buitenzinnig , pmarena , en tetteltee die onafhankelijk zadels komt passen en je kan proberen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:02

De nothing hill heeft volgens mijn en extra laag vps voor onder andere springen. Misschien is dat wat?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:11

Nu weet ik dat je niet ieder paard kunt vergelijken, maar zelf rijd ik ook boomloos en kreeg juist complimentje van de ostheo dat het prima ligt. Rug is ook elk half jaar dik in orde. Het kan dus wel.
Zelf heb ik een arizona met vps. En voor de pony zo'n kids zadeltje.

Succes Ts!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:40

Mandy_89 schreef:
Zij is zelf er geen voorstander van wat ik begrepen heb. Dus idd iemand met een vooroordeel.

Het hoeft geen vooroordeel te zijn, het kan ook een conclusie zijn op basis van haar bevindingen in haar werk als osteopaat (vaak klachten constateren, zoals bij jouw paard).

Het is al genoemd in het topic, semi-boomloos is zeker een goede optie.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:57

Naast het kiezen voor een barefoot met VPS, kun je ook iets doen aan de inlages. Een dubbel setje of HD inlages bv.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:03

voor-en nadelen boomloos

Aan dit topic heb ik best veel gehad, en heb pb contact met Kwetal en Buitenzinnig gehad waar ik veel info heb gekregen. Ik had nl ook wat vooroordelen over boomloos.

Maar ik had een dressuurzadel (boom) en vond mijn pony er niet fijn mee lopen. Hij veranderde ook erg snel qua vetjes en spieren, maar dat de ene maand de zadelpasser zegt dat het zadel goed ligt, terwijl ik de andere allerlei rare plekken tegenkom?

Ik heb Teteltee langs laten komen: zij heeft verschillende zadels bij zich van oa Barefoot en Ghost. Zij is dus onafhanklijk, en kijk echt naar wat jouw paard nodig heeft of juist niet, en wat voor de ruiter fijn is. Je kan al die zadels testen, zo wilde ik namelijk graag de London of RWC van Barefoot, als ik boomloos ging.. Maar aan de hand van mijn verhaal ( ik wil niet te breed zitten bijvoorbeeld) zouden dit juist geen geschikte zadels zijn voor ons. Toch geprobeerd, en daar was ik blij om! Nu kon ik zelf oordelen, en haar vermoeden klopte (natuurlijk :D )

Ik heb mijn boomzadel ook nog, die wil ik nog niet weg doen. Maar hoe mijn pony nu is, kan die voorlopig niet meer op. Inmiddels heb ik mijn Ghost binnen, en daar al een paar keer mee gereden: wat een verschil voel ik!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 10:08

Ik hoor zelf héél veel tevreden mensen van trekker, de 1ste nieuwe eigenaar van mijn andere tink geweest reed hem ook met een trekker en was daar ook zeer tevreden van :).

Zelf een barefoot arizona met vps maar met een andere pad onder (veel betere dan die van barefoot vindt ik persoonlijk) en dat gaat ook echt top :D .

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 11:35

Ik denk dat ik dan toch voor een barefoot ga met vps. Ga eerst een lexington proberen. Iemand hier in de buurt heeft er 1 te koop die ik kan proberen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:39

Je kan inderdaad, zeker als je endurance gaat rijden, nog een hele hoop winnen met een goede pad met fijne inlagen. De nieuwe zadels van barefoot met VPS zijn inderdaad bijna niet vergelijkbaar met de oude vps-loze modellen. :)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 19:32

Vandaag de Lexington gepast. Maar vind m voor als eerst indruk niet mooi op de rug liggen. Erg hoog, en lijkt ook heel lomp. Verder is de pommel denk ik de smal, want het zadel ligt voor hoger dan achter.
De 25e komt sowiso de zadelmaker met de digitale pad voor de drukverdeling van het boomzadel te meten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 19:43

Is waarschijnlijk een kwestie van wennen ts. Het lijkt inderdaad een groot zadel. :P Wat voor inlages zaten er in de pad? De pommel kan je het beste bloot passen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:59

Er zitten vps inlages in, dus die zachte schuim dingen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:00

Dan is de kans groot dat je het zadel 'gewoon' te ver naar voren hebt gelegd. Doen veel mensen. En dan gaan ze achterover.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:23

Inmiddels rij ik nu met een barefoot zadel. Model cherokee met vps.

Zadel ligt perfect en drukverdeling is ook goed. Alleen zit ik hier zelf niet fijn in. Ik krijg last van mijn knieën door de brede zit.

Gezien ik veel lange ritten maak dus toch niet het zadel om voor langere termijn te hebben.

Ben er nog niet uit wat ik wil nu.
Misschien iemand hier een goede tip?

Zoek een model zadel waar je alle kanten mee op kunt.dressuur, springen, lange buitenritten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:27

Kijk eens in het Boomloos-topic? Als de BF te breed voor je is, dan is een Ghost misschien wel wat. Die zitten voor jezelf stukken smaller!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:34

Mandy_89 schreef:
Inmiddels rij ik nu met een barefoot zadel. Model cherokee met vps.

Zadel ligt perfect en drukverdeling is ook goed. Alleen zit ik hier zelf niet fijn in. Ik krijg last van mijn knieën door de brede zit.

Gezien ik veel lange ritten maak dus toch niet het zadel om voor langere termijn te hebben.

Ben er nog niet uit wat ik wil nu.
Misschien iemand hier een goede tip?

Zoek een model zadel waar je alle kanten mee op kunt.dressuur, springen, lange buitenritten.

Dan de cheyenne of een een ander merk boomloos. Ghost en trekker zitten smal!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:46

Mag je met een ghost of trekker ook wedstrijden starten ( dressuur, springen, sgw, endurance, trec) Ja ik weet het van alles wat.

Een boomzadel is evt ook een optie voor mij. Mijn paard heeft een vrij korte en rechte rug. Verder vrij rond en niet extreem breed, maar wel breder dan gemiddeld. Boommaat L(bij de thorowgood) maar haar rug was te recht voor de boomvorm van dit zadel

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:57

Van ghost weet ik het niet. Maar trekker mag helaas niet vanwege de voorboog. Zadels die erg engels lijken, mogen wel. Is een hm flexee niet wat voor je? Die zijn er in vzh vorm en zijn net boomzadels, ook kwa zit!