[WN] Drukplek door MATTES PAD!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schesnut2

Drukplek door MATTES PAD!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 12:46

Mijn paard heeft langs 1 zijde van haar schoft een drukplek, en na het rijden, welliswaar verschillende uren wandeling, een zwelling. Ondertussen heeft ze daar nu ook witte haren ontwikkeld.
Wie had dat gedacht dat dit door de pad kwam? Ik gebruik een Mattes pad met inlages voor een goede dikte te hebben.
Ze is een quarab met een gevoelige huid, haar haar werd steeds aan de achterzijde (rug) van de pad afgebroken. Ik ben overgaan naar Mattes omdat deze van lamswol zijn en dus het probleem was ook opgelost. Maar ik kreeg een ander probleem.
Mattes pad is ruggengraat vrij en bij is overgang is het lamswol gestikt aan de bovenzijde. waardoor er dus een 'hard' stuk gevormd wordt. Bij nader inzien was dit dus langs de linkerzijde, harder dan aan de rechterzijde!
Je koopt dan een pad van Mattes met inlages die meer dan 300 euro gekost heeft en het brengt schade aan mijn paard!
Ik ben er zeker van dat het komt door de pad, ben niet van zadel veranderd en is maar lang 1 kant van de schoft...
Opletten met mattes pad en controleer de gestikt overgangen aan de onderzijde...
Met de foto wil ik de plaats aantonen (is niet de foto van mijn pad, wel gelijkaardig). Wanneer je eraan voelt, voel je een harder stuk....

Afbeelding

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:54

Sja, als je een goed passend zadel hebt, heb je geen pad nodig...
Ik rijd nooit met een pad.....
Maar hoezo is dit de schuld van Mattes?
Je had dat stukje, waar misschien een label gezeten heeft? toch gewoon kunnen voelen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Drukplek door MATTES PAD!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:02

Met een westernzadel heb je altijd een pad nodig Billy :)* Ik weet niet wat voor zadel TS heeft, maar Mattes pads zijn geen opvuldingen of flutonderleggertjes ofzo, maar volwaardige kwaliteitspads die je gebruikt onder western- of boomloze zadels. TS is er dus logischerwijs vanuit gegaan dat ze goed, degelijk spul had aangeschaft.

@TS: Zo'n hard stuk lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik zou contact opnemen met de verkoper van je pad om eens navraag te doen hierover. Voor zo'n bedrag kan het toch niet zijn dat je met drukkingen komt te zitten. :n

Schesnut2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 13:22

Ik rijd met een equiflex dus ook wel met een degelijk zadel en passend. Moest het aan het zadel liggen dan had ze het zeker aan de 2 kanten van de schoft. Nu enkel aan 1 kant...
Ik had dit al gemerkt dat het haar daar iets lichter geworden is, ze is een bruinschimmel dus viel niet meteen hard op, had het dan opgemerkt en in het oog gehouden, wist niet waarvan het kwam. Gisteren na een rit van 5h, even nadien, voelde ik over de reeds iets lichter geworden plek en toen voelde ik echt een verdikking op haar huid. Oke ze heeft een gevoeliger vel dan de meeste andere paarden, maar dit is niet oke!
Op die plaats zat helemaal geen etiket, is enkel de overgang van het lamsvel naar de ruggengraat vrije plaats en als je inderdaad goed voelt dan voel je daar waar het lamfell vastgestikt is, een iets hardere overgang dan op de andere plaatsen waar het stiksel zit...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:23

Oh was me niet opgevallen dat het Western zou zijn, stond gewoon bij harnachement....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:29

Het gaat niet om het zadel, maar om de pad en het merk Mattes. Mattes is per se een westernpad. Mattes kan onder allerlei zadels gebruikt worden, ook Engelse en boomloze.

Edit: NIET per se een westernpad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:31

Waarom zou het bij een niet passend zadel aan 2 kanten drukplekken veroorzaken? Ik snap de logica niet van jou uitleg, omdat een zadel scheef kan zijn of het paard scheef bespierd.

Omdat er heel veel paarden lichtelijk scheef zijn is dat zeker een mogelijkheid

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:39

Ik heb ook een mattes pad maar bij mij zit er geen hard stuk in. Misschien is het een productie fout? Ik zou gewoon contact opnemen met verkoper.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:46

HAR > WN-TR

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:50

Ik had als ik jou was ook eerst contact opgenomen met de verkoper en Mattes ipv gelijk het hele ding af te branden op Bokt. Wellicht is het een productiefout en een hoop pech..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:40

Kontakt met de producent/verkoper lijkt me ook de beste weg om te volgen.
Er horen iig geen harde stukken voelbaar te zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:30

Een hard stuk mag natuurlijk niet, maar ik zou wel even kijken hoe dat harde stuk is ontstaan. Als je net even niet goed gezadeld hebt kan een pad ook wat vervormen. En aan 1 kant kan als je paard scheef is of je zadel. OOk een Equiflex kan een mankement krijgen en je zou niet de eerste zijn die met een kapotte boom rijdt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:02

En als de Mattes losse inlages heeft kunnen deze ook misschien verschuiven/iets dubbel komen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 05:36

Toevallig heb je mijn foto gebruikt als ik het goed zie ;) De plaats die je aangeeft is niet de voorkant van de pad, maar de achterkant (dus niet bij de schoft).
Ik ga met superpony en DubbelDun mee, de inlages moeten er goed in zitten en de pad moet goed liggen met opzadelen.
Heb je misschien een foto van je eigen pad, en een foto van hoe deze op je paard ligt (zonder zadel en met zadel)?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:37

wat ook nog kan is dat de pad te dik is voor onder je zadel, ook dan gaat het knellen, net als sportsokken in een ballerina schoentje

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:39

Als het idd aan de achterkant van de pad is dan is dat niet aan de orde.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:49

Is de pad altijd proper? Geen stukjes gras, hooi, gelijk wat die erin vast zitten?
Ik zou denken aan een paard die ietsje scheef is en daardoor gaat schuren op de schoft.

Schesnut2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 20:40

Het is wel degelijk de voorkant :-) Ik had het niet gezien dat ik op foto op achterkant aangeduid had.
Ik kijk altijd na of er niets vuil tussen zit, daar ben ik zeker van dat het niet daaraan ligt.
Heb terug mijn 'oude' mattes pad gebruikt en ze heeft geen verdikkingen (drukplekken) meer na het rijden.
Mattes zijn goede pads. Ik wou aangeven dat er stiksels zitten aan de onderkant van de pad waar lammfell en doek aan elkaar gestikt zijn (waarbij lammfell iets samengedrukt wordt door de draad) waardoor er dus oneffenheden kunnen ontstaan wanneer dit niet precies gedaan wordt....
Het kan zijn dat mijn paard scheef is, het probleem met drukplek is pas begonnen wanneer ik mij een nieuwe mattes pad aangeschaft had. Al die tijd ervoor geen problemen gehad, geen drukplek... Ik reed toen met een andere mattes, die ik nu terug gebruik, zonder problemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:34

@Schesnut2: we zijn ondertussen 6 dagen verder... heb je de fabrikant/verkoper al benaderd want het klinkt toch echt als een productiefout.

Schesnut2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 22:05

Hij was overgekocht van iemand die hem paar keer gebruikt had, hij was dus niet nieuw, wel in nieuwstaat. Dus de verkoper contacteren is moeilijk :-)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:09

En... Zit jezelf recht? Is je pAard recht? Is je zadel recht?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:34

@schesnut: weet je meteen waarom hij is doorverkocht ;)
Overigens zou dat voor mij nog steeds geen reden zijn om niet een fabrikant in te schakelen, want ze haren nog steeds geen harde plekken te hebben en aan de pad kan de fabrikant zou zien hoe oud c.q. gebruikt hij is.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 06:15

Zou zeker even contact opnemen met Mattes zelf. Ik heb een paar jaar geleden problemen gehad met een singel waarvan de vacht ineens losliet. Dat is toen heel netjes opgelost!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 06:43

Werkt t als je hem meer de kamer intrekt ?

Schesnut2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:45

Ik trok hem steeds de kamer in wanneer ik opzadelde maar die zakte dan weer op zijn plaats.
Ik heb ondertussen de naad over de volledige lengte losgemaakt langs beide kanten. Ik gebruik hem terug en nu geen problemen meer.
Dus ik kan hem moeilijk zo terugsturen als ik Mattes contacteer...