Als ik dit van tevoren had geweten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fabj3

Als ik dit van tevoren had geweten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 09:45

(zit te twijfelen tussen medisch of harnachement, maar hoop dat het hier goed staat.)

Hoi!
De titel zegt het al.. Als ik dit allemaal van tevoren had geweten, was ik er dan wel aan begonnen?

Heb mijn paard nu 2 jaar, mijn allereerste paard en een droom die werkelijkheid is geworden.
Ben helemaal verliefd op haar en zou niet meer zonder haar kunnen. <3

Vanaf het begin ervaren we al veel ups en downs, verschillende zadelmakers/osteopathen /dierenartsen..

Het hielp allemaal wel voor even, maar toch voelde het nog niet goed.
Daarom foto's laten maken van haar rug en voorbenen.

En het gevoel werd bevestigd, Diva heeft Kissing Spines en slijtage in haar hoefbeen. |(
Onder verdoving zijn de plekken in haar rug en voorbenen(hoeven) ingespoten.

Na een rustperiode, en ander beslag(met lederen steunzolen) zijn we weer langzaam aan het werk gegaan.
Wat een verschil, Diva laat haar rug los, begint veel meer te swingen en is zoveel vrolijker.

We hebben zoveel problemen gehad met zadels en daarbij werkt haar bouw ook totaal niet mee.
Diva is erg overbouwd, heeft een buikje en ieder zadel schuift naar voren (is intussen wel wat in bouw veranderd :) ).

Nu we op de juiste manier kunnen trainen, zal ze nog meer gaan veranderen in rug.
Een goed zadel is dan van groot belang.
Ik heb nu een Thorrowgood leenzadel met een bontje ertussen (zadel is zo aangepast dat het bontje ertussen past).
Maar zadelmaker geeft aan dat dit zadel eigenlijk niet helemaal lekker op haar rug ligt.
En raad aan een zadel op maat te laten maken, omdat er zo weinig zadels op haar rug passen.

Ik wil alles doen om haar goed te krijgen, maar ben verschrikkelijk bang dat ik een duur maatzadel koop waar ze binnen een paar maanden uit gegroeid is. |o

Mijn paard loopt voor mijn gevoel top onder het Thorrowgood zadeltje met bontje.
Kan ik hier niet beter mee blijven trainen tot ze echt de juiste bespiering heeft gekregen in haar rug?

Zijn er misschien mensen met ervaring en tips?

Onder nog 2 foto's van de KS, en een foto in training van gisteren.

Afbeelding
Afbeelding

Alvast heel erg bedankt!! +:)+

Jolene85

Re: Als ik dit van tevoren had geweten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:51

Misschien n boomloos zadel proberen? Groeit ze er ook niet uit en zit heerlijk en met goede juiste pad met inlages geen enkel probleem voor het paard. Mijn poown Jader is ook overbouwd, korte rug en bol buikje en na vele zadels uitproberen is mn boomloos zadel uit Soest van De Bosrand tot nu toe de prettigste voor hem en mij. Succes!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:59

Een zadel op maat maken is denk ik wel een goede optie, maar misschien kun je het nog een tijdje uitstellen?
Goed in de gaten houden of ze zich goed blijft ontwikkelen en geen last heeft van dit zadel.
En een nieuw zadel kan natuurlijk ook met opvullen nog redelijk aangepast worden als de verandering niet te groot is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:05

Een WOW zadel?
Die kan je behoorlijk aanpassen aan het paard dmv lucht en is dus snel ook weet aan te passen na verandering bij je paard, boom is ook verwisselbaar.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 10:08

Boomloos rijden heb ik totaal geen ervaring mee.
Wat ik in andere topics lees is dat je er erg aan moet wennen.
Je paard meer in de weg gaat zitten, omdat je aan het zoeken bent naar je balans.
Dat zal niet bevorderlijk zijn voor haar, daarom wil ik liever niet boomloos.

Maar toch bedankt!!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:10

Boomloos voor een paard met kissing spines zou ik beslist niet doen, je balans is heel anders zoals je al aangeeft en daardoor kan je je paard enorm in de weg zitten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:10

Ik zou haar idd wel optrainen totdat ze de juiste bespiering heeft. Een maatzadel is dsarna echt heerlijk!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:15

Zou in dit geval zeker voor een Wow zadel gaan. De luchtgevulde kussens zorgen voor veel comfort en het zadel kan heel makkelijk aangepast worden als het paard verandert. :) Je kan wel heel lang gaan longeren, maar zodra je intensiever gaat rijden verandert die bespiering toch weer. Longeren is redelijk eenzijdig, een paard heeft ook behoefte aan langere rechten stukken en verschillende oefeningen onder het zadel om spieren op te bouwen. Vandaar zou ik bij een paard waarbij het echt essentieel is dat het zadel perfect ligt gaan voor een luchtgevuld zadel.
Laatst bijgewerkt door essie_blue op 10-08-15 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:16

een zadel op maat is natuurlijk een goed idee. Zit over het algemeen ook een kostenplaatje aan. Maar als je goed gaat "shoppen" kun je een zadelmaker vinden waar je een afspraak mee kunt maken dat als binnen een jaar of twee jaar het paard dusdanig veranderend is en het huidige zadel niet meer past dat je tegen inruil en gereduceerd tarief een nieuw zadel kunt aanmeten. Dat heb ik ook al eens in het verleden gedaan.
Pas op met wow. Mijn ervaring is dat het een super duur zadel is in aanschaf en dat het absoluut zijn marktwaarde niet behoud wanneer je het wil verkopen. Tevens moet je een goede fitter hebben bij een wow zadel en daar verschillen de meningen ook behoorlijk. En als het wow zadel even niet goed zit is het ook behoorlijk funest voor je eigen houding/ balans. (maar dat is persoonlijke ervaring en zal niet voor iedereen gelden).
Succes ermee

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:16

Ik zou kijken naar een WOW zadel, het is een uitgave, maar buiten dit paard, ook aanpasbaar naar andere paarden.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:27

Jolene85 schreef:
Misschien n boomloos zadel proberen? Groeit ze er ook niet uit en zit heerlijk en met goede juiste pad met inlages geen enkel probleem voor het paard. Mijn poown Jader is ook overbouwd, korte rug en bol buikje en na vele zadels uitproberen is mn boomloos zadel uit Soest van De Bosrand tot nu toe de prettigste voor hem en mij. Succes!!

Een boomloos zadel geeft andere druk op de wervels. Mijn pony ging met een boomloos zadel heel slecht lopen ( ze had rugpijn). Met een zadelmaker gekeken en toch op een thorrowgood uitgekomen. Verder heb ik een anatomische singel waardoor mijn zadel niet meer naar voren schuift. Die is ook aangemeten door de zadelmaker

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 10:36

Bedankt voor de reacties!
Ik heb zeker al gedacht aan een WOW zadel en zelfs uitgeprobeerd.
Ik vond het zelf een beetje voelen als een skippybal. Zat daardoor helemaal niet lekker.

Maar onder het mom van alles voor het paard, over dit zadel ook rondvraag gedaan en kom op heel uiteengelopen reacties. Maar vooral negatieve helaas.
Vertrouwen geeft dit zadel om deze reden niet, en zal dit voor Diev en mij niet de oplossing zijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:17

De meeste maat zadels, zoals Ninon Schutte bijvoorbeeld (hebben er zelf 2 liggen) blijven zeer goed aan te passen. Dus ook als het paard veranderd, blijft je zadel vaak passen met wat aanpassingen. Bij 1 van ons zijn er zelfs na 2 maanden al nieuwe kussens onder gezet door verandering van de rug, de service was echt super. Zeer kundige dames!
Weet natuurlijk niet wat je budget is, maar is echt de moeite om eens te informeren bij Zadelatelier!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:19

Aan een boomloos zadel moet je vaak inderdaad een beetje wennen, maar dan moet je denken aan 1 a 2x rijden. Als je komt vanaf een niet goed passend zadel wordt je balans al snel zelfs beter dan met boomzadel.

Zeker als je een boomloos zadel hebt laten "aanmeten" door Teteltee op bokt ( http://boomlooszadelpasservice.nl/ ). Dat kost je 60€ en dan heb je de mogelijkheid om een hoop modellen te proberen en een deskundig oog mee te laten kijken wat het beste bij jou en jouw paard past.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:26

Als ik jou was, zou ik voorlopig met het huidige zadel blijven rijden en eens kijken of de klachten weg blijven.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:33

Zou het misschien een optie zijn om het maatzadel met bontje eronder te laten aanmeten zodat ze erin kan groeien?

Zojuist de zadelmaker nogmaals gebeld en geeft aan dat het zadel nog in de boom aan te passen is, mocht ze breder worden.
Daarbij krijg ik 4 maanden garantie.

Het Thorrowgood leenzadel is van de zadelmaker en heb ik nu al een paar maanden te leen. (ivm de constatering KS en revalidatie)
Ik denk niet dat ik het kan maken om deze nog langer te lenen.

Mijn budget is ong. 2500.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:35

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:36

Ik heb vaak ook goeie dingen gehoord over een kent en masters zadel! Kan je ook nog helemaal verbouwen naar het paard

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:00

Ik zou voor tribal gaan. :D ik heb er nu zelf een en ik ben er helemaal wild van. Het het zelfde concept als custom en schutte, maar betaalbaarder en imo betere zadelmakers. Ze hebben iig een zeer goede reputatie ;)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:00

Je hebt het budget dus inderdaad zeker schutte inschakelen, krijg je echt geen spijt van!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:34

Jep, Schutte, is ons zadel ook van.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:16

Maar als ik dus een Schutte maatzadel zou nemen, zou ik deze dan eerst met bontje aan moeten laten meten zodat ze erin kan groeien?
Geloof dat ze hele goede zadels hebben, maar geen verwisselbare boom.
Dan zou ik opnieuw op het probleem komen dat ze binnen een jaar eruit zou kunnen groeien.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:19

De boom zelf kunnen ze eventueel verbreden. Je zou ze ook even voor advies kunnen bellen, ze smeren je iig geen zadel aan als ze er zelf ook geen vertrouwen in hebben.

Kan best zijn dat hun advies is even een paar maanden te wachten :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:19

Ja precies, ze kunnen de boom aanpassen maar geven ook echt eerlijk advies.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:50

Yep, hier ook een Schutte zadel:
heb ook veel gedoe gehad en ben uiteindelijk bij Ninon beland: wat een verademing qua kennis, meedenken en service. Ze zal je een eerlijk advies geven, ook als ze het niet zou zien zitten.