Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Babootje schreef:Door de rolletjes kan je paard het bit niet vastnemen; het koper stimuleert de speekselaanmaak en het kauwen op het bit. Het is wel een vrij dun bit en daarom redelijk scherp.
De 2 metalen in het bit kunnen een polariteitsverschil geven (net of je op een zilverpapiertje kauwt aan de kant waar je vullingen in je kiezen hebt.) Geen fijn gevoel en het kan best zijn dat je paard daar gevoelig op is. Met een rollenbit mag je ook geen wedstrijd starten.
Het is een bit dat niet veel meer wordt gebruikt. Ik zie het in ieder geval haast nergens meer.
Jildau schreef:Ook mijn paard heeft een ongebroken bit en vind het heel fijn bij 'm. Heb meerdere bitten geprobeerd en hij was altijd erg onrustig met zijn mond en hoofd en dat is met de ongebroken duidelijk het minst.
Enige nadeel vind ik dat hij hem nog wel eens vast wil pakken.
maralyn schreef:Hier ongebroken met tongboog.
Dikke tong, weinig plek. Dit is de uitkomst voor haar.
Vastpakken? Geen last van... Als zij vastpakt, doe ík iets niet goed.
Dus moet ik het rijtechnisch oplossen.
Jildau schreef:maralyn schreef:Hier ongebroken met tongboog.
Dikke tong, weinig plek. Dit is de uitkomst voor haar.
Vastpakken? Geen last van... Als zij vastpakt, doe ík iets niet goed.
Dus moet ik het rijtechnisch oplossen.
Dat is ook zeker zo. Ben er in de les mee bezig geweest en heb er nu in de bak nog zelden last van maar op buitenrit weet ik soms niet zo goed wat het beste is om te doen.
HTM schreef:Ik rij al jaren met ongebroken trenzen, voor mij niet meer anders (bij mijn eigen paard en pony)
Geeft veel rust in de mond.
Met een gebroken bit bleef mijn paard met zijn hoofd heel veel bewegen, tandarts er een paar keer bij gehad maar dat hielp niet echt, dus over gegaan op een ander (ongebroken) bit en het probleem was opgelost.

Citaat:Rolletjes: Ieder mondstuk kan van rolletjes voorzien worden, wat paarden zou ontmoedigen om het mondstuk beet te pakken. Over het gebruik van verschillende metalen gaan veel verhalen in de rondte, het zou het paard nog net niet elektrocuteren. Aangezien koper en staal beiden geleiders zijn (inclusief elektrisch geleidend speeksel), kan er dus geen statische elektriciteit opgebouwd worden en er zullen dus geen schokken worden gevoeld.