Zoektocht naar een zadel voor mijn Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Zoektocht naar een zadel voor mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 13:27

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuw zadel voor mijn 12-jarige Haflinger ruin van 1.45m. Er ligt nu een zadel op van Ned Horse Holland. Zadel zit fijn, maar ligt zonder bontje niet goed op mijn Haflinger en het zadel heeft zijn beste tijd wel gehad. Daarom ben ik op zoek naar een nieuw, goed passend zadel waarmee ik weer jaren vooruit kan. Voorwaarde is wel dat het een zwart leren veelzijdigheidszadel 17,5 inch/18 inch moet zijn.

Nu heb ik zelf totaal geen ervaring met het aanmeten van zadels en daarom zijn we gisteren eens langs de zadelmaker hier in de buurt geweest. Heb veel zadels gezien en op veel zadels gezeten. Dit waren wel tweedehandse zadels, maar hij kan ook nieuwe zadels leveren. Zadel waar ik het meest enthousiast over was was een Rider Pro zadel. Heeft iemand ervaring met dit merk?

Natuurlijk laten we de zadelmaker eerst komen om te meten voordat we überhaupt iets kopen. Wil wel zeker weten dat het goed ligt natuurlijk.

Misschien heeft iemand nog tips voor andere merken? Heb al zoveel merken voorbij zien komen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Las ook wel goede dingen over Kent & Master zadels, maar die gaan vanaf €1195 en ik wil eigenlijk niet meer dan €1000 uitgeven.

Bedankt!

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:33

Pfiff Vison Haflinger is speciaal voor de bredere/ rondere paarden en ruim binnen je budget

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:34

Je kan kijken voor Thorowgood, is de kunstof versie van Kent en masters. :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 15:14

Capriootje schreef:
Je kan kijken voor Thorowgood, is de kunstof versie van Kent en masters. :)

Die had ik inderdaad al gezien, maar ik wil wel echt een leren zadel. Wel bedankt voor de tip :)

domosan

Re: Zoektocht naar een zadel voor mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:17

Ik heb een Rossner, hij zit super lekker en was niet overdreven duur (1000,-) ! Leer is na 2 jaar nog steeds als nieuw

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:22

Tja ik zweer bij de kent en masters. Heb er 1 voor mijn kwpner die heb ik gekocht toen bij de zadels net uit kwamen. Heb hem nog steeds en sinds kort hebben we er ook 1 op de haflinger liggen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:24

Thorowgood en Wintec vind ik verschrikkelijk!

Heb zelf altijd een Barefoot op mijn Haflinger gehad. Super vond ik het! Mooie prijs ook. Fryso en Kent & Masters doen het inderdaad erg goed op brede paarden. Je moet zadels met een U-boom hebben, niet met een V-boom.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:37

Een leuke 2e hands kent en master anders zoeken? Mits hij past uiteraard. Daarbij heeft een K&M classic €995,- als adviesprijs(vanuit de fabriek/leverancier!) dus die €1200 zou niet mogen kloppen.

En wat betreft model, ik heb een gewone standard op mijn fjord liggen(dus niet de cob versie) die paste veel netter als de cob ondanks dat iedereen gelijk zegt, ohh een fjord/haflinger/tinker etc die moet een cob model erop hebben. Goed gaan passen dus

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 15:43

Dan moet ik daar eens goed naar kijken dieseltje09. Bedankt voor de tip. Als dat zo is dan zou de K&M zeker een optie zijn. Is de classic hetzelfde als de general purpose?

Bedankt voor alle tips verder, ga er zeker naar kijken :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:57

Westhof schreef:
Dan moet ik daar eens goed naar kijken dieseltje09. Bedankt voor de tip. Als dat zo is dan zou de K&M zeker een optie zijn. Is de classic hetzelfde als de general purpose?

Bedankt voor alle tips verder, ga er zeker naar kijken :)

De classic zijn alle modellen van 995€, daarnaast heb je de S serie(met en zonder afneembare en verplaatsbare kniewrong) vandaar dat ik het nu maar even de classic noem aangezien dit het eerste model is van K&M ;)
Die S-line is het vorige model van Fairfax, Fairfax heeft nu een nog veel luxer model haha

Ik zelf heb de S-line, ik vind het een heel fijn zadel maar dus in de nomale boom en niet het cob model

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:01

Bedankt voor de uitleg :D Heb net via de K&M site een dealer gevonden die de K&M standaard veelzijdigheid kan leveren voor 1050,- inclusief pasconsult en navulservice. Die hou ik zeker even in gedachten!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:51

Ik heb een massimo op mn haflinger liggen, is het enige merk wat perfect past op mijn flexibele rondgeribte ruin. Als je marktplaata goed in de gaten houd en de maten weet van je haflinger kan je voor 1.000 een mooi zadel kopen.

Heb ook een wintec springzadel maar hiermee moet ik met een bontje rijden ivm de keiharde kunstof kussen, hier rijd ik dus liever niet mee. Verder prima zadel.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:57

Euroriding? Die kunt je tweedehands wel krijgen voor een nette prijs. Ik heb mijn euroriding gekocht van een meisje die hem jaren op haar haf heeft gehad, alleen die was er uit gegroeit qua boommaat. Dus misschien is dat het proberen waard. Zitten ook erg lekker trouwens.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:56

Wat voor type haflinger is het? Op een fijn gebouwd type past een ander zadel dan op een barok type? Op een barok heb ik een heel gaaf kort breed zadeltje liggen. Voor het wat chiquere type zou ik wat anders tevoorschijn halen. Rider pro ken ik alleen de kunststof modellen.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 13:11

Mijn Haflinger zit er qua type een beetje tussenin. Hij is geen heel luxe type, maar ook zeker geen ouderwets type Haflinger. Hij is wel redelijk rond geribt en heeft volgens mij een normale schoft. Op mijn profiel staan wel wat foto's van hem voor de beeldvorming.

Naar Massimo en Euroriding zal ik eens kijken, bedankt!

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:28

Ik denk dat mijn Nico... qua bouw wel een beetje een type is als jouw haf.

Ik heb er een Kieffer Amsterdam op... dressuur... die zijn er ook in vzh. Zitten mooie bescheiden kussens onder... en daardoor past de 18" prima op mijn paardje.

Mooie is dat die bomen te verstellen zijn... en dus aan te passen op je paardje wanneer hij veranderd.

Nou zijn wel meer zadels dat ... naar zoiets zou ik kijken.

Succes met je zoektocht

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:58

Ik heb ook een zadel te koop, misschien wat voor je?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 15:26

Ik hoef geen aanbiedingen voor zadels, bedankt. Dit topic is puur voor tips en ervaringen.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 18:15

Kent en Master Cob, de lederen versie van Thorrowgood.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 18:21

K&M is zeker één van de 'kanshebbers'! Heb al een zadelpasservice gemaild, maar nog geen reactie gehad. Zit nu natuurlijk een beetje in een slechte periode zo midden in de vakantie.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 12:30

Even een update. Vandaag is de zadelmaker geweest en zij heeft ons een Kent & Master S-line veelzijgidheidszadel aangemeten. Zadel ligt (zoals dat hoort natuurlijk) super op mijn pony en ikzelf vind hem ook heel fijn zitten. Zal vanavond een paar foto's maken :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:31

Westhof schreef:
Even een update. Vandaag is de zadelmaker geweest en zij heeft ons een Kent & Master S-line veelzijgidheidszadel aangemeten. Zadel ligt (zoals dat hoort natuurlijk) super op mijn pony en ikzelf vind hem ook heel fijn zitten. Zal vanavond een paar foto's maken :)

Toch voor de duurdere S line gegaan? Zijn fijne zadels, ik vind het het geld meer dan waard!

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:37

Goede keus om voor een Kent en Master te gaan. Ik heb een S-line dressuurzadel van K&M op mijn haf liggen. Echt hele mooie en fijn liggende/zittende zadels!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 12:52

Ik ging er vanuit dat ze de originele versie had aangemeten eigenlijk. Op een gegeven moment vroeg ik of dit de 'normale' versie was of de cob versie, en toen zei ze dat dit zadel de S-line was, maar dat ze er voor mij een mooi prijsje van zou maken :) (Omdat ik uit ging van €1050 en de S-line natuurlijk wel een stukje duurder is).

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:25

Westhof schreef:
Ik ging er vanuit dat ze de originele versie had aangemeten eigenlijk. Op een gegeven moment vroeg ik of dit de 'normale' versie was of de cob versie, en toen zei ze dat dit zadel de S-line was, maar dat ze er voor mij een mooi prijsje van zou maken :) (Omdat ik uit ging van €1050 en de S-line natuurlijk wel een stukje duurder is).

Denk dat je geen slechte deal hebt gemaakt, ik merkte het verschil tussen mijn oude originele en de S line duidelijk(op de origineel kon ik zelf niet zitten, pijn in mn heupen en op de S line kan ik uren rijden zonder een centje pijn). Het leer van de S line lijkt ook mooier te blijven als de origineel