Dressuurzadel met hoge eisen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Dressuurzadel met hoge eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 20:33

Hoi,

Gezien ik bij lange na het bestaan niet weet van alle merken hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen.
Ik zoek voor mijn 5 jarige NRPS merrie een zadel(tje). Merrie is net onder het zadel en gaat dus nog flink groeien qua bespiering, tenminste, dat is de bedoeling. :Y)

Wat zoek ik:

Dressuurzadel waarvan de boom aan te passen is, nu is dit bij vrij veel merken tegenwoordig geloof ik
Korte kussens, weet dat er merken zijn met 18 inch zitvlak en 17 inch kussens bijvoorbeeld. Probleem is dat pony max 17 inch ronde kussens kwijt kan, maar ruiter een iets dikkere bips heeft (17,5)
Pony is vrij rank gebouwd, maar bij de schoft breed, en brede schouders, en ook nog eens een wat schuinere schouder.

Gezien poown net onder het zadel is, en een flinke knauw heeft gehad van de verhuizing is ze nu vrij mager/schraal. (lees: puntkont en ingevallen bij de flanken) Dikke kans dus dat het zadel wat er nu op ligt (Rossner Amerika, 16,5 inch,nu passend gemaakt maar voor ruiter net te klein) over een anderhalve maand al niet meer past.

Waar gaan we dan naar opzoek?

Welke merken en type's zijn geschikt voor het hedendaagse sportmodel paard en pony. Die met het jaar korter in de rug lijken te worden :Y), maar zijn wel betaalbaar. Een zadel van 1500 euro en daarboven zie ik niet zitten omdat ze nog groeit.
Wow hoeft niet als optie aangegeven te worden, dat vind ik 5x niks :(:) (sorry voor Wow liefhebbers)

_Zoe

Re: Dressuurzadel met hoge eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:37

Ik heb een macrider olympic die bevalt super. Boom is aan te passen en is erg kort!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:39

tekna

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:44

Sella zadels

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:58

Kent en masters

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:09

Ik denk ook dat Kent&Masters wel iets voor je kan zijn! Compact zadeltje, ruim aanpasbaar en goed binnen je budget :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:10

Massimo. Heeft een aanpasbaar kopijzer, kan geleverd worden met kortere kussens dan zitting en valt nieuw zelfs volgens mij net binnen je budget. En ook zeer geschikt voor paarden met brede schoft, schouders en ronde ribben.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:22

Amanda schreef:
Massimo. Heeft een aanpasbaar kopijzer, kan geleverd worden met kortere kussens dan zitting en valt nieuw zelfs volgens mij net binnen je budget. En ook zeer geschikt voor paarden met brede schoft, schouders en ronde ribben.

Mee eens :j

Het enige nadeel is dat het leer niet van geweldige kwaliteit is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:36

Ik heb mijn Massimo een paar jaar gehad en zag er toen ik het verkocht nog steeds prima uit. Was niks mis met het leer. Wat vind jij er niet goed aan?
Ik weet niet hoe het nu is en of het veranderd is. Ik heb de mijne alweer zo'n 7 jaar geleden gekocht.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:46

Thorowgood. Dan de T8 versie. Half leer half kunstleer. Zie je totaal niks van. Ik heb er zelf een. Het zit goddelijk. Kopijzer is aan te passen. Wrongen zijn aan te passen.plek van de singelstoten kun je veranderen. Er is een wereld voor me open gegaan met dit zadel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:49

Zadelatelier zadel .
En heb t mijne nog te koop ook nog .
Volledig aanpasbaar .
Echter ga ik geen dressuur rijden in die zin , niet met n gewoon zadel

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:53

Een goede Zadelpasser laten komen met enkele testzadels die je kan proberen.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:54

Sharonaa_ schreef:
Thorowgood. Dan de T8 versie. Half leer half kunstleer. Zie je totaal niks van. Ik heb er zelf een. Het zit goddelijk. Kopijzer is aan te passen. Wrongen zijn aan te passen.plek van de singelstoten kun je veranderen. Er is een wereld voor me open gegaan met dit zadel.

Mijn stalgenote heeft sinds kort dit zadel. Nadeel is dat het zadel ontzettend piept met haar leren rijlaarzen tijdens het rijden. Zadelmaker is er al terug voor geweest maar was binnen een week weer flink aan het piepen.
Nu neemt ze de variant die helemaal leder is. Verder is zij inderdaad erg tevreden. Haar merrie is 5 en goed aan te passen.

Verder denk ik dat het het beste is om een goede zadelmaker langs te laten komen. Die kan je hier in beleden en adviseren. Je kunt bij voorbaat de punten al doorgeven zodat hij of zij hier rekening meer kan houden.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:59

KletsKoekje schreef:
Sharonaa_ schreef:

Mijn stalgenote heeft sinds kort dit zadel. Nadeel is dat het zadel ontzettend piept met haar leren rijlaarzen tijdens het rijden. Zadelmaker is er al terug voor geweest maar was binnen een week weer flink aan het piepen.
Nu neemt ze de variant die helemaal leder is. Verder is zij inderdaad erg tevreden. Haar merrie is 5 en goed aan te passen.

Verder denk ik dat het het beste is om een goede zadelmaker langs te laten komen. Die kan je hier in beleden en adviseren. Je kunt bij voorbaat de punten al doorgeven zodat hij of zij hier rekening meer kan houden.

Oh, dit heb ik niet met mijn leren laarzen. Mijn zadel is een half jaar oud maar heb m sinds een maand oid. Wel is ie niet heel fijn icm mijn laklaarzen, dat plakt aan elkaar :P

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:14

Amanda schreef:
Ik heb mijn Massimo een paar jaar gehad en zag er toen ik het verkocht nog steeds prima uit. Was niks mis met het leer. Wat vind jij er niet goed aan?
Ik weet niet hoe het nu is en of het veranderd is. Ik heb de mijne alweer zo'n 7 jaar geleden gekocht.

De onderkant van het rokje heeft de bovenlaag van het zweetblad beschadigd en de onderkant van mijn zweetblad is een beetje beschadigd. Ik draag mijn beugelriemen onder het zweetblad en houd mijn zadel goed bij. Het zijn geen extreme beschadigingen, maar ik heb het zadel pas 4 of 5 maanden, dus dan valt het wel tegen... :=
Verder is het een ongelooflijk fijn zadel! :j

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 23:07

Massimo wist ik idd. Zie andere merken voorbij komen die ik nog niet kon. Ga me er morgen even in verdiepen :D

Overigens is een goede kwaliteit leer wel belangrijk, hebben alleen een buitenbak dus zadel moet niet gaan bladeren na een regenbui.

Albion is ook ruim aanpasbaar toch?

ArnoudK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:10

Thorowgood!!!! Heb zelf de T8 en T4. Groeiende en jonge paarden; geweldig! Heb zelf ook een DK; top zadel, maar ver boven dit budget. Grijp echter vaak naar de thorowgood vanwege de ongedwongen zit. Piepend zadel met leren laarzen? Ik heb dit probleem echt niet....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:12

Kent n masters.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:14

In dit geval zou ik eerst even een paar maanden met een goedkoper wintecje gaan rijden en zorgen dat het paard zich weer optimaal in zijn vel gaat voelen en vullen. Of een tweedehandsje van een beter merk, liefst wat ietsjes breed en dan opvullen met zadelbont en dik shabrak. Pas daarna zou ik weer gaan kijken naar een op maat gemaakt zadel.

Praktisch alle A-merken zadels kunnen worden aangepast kwa boombreedte. Hiervoor heb je een goede zadelmaker nodig. Het is handig als de boom al enigszins op de juiste maat lijkt, want een groot verschil tast de duurzaamheid van de boom wel aan.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:18

Ga voor een zadel met een vlakke zit. Daar past per inch altijd meer kont in dan in een diep zadel. Ik geloof niet zo in die zadels met een 18 inch zitting op een 17 inch kussen. Iets met puntbelasting. En neem een zadel met normale kussens die niet zo uitsteken aan de achterkant, da's allemaal vragen om ellende. Stübben, KN, Passier hebben allemaal normale kussens eronder.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:21

Kent & masters(rond 1000 euro nieuw) en Thorowgood zijn denk ik zeer geschikt voor jouw wensen en budget. anders idd evt zadelatelier van Ninon Schutte, is wel iets duurder (rond 2000 euro nieuw). Kent % masters hebben ook het cob model speciaal voor kortere paarden en pony's.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:22

Ik heb een tekna zadel met vlakke zit. Het is een 17 inch maar 17.5 past prima.
Het is een kort zadel, mijn merrie heeft een erg korte rug.
Het is geen leer, maar kunststof wat eruit ziet als leer.
Ik ben er erg blij mee. Ook geen gedoe met leer invetten etc. Doekje erover en hij is schoon.

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:25

Ik ben ook zeer tevreden over mijn kent and masters zadel! Ik heb de cob variant wat echt perfect ligt op mijn pony's. Zij zijn ook breed geschouderd, met een korte rechte rug :) Mijn pony's zijn veel veranderd de laatste jaren in bespiering en vetjes, maar doordat de singelplaats te veranderen is en de boom aanpasbaar ligt het zadel altijd goed.
Ik heb zelf behoorlijk lange benen, maar doordat de wrongen te verplaatsen zijn past het allemaal prima :) De zit van het zadel is niet te diep waardoor ook wat grotere billen er nog in passen ;)

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:37

Hier ook een Thorowgood & Kent&Masters fan ! :)

Mooie zadels op korte & ronde pony's :)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:12

Als je voor maat werk en aanpasbaar wil gaan en wat meer uit wil geven zeg ik; Ninon Schutte.
Ons paard was veel veranderd, zijn er andere kussens onder het zadel gezet. Ook de boommaat kan aangepast worden etc.

Ik heb zelf Albion, ook zeer goed aanpasbaar maar mijne was wel boven je budget. Edit; Zie dat er ook modellen rond de 1500/1600 liggen! :)

Voor je budget nu is Tekna, kent en masters etc. ook te proberen ,,super leuk als ze op je pony passen. Op mijne helaas niet dus vandaar wat meer uitgegeven en voor Albion gegaan.