Zadel ligt 3 weken na controle helemaal verkeerd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thunderluck

Zadel ligt 3 weken na controle helemaal verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:02

Hallo,

3 weken terug heb ik een zadelmaker langs laten komen voor een controle van het zadel op het paard. De week ervoor heb ik mijn zadel erheen gebracht er is toen compleet nieuwe vulling in het zadel gekomen.
Op het paard gekeken hoe het lag en hier en daar nog wat bijgevuld en aangepast toen leek het wel goed te liggen vond ik maargoed je haalt er een zadelmaker bij omdat je denkt deskundige hulp te krijgen.
maar nu 3 weken later ligt het echt helemaal klem op het schoft en ik kan er amper een hand tussen/onder krijgen. :(
Mijn paard gaat opeens weer helemaal in de staak en mijn gevoel is er dus echt niet goed bij.

Hebben jullie dit eerder meegemaakt dat een zadel zover inzakt met nieuwe vulling en dat in een korte tijd. Ik heb nu een mail gestuurd om te vragen naar een passende oplossing.

Is dit gewoon "normaal" of klopt het gewoon echt niet.

Het is een heel verhaal geworden en ik hoop dat het wat duidelijk is :o

sorry als het hier verkeerd staat!

Rox87

Re: Zadel ligt 3 weken na controle helemaal verkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:05

Ik heb ook onlangs een nieuwe vulling in mijn zadel laten doen.
Over 6 weken komt ze (zadelpasser) het zadel nogmaals controleren en mocht er tussentijds iets mee zijn dan kan ik bellen.

Is dit bij jou niet dan? Zou wel netjes zijn, nieuwe vulling kan altijd gaan werken denk ik dan!?

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:06

Ik heb wel vaker gehoord dat een zadel kort na controle/aanpassen niet goed meer lag. Maar verder heb ik er zelf geen ervaring mee.

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:15

Bij mij is er gezegd dat ik het zelf maar in de gaten moest houden en waarschijnlijk over een half jaar weer wat bijgevuld moest worden wat mij dus inderdaad ook wel logisch leek maar niet na 3 weken al.
Ben ook niet van plan om binnen een maand weer heel wat geld neer te tellen :( Lijkt me niet de bedoeling van een controle.
Ik weet natuurlijk zelf wel een beetje hoe een zadel moet liggen maar je verwacht toch dat zo iemand dat net iets beter moet weten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:17

Heb je al contact met de zadelmaker opgenomen?

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:19

Ik heb al gemaild maar tot nu toe geen reactie gehad als ik dat van de week nog niet heb gaat er even een belletje heen!

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:20

Dat is niet in orde. Ik denk dat je zadelmaker een fout heeft gemaakt tijdens het aanmaken. Het is niet goed als je paard gaat staken, en je zelf al ziet/ merkt dat het zadel niet correct ligt. Ik zou contact opnemen met de zadelmaker. En alles kosteloos laten doen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:39

Ik kreeg altijd 20 rij uren als richtlijn mee. Nooit meegemaakt dat het dan zo slecht lag als jij beschrijft, maar een beetje afvullen was dan wel nodig.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:57

Een goede zadelmaker doet eerst een pasconsult op locatie, waarbij hij/ zij kan bepalen of je zadel goed past en of er evt. wat aan moet veranderen. Wanneer het zadel opnieuw gevuld moet worden, neemt de zadelmaker het zadel mee, doet er nieuwe vulling in en komt dan terug om opnieuw de pasvorm te bepalen, ook tijdens het rijden, en vult evt. hier en daar nog wat bij. Vervolgens ga je er 20 uur mee rijden en komt de zadelmaker terug om nogmaals te controleren of de pasvorm nog goed is. De zadelmaker komt dus in totaal 3 keer en bij velen zullen al deze keren bij de prijs van het opnieuw vullen inbegrepen zijn (service)

Het is heel normaal dat (wol)vulling gaat zakken. Vergelijk het met een nieuw bank, ook daar gaat de vulling naar verloop van tijd inzakken. Vele factoren zijn daarop van invloed, de ruiter, het paard, de duur van gebruik van het zadel. Als jij de afgelopen 3 weken elke dag 1 uur hebt gereden met je zadel, zit je dus al over de 20 rij uren heen. Het is heel normaal dat een vulling zakt. Elke zadelpasser/zadelmaker zal ook aangeven, dat wanneer je tussentijds klachten krijgt, je altijd moet bellen.

Voordat er met een wijzende vinger naar de zadelmaker wordt gewezen, zou ik eerst zijn bericht afwachten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:04

Ik snap nooit zo goed waarom mensen gaan mailen...Kortste klap is toch je zadelmaker bellen even telefonisch overleggen en dan snel een afspraak regelen?:

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 14:34

Ik mail altijd liever omdat ik stom gezegd bellen eng vind.
Die 20 uren heb ik nog lang niet gehad met het zadel misschien hooguit 5 uurtjes ivm val van een paard. Paard is daar in tegen wel gewoon in training gebleven longeren ed. Dus kan ook niet door erge verandering in spieren komen. Die 20 uren die jullie aangeven hebben ze bij mij niet gezegd ze zei over het algemeen duurt het een half jaar.
Het is ook zeker niet een wijsende vinger naar de zadelmaker heb er ook geen naam of iets dergelijks bijgezet om ze "zwart" te praten.
Volgende week komen ze langs dus ik ben benieuwd tot die tijd maar even niet rijden met dit zadel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:41

Ja, maar wat los je met mailen op? Laat dan iemand bellen die daar wat handiger in of of probeer het zelf met een lijstje. Hoop mensen vinden bellen vervelend, maar met direct contact los je dingen echt zoveel sneller op.

Ik zeg het alleen omdat je met heen en weer mailen straks echt een tijd verder bent en jij tot die tijd met een zadel rondloopt die je paard wellicht dus zelfs pijn doet (als hij dus klemt) tot die tijd ook maar niet gaan rijden. Wie weet leest je zadelmaker die mail 's avonds pas terwijl hij misschien zojuist nog bij je in de buurt was (bij wijze van ;-) )

overigens een zadel waar je bijna je hand niet onder kan doen is sowieso niet goed pas toch? Dat los je met vulling alleen niet op lijkt me?

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 15:11

Dat snap ik bellen is sneller zeggen ze dan maar heb gelukkig wel snel mail terug gehad. Volgens de zadelmaker lag mijn zadel verder wel goed en ik ga ervan uit dat ze dat beter weten dan dat ik dat weet.
Ik ga tot ze komt volgende week inderdaad ook niet op dit zadel rijden.
Ik kan evt. foto's maken voor meer meningen over de ligging van mijn zadel ?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:14

Toen mijn zadel ineens vrijwel op de schoft van mijn paard lag, bleek het kopijzer gebroken te zijn. De zadelmaker heeft dit toen nog kunnen repareren, kosten vielen me mee.

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 15:17

Hilli schreef:
Toen mijn zadel ineens vrijwel op de schoft van mijn paard lag, bleek het kopijzer gebroken te zijn. De zadelmaker heeft dit toen nog kunnen repareren, kosten vielen me mee.

Maar zoiets gebeurd toch niet zomaar uit zichzelf ofwel ? Lijkt me eerder door dat het zadel is gevallen ofzoiets ?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:29

Door de constructie (en de krachten die daarop komen), kan een kopijzer wel uit zichzelf breken: in mijn geval ging het om een las in het kopijzer die duidelijk het zwakste punt was. Dat maakt ook dat het te maken was en inmiddels zijn we 4 jaar en heel veel rijkilometers/-uren verder zonder problemen.

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 15:41

Oke! Nou nog even afwachten tot volgende week, zadel voelt verder nog wel stevig en stabiel aan bij het kopijzer maar wie weet is dat het probleem.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:47

Ik heb hetzelfde gehad, doordat het wol wat erin gedaan wordt toch gaat werken.. Zadelmaker is gelijk terug gekomen en heeft dit weer aangepast!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:07

je paard heeft misschien wel goede bespiering gekregen omdat her zadel ineens goed lag en nu dus weer uit het zadel gegroeid...

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 17:26

Tcm62 schreef:
je paard heeft misschien wel goede bespiering gekregen omdat her zadel ineens goed lag en nu dus weer uit het zadel gegroeid...

Zou kunnen inderdaad maar heb nog niet eens veel met dit zadel gereden in deze 3 weken ivm een val van een paard. Dus dan lijkt het me niet dat ze opeens sterk is veranderd in deze korte tijd.

Net werd 2x gebeld 1e keer door de zadelpasser van vorige controle weer woorden gehad met die vrouw. 2e keer dat ze aankomende donderdag al een plekje vrij hebben en dan komt gelukkig iemand anders van hun kijken diegene die ook geadviseerd heeft er nieuwe vulling in te doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:57

Zoals eerder geschreven is gaat een wolvulling inzakken. Zodat je na een tijdje opnieuw moet laten controleren.

Even afwachten dus wat je zadelmaker ervan zegt.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:33

TS Hoe is het afgelopen?
Wat zeiden ze toen ze geweest zijn en hebben ze het netjes opgelost?

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 12:27

Beetje een late reactie ik zie het nu pas dat er nog gereageerd was.
Maar er is een andere zadelmaker geweest wel van hetzelfde bedrijf ik wou die andere vrouw en niet bij hebben aan de telefoon namelijk ook weer woorden meegehad maar ze heeft mn zadel bijgevuld en zelfs nog weer anders aangepast ze had een totaal andere kijk op mijn zadel. Tot nu toe ligt het zadel nog steeds goed dus ben blij met deze oplossing ik hoefde verder niks te betalen dus dat vond ik wel echt heel erg netjes. Dan gelukkig toch wel een goede service met positieve ervaring.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:48

Zo zie je maar, gewoon bellen en je probleem voorleggen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:53

Als je zadel na opvullen zo kort daarna op de schoft ligt zou je dan sowieso geen smaller zadel kiezen?
Dit zadel is gewoon te breed voor je paard. Zelf al zou je hem maximaal opvullen lijkt me niet dat het zadel dan ineens vier cm omhoog komt.