Wel/geen barebackpad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XGabyvkeulen

Wel/geen barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 16:52

Hoi bokkers *\o/*

Ik ben aan kijken voor een barebackpad alleen ik wil natuurlijk niet meteen een van 300 euro.... Ik ben benieuwd wat jullie mening is over een barebackpad en welke het fijnste zijn. Ik rijd nu gewoon zonder zadel en neckrope dit is wel fijn maar ik heb gehoord dat zo een pad heel erg fijn is :)

Alvast bedankt <3

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:49

Als jij en je paard allebei er geen last van hebben, waarom dan een barebackpad? :+
Je kunt even kijken op bokt markt of marktplaats voor een 2e hands, en als het dan het je bevalt later een mooie, nieuwe kopen :)

XGabyvkeulen

Re: Wel/geen barebackpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:01

Jaa dat klopt inderdaad alleen heb gehoord dat het toch iets comfortabeler zit en betere grip hebt

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:46

Niemand meer ?

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:44

Je zou even kunnen googlen naar de toegevoegde waarde van een barebackpad. Want ik heb wel eens gelezen dat het voor de paardenrug beter is als jou billen op een pad zitten. In verband met de drukverdeling en filtering van het hobbelen.

Want je zitbeenknobbels prikken anders in de paardenrug en dat dan op den duur drup plekken veroorzaken.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:48

Barebackpad zit wel iets stabieler dan een blote rug ja. Ik rijd er weleens mee in de dressuurles, omdat ik dan een betere communicatie met mijn paard heb. De mijne heb ik van marktplaats gehaald, iets van 30-40 euro was ie, wel merkloos, maar zit verder prima.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:40

Jaa heb het al gegoogled alleen dan krijg je van die voordelen die bedrijven opnoemen en wil het eigenlijk van jullie weten :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:41

Voor mij is de enige reden de verdeling van de druk, en dat gebeurd alleen bij een betere pad. Heb zelf de Christ gekozen.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:53

Ik heb een Christ Iberica, dat is al bijna een boomloos zadeltje. Dit omdat ik er ook mee buiten rijd, en ik hier inlages in kan doen voor toch wat meer drukverdeling.

Voordelen:
- meer drukverdeling en demping
- geen natte broek van zweet in de zomer/broek vol met haren in het voorjaar
- geen ruggengraat tussen je billen (niet lekker voor jou, maar ook echt niet voor het paard!)
- zit wel wat steviger omdat het minder glad is, zeker bij zijwaartse uitwijkmaneuvres :P

Er zijn genoeg soorten barebackpads, die simpele van barefoot zijn ook fijn. Bij voorkeur eentje kiezen met wel een dubbele singelstoot (is iets veiliger) en als het een dunne is bij voorkeur ook niet een 'band' van de singel die over de schoft loopt. Er zijn ook van die zadelvormige pads waar de stoten onderaan het zweetblad stuk zitten, die trekken dan aan de hele pad en niet alleen aan de band over de schoft. (Nu hebben de pads van Christ ook gewoon zo'n band over de schoft, idealiter wil je een soort V of Y zodat de druk iets meer verdeeld is... Maarja, gewoon niet die singel helemaal aansoeren en dan komt het wel goed.)

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:05

En wat voor soort raden jullie mij dan aan :) ik wil niet gelijk veel geld uitgeven maar ik wil wel eentje waarbij je een goed beeld krijg van een barebackpad :)
Alvast super bedankt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:09

Zou gewoon met zoiets beginnen:
Afbeelding

Je hebt meer grip, sommige pony's zijn spekglad dus dan is het ene kant erop andere eraf :')
Ook hebben sommige paarden een wat meer voelbare ruggengraat en daarop zitten met je doos is niet fijn :P
Op zoiets zit ook een klein handvat voor als je je evenwicht verliest.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:10

Haha en is dat een merk of waar haal je die :). Zoals je denk ik al door hebt heb ik niet super veel verstand van dit soort dingen haha :). Het is echt niet dat ik er eentje neem voor me evenwicht of dat ze niet fijn zit hoor alleen als het beter voor haar rug is dan is het ook beter voor mij

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:13

Ik heb die van Barefoot. Heerlijk ding.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:13

Selina schreef:
Zou gewoon met zoiets beginnen:
[ Afbeelding ]

Je hebt meer grip, sommige pony's zijn spekglad dus dan is het ene kant erop andere eraf :')
Ook hebben sommige paarden een wat meer voelbare ruggengraat en daarop zitten met je doos is niet fijn :P
Op zoiets zit ook een klein handvat voor als je je evenwicht verliest.

Hoe zit het met de ruggegraat bij zon ding? Lijkt me erg veel druk op te komen eigenlijk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:15

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:24

Ik zou je keuze niet af laten hangen van wel of geen handvat, die heb ik echt in 3 jaar tijd nog nooit gebruikt. Die dingen zitten echt niet op een logische plek waar je iets wil vastpakken, ja als je je barebackpad met 1 hand wil dragen als je hem meeneemt :P Buiten hang ik vaak nog een touwtje om de hals, en bovendien heeft je paard een ingebouwd handvat: manen!

Wat betreft de ruggengraat: die traagschuim dingen zijn heel dik en fijn, plus, onze anatomie zorgt ervoor dat je niet midden op de ruggengraat van je paard zit. Een bil aan elke kant van de ruggengraat, en daarbij verdeel je ook een deel van je gewicht over je bovenbenen. Kijk maar eens naar de zweetafdruk na het rijden.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 12:31

Jaa daar viel me keuze ook niet op haha :). Ik heb er ook van 65 euro gezien zijn die dan minder goed of hoe moet ik dat zien. Is die druk verdeling minder goed?

nathalieD100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:27

Ik heb die van emiel voest als die van het plaatje.
superfijn ding en je schuift ook niet alle kanten op.
paardlief loopt er super onder.
door het traagschuim vormt hij ook mooi naar de rug van het paard heb altijd een mooie drukverdeling na het rijden met de barebackpad

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:05

Ik heb de barefoot Zoals de link hier boven. Die van emiel voest is een enorm fijn ding, maar ik rijd liever met de barefoot (kan die bbp van emiel voest altijd pakken, die heeft een kennis van mij)

Bij goedkopere varianten ga ik toch ernstig twijfelen aan de juistheid van druk verdeling.

Hier rijd ik met de barefoot ride on pad :)
Afbeelding

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:11

Misschien is een tweedehands een idee. Meestal betaal je toch wel de kwaliteit als je een duurdere koopt. Het is namelijk heel belangrijk dat de pad de druk goed verdeeld over de rug van je paard.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:24

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 16:28

Ik heb ook de barefoot ride on pad. Hij zit heerlijk!
Ik Had hier voor een goedkopere merkloos maar die was heel dun dus qua druk schiet je er niks mee op alleen dat je stabieler zit en een schone broek hebt.

Ik rijd met bareback pad voor de druk verdeling en dat we elkaar niet prikken en mijn paardje is rond en glad en die combi Is niet te doen :D bij komend voordeel je broek blijft schoon.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 17:47

Haha ik zag net elise had een dekje eronder vanwaar doe jij dat :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:50

XGabyvkeulen schreef:
Haha ik zag net elise had een dekje eronder vanwaar doe jij dat :)

Ik doe het zodat mijn pad niet vol met haar en zweet komt te zitten en voor de leuk.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:54

om het te proberen gebruik ik nu zelf een dikke pad met een bondje , maar denk dat ik die barefood aan ga schaffen