waarom die zadels zo ver naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

waarom die zadels zo ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 05:37

Zit me, na het zoveelste fototopic het volgende af te vragen;

Wat mij opvalt bij echt heel veel fototopics, is dat veel zadels echt enorm ver naar voren liggen. Sommigen zitten dan letterlijk óp de schoft van hun paard. Waarom is dat? Een paard kan dan 1) zijn schoft niet omhoog brengen 2) zijn schouders liggen niet vrij.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 05:49

Tja, vraag het aan hen. Ik denk dat ze er niet van bewust zijn want zo ver naar voren is niet goed. Ik zeg altijd voor je gevoel moet die te ver naar achter liggen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 05:52

ja snap ik, maar dan moet ik een hele hoop vragen stellen ;) het viel me gewoon ontzettend op. Zat me af te vragen, omdat ik het zoveel zie, of daar een gedachte achter zit.
Idd....ik leg mijn zadel ook altijd vrij ver naar achteren.

WildDreams

Re: waarom die zadels zo ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:05

Ik denk dat het komt door mijn topic? :o
Ik heb namelijk tot nu toe geen idee gehad dat hij verkeerd lag, ik heb hem altijd zo ver mogelijk naar achter geschoven zonder te veel kracht. Dus naar mijn idee lijkt het dan ook bij sommige paarden of ze te ver naar voren liggen.

Daarbij kunnen ze beter te ver naar voren liggen dan op de lendenen (achter de L22)
http://www.paarden-blaadjes.nl/harnache ... ijkant.gif

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 06:07

nee hoor WildDreams, het komt niet door 1 topic in het bijzonder...ik zie het gewoon heel vaak ;)

Ben het niet mee eens dat het zadel "beter" verder naar voren kan liggen dan te ver naar achteren. Op de schoft zitten lijkt me behoorlijk funest voor de rug. Een paard kan zijn rug gewoonweg niet omhoog brengen (loslaten), als je op de schoft zit. Je wilt namelijk dat die omhoog gaat, zodat het paard van achteren kan zakken.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:11

dems75 schreef:
nee hoor WildDreams, het komt niet door 1 topic in het bijzonder...ik zie het gewoon heel vaak ;)

Ben het niet mee eens dat het zadel "beter" verder naar voren kan liggen dan te ver naar achteren. Op de schoft zitten lijkt me behoorlijk funest voor de rug. Een paard kan zijn rug gewoonweg niet omhoog brengen (loslaten), als je op de schoft zit. Je wilt namelijk dat die omhoog gaat, zodat het paard van achteren kan zakken.

Daar heb je gelijk in, maar dan is er de keuze tussen niet vrije schoft, of zadel op het zwakste deel. Maar met een passend zadel heb je dit inderdaad niet, dan liggen ze wel te ver naar voren.
Vraag me dan wel af waar mensen met paarden met een korte rug eerder naar neigen!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 06:12

Idd....beter geen van beide opties, maar gewoon daar waar het zadel hoort ;)
Ik denk dat mensen met paarden met korte ruggen kiezen voor een korter zadel

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:20

Als het zadel een stukje op het 'zwakke' deel van de rug ligt is dat niet zo funest, wat pas funest is, is om daarom je zadel te ver naar voren te leggen.

Dan gaat ie namelijk bruggen en komt er JUIST druk op de lendenen. Een goed passend zadel mag best een stukje daar opliggen, met een ruiter die gewoon in het midden van zijn zadel zit.

maar goed, ik zie op bokt ook constant foto's van paarden met zadel in hun nek, of een ruiter die dan een kort-gerugd dier heeft, en te klein zadel erop legt, en dan met te dikke kont voor zadel het zadel achterover wipt (vaak OOK nog tever naar voren) en dan het arme dier zie je gewoon lijden vanaf de foto.

Dan beter een maat groter, wat verder naar achter, dan ligt 90% van 't gewicht teminst nog op het sterke deel.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:25

Mee eens....grotere bips wil je niet in een te klein zadel proppen...dan gaat de helft idd over de rand en dat lijkt me vele malen pijnlijker dan een ietwat groter zadel waarbij het gewicht idd netjes in het midden zit.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:29

Ik ben wel benieuwd na voorbeeld foto's
Of ik open net de juiste topics

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:30

Veel mensen vergeten de schouder na te voelen als ze opzadelen.
En bij sommige paarden is de schouderpartij ook erg breed, waardoor een zadel soms extreem ver naar achteren moet.
Dat kan soms raar voelen.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:35

Mijn pony heeft 'helaas' een korte rug. Op haar rug zou een 16 inch zadel het mooiste liggen, daar ga ik met mijn 17.5 inch zitvlak niet inpassen :+. Ik heb nu een 17.5 inch zadel met 17 inch kussens, dit leg ik altijd verder naar achter omdat ik er zeker van wil zijn dar haar schoft en schouders vrij zijn. Ik denk dat sommige mensen hier niet bewust van zijn, of met een soortgelijk probleem zitten als ik zelf. Heel vervelend, want meer dan ik nu doe kan ik helaas ook niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:36

Ik was ook altijd gewend om mijn zadel verder naar achteren te leggen, terwijl ik om me heen enkel mensen zie die het (erg) ver naar voren leggen. Ook hier in de topics zie ik het heel veel ja.
Vraag me ook af of die mensen er niet bij nadenken, of het onbewust gaat, of dat ze het gewoon niet weten.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:39

Ik legde mijn zadel ook altijd te ver naar voren, totdat mijn zadelmaker mij hier op wees. Door het te ver naar voren leggen heeft het dus ook de bespiering rondom de schoft belemmerd (echt van die kuilen heeft ze daar) :\ . Echt heel dom dus van mij... Nu voel ik steeds waar de "schouderknobbel" ligt en leg het zadel daar achter. Liever wat te ver naar achter dan zo ver naar voren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:40

Afbeelding

Hoe ligt dit dan? Z'n foto's kom ik hoofdzakelijk tegen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:46

Lisa__Beau schreef:
Mijn pony heeft 'helaas' een korte rug. Op haar rug zou een 16 inch zadel het mooiste liggen, daar ga ik met mijn 17.5 inch zitvlak niet inpassen :+. Ik heb nu een 17.5 inch zadel met 17 inch kussens, dit leg ik altijd verder naar achter omdat ik er zeker van wil zijn dar haar schoft en schouders vrij zijn. Ik denk dat sommige mensen hier niet bewust van zijn, of met een soortgelijk probleem zitten als ik zelf. Heel vervelend, want meer dan ik nu doe kan ik helaas ook niet.

dat vind ik erg oneerlijk tegenover de pony... Omdat jij perse op een "te kleine" pony wil moet hij maar lopen met een zadel op de nieren... sommige mensen passen nu eenmaal niet op alle pony's (geen belediging, ik heb zelf ook een 17.5 inch nodig). Maar het is niet eerlijk voor je pony dat hij omdat jij perse wilt rijden hij maar moet afzien...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:47

Zoe_97 schreef:
Lisa__Beau schreef:

dat vind ik erg oneerlijk tegenover de pony... Omdat jij perse op een "te kleine" pony wil moet hij maar lopen met een zadel op de nieren... sommige mensen passen nu eenmaal niet op alle pony's (geen belediging, ik heb zelf ook een 17.5 inch nodig). Maar het is niet eerlijk voor je pony dat hij omdat jij perse wilt rijden hij maar moet afzien...

Een paard ziet helemaal niet af hoor als het zadel langer is. Mits het maar ECHT goed past.

Dus dat is onzin. Of je moet echt een zadel tot over zijn heupen hebben, maar anders zijn alle western paarden mishandeld? De zit in die zadels ligt en wat verder naar achter meestal en zijn vaak toch 'grote maten' ivm de relatief korte ruggen vaak. En toch gebruiken ze hun lichaam super. Zoveel last hebben ze er dus blijkbaar niet van, mits een zadel goed ligt.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 25-06-15 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:48

Oh, herkenbaar! Bij ons op de club ligt bijna geen enkel zadel goed... :=

Een meisje zit zelfs zowat op de nek van haar pony..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 09:48

Gentlegiant, voor het mooie zou dat zadel nog echt wel een stuk naar achteren kunnen, je ziet ook duidelijk dat de schouderpartij niet vrij is. Het is geen kort paard dus er is echt nog genoeg ruimte om hem wat verder naar achteren te leggen.

Bovenstaande foto: (ik weet niet of we deze mogen bespreken?) maar idd...te ver naar voren. Lijkt ook wel veel te klein?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:49

Gentlegiant, daar kun je niks van afleiden aan zo'n foto. Het enige wat ik me afvraag is in welke gang dit paard zit (gezien de tact)...

Ik legde mijn zadel ook altijd te ver naar voren totdat mijn zadelmaker me hierop wees. Ik denk dus bij veel mensen onwetendheid. Bij maneges heb ik het dus ook altijd verkeerd geleerd vroeger.

Edit: Gentlegiant je hebt de foto gewijzigd...

Ik zie ook veel de denkfout dat een langer paard ook automatisch meer ruimte heeft voor het zadel maar dat is dus absoluut niet vanzelfsprekend.
Laatst bijgewerkt door L_isanne op 25-06-15 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:49

Toydoll schreef:
Zoe_97 schreef:

Een paard ziet helemaal niet af hoor als het zadel langer is. Mits het maar ECHT goed past.

dus echt wel... na de zoveelste (ben getal even vergeten) doet het een pony echt wel pijn en ligt het zadel op de nieren

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:50

Vroeger had ik geleerd met zadelen. Zadel iets op de hals en naar achteren schuiven tot je wat weerstand had.
Na een stop van dik 20 jaar ging ik dus ook gewoon op deze manier zadelen en kreeg dus commentaar dat het zadel de schouder belemmerde en dus naar achteren moest.
Heb nu eigen paard en leg het zadel voor mijn gevoel ver naar achteren dan ligt het goed.
Heb trouwens met een zadelpas sessie mooi verschil kunnen voelen.
Bepaalde types zadels die de schouder belemmerde en goed liggende.
Bij de zadels die de schouder belemmerde liep mijn paard veel korter dan met een vrij schouder.

keona

Het zadel ook met het singelpunt van je paard te maken hebben.bij mijn volbloed is dit veel verder naar voren dan bij mijn lusitano. Maar bv mijn vriendin had eerst een kwpn singelpunt ook verder naar voren,en nu bij die lusitano wilt ze het zadel ook naar voren leggen terwijl dit niet goed is. Denk dat veel mensen het op 1 manier doen die ze leren en dan bij volgende paard het weer zo doen.maar je moet naar je paard kijken en anders de ophanging veranderen als je zadel naar voor getrokken word omdat het singelpunt naar voren is.

Anoniem

Velen zullen dit zadel weer teveel naar achteren vinden liggen, terwijl deze juist goed ligt.
Afbeelding

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:51

Ik legde ook vaak zadel te ver naar voren, ook onwetendheid en met mij denk ik vele anderen