Zoals ik in mijn andere topic al had vermeld ben ik opzoek naar een boomzadel voor mijn Tinker. Vandaag is iemand van Eurohorse langskomen om mijn tinker op te meten. Hij had een zadel liggen wat goed paste, lag echt fijn op hem. Eventjes mee gereden en ik merkte dat hij in draf al anders liep. Leek ruimer te bewegen dus dat vond ik positief.
Ik wil een galop inzetten en meneer begint te bokken. Hij was wat fris dus ik dacht dat het daaraan lag. Ik wil de 2de keer galop inzetten en weer hetzelfde, nog heviger dit keer. Afgestapt en gekeken of het ergens knelde of verkeerd zat maar alles zat gewoon goed. Geen idee waar het aan lag. Eventjes gewoon 5 min gedraafd en toen de andere kant nog een keer geprobeerd maar weer hetzelfde. Dus terug afgestapt en aan de longe laten lopen. Ook aan de longe deed hij gekke sprongen maken. Hierna het zadel terug eraf gepakt en zo laten galopperen. Toen galoppeerde hij beter en vlotter. De man van Eurohorse bevestigde dat het zadel goed lag en nergens knelde dus we weten niet wat de reactie veroorzaakt.
Nu is het wel zo dat mijn paard de afgelopen 3 - 4 jaar met een boomloos zadel is gereden. Hij gaf aan dat het er misschien aan kon liggen dat hij geen boomzadel meer gewend is en dit gewoon vreemd op zijn rug ligt. Hij reageerde ook echt als een paard wat voor het eerst een zadel ophad ( in galop dan).
Daarbij komt ook wel dat hij vrij fris was vandaag ( normaal is hij vrij braaf en sloom, behalve vandaag dus
).Ik ga even het boomzadel van een vriendin lenen om te kijken of hij daar ook zo mee gaat bokken. Want als dat zo is weet ik zeker dat het gewoon aan het feit van de boom ligt. Loopt hij met dit zadel wel goed dan komt hij terug en dan kijken we waar het verschil zit in de boom. Met de hoop dat we een oplossing vinden, wil toch graag een fijn, geschikt en vooral passend zadel voor mijn paard.
Mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft of dit al eens eerder meegemaakt? Kan een paard zo reageren op wisseling van zadel?
Gr hanne
) 
hij maakt wel vaker vreugde bokjes. Dacht ineerste instantie ook dat het van het fris zijn komt. Maar de 2de keer bokte hij heviger en hij bleef echt bezig. En dat is echt niet normaal voor zijn doen. Maar anderzijds is het echt geen kleinzierig paard dus kan niet geloven dat het zadel hem pijn deed. Kan ook niet want het lag echt goed op hem. Het leek bij de 2de keer aangalopperen echt of ik hem net Zadelmak aan het maken was

Maakt niet wat voor een zadel het is, het is stijf en dat wil meneer niet. Ik rij alleen boomloos met hem. Zonder stijve pad, want ook dat blieft meneer niet. Het is een vreemde
Na even nadenken en ff rekensommetjes maken besloten om het zadel te kopen. Een hele rib uit mijn lijf maar ik hoop er nog heel wat jaartjes plezier aan te hebben. Ben super tevreden met hun service, zeker aan te raden!