welk harnachement is het beste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

welk harnachement is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 17:56

Hoi,
Voor de nerveuze merrie (Spaans en arabisch bloed en onhandelbaar tijdens hengstigheid) zoek ik een gepast harnachement.

Ik heb gemerkt dat rijden met bit haar nog nerveuzer maakt (DA wil ook pas in najaar haar tanden doen omdat ze nu al 2x door de verdoving gebroken is door haar extra nerveus gedrag met hengstigheid en zichzelf zo steeds verwondde in de mond), is bitloos dan een optie?
Iemand had me ook gezegd om een Mexicaanse neusriem te kopen omdat dit sterker inwerkt.

Ik rijd nu met een gewoon neusriem en enkel gebroken bit. Het dubbel gebroken bit heb ik ook al getest maar toen kreeg ik haar helemaal niet meer onder controle.

Ik weet het even niet. Hulp is welkom.
niet in de vorm van instructie aan huis. Ik heb al 2 personen die mij hulp kunnen bieden.

Art_Ificious

Re: welk harnachement is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:23

En een martingaal omdat ze haar hoofd steeds erg hoog houd?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:30

Misschien heeft ze gewoon last van haar mond? Beetje gemeen om er dan een hulpteugel aan te hangen.

Eerst fatsoenlijk bitloos hoofdstel proberen dan wachten op de tandarts dan verder kijken.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:40

Puur brons tegen de hengstigheid
En ik zou voor een ander bit gaan kijken. Ik ga kijken voor je!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:44

Bitloos hoofdstel dacht ik idd meteen aan. Morgen is mijn horseshop toevallig open ivm opendeurdagen.
Maar welke soort dan?

Iets voor de hengstigheid was ik ook van plan. Maar moet zoiets dagelijks gegeven worden?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-06-15 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:45

Dus, je merrie heeft problemen met haar hormonen en heeft wondjes in haar mond door het door de verdoving breken bij de tandarts? En daarbij laat ze ook nog eens met alles zien dat ze last heeft van haar mond (kan dus ook door de wondjes komen die ze van de tandarts had gekregen, en de tanden zijn dus ook niet bijgewerkt toen). Ik zou in ieder geval tot het najaar gewoon bitloos gaan rijden, geen malle dingen zoals heftigere neusriemen of martingalen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:47

Bitloos wou ik sowieso proberen. Wil later mijn ruin ook bitloos opleren. Lijkt me sowieso vriendelijker.

Daarnaast weet ik ook niets van haar verleden af. Hoe ze bereden is wel (jumpings) maar niet met welk bit of optoming.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:47

vooruit rijden, ook als ze te vlug lijkt...

bij mij heeft het enorm geholpen om twee weken lang met compleet lange teugel te rijden, zodat hij niets had om tegen in protest te gaan.. eerst 40 minuten bijna oncontroleerbaar tempo gehad, want reageerde totaal niet op mijn zit om terug te komen. wel na 20 minuten al keurig te besturen, alleen wel op zeer hoge snelheid.. tot hij moe begon te raken en toen het been er goed aan, hij wilde rennen, dan zal hij rennen..

dag erna was hij al een stuk rustiger vanaf het begin.. en na twee weekjes liep hij relatief rustig onder het zadel.. we zijn bezig hem op te pakken van daar uit.. heb het hier over een paardje dat redelijk hoog gelopen heeft en ook weet wat ver verlangd wordt.

ik zou juist niet kiezen voor middelen die sterker inwerken, maar haar gewoon niets geven om tegen te vechten.. dus vecht ze tegen de hand, dan gewoon een poos met lange teugels rondrijden.. ze kan echt nergens heen als ze in een bak loopt, dus maakt het niet uit dat ze even tijdelijk niet goed te controleren is.. laat haar maar lopen.

dat hoofd moet ze zelf gaan laten zakken, voorkomen dat ze het hoofd niet omhoog gooit heeft geen enkele meerwaarde voor je. want wat voor controle wil je precies.. martingaal zou ik alleen omdoen op buitenrit om in geval van nood niet compleet stuurloos te raken.. verder niet.. in de bak geeft het niet als je de controle even niet hebt.

ze moet zich durven te onderwerpen, af dwingen door de situatie te domineren werkt op de lange duur alleen maar averechts

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:50

Tja dat kan maar in haar galop verlies ik mijn balans als ze een bocht maakt. Zij galopeert niet normaal vind ik. Ze gebruikt haar achterbenen heel vreemd.
Zo ben ik laatst tegen een weidepaal gebotst en 2 min blijven liggen van de pijn en daarna trilde ik nog van de schock.

Galexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:02

Ik zou dan eerst wachten tot ze goed is onderzocht door de dierenarts. Als ze problemen heeft met haar tanden en haar achterbenen niet goed zijn zou ik er niet op gaan rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 22:08

Zal morgen filmen in haar galop. Weliswaar zonder ruiter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 22:19

Kan het wel proberen uit te leggen.
Als ze snel draaft of galoppeert lijkt ze meer door haar achterhand te zakken, alsof ze hurkt. Hierdoor lijkt het of ze haar beide achterbenen tegelijk afduwt en onder plaatst bij de galop. Het lijkt meer alsof ze in volle galop wil gaan maar zich toch inhoudt omdat de "piste" niet heel ruim is. Ook aan de longe heeft dat dit beeld.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:34

Heb je der al volledig laten checken ? Evt ook door osteo... Klinkt alsof iets niet bepaald goed zit in die rug/achterhans

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 22:43

Ze is wel overbouwd en heeft een weke rug.

Probleem is ook dat het niet mijn paard is en de eigenaar heeft haar overgenomen van iemand uit Nederland die onteigend werd van de wei.
Ik kan alleen voorstellen om haar te laten nakijken maar of de eigenaar daar werkelijk naar luisterd is een ander verhaal.

Voor zij die mijn andere topics kennen:
Het gaat hier niet om mijn kennissen maar om een vriend van hen.
Mijn kennissen en ik hebben hem wel overtuigd om de tanden te laten doen. Heb hem zelf laten zien hoe de punten van laatste snijtanden eruit zagen.

Het gaat om deze merrie
Ze heeft blijkbaar ook een graasbeen. Dat been houd ze namelijk altijd zo bij het grazen.
Afbeelding
En 1 van haar nerveuze tikjes
Dat voorbeen in de lucht houden

Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 05:29

Ik zou haar eerst op een hormoon stabiliserende kuur zetten ( uiteraard in overleg met je veearts) regumate bijvoorbeeld.
Een paard wat onhandelbaar is tijdens de hengstigheid is in mijn ogen niet gelukkig en moet je zeker niet dwingen om zich te gedragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 06:56

Een paard wat altijd rechtsvoor ontlast met grazen (ze staat dus nooit op het rechtervoorbeen met grazen?) heeft echt ergens last van. De houding zoals op de foto neemt een paard normaal gesproken maar kort aan en daarna steunt het dier op rechtsvoor en heeft linksvoor meer naar voren. Je schrijft dat het dier altijd zo staat, dan is er rechtsvoor wat mis. Tuurlijk kan het paard een graasvoet hebben, maar op de foto is het een ontlastende houding. Die mag nooit altijd aanwezig zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 08:57

Niet altijd maar wel vaak.
Ze mankt tevens Niet als ze loopt. Mijn vriendin die meer kennis heeft van paarden denkt dat ze ergens wel een spier/pees heeft die te kort is en dat ze daarom vaak zo graasd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:40

Het is al een wat ouder dier toch?
Ze laat echt aan alles merken dat ze niet lekker in haar vel zit (ben ontlasten, slecht lopen, last van de mond, last van hormonen), stop dan gewoon met rijden. Laat haar onderzoeken en laat haar verder lekker met rust op dit moment.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 10:57

Zo oud is ze niet als je weet dat een paard 35/40 kan worden.
Zij is 13

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:07

Ik zou idd de tandarts goed na laten kijken voor je er een (ander) bit in doet of hulpteugels gaat proberen
Verder: ik rijd al 6 jaar bitloos en ben erg tevreden. Mijn (soms best hete) andalusier kruizing reageert er erg goed op. De fries die ik hiervoor had was altijd stang gewend en erg 'hard' op de hand. Zo erg dat ik op een gegeven moment met dressuurstang moest rijden om controle te houden. Toen ben ik overgestapt op bitloos. Van de een op de andere dag minder problemen, rustiger en zacht op de hand.

Ik vind het echt tof om te lezen dat je bitloos wilt gaan proberen en de oplossing ook zoekt in die hoek. Wellicht is een osteopaat of paardenfysio ook geen slecht idee ivm de overbouwing? Om rugproblemen uit te sluiten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:15

Ik zou het paard eigenlijk gewoon niet rijden.
Zoals ik het zie komen er eerst heel wat kosten en zorgen bij kijken voordat ze überhaupt rij klaar is, als er al niet een lagduriger probleem is.
Daar moet je maar net zin in hebben met een paard dat niet van jou is en een ongeinteresseerde eigenaar heeft.

Die ontlastingshouding met grazen is zeker geen normale houding, in combinatie met gestressed en met rijden niet linksom willen dan gaan bij mij de alarmbellen wel af en zie ik de denkbeeldige rekeningen van de DA al binnenstromen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 11:26

Dat niet linksom willen doet ze nu wel hoor. Op beide kanten loopt ze nu vlot aan de longe.

Ik was sowieso al geen voorstander van een paard overnemen zonder eerst een testrit te doen of medische keuring. Want beide zijn niet gebeurt bij deze merrie. Ze moest dringend weg ivm onteigening van de wei.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 21-06-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:26

Ook met ruiter? Want daar ging het mis toch?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 11:29

Sizzle schreef:
Ook met ruiter? Want daar ging het mis toch?

Ja en nee, aan de longe zonder ruiter ging het ook al mis.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:22

MaricoGraphy schreef:
Zo oud is ze niet als je weet dat een paard 35/40 kan worden.
Zij is 13

Ah ik dacht dat ze al ouder was, mijn fout.

Alsnog is het paard duidelijk niet gezond en lekker in haar vel.
Niet rijden en onderzoeken waar het vandaan komt. Geen oplossingen verzinnen voor iets waarvan je niet weet wat de klachten zijn.