Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
hoogendroog schreef:Ik heb een KN Allegro. Weliswaar een medium boom, maar al onze paarden "passen" eronder! KN heeft een mooi breed tussenkanaal (ik had er 25 jaar geleden al een en die was al mooi breed) en de pasvorm is gewoonweg super. Niks geen problemen met de pasvorm. Paarden lopen er ontspannen onder. Ik heb vroeger een Allegro gehad met een brede boom voor een KWPN-er met een flink brede schouder, zadel lag gewoon goed.
Jasmijn schreef:Waar je ook goed op moet letten bij een Andalusiër is de ruglengte.
Ik had voor mijn vorige paard een Euroriding Luxor, maar die was voor mijn PRE veel te lang.
Ik kan me voorstellen dat je daar met KN en dergelijke ook erg voor op moet passen.
Nou heeft natuurlijk niet elk barok paard zo'n korte rug, dat weet ik wel.
Joolien schreef:Begrijp dat bij KN de boom wel breeder worden gemaakt, maar de rest van het zadel small blijft, dus daar heb je weinig aan.
Ik zou eens kijken voor Torrowgood, dat zijn echt superfijne zadels met geode pasvorm. Kosten nieuw nog geen 900 euro.
R12312 schreef:Joolien schreef:Begrijp dat bij KN de boom wel breeder worden gemaakt, maar de rest van het zadel small blijft, dus daar heb je weinig aan.
Ik zou eens kijken voor Torrowgood, dat zijn echt superfijne zadels met geode pasvorm. Kosten nieuw nog geen 900 euro.
Je vergelijkt nu wel een lelijke eend met een Volvo. KN is van heel ander nivo dan thorrowgood, die laatste zit echt voor geen meter en is kwalitatief veel minder.
hoogendroog schreef:Peelie: vergeet niet dat hoe dieper de zit van het zadel, des te meer welving je in de boom hebt. Lijkt me logisch. De Symphonie is een redelijk ondiep zadel en zal dus daarom op heel veel paarden passen. Wij hebben hier paarden met rechte en gewelfde ruggen en ze lopen stuk voor stuk fijn onder de KN zadels. Als een zadel niet goed ligt, loopt het paard ook niet fijn.
Inoterry schreef:Niet geheel een antwoord op je vraag, maar het ene type fryso is het andere niet. Ik heb zelf een fryso en met testrijden heb ik eerst op, of eigenlijk meer in, een zadel gezeten wat ik gewoon dramatisch waardeloos vond aanvoelen. Het zadel wat ik nu op heb, stapte ik op en vond ik meteen heerlijk zitten. Een ander type fryso zou dus misschien ook een optie kunnen zijn, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf of je nieuw of tweedehands zoekt en in welk budget.