KN zadels geschikt voor 'bredere' paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

KN zadels geschikt voor 'bredere' paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 13:23

Ik moet een ander zadel en ik ben wat aan het oriënteren.

Ik heb een Fryso geprobeerd, deze lag goed, maar echter kon ik hier niet prettig in zitten. Mijn oog is gevallen op een KN Allegro en Tango.

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is met deze zadels op bredere paarden. Ik heb zelf een Andalusier. Hebben deze zadels genoeg bewegingsvrijheid en vrijheid bij de ruggengraat?

Mijn oog is ook gevallen op

- anatomica
- euroriding titan of luxor

Alleen vraag ik mij af of ik dit wel prettige zadels. Dit zal ik dus eens uit moeten proberen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:39

Niet geheel een antwoord op je vraag, maar het ene type fryso is het andere niet. Ik heb zelf een fryso en met testrijden heb ik eerst op, of eigenlijk meer in, een zadel gezeten wat ik gewoon dramatisch waardeloos vond aanvoelen. Het zadel wat ik nu op heb, stapte ik op en vond ik meteen heerlijk zitten. Een ander type fryso zou dus misschien ook een optie kunnen zijn, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf of je nieuw of tweedehands zoekt en in welk budget :) .

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:49

op een stal waar ik werkte werden voor de bredere (sport)paarden een KN gebruikt en voor de andere een ainsley of een prestige, dus in mijn optiek zal dit toch goed moeten kunnen liggen maar zo als inoterry al zei het een zadel is het andere niet

(goed voorbeeld) een kennis van mij had een Andalusiër hengst en reed deze met een bates zadel dit paard was heel goed bespierd en flink gebouwd, mijn eigen paard daar in tegen is maar heel fijn en iel deze rij ook met een bates zadel.

hopelijk vind je nog snel een passend goed zadel ;)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:04

Toen ik mijn fjord nog had reed ik die ook met een kn zadel (kn symphonie uit mn hoofd). Hij is ook erg breed en dit zadel lag erg fijn.

hoogendroog

Re: KN zadels geschikt voor 'bredere' paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:08

Ik heb een KN Allegro. Weliswaar een medium boom, maar al onze paarden "passen" eronder! KN heeft een mooi breed tussenkanaal (ik had er 25 jaar geleden al een en die was al mooi breed) en de pasvorm is gewoonweg super. Niks geen problemen met de pasvorm. Paarden lopen er ontspannen onder. Ik heb vroeger een Allegro gehad met een brede boom voor een KWPN-er met een flink brede schouder, zadel lag gewoon goed.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 16:20

hoogendroog schreef:
Ik heb een KN Allegro. Weliswaar een medium boom, maar al onze paarden "passen" eronder! KN heeft een mooi breed tussenkanaal (ik had er 25 jaar geleden al een en die was al mooi breed) en de pasvorm is gewoonweg super. Niks geen problemen met de pasvorm. Paarden lopen er ontspannen onder. Ik heb vroeger een Allegro gehad met een brede boom voor een KWPN-er met een flink brede schouder, zadel lag gewoon goed.

Bedankt, hier was ik erg benieuwd naar!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:24

wij rijden onze Geldersen op Zaldi dressuurzadels, die worden ook veel voor Pre's, andalusiërs e.d. gebruikt.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:37

Euroriding luxor is een super zadel! Ik zweer der bij! Heb hem op mijn redelijk brede quarab liggen en echt. Ik zou hem nooit meer weg willen doen! Verder kan ik je met dressuur zadel niet heel veel verder helpen.

Edit: ik heb de luxor ook op de cartujano hengst van een kennis liggen en die ligt gewoon perfect, lekker ruim en niet te lang

Wel zou ik een naar het merk Ainsley kijken, die hebben ook mega fijn zadels!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:41

Waar je ook goed op moet letten bij een Andalusiër is de ruglengte.
Ik had voor mijn vorige paard een Euroriding Luxor, maar die was voor mijn PRE veel te lang.
Ik kan me voorstellen dat je daar met KN en dergelijke ook erg voor op moet passen.

Nou heeft natuurlijk niet elk barok paard zo'n korte rug, dat weet ik wel.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:44

Jasmijn schreef:
Waar je ook goed op moet letten bij een Andalusiër is de ruglengte.
Ik had voor mijn vorige paard een Euroriding Luxor, maar die was voor mijn PRE veel te lang.
Ik kan me voorstellen dat je daar met KN en dergelijke ook erg voor op moet passen.

Nou heeft natuurlijk niet elk barok paard zo'n korte rug, dat weet ik wel.

Hier sluit ik me volledig bij aan, daarom zette ik erbij 'niet te lang'

Veel spaanse hebben maar een klein kort rugje maar wel breed. Zeker op letten :D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:46

KN heeft de kussens in mijn ogen keurig netjes onder de zitting zitten en is daardoor geen lang zadel. Ik heb hier ook een Euroriding Luxor springzadel en daar zijn de kussens een stuk langer, ergo het zadel is langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:47

Wij hebben een KN zadel voor deze smurf. :j
Een zeer brede Norikerkruising.

Afbeelding

Het type weet ik zo niet, zal eens zoeken.
Edit; Oja, het was een Symphonie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-15 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:47

Begrijp dat bij KN de boom wel breeder worden gemaakt, maar de rest van het zadel small blijft, dus daar heb je weinig aan.
Ik zou eens kijken voor Torrowgood, dat zijn echt superfijne zadels met geode pasvorm. Kosten nieuw nog geen 900 euro.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:54

Joolien schreef:
Begrijp dat bij KN de boom wel breeder worden gemaakt, maar de rest van het zadel small blijft, dus daar heb je weinig aan.
Ik zou eens kijken voor Torrowgood, dat zijn echt superfijne zadels met geode pasvorm. Kosten nieuw nog geen 900 euro.

Je vergelijkt nu wel een lelijke eend met een Volvo. KN is van heel ander nivo dan thorrowgood, die laatste zit echt voor geen meter en is kwalitatief veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:59

R12312 schreef:
Joolien schreef:

Je vergelijkt nu wel een lelijke eend met een Volvo. KN is van heel ander nivo dan thorrowgood, die laatste zit echt voor geen meter en is kwalitatief veel minder.

Dan hebben jij en ik een andere mening. Ik heb verschillende paarden met tg gereden en ik vind het een erg fijn zadel!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:59

Ik heb zelf een Euroriding Titan en 'past' op meerdere paarden.
KN zadels 'passen' ook op een hoop paarden wij reden er vroeger veel jonge paarden mee.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:00

Heb naar volle tevredenheid een KN Allegretto voor m'n brede oldenburger met korte rug.
Hiervoor bij andere paarden altijd KN Symphonie gehad, lagen ook super en met veel ruimte voor de ruggengraat.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:06

Ik rij mijn oude fjord met een KN. Overgenomen van mijn zusje die hem op naar fjord had liggen. Beide fjorden zijn nog van het klassiekere type dus breed.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:15

Waar je met KN rekening mee moet houden is dat de boom van KN zadels behoorlijk gewelft zijn en vooral geschikt voor paarden met een hoge schoft en holle rug. Als jou paard een rechte rug heeft gaat het nooit passen, of de breete van het zadel nou goed is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:16

Dat is wel apart, want onze [naam] heeft amper schoft en de KN is het enige zadel dat niet schuift.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:35

Dat zegt niks over dat de boomwelfing past de ja of de nee. Kussen kunnen een hoop maskeren.

Nash had een wat holle rug een jaar geleden. Toen een KN ouverture victoria gekocht. Lag perfect. Echter na wat maanden trainen en heel wat verandering in zijn lijf paste het niet meer. De kussen werend constand scheef. Uiteindelijk de kale boom gepast (de kussens waren er onderuit om te vullen) en dat ging alle kanten op en sloot helemaal niet aan. Dat was met de kussens er onder helemaal niet zichtbaar, met de kussens leek het goed te passen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:14

Peelie: vergeet niet dat hoe dieper de zit van het zadel, des te meer welving je in de boom hebt. Lijkt me logisch. De Symphonie is een redelijk ondiep zadel en zal dus daarom op heel veel paarden passen. Wij hebben hier paarden met rechte en gewelfde ruggen en ze lopen stuk voor stuk fijn onder de KN zadels. Als een zadel niet goed ligt, loopt het paard ook niet fijn.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:35

Ik had op mijn brede korte fjord een Cavaletti La Doma close-contact liggen. Worden ook vaak op barokke rassen aangemeten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:39

hoogendroog schreef:
Peelie: vergeet niet dat hoe dieper de zit van het zadel, des te meer welving je in de boom hebt. Lijkt me logisch. De Symphonie is een redelijk ondiep zadel en zal dus daarom op heel veel paarden passen. Wij hebben hier paarden met rechte en gewelfde ruggen en ze lopen stuk voor stuk fijn onder de KN zadels. Als een zadel niet goed ligt, loopt het paard ook niet fijn.

Dat lijkt mij ook niet meer dan logisch. Echter is de zitting van de ouverture victoria niet dieper dan ander KN zadels.

Het is gewoon iets om rekening mee te houden dat de bomen van KN zadels behoorlijk gewelft zijn en niet geschikt is voor ieder paard.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:56

Inoterry schreef:
Niet geheel een antwoord op je vraag, maar het ene type fryso is het andere niet. Ik heb zelf een fryso en met testrijden heb ik eerst op, of eigenlijk meer in, een zadel gezeten wat ik gewoon dramatisch waardeloos vond aanvoelen. Het zadel wat ik nu op heb, stapte ik op en vond ik meteen heerlijk zitten. Een ander type fryso zou dus misschien ook een optie kunnen zijn, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf of je nieuw of tweedehands zoekt en in welk budget :) .

gelijkaardige mening over de fryso