Paard loopt anders op nieuw bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsje27

Paard loopt anders op nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:22

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over bitten.

Zondag ben ik trotse eigenaar geworden van mijn eerste paardje :j

Nu rij ik sinds dinsdag met een nieuw harry's horse bit. Mijn vorige bit was versleten. Ik had een bustrens 12,5cm.

Nu loopt mijn paard heel anders op dit bit terwijl ik bijna het zelfde is.

Ze loopt nu veel meer met het hoofd in de lucht, valt door het binnen been en wil weinig stelling en buiging hebben.
Het enige verschil tussen de biten zijn dat het nieuwe bit een Gold Brass mondstuk heeft ( het vorige bit had dat niet) Het merk is Harry's Horse.

Hierbij een foto van het bit zoals op de website en een foto van woensdag waar duidelijk te zien is dat het paard wel een wit mondje krijgt van het nieuwe bit.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe lang moet een paard wennen aan het bit?
En is dit normaal of moet ik toch kijken naar een ander bit?

Nu zegt iemand op de stal dat ik niet van die goedkope bitten moet kopen omdat het toch rotzooi is.. En dat ik bitten van duitse merken moet kopen. Zit daar een kern van waarheid in?

Alvast bedankt! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:25

Moet het paard wennen of jij?
Zo'n verschil lijkt me eerder aan de ruiter te liggen dan aan het bit.
Maar dier is ook juist verhuisd. Dat zal ook mee spelen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-06-15 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:25

Je hebt haar net... hoe weet je nou dat dit verschil alleen maar aan het bit ligt en niet aan iets anders?
Hoe vaak heb je op haar gereden? Zou gewoon met je instructrice overleggen, het kan natuurlijk wel aan het bit liggen... maar jullie moeten ook nog aan elkaar wennen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:26

t is onzin dat goedkope bitten rotzooi is, ik heb ook een bitje van 20 euro...
Gewoon les nemen en eventueel weer een bitje kopen zonder gold mondstuk

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:32

Evelijn schreef:
Je hebt haar net... hoe weet je nou dat dit verschil alleen maar aan het bit ligt en niet aan iets anders?
Hoe vaak heb je op haar gereden? Zou gewoon met je instructrice overleggen, het kan natuurlijk wel aan het bit liggen... maar jullie moeten ook nog aan elkaar wennen.

Het paardje ken ik al bijna een jaar en sinds november rij ik haar sowieso 3x in de week..

Ik heb nu 3x met dat nieuwe bit gereden.
Gister in de les en 2x zelfstandig.

Mijn instructrice vond het wel een prima bit en had er verder geen commentaar op..

linsje27

Re: Paard loopt anders op nieuw bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:33

Hoe lang zou een paard moeten wennen aan een bit?
Een paar dagen of weken?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:34

linsje27 schreef:
Hoe lang zou een paard moeten wennen aan een bit?
Een paar dagen of weken?

Als hij zo heftig reageert zou ik persoonlijk een duurder nieuw(tweedehands) bit kopen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:38

Een bit is net als nieuwe schoenen, je moet er aan wennen! Dus kan wel degelijk door je bit komen, mijne moet je ook niet zomaar iets inhangen. Zou het 2 weken de tijd geven. Zelf ben ik geen fan van die goedkope bitten, merk echt heel veel verschil met bijvoorbeeld een Sprenger.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:44

DatBenIkNou schreef:
Een bit is net als nieuwe schoenen, je moet er aan wennen! Dus kan wel degelijk door je bit komen, mijne moet je ook niet zomaar iets inhangen. Zou het 2 weken de tijd geven. Zelf ben ik geen fan van die goedkope bitten, merk echt heel veel verschil met bijvoorbeeld een Sprenger.

Bedankt voor je reactie. Mijn instructrice zei dat een goedkoper bit net zo goed kon, dus vandaag dat ik dit bit gekocht heb.

Ik denk dat ik het even afwacht met hoe het gaat en het de tijd geef.
Mocht het nog niks worden, wat zou je dan adviseren? De zelfde soort maar dan sprenger of ander model?

Ze is ook nog maar 2 jaar onder het zadel.. Terwijl ze 9 jaar is nu.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:46

Het kan zijn dat het ene materiaal prettiger voelt/smaakt voor een paard.
Kun je niet eens een bit van iemand anders lenen, om te kijken of dat invloed heeft?

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:48

senna21 schreef:
Kun je niet eens een bit van iemand anders lenen, om te kijken of dat invloed heeft?

Ik ben als enige op stal die een paard heeft :\
Maar ik kan inderdaad wel even kijken! Misschien heeft er iemand een ander bit liggen met 12,5 cm

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:17

Is het bit ook echt precies even dik? Voor een paard kan een mm verschil in dikte al verschil geven. En is de vorm van het tussenstukje ook exact hetzelfde? Ook daarbij kan een kleine verandering al een groot verschil geven. Een paardenmond is mega gevoelig, dus ook kleine dingen die anders zijn kunnen verschil maken.

Ook geeft een ander materiaal een andere smaak en zoals ik heb begrepen kan het ook een ander gevoel in de mond geven (doordat het andere materiaal bijvoorbeeld ervoor zorgt dat het paard meer speeksel aanmaakt). Dat geeft dus ook zeker wel verschil.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:24

Het gewicht van het bit wil ook nog wel eens een oorzaak zijn ;-)

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 10:35

Angela schreef:
Is het bit ook echt precies even dik? Voor een paard kan een mm verschil in dikte al verschil geven. En is de vorm van het tussenstukje ook exact hetzelfde? Ook daarbij kan een kleine verandering al een groot verschil geven. Een paardenmond is mega gevoelig, dus ook kleine dingen die anders zijn kunnen verschil maken.

Ook geeft een ander materiaal een andere smaak en zoals ik heb begrepen kan het ook een ander gevoel in de mond geven (doordat het andere materiaal bijvoorbeeld ervoor zorgt dat het paard meer speeksel aanmaakt). Dat geeft dus ook zeker wel verschil.

Ik zal straks even een foto maken van die 2 naast elkaar. Maar zover ik weet is hij het zelfde.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:38

ik heb de hh gold brass zelf ook, super fijn bitje!

witte mond hoeft niet erg te zijn, is speeksel. het gold brass is wat zoeter, paarden zouden het bit vaak wat makkelijker aannemen en het bevorderd de speekselaanmaak. dat laatste is dus duidelijk te zien.

er zal vast verschil zitten in een sprenger en een hh, maar da hoeft niet meteen te betekenen dat dit niet goed is.

geef het even tijd, probeer daarna eens wat anders evtueel om verschil te voelen. word je echt heel onzeker? maak dan een afspraak met en bitfitter, die heft verschillende bitten die je kunt proberen en kijkt ook naar de ruimte in de mond van j epaard

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:09

Het materiaal waarvan het bit gemaakt is scheelt enorm. Op de Sprenger dynamic ultra lopen veel paarden fijn!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:16

weegt het bit ook evenveel?

Ik merk bij mijn paard ook veel verschil tussen een vol bit ("zwaar") en een hol/licht gewicht bit, ook al is de maat, het tussenstuk en de dikte identiek. Ze reageert veel beter op een vol bit en is lichter in de hand.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:15

De HH GB dubbelgebroken bustrens is een dun bit, 13mm. Er zijn vrij weinig bitten die zo dun zijn. Het kan dus zijn dat je eerder met een 16mm bit reed. Maar ook op de smaak kunnen sommige paarden heftig reageren.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:24

linsje27 schreef:
Ik zal straks even een foto maken van die 2 naast elkaar. Maar zover ik weet is hij het zelfde.
Als je een foto kan maken heb je dus nog beschikking over het bit. Is het dan niet mogelijk om het over te nemen? Of eventueel te ruilen voor het nieuwe bit dat je nu hebt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:36

linsje27 schreef:
senna21 schreef:

Ik ben als enige op stal die een paard heeft :\
Maar ik kan inderdaad wel even kijken! Misschien heeft er iemand een ander bit liggen met 12,5 cm

Vorm helemaal hetzelfde?
Gewicht hetzelfde?
Ander materiaal in dit geval dus.
Ringen evengroot? Anders moet je allicht je bakstukken vergespen.
Oh en nog een leuke, niet verkeerd om erin gehangen?
Als in achterste voren en bij sommige bitten heb je ook nog een ondersteboven.

En 12.5, allicht dat iemand met een pony die maat ook wel heeft hoor (al mijn pony's hebben groter dan 1.25 :+ ).

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 15:17

Afbeelding

Ik weet niet als het wel heel goed te zien is maar links is de "oude" en recht de mijne

Het "oude" bit is niet meer tot mijn beschikking. En word bij een ander paard nu gebruikt.

Vandaag ging het trouwens al een stuk beter! Ondanks de warmte liep ze beter als gister!
Zou ik toch even geduld moeten hebben? :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:25

linsje27 schreef:
[ Afbeelding ]

Ik weet niet als het wel heel goed te zien is maar links is de "oude" en recht de mijne

Het "oude" bit is niet meer tot mijn beschikking. En word bij een ander paard nu gebruikt.

Vandaag ging het trouwens al een stuk beter! Ondanks de warmte liep ze beter als gister!

Ik denk dat geduld misschien wel het codewoord is hier! ;-) Geef je paardje de tijd om te wennen, wie weet vindt ze het uiteindelijk toch lekker lopen.
Zo op de foto zie ik weinig verschil, behalve dat het inderdaad ander materiaal is. Misschien vindt ze de smaak vreemd, of inderdaad niet lekker. Dan kan.
Je hoofdstel is verder wel hetzelfde gebleven? Anders zou het daar ook nog aan kunnen liggen... (wel/geen aansnoerneusriem, wel/geen sperriem, wel/geen anatomisch kopstuk)

Wat betreft een duur v.s. goedkoop bit: het is maar net wat het paard het lekkerst vindt. Veel argentaan bitjes zijn erg duur, en paarden zouden dit lekkerder vinden smaken van gewoon RVS. Mijn oude merrie heb ik van argentaan naar RVS over gezet toen ik haar kocht, en ze had er totaal geen problemen mee. Mijn beide ruinen lopen ook beiden op een goedkoop RVS'je, dus ik zou als ik jou was niet direct overstappen op een dure variant. Hooguit deze vervangen door een geheel RVS bitje, zoals je al had.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 15:38

Graffi86 schreef:
linsje27 schreef:
[ Afbeelding ]

Ik denk dat geduld misschien wel het codewoord is hier! ;-) Geef je paardje de tijd om te wennen, wie weet vindt ze het uiteindelijk toch lekker lopen.
Zo op de foto zie ik weinig verschil, behalve dat het inderdaad ander materiaal is. Misschien vindt ze de smaak vreemd, of inderdaad niet lekker. Dan kan.
Je hoofdstel is verder wel hetzelfde gebleven? Anders zou het daar ook nog aan kunnen liggen... (wel/geen aansnoerneusriem, wel/geen sperriem, wel/geen anatomisch kopstuk)

Wat betreft een duur v.s. goedkoop bit: het is maar net wat het paard het lekkerst vindt. Veel argentaan bitjes zijn erg duur, en paarden zouden dit lekkerder vinden smaken van gewoon RVS. Mijn oude merrie heb ik van argentaan naar RVS over gezet toen ik haar kocht, en ze had er totaal geen problemen mee. Mijn beide ruinen lopen ook beiden op een goedkoop RVS'je, dus ik zou als ik jou was niet direct overstappen op een dure variant. Hooguit deze vervangen door een geheel RVS bitje, zoals je al had.

Ze heeft wel een ander hoofdstel gekregen. Nu heeft ze een aansnoerneusriem die had ze eerst niet. Verder is er weinig veranderd..
Ze heeft een nieuw zadel maar heeft ze ook alweer 1 maand. Dus denk niet dat het daar aan ligt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:47

Het zijn bijna dezelfde bitten, dus het enige wat daaraan 'verkeerd' zou kunnen zijn is de smaak.

Wat betreft het nieuwe zadel: na een (paar) maand(en) beginnen de problemen juist. ;) Als het niet goed ligt

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:50

Mijn merrie wordt zot van elk ander materiaal dan gewoon simpel roetsvrij staal. Dus misschien is dat wel het probleem.