tonglepel hoe liggen in de mond ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beauty_xxx

tonglepel hoe liggen in de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 08:53

hallo,

aangezien mijn paard haar tong over het bit gooit.
hebben we eerst de bakstukken hoger gehangen dit werkte een 2 tal keren. nu heeft ze het gevonden hoe ze haar tong achter haar bit krijgt.
(andere bitten geprobeerd maar niks helpt)
bij de vorige eigenaars is ze altijd zo gereden en hebben er niks aangedaan.
nu mag ik van iemand dit proberen

Afbeelding

nu is mijn vraag iemand een idee als eerst het gewone bit er in moet en dan dit ?
ik sta op een springstal. maar meestal als ik rij is er daar niemand. dus wil ik toch even informeren moest ik alleen zijn.

foto's zijn ook altijd welkom :) dat maakt het orienteren toch iets gemakkelijker

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:14

Eerst oorzaak zoeken waarom ze haar tong over het bit gooit, en dat niet oplossen met allerlei attributen en bitten. Dat is enkel symptoom bestrijding en maakt het er niet beter op voor het paard

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:21

Ik heb vroeger eentje gehad die dit ook deed. Die heb ik een tijdje op een correctie stang gereden. En toen hij het kunstje een tijdje niet meer had gedaan was het over en kon er weer een gewoon bit in.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 09:29

Selientje schreef:
Eerst oorzaak zoeken waarom ze haar tong over het bit gooit, en dat niet oplossen met allerlei attributen en bitten. Dat is enkel symptoom bestrijding en maakt het er niet beter op voor het paard

oorzaak weten we ondertussen.. is omdat de vorige eigenaars nooit er naar gekeken hebt dat ze dit nu als "normaal" ziet
verder zou ik gewoon antwoord willen op mijn vraag :p

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 09:46

Selientje schreef:

ook wil ik er aan toevoegen dat ze artrose op de rug geeft

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:48

Mijn paard had het ook op een bepaald moment, bleek het bit veels te dik te zijn uiteindelijk wat compleet haar mond vulde en geen ruimte gaf aan haar grote tong. Nu heb ik een myler bit level 2 wat tong vrijheid geeft. Nooit meer last gehad :) Ook doet zij haar mond niet meer open, dus sperriem afgehaald.

Ik zou daar eerst naar kijken dan zo een eng ding wat de tong in de mond drukt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 09:50

beauty_xxx schreef:
Selientje schreef:

ook wil ik er aan toevoegen dat ze artrose op de rug geeft

Kan een uiting zijn van pijn... Ik zou niet gaan klooien maar eerst eens goed na laten kijken. Paard probeert je gewoon wat te vertellen.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 09:58

Citaat:
Kan een uiting zijn van pijn... Ik zou niet gaan klooien maar eerst eens goed na laten kijken. Paard probeert je gewoon wat te vertellen.

ik heb er al genoeg naar laten kijken denk ik artrose neemt nooit weg --> zie uitgelicht

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:01

beauty_xxx schreef:
Citaat:

ik heb er al genoeg naar laten kijken denk ik artrose neemt nooit weg --> zie uitgelicht

Dus moet ze met (eventuele) pijn blijven rondlopen en dan zo'n bit erin, dan merk jij er niks van. Kom op zeg..

Het kan inderdaad ook gewoo een niet passend/te dik bit zijn, is daar al naar gekeken?

Anoniem

Re: tonglepel hoe liggen in de mond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:03

Ik schrik hier wel van. Tong over het bit kan een uiting van pijn zijn in het lichaam. Als jij zegt dat ze artrose heft, kan het best zijn dat het uit door haar tong erover te gooien.
Hoe weet je zo zeker dat ze nu pijnvrij is? Dat is lastig in schatten.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:14

-artrose neemt nooit weg, en zal dan nooit 100% pijnvrij zijn
-foto's zijn genomen dor rug , en heeft pijnstillende inspuiting gekregen in de rug
-fysio geweest
-osteopaat geweest
-zadelpasser geweest
-tanden gedaan
-zoals ik al zei dit doet ze al jaren bij de vorige eigenaars en werd nooit wat aangedaan dus met andere bitten gaat het probleem niet alleen weg nemen.. ? waarom jaren zijn haar tanden niet gedaan dus --> ze had hoogstwaarschijnlijk veel pijn(+ ik denk niet dat het wat te maken heeft met de artrose maar ik zei dit er voor de zekerheid bij)
-verschillende bitten geprobeerd met behulp van een bitpasser
-internationale springruiter helpt mij met de training
-- tonglepel is enkel om te proberen dus GEEN blijvend iets

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:17

Als ze dit jaren gedaan heeft bij de vorige eigenaar, dan zal dat een teken geweest zijn van pijn lijkt mij, paarden doen dit niet zomaar uit gewoonte...

Is bitloos geen idee ?

edit: je zegt dat jaren dr tanden niet zijn onderhouden, dan kan het misschien nog best een pijn zijn ergens van t gevolg hiervan ?
Laatst bijgewerkt door Mioux op 04-06-15 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:22

beauty_xxx schreef:
-foto's zijn genomen dor rug , en heeft pijnstillende inspuiting gekregen in de rug
-fysio geweest
-osteopaat geweest
-zadelpasser geweest
-tanden gedaan
-zoals ik al zei dit doet ze al jaren bij de vorige eigenaars en werd nooit wat aangedaan dus met andere bitten gaat het probleem niet alleen weg nemen.. ? waarom jaren zijn haar tanden niet gedaan dus --> ze had hoogstwaarschijnlijk veel pijn(+ ik denk niet dat het wat te maken heeft met de artrose maar ik zei dit er voor de zekerheid bij)

Dus wat je nu eigenlijk zegt is dat paard het maar goed moet vinden dat deze met pijn in de rug wordt bereden want pijnvrij is niet mogelijk?

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:24

Mioux schreef:
Als ze dit jaren gedaan heeft bij de vorige eigenaar, dan zal dat een teken geweest zijn van pijn lijkt mij, paarden doen dit niet zomaar uit gewoonte...

Is bitloos geen idee ?

bitloos heb ik geprobeerd. maar is echt geen oplossing (is een verwaarloosd paard geweest) en heeft nooit 100% vertrouwen in haar omgeving
in het begin gaat het goed maar als ze wat ziet crost ze weg .. en zeker bij springen is dit niet ideaal omdat ze nogal een bloed paard is. een hackamore is wel wat sterker maar heb hier veel nadelen over gehoord van het teveel druk op de neus + bij ons zijn we niet verzekerd als we op de baan/wedstrijden gaan zonder bit

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:26

Als het echt zo is dat het dier de tong over het bit gooit als uiting van pijn door de artrose, en die pijn nooit meer weg gaat, dan is het de vraag of je er dus nog een bit in moet hangen.
Ik heb je andere topic ook gezien, en ik begrijp eigenlijk niet dat je dit dan wil gaan doen als je verder zo hard bezig bent om alles goed te krijgen voor je paardje.
Het is heel jammer, maar als ze door artrose pijn hebben houdt het gewoon op. Dan kan je er echt niet meer mee gaan rijden, en als pijnvrij op de weide ook niet meer kan, dan heb je naar mijn mening nog maar 1 oplossing.

Een tonglepel is inderdaad symptoombestrijding, en in dit geval dus het bestrijden van het uiten van pijn. Ik begrijp dan ook niet dat je hem wil gaan gebruiken, als je in je andere topic schrijft dat je geleerd hebt altijd naar de signalen van je paard te luisteren omdat ze nooit iets 'zomaar' doen, maar er altijd een reden voor hebben.

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:26

Laatst bijgewerkt door Ymke_Z op 04-06-15 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:27

beauty_xxx schreef:
en zeker bij springen is dit niet ideaal omdat ze nogal een bloed paard is. een hackamore is wel wat sterker maar heb hier veel nadelen over gehoord van het teveel druk op de neus + bij ons zijn we niet verzekerd als we op de baan/wedstrijden gaan zonder bit

Misschien moet je je afvragen of op (wedstrijdniveau) springen wel zo handig is met een paard met artrose in de lendenen....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:28

Als ze geen 100% vertrouwen in haar omgeving heeft, dus in jouw, kan je denk ik beter eerst daar aan werken... Dan kan bitloos een prima oplossing zijn ! Misschien heeft ze na alle jaren wel een pijn overgehouden of trauma met het bit.. dan zou ik niet nog eens een dwingend bit als een tonglepel gebruiken... dan heb je kans dat ze zich ook niet gaat ontspannen in dr rijden en heb je weer andere problemen...

Waarom is wedstrijden zo belangrijk? serieuze vraag hoor... Als ze artrose heeft, en al een heel verleden, waarom dan niet gewoon zonder wedstrijden rijden? Het lijkt mij immers veel fijner als zowel jij als t paard er plezier in heeft en met wedstrijden train je ook veel meer als gewoon rijden zonder "doel" zeg maar... Dat zal denk ik ook fijner voor t paardje zijn als ze al zolang pijn heeft, en nog steeds pijn zal houden. Weet niet precies hoe t zit hoor, maar is dat ook niet alleen maar slechter voor haar artrose ?

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:29

Selka schreef:
beauty_xxx schreef:
-fysio geweest
-osteopaat geweest
-zadelpasser geweest
-tanden gedaan

Dus wat je nu eigenlijk zegt is dat paard het maar goed moet vinden dat deze met pijn in de rug wordt bereden want pijnvrij is niet mogelijk?

ik zeg dit niet :3 bepaalde houdingen bv doorzitten en tijdens galop volledig zitten op het zadel dát doet pijn. dit doe ik dus niet ik rij gewoon licht en sta recht in galop. dit is een volledig programma door fysio en da samengsteld en zolang ik dit doe heeft ze heel weinig tot geen pijn meer.

daarom zeg ik dat ze niet 100% pijnvrij is :) en ook als het echt koud en slecht weer is dan heeft ze wel pijn want dan moet ze haar spieren zodanig opspannen en dan rij ik gewoon ook niet.
zie het beetje gelijk bij de mens. mensne hebben ook meer pijn/lopen gevoelig als et kouder weer is dit is bij mijn en ook alle paarden zo met artrose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:30

Ik vraag me ook af of het wel verantwoord is om met dit paard te gaan springen? Ik zie idd in t andere topic dat je het ontzettend goed doet. Ik vraag me het dus oprecht af, niet om je af te branden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:31

Citaat:
zie het beetje gelijk bij de mens. mensne hebben ook meer pijn/lopen gevoelig als et kouder weer is dit is bij mijn en ook alle paarden zo met artrose

Vergeet niet dat een mens kan zeggen exact waar en hoeveel pijn het doet. Een paard kan dit alleen door jouw signalen te geven, en dat is dus die tong over t bit... maar als je een dwingend bit gaat gebruiken verdwijnt dat teken dat ze je wilt geven...
Laatst bijgewerkt door Mioux op 04-06-15 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Artrose in de rug kan wel degelijk in alle gangen en manieren pijn opleveren. Als je dat wil uitsluiten zal je dr op pijnstillers moeten zetten (buut bijvoorbeeld) en kijken of ze het dan nog doet. Grote kans dat er dan niks meer aan de hand is.

Mioux

Ik wilde net vragen of ze inderdaad ook pijnstillers krijgt, of helemaal niks.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:32

eilleen333 schreef:
beauty_xxx schreef:
en zeker bij springen is dit niet ideaal omdat ze nogal een bloed paard is. een hackamore is wel wat sterker maar heb hier veel nadelen over gehoord van het teveel druk op de neus + bij ons zijn we niet verzekerd als we op de baan/wedstrijden gaan zonder bit

Misschien moet je je afvragen of op (wedstrijdniveau) springen wel zo handig is met een paard met artrose in de lendenen....

ho wedstrijdniveau is het niet echt :p 2 keer per jaar een wedstrijd reeks 1 en 2 60-70/80-90 enkel op goed terrein

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 10:32

Mioux schreef:
Ik wilde net vragen of ze inderdaad ook pijnstillers krijgt, of helemaal niks.

pijnstilling in de rug, voor de rest krijgt ze poeders bij voor de spieren