Welk dressuur zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Welk dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 08:49

Hi,

Ik ben langzaam aan het kijken voor een ander zadel voor mijn paard. Dit omdat ik zelf tegen punten aan loop en het gewoon een vreselijk zadel vind om het maar gelijk te zeggen. :')

Maar het is best lastig om zo een zadel uit te kiezen!

Wat ik wil:
- Zadel zelf moet niet heel breed zitten. Dit heeft mijn rossner wel. Krijg daar pijn in mijn heupen van.
- moet goed en stevig in het zadel blijven zitten, wrong en lekkere zit.
- leer zadel

Voor het paard:
- brede boom
- ronde rug, veel schouder en weinig schoft (Haflinger kruising)

Euroriding lijkt mij wel wat, dan de diamant misschien titan 2, maar de diamant heeft niet echt een diepe zit of wel?

Ik weet wel dat de diamant op mijn paard zal passen. Alleen ik zat er niet stevig in.

Weten jullie nog meer merken? Ik wil het zadel 2e hands kopen en laat deze uiteraard door de zadelmaker aanpassen/checken.

Alvast heel erg bedankt voor het mee denken!
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 02-06-15 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

yamsi0124

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:53

Ik ken iemand met een diamant op een Haflinger kruising, heb ik ook wel een op gezeten, zadel zit naar mijn idee erg goed, pony bokt vaak maar bleef makkelijk zitten.
Laatst bijgewerkt door yamsi0124 op 02-06-15 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:53

Misschien is een Fryso iets voor jou? Deze zijn speciaal voor rond geribte paardjes. Ik heb zelf ook een Fryso op mijn zeer brede fries, zit heerlijk en niet breed.

PanamaD

Re: Welk dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 08:56

Fryso is misschien ook een idee, ga daar op zoeken! Nog een bepaald type wat de voorkeur geeft? Ik ken de zadels niet.

Mac Rider lijkt mij ook misschien wat?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:02

Ik heb een wintec Isabell Werth voor mijn Haflinger. Ik vind dat zadel echt een uitkomst voor mij. :)
Smalle twist en zit helemaal niet breed.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:04

Ik had ook een Isabell Werth, maar is door twee (onafhankelijke) zadelpassers compleet afgewezen. Momenteel heb ik voor mijn Haflinger een Thorowgood en voor mijn Haflinger kruising een MSFC. Ben van beide erg tevreden!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:05

Isabell werth is een heel mooi zadel maar wil liever leer!

Ik ga MSFC eens opzoeken

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:07

Zal ervan afhangen hoe lang/kort de rug van het paard is.

Hier zelf aantal jaren met een JC gereden, vond ik wel een fijn zadel, ook voor ronde paarden (mits voldoende grote boommaat natuurlijk) en niet al te lang. Ook zit het niet erg breed. Op een wintec bijv. kan ik niet eens zitten, mijn bekken gaat direct vastzitten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:10

Ik heb bij mijn rossner, als ik zeker meer dan een week of 2 niet gereden heb ik meer spierpijn van het breed zittend zadel dan van het rijden zelf! Echt niet te doen dus.

Ze heeft een vrij lange rug

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:37

Bij een breed paard houd je altijd een breder zadel. Type 2 is voor een smal paard, dat zit altijd smal. Het leest een beetje dat je je pony moet inruilen. :+ Zadels die smal opgebouwd zijn, zijn meestal KN of Kentaur. Let er wel op dat de maat van je kont een andere is dan die van je pony. ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:01

Mijn ponypaard gaat natuurlijk niet weg :) als ik zonder zadel op haar zit kan ik zo weg rijden geen probleem. Het is de combinatie van hoe de zit is, breedte en hoe de zweetbladen liggen. Die leggen mijn benen zo dat als ik niet goed zit steken krijg in mijn zij/lies/heup. Dat gebied haha.

Ik ben nu aan het kijken voor een Hulsebos die trekt mij ook heel erg aan!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:07

Misschien dat een zaldi zadel ook wel wat voor je kan zijn! Www.ollashop.nl

gsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:13

Hulsebos zijn echt top zadels!!! Heb zelf een kentaur ( staat te koop)maar ben toen een x op een hulsebos gaan zitten Van mijn baas en wil niets anders meer! Zit ook niet meer op mijn kentaur maar rijd alle paarden met het hulsebos zadel!

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:16

Ik heb een titan2 :) heerlijk zadel en zeker een diepe zit. Ook behoorlijk grote wrongen, stuk groter dan bij de diamant en daardoor iets "dwingender". Vind het een heel fijn zadel, en had ook wel een stevige zit nodig want paard lief heeft nogal wat show in draf en galop. Had trouwens op mn vorige pony (haflinger) een diamant, ook fijn maar vind titan2 fijner

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:20

Je hebt een zadel nodig met een smalle twist. Ik ken jouw probleem en weet wat een ellende het geeft met een zadel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 06:33

Ik had een hele mooie hulsebos te koop zien staan maar helaas is deze verkocht! Ik ken mezelf, nu ga ik voor een bruine Hulsebos ben ik bang voor! Zulke mooie zadels... Nu alleen 1 vinden die mijn paard past, grote zoektocht 2e hands.

NaR de rest van de zadels die jullie zeiden ga ik ook nog goed naar kijken! Titan 2 lijkt mij ook lekker zitten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:03

Weet iemand toevallig nog een andere betrouwbare site op bokt en marktplaats na waar je eventueel zadels, voorkeur hulsebos zadels kan vinden 2e hands?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:10

Begin maar niet aan een hulsebos als het aan mij ligt. Ben ook zadel zoekende en al heel wat zadels gehad. Mijn paard begon met smal en heeft nu medium wijd. Dus moest elke keer ander zadel door haar groeien. En heb de nodige zadels van mp gehad en opgehaald. En uit de winkels.
Maar wij hebben in de laatste jaren vele scheve hulsebos zAdels gehad. Zelf vorige week nog 2 stuks. Nu ga ik dus niet eens meer kijken voor dat merk ben er klaar mee. Zelf hele goede ervaring en vriendinnen ook met questor zadels zitten heerlijk. Vaak heel mooi op het paard vooral type paard wat jij heb.

Galexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:11

Ik heb voor mijn paard een JC en een thorowgood. De JC zit smal vergeleken met de thorowgood en past ook erg goed op brede ronde paarden. Met Hulsebos heb ik geen ervaring.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:11

Ik heb ook een halflinger :+ ik goede ervaringen met JC zadels. Deze ligt er goed, en is ook mooi kort. Bovendien is het goede kwaliteit en zitten ze ook fijn.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:17

Bedankt voor de reacties. Jc is het zelfde als rossner qua kwaliteit etc en daarom ben ik bang dat ik daar niet blij van wordt. Ken het zadel niet dus ik oordeel wel maar dit is gevoelsmatig!

Over de hulsebos, inderdaad mega veel zadels zijn scheef maar je hoort ook mega veel goede verhalen dus het is een beetje dubbel. Ik weet een stalgenoot heeft nu een hulsebos en die was ook scheef maar de zadelmaker heeft hem recht gemaakt dus daarom durf ik dat zadel aan.

Paard is wel 12 dus gelukkig geen boomverranderingen meer!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:24

Je met hulsbos moet je gewoon rekening houden dat de kans er is dat je helemaal opnieuw moet laten opvullen. Kost ook best wat Maar goed er bestaat ook scheve bomen

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:29

Ik heb de titan 2 op een brede kruising fries, echt een heerlijk zadel wat zit als een huis. :j

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 03:55

Hulsebos en Equestor alleen maar ellende mee gehad, idd mega scheef en bij beide een vreselijke service..Voor mij nooit meer.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 06:47

Elco schreef:
Hulsebos en Equestor alleen maar ellende mee gehad, idd mega scheef en bij beide een vreselijke service..Voor mij nooit meer.

Ik zou dan van Wijk laten komen. Equestor ken ik niet maar daar ga ik dan ook niet naar kijken haha.

Vind het erg fijn dat jullie zo je ervaringen delen heb er zeker wat aan!