[WN] Help! Welk boomloos westernzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viv_sen

Help! Welk boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 13:05

Ik ben op zoek naar een boomloos westernzadel. Barefoot en Freeform heb ik al gepast maar voor de rest kan ik eigenlijk geen testzadel / zadelpas adressen vinden die boomloze western zadels in het assortiment hebben.

Wie heeft er tips, ideeën of adressen waar ik terecht zou kunnen?

Julu72

Re: Help! Welk boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:10

Ik weet alleen van Teteltee (op Bokt), maar ja... western... Ik denk dat je de western boomloze zadels gewoon moet passen/proberen daar waar ze ze te koop hebben (en dan maar hopen dat het in de buurt is).
Zelf ben ik destijds gaan oriënteren via (o.a.) topics op Bokt en dan naar aanleiding daarvan bij particulieren (Bokt markt en Marktplaats) zadels gaan uitproberen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:58

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:57

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 18:01

Heb waarschijnlijk een BM in de buurt gevonden die ik kan passen! Geen idee wat voor model. Zit daar onderling nog veel verschil uit?

Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen julu?

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:05

ik heb nog een barefoot arizona te koop met pad fenders singen en vet speciaal van barefoot
als u interesse heeft kunt u mij een pb sturen

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 18:08

Bedankt maar BF valt voor ons af :-)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 18:26

viv_sen schreef:
Zit daar onderling nog veel verschil uit?

Ja absoluut. Moeilijk in één berichtje te vatten. Wat zijn jouw gebruiksdoelen ermee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:06

De Barrel heeft een hogere pommel en de cantle is 5" . Hier zit je dus meer 'opgesloten' in.
De Trail heeft een iets lagere pommel en de cantle is 4". Die voelt dus iets 'ruimer' aan.
De Basic Endurance heeft de laagste pommel en een cantle van 3" en geeft dus het ruimste zitgevoel.

Verder zit er nog verschil in waar de fenders hangen (Barrel is forward, Trail is standaard en Endurance is verder naar achteren).

Bij een nieuw zadel kun je het krijgen zoals je het hebben wilt.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:46

viv_sen schreef:
Heb waarschijnlijk een BM in de buurt gevonden die ik kan passen! Geen idee wat voor model. Zit daar onderling nog veel verschil uit?

Waar ben je uiteindelijk op uitgekomen julu?

Ik heb een Trailzadel van BM... en deze is nu te koop. Dus... als je interesse hebt ;-)

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 12:23

Bedankt voor de uitleg DubbelDun! Kan ik dat in ieder geval in me achterhoofd houden bij het passen.

Heb je meer info en foto per pb julu?

Gisteren nog wat op de BM site zitten snuffelen en wij zijn erg benieuwd en enthousiast. Zou een hele goede match kunnen zijn. Nu hopen dat het past op onze merrie! Denk dat een trail of endurance model dan het beste zou zijn, hou persoonlijk niet zo van een opgesloten zit.

Het is voornamelijk voor buitenritten, daarom vind ik een goede druk verdeling heel belangrijk maar hoor dat dat bij de BM wel goed zit. Verder piste werk maar zeker geen wedstrijden.

Nevada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:54

Voor als iemand interesse heeft, ik heb nog een Bob Marshall zadel met bijbehorende Skitopad te koop! :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 16:57

Ik zag dat het een youth-cut is, daar kan geen volwassene op zitten (of je moet max 50 kilo wegen ) :D

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 18:47

Oh goed dat je het zegt! Dat word m dan niet inderdaad...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:57

De 14,5" was toch ook te klein ??

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:28

Yep, manlief heeft minimaal 16 inch nodig.

Hoe herken je een youth cut DubbelDun?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:46

Die heeft minder leer aan de zijkant zitten, dus een kwestie van meten. Ik zal eens kijken wat het verschil precies is. Moet ik even achter aan :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:01

Normaal ...........................................Youth Cut

Afbeelding .. Afbeelding

Bij mijn eigen zadel is het 15 cm (6") en ik gok dat een Ypouth Cut 10 cm is (4").

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:22

Ik vraag me af waar je zoal rekening mee dient te houden als je in de Bob Marshall gaat zoeken, ik bedoel, hoe meet je zoiets aan? De lengte is belangrijk, vallen ze standaard lang? Waar moet je bij deze zadels nog op letten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:50

@wieze: het Endurance model is het kortst met zijn 25", de Trail/Barrel is 26" en het showmodel met dubbele skirts is 27".
Verder is de maat van het zadel ook afhankelijk van de zitmaat. Bij Endurance is de maat tot 16" standaard, bij 16,5"+ wordt het zadel 1" langer. Bij de Trail/Barrel is tot 16,5" standaardlengte, maar wordt 1" langer bij 17"+.
Waar je op moet letten is de plaats van de fenderophanging. De Endurance zit het meest naar achteren. Met dit zadel kun je ook gewoon lichtrijden.
Bij de Trail/Barrel zit het bevestingspunt standaard net op/achter de pommel. Hier kun je ook nog gewoon mee lichtrijden, maar geeft een iets meer stoelzit.
Verder heb je nog de specifieke barrelhouding met de fenders erg ver naar voren (op/voor de pommel). Dit wordt ook wel de ARR (Allison Ray Rigging) genoemd. Hiermee kun je niet meer lichtrijden en geeft een flinke stoelzit.

Buiten de beugelophanging is het ook belangrijk dat de singelophanging klopt met wat het paard nodig heeft anders zal het zadel gaan schuiven. Bij een nieuw zadel is dat aanpasbaar, bij een 2e hands niet.
Bij een 2e hands zadel moet je ook goed kijken of het zadel niet is dubbelgevouwen, want dit komt de drukverdeling niet ten goede. Je herkent dit aan een lijn die dwars over de zitting loopt, de zgn crease.
Een wat ouder zadel kán ook een wat ribbelige zit hebben, maar dat is wat anders als een zadel wat echt dubbel gevouwen is geweest.
Bij een ouder zadel is het belangrijk dat de kunststof riemen van beugen- en singelophanging nog goed zijn, want vervanging is niet zo simpel en kostbaar.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:59

DubbelDun schreef:
Buiten de beugelophanging is het ook belangrijk dat de singelophanging klopt met wat het paard nodig heeft anders zal het zadel gaan schuiven. Bij een nieuw zadel is dat aanpasbaar, bij een 2e hands niet.

Kleine correctie DD. Dat is ook bij een nieuw zadel NIET aanpasbaar, Sportsaddle maakt geen zadels met aangepaste singelrigging.
Is mij persoonlijk verteld door Gerri. En ja dat houdt idd in dat ik geen nieuwe BM ga bestellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:18

Raar, want als ze de fenderophanging kunnen verplaatsen moet het met de singel toch ook mogelijk zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:16

Jep maar ze willen dus gewoon niet.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:22

Wat een achterlijk bedrijf is het eigenlijk... nooit gehoord van 'de klant is koning'? Zeker als het ook nog 's het welzijn van het paard ten goede komt. En dan nog, als de klant betaalt zouden ze zich best wat meewerkender kunnen opstellen. Zoals het een commercieel bedrijf betaamt.

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:22

Waarom zou je die aan willen laten passen rina?

Wij zijn er in ieder geval uit: het word een bob marshall voor onze merrie :-) met dank aan DubbelDun!