iedereen wil diepe zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

iedereen wil diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:49

Het valt me vaak op dat in een advertentie staat: gezocht, zadel met diepe zit en dikke kniewrongen. Mensen zitten tegenwoordig graag helemaal vast in hun zadel. Ik ben er niet helemaal over uit:
Is dit nou gemakzucht? Geen zin om te leren? Geen moeite willen doen?
Of is het juist een goed idee om zoveel mogelijk steun uit je zadel te halen? Is een onafhankelijke zit niet beter? Ik snap ook wel dat enige steun vanuit je zadel fijn is!

Waarom kies jij voor diepe zit, of juist voor een vlak zadel? Ik ben wel benieuwd met welk achterliggend idee je de vorm van je zadel uitkiest.

moonfish13

Re: iedereen wil diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:51

Het liefst vrij vlak met niet teveel wrong.
Ik krijg last van zadels die mij in een houding zetten.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:54

Rij al weer jaren boomloos maar daarvoor hield ik nooit zo van een diepe zit. Je wordt naar mijn idee zo in een houding gedwongen dat je niet meer goed mee kan bewegen.
Ik kreeg in ieder geval altijd last van mijn spieren.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:55

Ik heb een prima zit. Zit op veel jonge paarden die écht gek doen en die voor het eerst op concours gaan. Dan is die extra steun altijd fijn. Ik rijd dressuur en springen en heb ook dus ook meerdere zadels maar niet waar overal veel wrong op zit.

Wat voor mij dus een reden is, is toch dat beetje extra hulp terwijl ik een onafhankelijk zit heb en gewoon netjes zit.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:56

Ik rijd graag met een diepe zit en veel kniewrong omdat mijn paard nogal van het ineens opzij springen is, en ik met zo'n zadel veel steun heb en mijn paard dan veel beter op kan vangen. anders zou ik er nogal eens naast liggen en dat is ook niet de bedoeling ;)
Niet dat mijn balans zo slecht is, maar hij echt gemeen opzij kan springen.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:57

ik hoef echt geen diepe zit of teveel wrong, dan ga ik mij alleen maar teveel vast zetten :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:00

Hier ook een voorkeur voor diepe zit en vooral veel (korte) kniewrong, dit omdat ik de neiging heb mijn knieën op te trekken, een flinke wrong maakt dit moeilijker.

Ook voorkomt dit voor mij een stoelzit, waar ik anders snel in zak.

Nu omdat het mijn paard beter ligt een enorm vlak zadel met amper wrong, dat is wel even wennen, maar buiten dat ik mijn knie weer makkelijk optrek, merk ik eigenlijk dat ik het helemaal niet nodig heb, als ik mezelf maar tijdig zelf corrigeer.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:01

Van mij hoeft het ook niet. Heb een zadel met een diepere zit maar geen wrongen. Helaas moet ik vanwege een aandoening aan mijn balans orgaan toch eens gaan zoeken naar een zadel met een stevige zit (heb de ziekte van Meniere) zodat als ik een aanval te paard krijg ik niet direct ernaast lig.

Wel jammer, want ben erg blij met het zadel dat ik nu heb.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:01

Ik heb nog op een zadel gereden waar ik in een houding gedwongen werd, vond het toen erg fijn rijden. Jaren later zo n zelfde zadel geprobeerd op een ander paard en wat zat het toen vreselijk (of mn zit en balans was achteruit gegaan). Mijn ervaring met een diepere zit en meer wrong ga je niet automatisch beter zitten als je geen goede zit hebt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:04

Ik heb een zadel met een redelijk diepe zit en vrij veel wrong. Dat was helaas de enige die op mijn paard paste. :')
Zelf zou ik er niet voor kiezen, ik vind het juist heel lastig een goede houding te vinden in dit zadel maar dat ligt er misschien ook aan dat de inch maat eigenlijk net iets te groot is voor mij.
Ik moet ermee leven want op t peerd ligt ie perfect. :+

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:09

Ik heb het idee dat het ook in veel gevallen gemakzucht is! Ik zie ruiters voorbij komen die helemaal vast zitten in het zadel en het is natuurlijk makkelijk als je je eigen houding niet zo in de gaten hoeft te houden tijdens het rijden! Ikzelf heb een endurance zadel met veel bewegingsvrijheid voor mij als ruiter ( was wel ff wennen de eerste keer )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:17

Ik denk dat het gemakszucht is. En helemaal niets mis mee lijkt me, zeker niet als je gewoon hebt leren zitten op een vlak zadel. Ik heb nu mijn tweede vrij vlakke Wintec, maar mijn volgende zadel word toch echt een leren zadel met diepe zit en veel wrong. Gewoon omdat het kan! Daarbij, als je echt niet kan zitten dan gaat een zadel met veel wrong je ook niet meer helpen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:20

Ik zat in mijn wintec veel netter dan in dit diepe zadel :') .
Hij zit wel lekkerder maar dat je er automatisch netjes van zit.. In mijn geval in ieder geval niet. :P
Op een boomloos plat ding zat ik ook netter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:26

Ik snap sowieso niet hoe een zadel met diepere zit en veel wrong er voor moet gaan zorgen dat je netter gaat zitten. Dat zie ik persoonlijk echt niet gebeuren hoor. Je hebt meer steun en zult je daarom wellicht wat minder hard moeten 'werken' maar nette zit is hard werken vanuit de ruiter zelf, steeds weer. Je zadel met wrong zal bepaalde grote bewegingen proberen te corrigeren (wiebelbenen, stoelzit etc.) , maar de rest moet je toch zelf doen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:29

Ik vind een diepe zit vreselijk! Helaas wil ik wel een fijne gevormde wrong, een drama om te vinden!
De wrong die ik wil zit op heel veel zadels maar dan krijg ik er gratis en voor niets ook een zitting bij waar je zowat een schoenlepel voor nodig hebt om erin te komen...
Ik heb nu een wintec 500(oude type) met de wrongen van een isabel voor mij een super combinatie, vlakke smalle zit en door de grotere wrongen wel een fijne steun.
Nu nog een zadel vinden in het leer(omdat ik toch wat zitcomfort mis in mn wintec 500 door het kunststof) die ook nog eens past op mn fjord, ramp om te vinden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:31

Een springzadel wil ik graag erg vlak. Een dressuurzadel ietsje dieper dan dat (dus 'gewoon'). Beide omdat dat gewoon het fijnst zit voor mij, voor hetgeen wat ik ermee doe.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:53

Ik heb graag een vlakke zit en zo min mogelijk wrongen. Ik wil mijn been ook naar voren kunnen leggen en in een diepe zit zadel voel ik me opgesloten. Daarbij zit ik gewoon goed zonder zoveel steun, ook zonder zadel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 01:32

Ik wilde heel graag een wat diepere zit met wrong puur omdat mijn paard zijn ongenoegen onder het zadel uit door flink te bokken, stijgeren en daarbij heerlijk spontaan omdraait. Op zich doet hij dat niet om me er af te krijgen, Od is wel een paard die je er genadeloos af zou krijgen als hij dat echt wil, maar ben wel altijd blij dat ik net dat beetje extra steun heb als hij zijn bokkenpruik weer eens op heeft :+ . Toen ik dit zadel aangemeten werd heb ik eerst op een zadel met een hele diepe zit en enorme wrong gereden maar met dat zadel had ik echt het gevoel dat ik me niet meer kon bewegen. Diegene die, tot nu toe, op mijn zadel hebben gereden vinden het allemaal heerlijk zitten, het voelt alsof je stevig zit maar toch nog bewegingsvrijheid genoeg hebt.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 02:23

Mijn spring zadel heeft veel knie en kuit wrong omdat mijn benen anders een eigen leven gaan lijden boven de sprong, maar een platte zit. Mijn dressuur zadel heb weinig wrong en een half diepe zodat ik net even wat meer steun heb.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 03:33

Ik vind het gewoon lekker zitten en ik ga niet in een plat en vlak zadel zitten omdat dat minder "lui" is.

Ik wil zelf ook lekker paardrijden...

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 04:33

Hier ook een beetje gemakzucht vrees ik. We hebben niet allemaal als doel om de olympische spelen in de dressuur te gaan winnen namelijk, dus ik zie geen enkele reden waarom ik tijdens die paar keer dat ik rondhobbel niet gewoon lekker zou mogen zitten :D

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 05:17

Ik wilde altijd een zadel met diepe zit en veel wrong om beter te kunnen doorzitten. Mijn paard is groot met ruime gangen. Als ik zijn draf echt goed heb, kan ik niet meer zitten.
Verschillende zadels geprobeerd. Maar kan toch echt het beste blijven zitten op mijn huidige zadel. Ooit 1 waar ik echt goed op kon zitten. Wat maar goed was ook. Aangezien mijn paard het totaal niet eens was met dat zadel en keihard bokkend door de bak ging.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 05:21

Ik wil het liefst niet zo'n diepe zit en niet teveel kniewrong. Als ik een kwartier op zo'n zadel met gedwongen zit rij heb ik onwijs veel pijn. Niks voor mij dus, ondanks dat het steun zou geven.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 05:26

Vlakke zit zonder kniewrong heeft mijn voorkeur. Ik voel me echt opgesloten in een zadel met diepe zit en veel kniewrong.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 05:42

Diepe zit en veel kniewrong... niks voor mij. Ik rijd er wel eens mee en krijg zulke zere knieën. Daardoor rijd ik met te lange beugels.

Liefst rijd ik boomloos met fenders