Beugels voor meer stabiliteit aan de voet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Beugels voor meer stabiliteit aan de voet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:16

Ik heb flinke last aan een slechte voet/been houding. :(

Tijdens het rijden durf/kan ik mijn hakken niet goed uitdrukken. Ik glij namelijk onwijs snel uit de beugel. Hierdoor steek ik (onbewust) mijn voet vrij ver in de beugel en hou ik mijn hakken horizontaal. Inmiddels gaat het in stap en galop goed en kan ik mijn been mooi lang houden, maar in draf heb je in het lichtrijden natuurlijk meer druk op de beugel en val ik weer terug in mijn lelijke voet/been houding. Ook wanneer ik mijn balans in galop verlies, stop ik meteen m'n hele voet weer in de beugel :+

Nu wees mijn instructrice mij op springbeugels met een breder voetbed of Bow Balance/flexibele beugels, gewoon om eens te proberen en te kijken of het een positief effect heeft op mijn voeten. Iemand ervaring met dit soort beugels i.c.m. voeten met een eigen leven?

Corelli

Re: Beugels voor meer stabiliteit aan de voet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:48

Wij rijden met brede beugels met korf, zal eens nakijken wat voor merk. Vind het erg prettig, maar gebruik ze eigenlijk te weinig! Ga vaak op mijn tenen staan :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:52

Er is niks mis met je voeten horizontaal houden. Als je je hakken uitdrukt blokkeer je de beweeglijkheid van je benen, waardoor je minder fijn kan meebewegen met je paard. Beugel onder de bal van je voet en hakken horizontaal is de beste positie.

Er zijn beugels met een breder 'plankje', wellicht is dat iets voor je.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:00

Ez-rides Endurance beugels met breed voetbed zijn inderdaad erg fijn, maar voldoen wellicht niet helemaal aan het dressuur plaatje.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:00

Podium beugels. Die zijn wat breder en geven daardoor meer steun aan je voet. Als je er de eerste tijd nog een korfje bij doet dan kun je je voet ook niet meer te ver in je beugels doen.

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:04

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:57

Hmm dus Bow Balance kan juist minder stabiliteit geven.

Ik ga morgen naar de Ruitershop en eens kijken wat ze hebben aan springbeugels.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:24

Ik heb de Bow balance en heb juist ontzettend veel steun en stabiliteit. Ik vind het echt een uitkomst voor mijn instabiele enkel. :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:35

Ik heb zelf gpg beugels, waar ik erg tevreden mee ben.
Ze zijn wat breder en door de metalen pinnetjes verlies je ook je beugels niet zo snel.
De veer is individueel af te stellen; minder belastend voor je gewrichten.
Zelf heb ik de nodige blessures aan mijn benen, waaronder verlammingen in mijn voet en tenen; daarvoor ook deze beugels aangeschaft en ben er erg blij mee; kan deze beugels goed aan mijn voet houden.

Misschien dat je verschillende beugels via bokkers in de buurt kunt uitproberen?
Veel succes!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 11:56

Ik kan de Bow Balance uitproberen via een stalgenoot. Heb gister mooie aluminium stijgbeugels met extra breed voetstuk gekocht van HB om eens te proberen! Ben benieuwd.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:01

Ik ben zeer tevreden over de kunststof beugels van Harrys horse compositi, heb veeeel meer grip en glij er absoluut niet uit en heeft ook een breder voetbed :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:04

Flexibele beugels zijn niet echt stabiel, zeker niet in dit geval.
Een breed voetbed wel. De lichtgewicht beugels van aluminium vind ik het fijnst.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:21

Misschien zijn GPG beugels iets voor je? Ze zijn iets breder en het stukje waar je voet op staat is ijzer met mini pinnetjes zodat je voeten niet uit de beugel schieten. Er zit een veer systeem in zodat voet mooi mee veert.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:53

heb ik ook ooit gehad maar met de kunstofbeugels heb ik toch veel meer grip *D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:14

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:26

listiglistje schreef:

Ik heb wel eens iemand meegemaakt die met zijn voet in deze beugels is geschoten, terwijl het paard aan de kletter was door het parcours. Kwam doordat die schroef waarmee je de schuinte afstelt niet stevig genoeg was, waardoor het blokje kantelde. Ik reed ook met die beugels, maar vond ze al langer niet veilig en heb ze omgeruild voor deze:
Afbeelding
Afbeelding
Maar als ik nu zou moeten kiezen had ik liever jin-stijgbeugels genomen, zonder dat flexibele gedeelte.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:36

Ik heb de bow balance, en dan het rubberen zooltje vervangen voor de ijzeren die je er los bij kan kopen voor meer grip, super blij ermee, ze zijn wat breder zodat je veel stabiliteit aan de voet hebt.
Afbeelding

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:01

Ts heb je de beugels gevonden die goed voor jou zijn?

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:15

Voor de pijn aan mijn heupen,liezen en rug, rij ik met bow balance beugels. dit is in het begin enorm wennen.

Ik ben van de week gaan rijden met brede beugels omdat ik soms ook wel eens mijn beugels verloor, maar vond dit zeker ook enorm fijn. Weinig pijn, geen beugel verlies, vond het meer ondersteunen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:12

Ik vind beugels met een breed voetbed èn een 90 graden gedraaide ophanging altijd erg fijn, maar daarvan zijn er niet zo veel :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:23

Met dit probleem zou ik het Mountain horse scs3 systeem gaan gebruiken.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:26

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:00

Ik denk ook dat bow balance beugels juist voor minder stabiliteit zorgen. Deze worden vaak gebruikt voor problemen met knie en enkel gewrichten. Ik heb zelf een paar jaar beugels gehad met springveer en flexible beugels. Was prettig bij mijn knie problemen maar sinds ik Centered Riding instructeur ben zijn ze weg. Ze waren er daar erg op tegen.
Lengte in het been komt vanuit het openen van de heup en niet vanuit het uitdrukken van je hakken.

Ik heb nu kunstof beugels met een breed en stroef voetbed (op normale stand) en vind die erg prettig
http://www.paardzadel.nl/stijgbeugels/g ... ix-beugels

Verder ben ik het helemaal met collega CR instructeur :) Imre eens dat hakken uitdrukken zorgt voor spanning in het onderbeen. En bij Centered Riding zitten de beugels onder het breedste deel van de voet, "de bubbling spring". En de balans van rijden vanuit je centrum ...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:24

Mijn ervaring is dat niet flexibele beugels helpen je voet netjes in de beugel te houden .
Maar een bredere beugel juist ...
Kijk eens naar bv Jinn stirrup of beugels die hier op lijken . Breder voetbed en goede anti slip ...
Ik heb zulke Jinn s aan mijn ghost zadel hangen ...
Heerlijk

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:42

Ik heb de Soft Up beugels van Freejump. Deze hebben een bredere ondersteuning, een soort kleine pinnetjes waardoor je voet niet uit de beugel glijd en ook nog eens extra veilig bij een val.
Ik wil echt niet anders meer.