Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
nombrado schreef:Vergeet niet, dat een paard in korte tijd best kan veranderen kwa bespiering.
Een kieffer (nieuw) spingzadel lijkt me niet "te hard" in de kussens.
Zoveel zadelpassers, zoveel meningen.
Als je zadel nu te dicht op de schoft ligt zou dit kunnen betekenen dat het zadel iets te breed is en dus teveel ruimte geeft. Bij Kieffer makkelijk, want die kan je in breedte door de zadelmaker laten verstellen (naar smaller) Verder zou het goed zijn om eventueel met een wollen bontje eronder te gaan rijden om de druk goed te verdelen. Kieffer is geen slecht merk. Ik weet niet welke inch maat je hebt op je paard? Maar als het een 17.5 inch is, is die echt niet te lang.
Verder is het goed rijden de basis voor een paard goed in de spieren te rijden.
Ik zou dus zeker de zadelverkoper van je kieffer zadel er weer bij halen en hem het zadel laten nazien.
Er zijn heel veel verschillende meningen tussen de MSCF ers en de oude zadelmakers.
Een tè lang zadel, is 1 van die meningsverschillen.
De kussens onder een zadel horen het gewicht van de ruiter te verdelen. Hoe korter het kussen, hoe minder jou ruitergewicht verdeeld wordt.
Succes met je zoektocht.
nombrado schreef:Vergeet niet, dat een paard in korte tijd best kan veranderen kwa bespiering.
Ik weet niet welke inch maat je hebt op je paard? Maar als het een 17.5 inch is, is die echt niet te lang.
) Heb 3 maanden moeten wachten op en afspraak, maar paard zijn bouw is goed bekeken, er is tijd genomen zadels te passen, en niet geheel onbelangrijk: zadelmaker heeft mee gekeken bij beweging onder het zadel, met ruiter er op. 

Gypsy schreef:Natuurlijk raad zij dat af, aan een boomloos kan ze niks verdienen.
Ik maak regelmatig ritten van 20 km of langer, in een hoog tempo (gemiddeld 10 km per uur) maar soms ook rustig aan. Laatst voor strao zelfs van 10 uur s'ochtends tot 5 uur s'middags in het zadel gezeten. Ik laat een hier in de buurt bekende manueel therapeut/da komen voor de ruggen, als ze last hebben krijg ik het echt wel te horen.