Extreem lange onderlappen onder bandages?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Extreem lange onderlappen onder bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:46

Zijn er hier mensen die hele lange onderlappen gebruiken bij trainingsbandages?

Ik wissel zelf trainingbandages met normale onderlap af met gewone peesbeschermers of (op hele warme dagen) gewoon alleen een springschoen om en verder lekker bloot. Ik merk zelf dat de benen bijzonder droog onder de onderlap vandaan komen (terwijl ze met fleecebandages heel warm en nat zijn).

Nu kom ik steeds vaker hele lange onderlappen tegen. Zo heeft Eskadron onderlappen van 75 cm in z'n collectie, en ook Esperado heeft deze. Ik zie ze ook steeds vaker gebruikt worden door anderen.

Nu vroeg ik mij af, wie heeft hier ervaring mee? Werkt het fijner dan een kleine onderlap? De lange lap geeft in ieder geval bescherming van de koot, hoefballen en kroonrand. Maar dat doet een springschoen ook natuurlijk. Het ziet er nogal ingepakt uit verder, maar opzich vind ik de bescherming van de koot en kroonrand achter wel fijn eruit zien.

Afbeelding
Afbeelding

Mareintje

Re: Extreem lange onderlappen onder bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:21

Trainen met bandages is echt heel onverstandig. Je zegt zelf, dat ze onder de fleece nat vandaan komen. Dat is een teken dat de benen en dus de pezen veel te heet worden. Dat is echt heel slecht voor de pezen.

Gebruik liever gewone peesjes.
En als ze niet nodig heeft, dan niets gebruiken.

De keuze voor welke bescherming te gebruiken zou ik niet van het weer laten afhangen, maar van wat ze aan bescherming nodig heeft.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:23

Onder fleece komen ze inderdaad nat vandaan. Maar onder een onderlap met trainingsbandage (en dat is heel wat anders dan fleece) komen ze droger en koeler uit dan uit een BR/Eskadron peesbeschermer met neopreen hoor :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:26

Vroeger noemden we dat transportbandages, toen waren die dingen met klittenband en tot over de sprong er nog niet. Snap niet waarom je zo zou willen rijden :?

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:29

toen ik "vroeger" stage liep op een dressuurstal gebruikte we die mega onderlappen bij transport of stalbandage, of is dit een ander soort?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:29

Dat ziet er toch ook wel héél gek uit :+

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:35

Alle bandages (fleece of ander elastischer materiaal) ademt niet best... Voor de eventing heb je Air Cooled peesjes. Niet erg chique, maar wel super goed!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:38

Je hebt best wel goed ademende onderlappen dus ik kan me er iets bij voorstellen dat de benen daaronder minder nat en heet zijn dan onder alleen bandages.

Die lange lappen lijken mij te kunnen werken als beschermering bij de koot, wel zachter dan een springschoen.
Zelf geen ervaring mee, dus ik durf het verder niet te zeggen, ben wel benieuwd naar ervaringen eigenlijk, ik heb het ook al vaker voorbij zien komen op foto's enzo...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 15:42

Ja precies Nouvel! Ik zie ze ook heel veel langs komen, vnl. bij Duitse en Russische ruiters. Ik ben dus ook benieuwd of er een specifiek voordeel aan zit, dat het zoveel gebruikt wordt :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:50

Als een stukje stof de kootholte of kroonrand moet beschermen, zijn we volgens mij weer terug bij af...

Persoonlijk denk ik dat als een paard zo slecht loopt/beweegt dat hij zichzelf in de dressuutraining dermate erg kan verwonden dat hij van knie tot zool ingepakt moet worden, dit paard misschien iets ernstigers mankeert of niet thuishoort in de (hogere) dressuur.... Verkeerde been/hoefstanden kunnen enigszins gecorrigeerd worden, een ijzer kan juist beweging geven of verminderen, opties genoeg zodat een gezond paard op een normale, gezonde manier kan bewegen.

Het is niet voor niets verplicht om met blote benen te rijden in de dressuur en wat mij betreft zou dat ook op het voorterrein mogen gelden :j

En wat betreft dat het nu veel te zien is bij buitenlanders, laat ons nuchtere Hollanders maar gewoon blijven en ons boerenverstand gebruiken :D

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:52

Ibonn schreef:
Als een stukje stof de kootholte of kroonrand moet beschermen, zijn we volgens mij weer terug bij af...

Persoonlijk denk ik dat als een paard zo slecht loopt/beweegt dat hij zichzelf in de dressuutraining dermate erg kan verwonden dat hij van knie tot zool ingepakt moet worden, dit paard misschien iets ernstigers mankeert of niet thuishoort in de (hogere) dressuur.... Verkeerde been/hoefstanden kunnen enigszins gecorrigeerd worden, een ijzer kan juist beweging geven of verminderen, opties genoeg zodat een gezond paard op een normale, gezonde manier kan bewegen.

Het is niet voor niets verplicht om met blote benen te rijden in de dressuur en wat mij betreft zou dat ook op het voorterrein mogen gelden :j

En wat betreft dat het nu veel te zien is bij buitenlanders, laat ons nuchtere Hollanders maar gewoon blijven en ons boerenverstand gebruiken :D

_/-\o_ Heerlijke reactie...

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:54

Ibonn schreef:

Helemaal mee eens!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:59

Naast dat ik het geen gezicht vind, lijkt het me ook niet bepaald nuttig.
Net als hierboven beschreven; benen beschermen met een lap stof? En waarvoor
beschermen precies dan? Vuiligheid? Want een flinke tik met een hoef ga je met een lap
stof niet verzachten lijkt mij. Naast dat het enorm heet wordt onder die dingen.
Het staat erg leuk voor de show, een keertje voor een bijzondere gelegenheid, maar
het lijkt mij niet bepaald een verrijking van de training.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:59

Afbeelding
Mijn instructrice zegt altijd: " ja, doen. En dan in een gebreide binnenbak gaan rijden". *\o/* _/-\o_

Zoiets. Lekker zacht als je paard er eens tegen aan tikt.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:13

rien10 schreef:
[ [url=m/MwgaOk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn instructrice zegt altijd: " ja, doen. En dan in een gebreide binnenbak gaan rijden". *\o/* _/-\o_

Volgens mij vraagt de TS niet op dit soort reacties, maar waarvoor het gebruik van lange onderlappen dient.

TS, ik zou het niet weten, wel dat ik het steeds vaker voorbij zie komen.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze onderlappen meer beschermen. Ook vraag ik mij of dit juist geen irritaties in knieholtes geeft.
Wellicht ook een nieuwe modetrend? Ik ben ook benieuwd naar ervaringen..

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:17

Ibonn schreef:

+1! :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:22

Ik heb ze ook al als beenbeschermer gezien (en nee dat waren geen transportbeschermers), maar wat nou het idee erachter is?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:24

lianne__ schreef:
rien10 schreef:
[ [url=m/MwgaOk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij vraagt de TS niet op dit soort reacties, maar waarvoor het gebruik van lange onderlappen dient.

TS, ik zou het niet weten, wel dat ik het steeds vaker voorbij zie komen.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze onderlappen meer beschermen. Ook vraag ik mij of dit juist geen irritaties in knieholtes geeft.
Wellicht ook een nieuwe modetrend? Ik ben ook benieuwd naar ervaringen..

OK, waarvan ik weet dat het voor dient is als bescherming in de veewagen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:30

Lianne: Ik dacht ook al aan modetrend, maar als ik zo rond zit te neuzen zie ik ook veel bekende ruiters er jaren geleden al mee rijden.

Overigens worden de lappen zelf niet geadverteerd als transportbescherming maar voor de training. Je hebt ook van die halve dekbedden, die worden wel geadverteerd voor onder stalbandages of voor transport.
Afbeelding

Deze zijn van BR Jos Lansink en staat ook bij dat het gebruikt kan worden in de training. Deze lijken me ook wel echt mega :wow:
Afbeelding

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:38

Ik vraag me ook al een tijdje af waar voor het is. Maar ik heb ook geen verstand van wedstrijden enzo dus dacht dat het wel weer iets was wat ik niet zou snappen. Ik zag het laatst al voorbij komen op een tweedehands paardenspullenmarkt en ik zat ook een foto op divoza.

http://www.divoza.com/collectie/paard/
En dan bij het plaatje beenbeschermers. Neem aan dat dat het zelfde principe is of is dat weer wat anders?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:40

Wow die van BR zijn wel echt mega! :wow:

ik vraag me af of zoiets fijn zit eerlijk gezegd...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:41

Gydja: Dat lijkt wel een onderlap in combinatie met een 3-in-1 beschermer :? :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:42

zulk soort gebruik ik voor in de trailer :+

volgens mij zijn die ook niet bedoeld om mee te rijden

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:43

Focussed schreef:
Gydja: Dat lijkt wel een onderlap in combinatie met een 3-in-1 beschermer :? :=

Ik maak het alleen maar ingewikkelder :Y)
Maar daar lijkt het inderdaad op. :j Nu er nog achter komen waar het goed voor is. Ik vind het er eigenlijk ook nog eens heel lelijk er uit zien...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:48

die zijn bedoeld als stal- of trailerbeschermer